Csak nem mindegy, hogy mennyit repült használt gépekről van szó! Érdekes, de a svédek sem repülnek sokkal többet a gépeikkel (gépekre lebontva), mint mi, ezzel szemben az USAF...1. A Gripenek használt gépek voltak. Pontosabban eredetileg használt gépekről szólt a szerződés, aztán végül új testbe építették be a régebbi gépek berendezéseit. Ezért volt a versenytárs is a használt F-16 ADF.
Továbbá az sem mindegy, hogy milyen konstrukcióban, és mekkora rendelkezésre állással. Ha már felhoztad a lengyel programot (nem is értem, hogy minek, mivel továbbra is a szlovákokról van szó). A lengyelek valami 40% körüli rendelkezésre állást tudtak csak elérni az amerikai support szerződéssel (még a 2 megvett donor géppel együtt is), miközben nálunk - ha jól emlékszem - bőven 70% felett vállaltak a svédek.
Ezen felül tulajdonképpen nem is 14 gépet kaptunk a pénzünkért, hanem 15-öt, mert a lízing konstrukció miatt a futóműhibás elveszett gép pótlását a svédek állták. Hja és a folyamatos rendszerupgrade-ekről még nem is beszéltünk. A lengyeleknél bármit akartak modernizálni, az pénzbe kerül. Nálunk meg az MS20 előtti rendszerfrissítések mind ingyen voltak.
Igen, azért, mert akkor nem volt benne a vételár részlet az árban. Azonban a jelenlegi lízing díj már megint tartalmazza ezt, emiatt teljesen releváns a jelenlegi éves részlettel számolni.2. Úgy tudom, hogy az első 10 éves időszakban magasabb volt a lízingdíj mint a másodikban.
Marginális tételről beszélünk, a teljes beszerzés szempontjából. 30db AMRAAM-ra, és 100db AIM-9X-re kértek engedélyt (meg némi bomba). Ez gyakorlatilag ugyan úgy AirPolicing mennyiség, mint a miénk.3. A rakéták/bombák beszerzési árát figyelembe vetted? Ha jól tudom, akkor a szlovák beszerzésben ez is benne van, a gripen szerződésben nincs.
Nem4. Üzemanyag és bérek? Ez nincs benne a svédeknek fizetendő összegben. A szlovákok kalkuláltak vele?
Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.5. A lengyelek 2002-ben 80-90 millió USD körüli darab áron vették a gépeket, komoly fegyvercsomaggal. Ma egy ilyen csomaggal 200 millió körül van egy gép. Vagyis az elmúlt 20 évben volt egy kis infláció. Ezért írtam, hogy ezzel lenne korrekt összehasonlítani.
Arról nem is beszélve, hogy a lengyelek gépei biztosan nem fognak 40 évet repülni, mert azok sivatagba letárolt az USAF által már előzőleg jelentős mennyiséget repült gépekről van szó.
14 gépről van szó. Ez kizárólag Air Policing. Arra a szlovákoknak még a Gripen is sok lenne. Fele akkora területet kell csak felügyelni.6. A Gripen kisebb gép, kevesebbet tud. Amikor először láttam élőben, nagyon feltűnő volt a méret különbség más gépekhez képest.
Igazad van. A szlovák csomag - bárhonnan nézem - nem szép eredmény.Ha ezeket is belekalkulálod, akkor már szerintem nem annyira szép az eredmény. Csak sajnos nem könnyű, mert nálunk beteges titkolózás van minden téren.