[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 145
113
1. A Gripenek használt gépek voltak. Pontosabban eredetileg használt gépekről szólt a szerződés, aztán végül új testbe építették be a régebbi gépek berendezéseit. Ezért volt a versenytárs is a használt F-16 ADF.
Csak nem mindegy, hogy mennyit repült használt gépekről van szó! Érdekes, de a svédek sem repülnek sokkal többet a gépeikkel (gépekre lebontva), mint mi, ezzel szemben az USAF...
Továbbá az sem mindegy, hogy milyen konstrukcióban, és mekkora rendelkezésre állással. Ha már felhoztad a lengyel programot (nem is értem, hogy minek, mivel továbbra is a szlovákokról van szó). A lengyelek valami 40% körüli rendelkezésre állást tudtak csak elérni az amerikai support szerződéssel (még a 2 megvett donor géppel együtt is), miközben nálunk - ha jól emlékszem - bőven 70% felett vállaltak a svédek.
Ezen felül tulajdonképpen nem is 14 gépet kaptunk a pénzünkért, hanem 15-öt, mert a lízing konstrukció miatt a futóműhibás elveszett gép pótlását a svédek állták. Hja és a folyamatos rendszerupgrade-ekről még nem is beszéltünk. A lengyeleknél bármit akartak modernizálni, az pénzbe kerül. Nálunk meg az MS20 előtti rendszerfrissítések mind ingyen voltak.
2. Úgy tudom, hogy az első 10 éves időszakban magasabb volt a lízingdíj mint a másodikban.
Igen, azért, mert akkor nem volt benne a vételár részlet az árban. Azonban a jelenlegi lízing díj már megint tartalmazza ezt, emiatt teljesen releváns a jelenlegi éves részlettel számolni.
3. A rakéták/bombák beszerzési árát figyelembe vetted? Ha jól tudom, akkor a szlovák beszerzésben ez is benne van, a gripen szerződésben nincs.
Marginális tételről beszélünk, a teljes beszerzés szempontjából. 30db AMRAAM-ra, és 100db AIM-9X-re kértek engedélyt (meg némi bomba). Ez gyakorlatilag ugyan úgy AirPolicing mennyiség, mint a miénk.
4. Üzemanyag és bérek? Ez nincs benne a svédeknek fizetendő összegben. A szlovákok kalkuláltak vele?
Nem
5. A lengyelek 2002-ben 80-90 millió USD körüli darab áron vették a gépeket, komoly fegyvercsomaggal. Ma egy ilyen csomaggal 200 millió körül van egy gép. Vagyis az elmúlt 20 évben volt egy kis infláció. Ezért írtam, hogy ezzel lenne korrekt összehasonlítani.
Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.
Arról nem is beszélve, hogy a lengyelek gépei biztosan nem fognak 40 évet repülni, mert azok sivatagba letárolt az USAF által már előzőleg jelentős mennyiséget repült gépekről van szó.
6. A Gripen kisebb gép, kevesebbet tud. Amikor először láttam élőben, nagyon feltűnő volt a méret különbség más gépekhez képest.
14 gépről van szó. Ez kizárólag Air Policing. Arra a szlovákoknak még a Gripen is sok lenne. Fele akkora területet kell csak felügyelni.
Ha ezeket is belekalkulálod, akkor már szerintem nem annyira szép az eredmény. Csak sajnos nem könnyű, mert nálunk beteges titkolózás van minden téren.
Igazad van. A szlovák csomag - bárhonnan nézem - nem szép eredmény.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 620
5 360
113
Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.
Arról nem is beszélve, hogy a lengyelek gépei biztosan nem fognak 40 évet repülni, mert azok sivatagba letárolt az USAF által már előzőleg jelentős mennyiséget repült gépekről van szó.
A lengyelek vadonatúj gépeket vettek. (block 52+) Akár 60 évet is repülhetnek. Mi kaptunk volna sivatagban letárolt gépeket, ha az F-16-ot választjuk. Mi is azért, mert használt gépre kértünk ajánlatot.

A 200M USD support 5 évre az gépenként kb. 250 millió forint / év. (48 gépük van) vagyis átszámolva 14 gépre kb. 3,5 milliárd HUF / év. A többi pénzből pedig a saját embereiknek adnak munkát. Nekem ez elég barátinak tűnik a mi 30 milliárdunkhoz képest. :D

Egyébként meg továbbra is az a véleményem, hogy a gripen beszerzést nem a mostani szlovák beszerzéshez kell nézni, hanem a kb. egyidőben megkötött szerződésekhez. Ha a szlovákhoz hasonlítod, az kb. olyan mindha azzal dicsekednél, hogy te 20 éve milyen jó kocsit vettél 2 millióért, a hülye szomszéd meg ugyanolyan kategóriájú kocsit most csak 6 millióért tudott venni. :D Azóta volt infláció, fejlődött a technika, változott a piaci helyzet stb.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 145
113
A lengyelek vadonatúj gépeket vettek. (block 52+) Akár 60 évet is repülhetnek. Mi kaptunk volna sivatagban letárolt gépeket, ha az F-16-ot választjuk. Mi is azért, mert használt gépre kértünk ajánlatot.
My bad! Eredetileg akartak csak használtat bérelni, de igazad van, a végleges konfig. az új lett. Kivéve a 2 donor gépet.
A 200M USD support 5 évre az gépenként kb. 250 millió forint / év. (48 gépük van) vagyis átszámolva 14 gépre kb. 3,5 milliárd HUF / év. A többi pénzből pedig a saját embereiknek adnak munkát. Nekem ez elég barátinak tűnik a mi 30 milliárdunkhoz képest. :D
Nagyon nem az, ha cserében 40%-os hadrafoghatóságod van.
Mert ezzel az erővel ha ragaszkodunk a support mértékéhez, akkor dupla annyi gépet kellene számolni, hogy azonos rendelkezésre állást akarunk elérni.
Továbbá a support szerződés, kiképzést továbbra sem tartalmaz. Attól, hogy saját emberek csinálják, és a GDP-be beleszámít, attól azt még a védelmi kiadásokba bele kell szuszakolni. Ezzel pedig az egyéb beszerzéseikre fordítható összeget csökkenti.

Egyébként meg továbbra is az a véleményem, hogy a gripen beszerzést nem a mostani szlovák beszerzéshez kell nézni, hanem a kb. egyidőben megkötött szerződésekhez. Ha a szlovákhoz hasonlítod, az kb. olyan mindha azzal dicsekednél, hogy te 20 éve milyen jó kocsit vettél 2 millióért, a hülye szomszéd meg ugyanolyan kategóriájú kocsit most csak 6 millióért tudott venni. :D Azóta volt infláció, fejlődött a technika, változott a piaci helyzet stb.
Háát ö.... nem.
A szlovákoknak is fel volt ajánlva a Gripen, és az is lett volna a terv, hogy a csehekkel és velünk közös rendszert építhetnek. Na ebbe tojt bele a szlovák fél.
De hogy az analógiádnál maradjunk.
Mi akkor megvettük az akkori legjobb 5-ös golfot, ők meg most tervezik megvenni a 6-osat. Miközben van már 8-as is, és már készül a 9-es is.
A hatosért összesen 2x annyit fizetnek 40 év alatt, mint mi az 5-ösért, de legalább már most sem modern, és 15-20 év múlva, amíg kb. a mi gépeink elrepülnek, elkezdhetik a leváltását tervezni, mivel addigra - szerintem - nagyon megdrágul majd a fenntartásuk, mivel addigra szinte már mindenki leadja már a gépeket. De főleg az USA-nak már nem nagyon lesz addigra épkézláb gépe.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 620
5 360
113
Nagyon nem az, ha cserében 40%-os hadrafoghatóságod van.
Mert ezzel az erővel ha ragaszkodunk a support mértékéhez, akkor dupla annyi gépet kellene számolni, hogy azonos rendelkezésre állást akarunk elérni.
Továbbá a support szerződés, kiképzést továbbra sem tartalmaz. Attól, hogy saját emberek csinálják, és a GDP-be beleszámít, attól azt még a védelmi kiadásokba bele kell szuszakolni. Ezzel pedig az egyéb beszerzéseikre fordítható összeget csökkenti.


Háát ö.... nem.
A szlovákoknak is fel volt ajánlva a Gripen, és az is lett volna a terv, hogy a csehekkel és velünk közös rendszert építhetnek. Na ebbe tojt bele a szlovák fél.
De hogy az analógiádnál maradjunk.
Mi akkor megvettük az akkori legjobb 5-ös golfot, ők meg most tervezik megvenni a 6-osat. Miközben van már 8-as is, és már készül a 9-es is.
A hatosért összesen 2x annyit fizetnek 40 év alatt, mint mi az 5-ösért, de legalább már most sem modern, és 15-20 év múlva, amíg kb. a mi gépeink elrepülnek, elkezdhetik a leváltását tervezni, mivel addigra - szerintem - nagyon megdrágul majd a fenntartásuk, mivel addigra szinte már mindenki leadja már a gépeket. De főleg az USA-nak már nem nagyon lesz addigra épkézláb gépe.
Nem tudom hogy ez a 40 % mennyire valós. Illetve hogy mi az oka. És persze azt sem, hogy szükség esetén mennyi idő lenne feltornászni 80 % fölé. Simán el tudom képzeni, hogy az alkatrész ott van a raktárban, csak "M" készlet.

Ma az 5-ös golfot sem tudod megvenni annyiért, mint 20 éve. 20 éve 80 - 90 millió USD -ért komoly fegyver mennyiséggel lehetett vadászgépet venni. Ma egy ilyen csomag a 180-200 millió USD.

Azt meg nem is értem, hogy miből gondolod, hogy kevés F-16 lesz használatban. Az F-16 folyamatosan gyártásban van, és a Block 70 -es verziót azért nem nevezném elavultnak. 20 év múlva is sokkal több F-16 fog repülni, mit Gripen.

A lenti cikkből kiderül, hogy már jelenleg 543 db block 70 gépre van rendelés. 128 új és 405 db upgrade. Gripenből mennyit is gyártottak eddig összesen? 270 körül?

"On behalf of five foreign military partners, the USAF has recently awarded Lockheed Martin a nearly $14bn contract to manufacture 128 F-16s at the facility until 2026."

"In addition to fielding new F-16s, the Fighters and Advanced Aircraft Directorate is also upgrading 405 F-16s operated by four partner nations."


 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 145
113
Nem tudom hogy ez a 40 % mennyire valós. Illetve hogy mi az oka. És persze azt sem, hogy szükség esetén mennyi idő lenne feltornászni 80 % fölé. Simán el tudom képzeni, hogy az alkatrész ott van a raktárban, csak "M" készlet.

Ma az 5-ös golfot sem tudod megvenni annyiért, mint 20 éve. 20 éve 80 - 90 millió USD -ért komoly fegyver mennyiséggel lehetett vadászgépet venni. Ma egy ilyen csomag a 180-200 millió USD.

Azt meg nem is értem, hogy miből gondolod, hogy kevés F-16 lesz használatban. Az F-16 folyamatosan gyártásban van, és a Block 70 -es verziót azért nem nevezném elavultnak. 20 év múlva is sokkal több F-16 fog repülni, mit Gripen.

A lenti cikkből kiderül, hogy már jelenleg 543 db block 70 gépre van rendelés. 128 új és 405 db upgrade. Gripenből mennyit is gyártottak eddig összesen? 270 körül?

"On behalf of five foreign military partners, the USAF has recently awarded Lockheed Martin a nearly $14bn contract to manufacture 128 F-16s at the facility until 2026."

"In addition to fielding new F-16s, the Fighters and Advanced Aircraft Directorate is also upgrading 405 F-16s operated by four partner nations."


Azt végigondoltad, hogy ha folyamatosan pakolják be az F-35-ösöket az USAF a rendszerébe, akkor melyik típust fogja cserébe kivonni?
Végiggondoltad, hogy ha az USA kivezeti az F-16-osokat, akkor mennyire fogja továbbiakban rövid pórázon tartani a Lockheed-et?
Jelenleg az a helyzet, hogy az Pentagon muszájból rajta tartja a szemét az alkatrészek árán. Ha ez megszűnik, akkor szerinted milyen vérengzést fog tartani a Lockheed? :rolleyes:
Jelzem, hogy a cikkben szereplő 2500 "other nations" üzemeltető nagy része is pont az F-35-tel fogja váltani az F-16-ot. Tehát pillanatok alatt a 4500db jelenleg üzemben tartott gépből marad vagy 4-600db. Ez szerinted milyen irányba tolja majd a gép supportját?
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 620
5 360
113
Azt végigondoltad, hogy ha folyamatosan pakolják be az F-35-ösöket az USAF a rendszerébe, akkor melyik típust fogja cserébe kivonni?
Végiggondoltad, hogy ha az USA kivezeti az F-16-osokat, akkor mennyire fogja továbbiakban rövid pórázon tartani a Lockheed-et?
Jelenleg az a helyzet, hogy az Pentagon muszájból rajta tartja a szemét az alkatrészek árán. Ha ez megszűnik, akkor szerinted milyen vérengzést fog tartani a Lockheed? :rolleyes:
Jelzem, hogy a cikkben szereplő 2500 "other nations" üzemeltető nagy része is pont az F-35-tel fogja váltani az F-16-ot. Tehát pillanatok alatt a 4500db jelenleg üzemben tartott gépből marad vagy 4-600db. Ez szerinted milyen irányba tolja majd a gép supportját?
A 4-600 db is két - három szorosa a Gripen számainak. Egyébként meg ennél valószínűleg sokkal több gép fog üzemelni, mert sok ország addig fogja üzemeltetni, amíg csak lehet. A Blokk 40 től kezdve jelenleg 12 000 óra az engedélyezett óraszám. És még lehet hogy emelni fognak rajta. Ha csak ezt nézem, akkor a szlovák gépek még 2080 -ban is repülhetnek. :D

Azt miért gondolod hogy csak a Lockheed akarja emelni az árakat? A tapasztalatom szerint a cégeket csak az tartja vissza a meglévő ügyfeleik pofátlan lehúzásától, hogy szeretnének új ügyfeleket szerezni. Ha erre nincs esély, akkor elkezdik emelni az árakat. A Malév is ezt szívta meg a Fokker -el. Megvették a Fokker 70 -es gépeket, pár évvel később a Fokker csődbe ment. Utána elég drága lett az alkatrész. De ugyanezt láttam a szoftvereknél is. Használsz egy szoftvert, amit nem könnyű lecserélni, mert sok munka lenne vele. A gyártója időközben visszaszorul a piacon, alig van új eladás, erre mit csinál? Elkezd árat emelni, és a meglévő ügyfeleket megsarcolni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 145
113
A 4-600 db is két - három szorosa a Gripen számainak. Egyébként meg ennél valószínűleg sokkal több gép fog üzemelni, mert sok ország addig fogja üzemeltetni, amíg csak lehet. A Blokk 40 től kezdve jelenleg 12 000 óra az engedélyezett óraszám. És még lehet hogy emelni fognak rajta. Ha csak ezt nézem, akkor a szlovák gépek még 2080 -ban is repülhetnek. :D

Azt miért gondolod hogy csak a Lockheed akarja emelni az árakat? A tapasztalatom szerint a cégeket csak az tartja vissza a meglévő ügyfeleik pofátlan lehúzásától, hogy szeretnének új ügyfeleket szerezni. Ha erre nincs esély, akkor elkezdik emelni az árakat. A Malév is ezt szívta meg a Fokker -el. Megvették a Fokker 70 -es gépeket, pár évvel később a Fokker csődbe ment. Utána elég drága lett az alkatrész. De ugyanezt láttam a szoftvereknél is. Használsz egy szoftvert, amit nem könnyű lecserélni, mert sok munka lenne vele. A gyártója időközben visszaszorul a piacon, alig van új eladás, erre mit csinál? Elkezd árat emelni, és a meglévő ügyfeleket megsarcolni.
Ahogy le is írtam, az alkatrészek esetén a Pentagonnak nem tehetnek rá "sokat" (persze ez relatív), mert seggberúgják őket. Viszont emiatt a külföldi ügyfeleknek sem adhatja drágábban. Náluk is a supporton keresi véresre magát. Azonban amint megszűnik a Pentagon kontroll, ráadásul az eredeti példányszám töredékét kell csak supportálni, akkor visszafogják a termelést. Ergó nő a bekerülési költség az egyes alkatrészekre.
A Gripen esetében meg ne feledd, hogy mi jelenleg is ugyan azon az áron és ugyan azt a szolgáltatást kapjuk, mint a Svéd Légierő, mivel jelenleg jogilag az összes (talán a dél-afrikaiak nem) gép az ő tulajdonuk. Ők is rendelik meg évente, 2 évente a supportot. A Gripenre (C/D) 2030-35-ig biztosan lesz a support.
És hogy miért fog elkezdeni árat emelni a Lockheed? Amiért a nyomtató gyártók is 4-5 évvel a nyomtató kihozása után elkezdenek drasztikus árat emelni a kellékekre, és a szerviz alkatrészre.
Azért, hogy rávegyenek az újabb, jobb, csillogóbb, lopakodóbb termékükre, ami addigra már az USAF gerincét is fogja adni. (utóbbiak ár persze nem a nyomtatókra értendők ;) )
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 620
5 360
113
Ahogy le is írtam, az alkatrészek esetén a Pentagonnak nem tehetnek rá "sokat" (persze ez relatív), mert seggberúgják őket. Viszont emiatt a külföldi ügyfeleknek sem adhatja drágábban. Náluk is a supporton keresi véresre magát. Azonban amint megszűnik a Pentagon kontroll, ráadásul az eredeti példányszám töredékét kell csak supportálni, akkor visszafogják a termelést. Ergó nő a bekerülési költség az egyes alkatrészekre.
A Gripen esetében meg ne feledd, hogy mi jelenleg is ugyan azon az áron és ugyan azt a szolgáltatást kapjuk, mint a Svéd Légierő, mivel jelenleg jogilag az összes (talán a dél-afrikaiak nem) gép az ő tulajdonuk. Ők is rendelik meg évente, 2 évente a supportot. A Gripenre (C/D) 2030-35-ig biztosan lesz a support.
És hogy miért fog elkezdeni árat emelni a Lockheed? Amiért a nyomtató gyártók is 4-5 évvel a nyomtató kihozása után elkezdenek drasztikus árat emelni a kellékekre, és a szerviz alkatrészre.
Azért, hogy rávegyenek az újabb, jobb, csillogóbb, lopakodóbb termékükre, ami addigra már az USAF gerincét is fogja adni. (utóbbiak ár persze nem a nyomtatókra értendők ;) )
Én úgy tudom, hogy általában azt szokták kikötni a fegyver beszerzéseknél, hogy ugyanannyit fizet a vevő az alkatrészekért és a support -ért, mint a gyártó ország hadereje. Nem csak bérleti konstrukciónál, hanem vásárlásnál is. Vagyis ez nem Svéd különlegesség, hanem általános gyakorlat.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 145
113
Én úgy tudom, hogy általában azt szokták kikötni a fegyver beszerzéseknél, hogy ugyanannyit fizet a vevő az alkatrészekért és a support -ért, mint a gyártó ország hadereje. Nem csak bérleti konstrukciónál, hanem vásárlásnál is. Vagyis ez nem Svéd különlegesség, hanem általános gyakorlat.
Pont emiatt lesz problémás, ha a Pentagon elengedi a kezét az F-16-nak.
Különben mi nem csak gépek alkatrészeit kapjuk a svédekkel egy csomagban, hanem magát a teljes supportot.
Ezért lesz fontos a '26 utáni időszak a hazai Gripen üzemeltetés szempontjából, mert akkor már függetlenül a saját tulajdonú gépeink supportját kell külön letárgyalni.
Persze az árakat továbbra is köthetjük a svéd csomagárhoz, ha bérlünk még hozzájuk még 14-18db gépet a Svéd Légierőtől. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
T

Törölt tag 1586

Guest
Rosszul tudod.
Minden egyes felszállás előtt (közben) kapja a frissítést.
"The US Air Force has demonstrated the ability to update the software for a fighter’s electronic warfare (EW) system during flight.
The proof-of-concept work involved a Lockheed Martin F-16 Block 50, which received a new mission data file (MDF) that was transmitted from 86nm (159km) away via an existing satellite communications system, says the service’s Air Force Life Cycle Management Cente
r"


Egy kis adalék ahhoz az eszmecseréhez hogy bizony, bizony a frissített MDF fileokat lehetséges műholdon keresztül, a levegőben lévő gépre feltölteni, és úgy tűnik immár nemcsak az F-35-re, de F-16-ra is...
https://www.flightglobal.com/defenc...ate-f-16-ew-software-in-flight/144914.article
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 594
76 521
113
"The US Air Force has demonstrated the ability to update the software for a fighter’s electronic warfare (EW) system during flight.
The proof-of-concept work involved a Lockheed Martin F-16 Block 50, which received a new mission data file (MDF) that was transmitted from 86nm (159km) away via an existing satellite communications system, says the service’s Air Force Life Cycle Management Cente
r"


Egy kis adalék ahhoz az eszmecseréhez hogy bizony, bizony a frissített MDF fileokat lehetséges műholdon keresztül, a levegőben lévő gépre feltölteni, és úgy tűnik immár nemcsak az F-35-re, de F-16-ra is...
https://www.flightglobal.com/defenc...ate-f-16-ew-software-in-flight/144914.article
Ez lehet az eredeti írás, valószínűleg ebből dolgozhatott az összes híroldal.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 954
38 221
113
Szerintetek mi lesz a Gripenjeinkkel a lízing kifutása után (mondjuk 2030ig)?
Csere / Marad legalább 2030-ig, de modernizálják / Marad, de csak annyit költenek rá, hogy működjön egy későbbi cseréig?

Biztos volt már téma, de meg köszönném ha valaki összefoglalná a "konszenzust" a témáról - ha van ilyen... :)

Várható-e a levegő-föld fegyverzet fejlesztése? Van-e erről hír?
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Biztos volt már téma, de meg köszönném ha valaki összefoglalná a "konszenzust" a témáról - ha van ilyen...

Konszenzus az nem igazán volt. De megpróbálom a legtöbb szavazattól a legkevesebbig összefoglalni a variációkat. Bármi lesz, a sejtés az az, hogy AV-nél lesz és nem közvetlenül Svédországból.

1, A jelenlegi C/D flotta modernizálása, és mellette a cseh gyár licence alapján gyártana/összeszerelne számunkra új gépeket is E/F verziókkal.
2, A C/D flotta beszámítása egy két-három százados E/F flottába.
3, F-35-ös.
4, A most svédek által tartalékba helyezett C/D-kből vásárlással modernizálás a frissen vetteket és a meglévőket is.


A legtöbben egyetértenek abban, hogy az F-35 nagyobb harcértékkel bír. És abban is, hogy messze drágább. A svédeket olcsóbb fenntartani is, ha nem akarunk megmaradni az egyetlen vadászrepülő századnál, akkor ésszerűbb északon üzletelni. Ráadásul rá vannak kényszerülve, hogy a harcértékben mutatott hátrányukat gazdasági előnyökkel kompenzálják.

Én drukkolnék annak, hogy a mostaninál nagyobb számban vegyünk kétüléses verziót. Ma még a gyártók ilyet kevésbé reklámoznak, de ha később az F típussal meg tudják valósítani, hogy drón flottát irányítson, akkor nagyon is jól használható lenne nekünk egy 4th gen géppark. (Én azt sem tartanám eredendő bűnnek, ha fele F és ahogy párban dolgoznak, kíséri őket egy E. Az első amolyan vezér gép, főként ő irányítja az EW-t, a drónok mozgását, a BMS-en keresztül jobban át tudja látni a tágabb csatamezőt, kommunikál más csapategységekkel /akár a földön vagy távolabbi légi csoportokkal/, de természetesen ezek elérhetőek lennének az egy üléses gépnél is, csupán a terhelést jobban le tudja venni róla, ha nem egy másik együléses megy vele.)


De nem az én fantazmagóriámra voltál kíváncsi! Adtam egy nagyon felületes összefoglalót.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 362
14 240
113
Konszenzus az nem igazán volt. De megpróbálom a legtöbb szavazattól a legkevesebbig összefoglalni a variációkat. Bármi lesz, a sejtés az az, hogy AV-nél lesz és nem közvetlenül Svédországból.

1, A jelenlegi C/D flotta modernizálása, és mellette a cseh gyár licence alapján gyártana/összeszerelne számunkra új gépeket is E/F verziókkal.
2, A C/D flotta beszámítása egy két-három százados E/F flottába.
3, F-35-ös.
4, A most svédek által tartalékba helyezett C/D-kből vásárlással modernizálás a frissen vetteket és a meglévőket is.


A legtöbben egyetértenek abban, hogy az F-35 nagyobb harcértékkel bír. És abban is, hogy messze drágább. A svédeket olcsóbb fenntartani is, ha nem akarunk megmaradni az egyetlen vadászrepülő századnál, akkor ésszerűbb északon üzletelni. Ráadásul rá vannak kényszerülve, hogy a harcértékben mutatott hátrányukat gazdasági előnyökkel kompenzálják.

Én drukkolnék annak, hogy a mostaninál nagyobb számban vegyünk kétüléses verziót. Ma még a gyártók ilyet kevésbé reklámoznak, de ha később az F típussal meg tudják valósítani, hogy drón flottát irányítson, akkor nagyon is jól használható lenne nekünk egy 4th gen géppark. (Én azt sem tartanám eredendő bűnnek, ha fele F és ahogy párban dolgoznak, kíséri őket egy E. Az első amolyan vezér gép, főként ő irányítja az EW-t, a drónok mozgását, a BMS-en keresztül jobban át tudja látni a tágabb csatamezőt, kommunikál más csapategységekkel /akár a földön vagy távolabbi légi csoportokkal/, de természetesen ezek elérhetőek lennének az egy üléses gépnél is, csupán a terhelést jobban le tudja venni róla, ha nem egy másik együléses megy vele.)


De nem az én fantazmagóriámra voltál kíváncsi! Adtam egy nagyon felületes összefoglalót.

  1. F-35-öt nem írnám le, hiszen ha megint rep elnök lesz (sőt, ultimate trollként Trump visszatér :D) akkor simán választhatják részben a jó pontokért - tekintve minden egyes nappal kevesebb értelme van non-stealth gépet venni...
  2. A 39 C/D teljesen értelmetlen, E/F alatt semmi nem éri meg ekkora pénzeknél, és még az is lekvár lesz 2030-35 magasságában.
Az ütemtervet kéne látni, hogy mivel tervezik utána kiváltani. Ha FCAS/Tempest, akkor a gép kell vagy 2040-ig (ismerve Európai IOC sebességet...), ha a japán F-X akkor 2030-35 is elég nagyjából (ők viszont nagyon kapkodnak az AA gép fejlesztéssel Kína miatt). Indiai/orosz/kínai vasak kilőve, török dettó, koreai nem elég nagy lépés, szóval túlzott választék nincs.

Ha Gripen lesz, akkor az a legjobb verzió, hogy a Tempest minél nagyobb részének fejlszetésébe is valahogy be kéne kerülni (hogy mielőbb rendszeresíteni lehessen), mert az E/F már most sem élvonal világszínvonalon. Helyiben igen, világban nem.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
  1. F-35-öt nem írnám le, hiszen ha megint rep elnök lesz (sőt, ultimate trollként Trump visszatér :D) akkor simán választhatják részben a jó pontokért - tekintve minden egyes nappal kevesebb értelme van non-stealth gépet venni...
  2. A 39 C/D teljesen értelmetlen, E/F alatt semmi nem éri meg ekkora pénzeknél, és még az is lekvár lesz 2030-35 magasságában.
Az ütemtervet kéne látni, hogy mivel tervezik utána kiváltani. Ha FCAS/Tempest, akkor a gép kell vagy 2040-ig (ismerve Európai IOC sebességet...), ha a japán F-X akkor 2030-35 is elég nagyjából (ők viszont nagyon kapkodnak az AA gép fejlesztéssel Kína miatt). Indiai/orosz/kínai vasak kilőve, török dettó, koreai nem elég nagy lépés, szóval túlzott választék nincs.

Ha Gripen lesz, akkor az a legjobb verzió, hogy a Tempest minél nagyobb részének fejlszetésébe is valahogy be kéne kerülni (hogy mielőbb rendszeresíteni lehessen), mert az E/F már most sem élvonal világszínvonalon. Helyiben igen, világban nem.

Az F-35-nek kevésbé republikánus-demokrata vonalat látom sorsdöntőnek, mint geopolitikát. Ha Isten és Amerika megáldaná Romániát egy lopakodó századdal, akkor én bármely barátomnak ajánlanám az LM részvényeket. (Nem mintha, a mi rendelésünktől függne a cég sorsa.) Szerencsére a tengerentúlon nem a Szovjetunió van, nem szokásuk zsír új technológiát ingyen osztogatni a világforradalom -és az oroszok kinyomása- érdekében. Mindennek megkérik az árát, amivel Bukarestnek szoktak gondjai akadni.

Az én szememben is nagyot nőtt a Gripen, amikor Kamm behozta a képbe a Tempesben való Saab munkát. Egy 5. genes kifutó példány nélkül nem is érezném megérősnek, hogy tovább bíbelődjünk a svédekkel. De ezt nem egy kéznél lévő választási lehetőségnek tartom, hanem szerencsejátéknak. Egy olyan kockázatnak, aminek viszont jelenleg olyan gazdasági előnyei lehetnek, amik befektetésre érdemessé teszi. (De például az, hogy amerikai gépeket rendeltek a fejlesztő országok és számukra emiatt csak presztízs, de nem létszükséglet, az nagyon megemeli a bukás lehetőségét. Borzasztó távoli céldátum, addig az LM háza táján óriási pénzek fognak forogni, közel bármit ki tud fejleszteni, amivel lekörözi a riválist. A Tempesre valószínűleg ugyan az fog vonatkozni, mint Gripenre, jóval kisebb piaci részesedés, kisebb darabszám, mint az amerikai versenytárs, nagyon okosan kell beosztani a fejlesztési pénzeket ahhoz, hogy a résztvevő cégek talpon tudjanak maradni. De... nekünk ez tárgyalási pozíció.)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 594
76 521
113
Szerintetek mi lesz a Gripenjeinkkel a lízing kifutása után (mondjuk 2030ig)?
Csere / Marad legalább 2030-ig, de modernizálják / Marad, de csak annyit költenek rá, hogy működjön egy későbbi cseréig?

Biztos volt már téma, de meg köszönném ha valaki összefoglalná a "konszenzust" a témáról - ha van ilyen... :)

Várható-e a levegő-föld fegyverzet fejlesztése? Van-e erről hír?
Ez a nemzetközi Gripen topik, ez nem a magyar Gripenekről szól, ne kezdjétek el itt is ezt a témát...
Évek óta mindenki mantrázza erről a saját elképzelését, nincs konszenzus, de senki sem tud semmi biztosat, amíg Maróth be nem jelenti. Egy hónapon belül lehet hogy kiderül minden. Van a [HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen topik és van A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai , ami részben arról szól hogy szerintünk mi lenne jó, hogy lenne jó. 2017 óta több mint 100 oldalt vitatkoztunk erről. Olvasd át őket. Az az előnye a fórumnak a facebookkal és a blogokkal szemben hogy tematikus topikok vannak, bármikor elkezdheted őket újraolvasni, eljutsz ameddig időd van és másnap onnan folytathatod az olvasást, addig amíg el nem érsz az utolsó oldalra és naprakész leszel. Csináld ezt meg minden téma topikjával, ami érdekel. Megéri rászánni az időt, mert hihetetlen mennyiségű információ gyűlt itt össze 10 év alatt. Te mennyi ideig olvastad a HTKA fórumot, mielőtt regisztráltál hogy hozzá is tudj szólni? 2021. július 17-én regisztráltál, azóta is többször volt már vitatéma a magyar Gripenek sorsa a fenti két topikban... olvass többet és akkor kevesebb kérdésed lesz.