Igen, csak az nem kerül 30 milliárd forintbaÉn gyarló módon a TFX-ben meg a Fulcrum-ban is általában mentettem az irhámat, ha úgy éreztem hogy "ezt bizony most bekapom"...![]()

Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Igen, csak az nem kerül 30 milliárd forintbaÉn gyarló módon a TFX-ben meg a Fulcrum-ban is általában mentettem az irhámat, ha úgy éreztem hogy "ezt bizony most bekapom"...![]()
Pontosabban:...gondolkodnak...Gripenben is.Csehek továbbra is Gripenben gondoljodnak
![]()
Jaroslav Míka: I can imagine the continuation of the Gripen in the Czech Army beyond the horizon of this decade
Colonel of the General Staff Ing. Jaroslav Míka, who is currently the commander of the 21st Tactical Air Force Base Čáslav, has been serving in the Czech…www.czdefence.com
Ki tudja...Pontosabban:...gondolkodnak...Gripenben is.
Az általad linkelt cikk konkrétan ezt írja.Ki tudja...
Ő katona, a politikus meg döntAz általad linkelt cikk konkrétan ezt írja.
"...6) Colonel, the time is slowly approaching when our fighter air force will face the question of "how to proceed". What do you think about the possible continuation of the Gripen in the Czech Army? In October 2020, your predecessor, Colonel Tománek, stated in an interview with CZ Defense that he clearly did.
I can only confirm the clear YES of my predecessor. I can imagine a possible continuation of the Gripen in the Czech Army beyond the horizon of this decade. However, this is not the only possible variant of equipping tactical air force with supersonic aircraft. Last year, an expert group from the strategic level of the Czech Army was established, whose main task is to analyze the development, needs and deployment of tactical air force beyond the horizon of 2030. This analysis will provide answers to questions about where tactical air force should go, how strong and how equipped it should be..."
Magyarán: el tudják képzelni hogy a Gripennel folytatják, de nem ez az egyetlen lehetőség. Náluk is egy csipet csapat elemzi a jövő követelmény rendszerét és a lehetséges alternatívákat.
Szó sem volt arról hogy a nyilatkozó katona döntene arról hogy maradnak e Gripenek.Ő katona, a politikus meg dönt![]()
Úúúúú! Mekkora bukta volt ez a Gripen annak idején!+ az analizisből kiderül:
"Financovanie:
- Vybraná možnosť obmeny taktického letectva nemusela byť najefektívnejším riešením, keďže nebola posúdená hodnota za peniaze pri iných možnostiach.
- Keby sa pri nákupe požadovali kompenzačné programy (napr. priame investície do zbrojného priemyslu, zabezpečenie subdodávateľských vzťahov pre vlastnú zbrojnú výrobu atď.), ekonomika SR mohla byť podporená sumou až do výšky obstarávacej ceny lietadiel, t. j. 1,9 mld. EUR.
- Celková cena za prevádzku stíhacích lietadiel F-16 na 3. až 10. rok je plánovaná vo výške 720 mil. USD bez DPH, cena však nie je konečná.
- Celková cena za lietadlá, výcvik, muníciu, dvojročnú prevádzku a predpokladané náklady na ďalších osem rokov prevádzky 14 stíhacích lietadiel F-16 je vo výške 2,6 mld. EUR s DPH.
- Celkové náklady na obstaranie stíhacích lietadiel F-16 a ich následnú prevádzku počas 30 rokov sú odhadované vo výške 5 mld. EUR s DPH (40 rokov – 6,2 mld. EUR)."
- Azaz effektivitás hiánya,
- ellentételezés hiánya (nem is kérték),
- a 3. és a 10. év között adó nélkül 720 millió USD-r van tervezve az üzembentartás költsége, ami ráadásul nem kötött összeg, nem végleges...,
- a gépek ára a két év support-al, ill. a következő 8 évig üzembentartással 2,6miliárd Euró adóval
- Az egész F-16 bolt 30 évre vetitve 5 milliárd Eurót, 40 évre számolva 6,2 milliárd eurót tesz majd ki.
A 2002-es Lengyel F-16 beszerzéshez hasonlítod? Azóta eltelt 20 év, és volt egy kis infláció.Úúúúú! Mekkora bukta volt ez a Gripen annak idején!![]()
![]()
![]()
Te nem tudsz olvasni?A 2002-es Lengyel F-16 beszerzéshez hasonlítod? Azóta eltelt 20 év, és volt egy kis infláció.![]()
Én úgy értettem a hozzászólásod, hogy a gripen beszerzést dícséred. Arra céloztam, hogy nem egy 20 évvel későbbi beszerzéssel kellene összehasonlítani, hanem egy kb. azonos időben történt beszerzéssel.Te nem tudsz olvasni?
A mostani szlovák beszerzéshez kommenteltem.
Egészen pontosan erre gondoltam!Én úgy értettem a hozzászólásod, hogy a gripen beszerzést dícséred. Arra céloztam, hogy nem egy 20 évvel későbbi beszerzéssel kellene összehasonlítani, hanem egy kb. azonos időben történt beszerzéssel.
1. A Gripenek használt gépek voltak. Pontosabban eredetileg használt gépekről szólt a szerződés, aztán végül új testbe építették be a régebbi gépek berendezéseit. Ezért volt a versenytárs is a használt F-16 ADF.Egészen pontosan erre gondoltam!
Mivel a szlovák beszerzésnél ismerjük a kb. 40 éves teljes költséget, így nem hiba, ha a jelen Gripen összevont költségekkel számolunk. Ebben az esetben a teljes költségeket lehet összehasonlítani (azaz a tulajdonszerzést és a fenntartást összevonva).
Nekünk az elmúlt 3 évben (és emlékeim szerint korábban sem) sosem lépte át az éves részlet - ami tartalmazza a kiképzési, fenntartási és tulajdonszerzési költségeket is - a 30Mrd HUF-ot. (27-28 körül mozgott mozgott)
Azaz a mai költségeket és EUR árfolyamot (360) figyelembe véve nagyjából 3,3Mrd EUR körül lenne a projektált költsége a Gripeneknek. Ezzel szemben a szlovákok majdnem a dupláját fogják kifizetni, és - ahogy írják - ez még mehet feljebb.
A Gripenes kalkulációmat viszont minden esetben felfelé kerekítettem.![]()
Csak nem mindegy, hogy mennyit repült használt gépekről van szó! Érdekes, de a svédek sem repülnek sokkal többet a gépeikkel (gépekre lebontva), mint mi, ezzel szemben az USAF...1. A Gripenek használt gépek voltak. Pontosabban eredetileg használt gépekről szólt a szerződés, aztán végül új testbe építették be a régebbi gépek berendezéseit. Ezért volt a versenytárs is a használt F-16 ADF.
Igen, azért, mert akkor nem volt benne a vételár részlet az árban. Azonban a jelenlegi lízing díj már megint tartalmazza ezt, emiatt teljesen releváns a jelenlegi éves részlettel számolni.2. Úgy tudom, hogy az első 10 éves időszakban magasabb volt a lízingdíj mint a másodikban.
Marginális tételről beszélünk, a teljes beszerzés szempontjából. 30db AMRAAM-ra, és 100db AIM-9X-re kértek engedélyt (meg némi bomba). Ez gyakorlatilag ugyan úgy AirPolicing mennyiség, mint a miénk.3. A rakéták/bombák beszerzési árát figyelembe vetted? Ha jól tudom, akkor a szlovák beszerzésben ez is benne van, a gripen szerződésben nincs.
Nem4. Üzemanyag és bérek? Ez nincs benne a svédeknek fizetendő összegben. A szlovákok kalkuláltak vele?
Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.5. A lengyelek 2002-ben 80-90 millió USD körüli darab áron vették a gépeket, komoly fegyvercsomaggal. Ma egy ilyen csomaggal 200 millió körül van egy gép. Vagyis az elmúlt 20 évben volt egy kis infláció. Ezért írtam, hogy ezzel lenne korrekt összehasonlítani.
14 gépről van szó. Ez kizárólag Air Policing. Arra a szlovákoknak még a Gripen is sok lenne. Fele akkora területet kell csak felügyelni.6. A Gripen kisebb gép, kevesebbet tud. Amikor először láttam élőben, nagyon feltűnő volt a méret különbség más gépekhez képest.
Igazad van. A szlovák csomag - bárhonnan nézem - nem szép eredmény.Ha ezeket is belekalkulálod, akkor már szerintem nem annyira szép az eredmény. Csak sajnos nem könnyű, mert nálunk beteges titkolózás van minden téren.
Ez konkrétan szimbolikus mennyiséget takar...a kiképzési minimumot.3. A rakéták/bombák beszerzési árát figyelembe vetted? Ha jól tudom, akkor a szlovák beszerzésben ez is benne van, a gripen szerződésben nincs.
A lengyelek vadonatúj gépeket vettek. (block 52+) Akár 60 évet is repülhetnek. Mi kaptunk volna sivatagban letárolt gépeket, ha az F-16-ot választjuk. Mi is azért, mert használt gépre kértünk ajánlatot.Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.
Arról nem is beszélve, hogy a lengyelek gépei biztosan nem fognak 40 évet repülni, mert azok sivatagba letárolt az USAF által már előzőleg jelentős mennyiséget repült gépekről van szó.
My bad! Eredetileg akartak csak használtat bérelni, de igazad van, a végleges konfig. az új lett. Kivéve a 2 donor gépet.A lengyelek vadonatúj gépeket vettek. (block 52+) Akár 60 évet is repülhetnek. Mi kaptunk volna sivatagban letárolt gépeket, ha az F-16-ot választjuk. Mi is azért, mert használt gépre kértünk ajánlatot.
Nagyon nem az, ha cserében 40%-os hadrafoghatóságod van.A 200M USD support 5 évre az gépenként kb. 250 millió forint / év. (48 gépük van) vagyis átszámolva 14 gépre kb. 3,5 milliárd HUF / év. A többi pénzből pedig a saját embereiknek adnak munkát. Nekem ez elég barátinak tűnik a mi 30 milliárdunkhoz képest.![]()
Háát ö.... nem.Egyébként meg továbbra is az a véleményem, hogy a gripen beszerzést nem a mostani szlovák beszerzéshez kell nézni, hanem a kb. egyidőben megkötött szerződésekhez. Ha a szlovákhoz hasonlítod, az kb. olyan mindha azzal dicsekednél, hogy te 20 éve milyen jó kocsit vettél 2 millióért, a hülye szomszéd meg ugyanolyan kategóriájú kocsit most csak 6 millióért tudott venni.Azóta volt infláció, fejlődött a technika, változott a piaci helyzet stb.
Nem tudom hogy ez a 40 % mennyire valós. Illetve hogy mi az oka. És persze azt sem, hogy szükség esetén mennyi idő lenne feltornászni 80 % fölé. Simán el tudom képzeni, hogy az alkatrész ott van a raktárban, csak "M" készlet.Nagyon nem az, ha cserében 40%-os hadrafoghatóságod van.
Mert ezzel az erővel ha ragaszkodunk a support mértékéhez, akkor dupla annyi gépet kellene számolni, hogy azonos rendelkezésre állást akarunk elérni.
Továbbá a support szerződés, kiképzést továbbra sem tartalmaz. Attól, hogy saját emberek csinálják, és a GDP-be beleszámít, attól azt még a védelmi kiadásokba bele kell szuszakolni. Ezzel pedig az egyéb beszerzéseikre fordítható összeget csökkenti.
Háát ö.... nem.
A szlovákoknak is fel volt ajánlva a Gripen, és az is lett volna a terv, hogy a csehekkel és velünk közös rendszert építhetnek. Na ebbe tojt bele a szlovák fél.
De hogy az analógiádnál maradjunk.
Mi akkor megvettük az akkori legjobb 5-ös golfot, ők meg most tervezik megvenni a 6-osat. Miközben van már 8-as is, és már készül a 9-es is.
A hatosért összesen 2x annyit fizetnek 40 év alatt, mint mi az 5-ösért, de legalább már most sem modern, és 15-20 év múlva, amíg kb. a mi gépeink elrepülnek, elkezdhetik a leváltását tervezni, mivel addigra - szerintem - nagyon megdrágul majd a fenntartásuk, mivel addigra szinte már mindenki leadja már a gépeket. De főleg az USA-nak már nem nagyon lesz addigra épkézláb gépe.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..