[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 907
4 745
113
A földi légvédelem passzív módon várja hogy az ellenség légiereje támadjon és ha ez bekövetkezik a legjobb tudása szerint megpróbálja leküzdeni a célokat.
A hangsúly a passzivitáson van.
A támadó fél kezdeményez, ő dönti el hogy hol, mikor, milyen erővel támad.
A támadó fél óriási előnyben van a földi légvédelemhez képest, mert:
  • képes bemérni és zavarni a légvédelem radarjait
  • képes túlterhelni a légvédelmet csali célpontokkal
  • képes stand-off távolságból elpusztítani a légvédelem elemeit

Ha a földi légvédelem csak károkat tud okozni a támadónak, de nem tudja megakadályozni a saját technika / infrastruktúra elpusztítását akkor gratulálok, mert ez azt jelenti hogy az ellenség győzött.


A földi légvédelem csak addig elrettentő amíg nincs meg e megfelelő eszközöd a leküzdéséhez.
Napjainkban egy kicsit is korszerű légierő rendelkezik olyan eszközökkel aminek a segítségével képes felderíteni az ellenséges légvédelmet és stand-off távolságból képes kiiktani annak elemeit.


Várom a pédát...
A példa te lennél a szakértelem hiányára.
Ne várd a példát, hanem olvass, és tanulj. Bizonyosan hosszú időt töltöttél a légvédelemben, ha ilyen konkrét véleményed van. Vélhetőleg tudományos munkát írtál ebben a témában.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 992
91 922
113
Csak azért teszem be ide, hogy majd összevethessük a magyar ajánlattal.
A csomag fele jöhet.

A SAAB 64 VADÁSZGÉPET ÉS KÉT GLOBALEYE MEGFIGYELŐ GÉPET KÍNÁL FINNORSZÁGNAK

Az ajánlat a legmodernebb fegyverrendszereket tartalmazza, beleértve a nagy hatótávolságú Meteor légiharc-rakétákat, a rövid hatótávolságú IRIS-T légiharc-rakétákat, a közepes hatótávolságú SPEAR földi harci rakétákat és a nagyon hosszú hatótávolságú KEPD350 / Taurus rakétákat. földi célok. ”

a Saab olyan GlobalEye vezérlő és vezérlő gépeket kínál, amelyek lehetővé teszik Finnország számára, hogy teljesen új típusú vezérlési és működési lehetőségeket vezessen be. GlobalEye Békeidőri megfigyelési és irányítási tevékenységekre is alkalmas. Használható például a mentési műveletek hatékony koordinálására, a tengeri területek megfigyelésére és az együttműködés vezetésére a védelmi erők más ágaival. A GlobalEye hatékonyan integrálódik a Gripen vadászgépekkel is.

A GlobalEyen további érzékelő képességeket kínál, amelyek valós idejű stratégiai információkat nyújtanak mind a Gripennek, mind a védelmi erők többi részének. Örülünk, hogy felvehettük kínálatunkba a GlobalEye-t, a világ legfejlettebb AEW & C rendszerét. ”

Az ajánlat tartalmazza a rendszer használatához szükséges összes szükséges felszerelést és szolgáltatást, valamint egy kiterjedt ipari együttműködési programot, amelynek célja Finnország nemzeti képességeinek fejlesztése az ellátás független biztonságának garantálása érdekében. A program magában foglalja a szerviz, javítási és karbantartási képességek átadását a helyi ipar számára, a vadászgéprészek gyártását, valamint a motorok és gépek végső összeszerelését. A Saab egy finnországi Gripen & GlobalEye rendszerközpontot is létrehoz, amely 2060-ig biztosítja a rendszerek független működési képességeinek és képességeinek folyamatos fejlesztését

Az elmúlt években a Saab kiterjedt kutatási együttműködést indított az Aalto Egyetemmel, és Tamperében már létrehozott egy technológiai központot, amely több mint 50 mérnököt foglalkoztat. Ezenkívül a vállalat széles körben együttműködik a VTT-vel és számos finn védelmi céggel.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 598
8 225
113
Először a meglévő 14 gépet lássuk el mindennel (csapásmérés, modern légiharc-rakéták, okosbombák, modernebb radar stb.), fedezékek, CIWS, esetleg még 2 db D változatot szerezzünk be.

Ha ez megvan, akkor gondolkodjunk még fejlesztésekről.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
T

Törölt tag 1586

Guest
Az általad linkelt cikk konkrétan ezt írja.
"...6) Colonel, the time is slowly approaching when our fighter air force will face the question of "how to proceed". What do you think about the possible continuation of the Gripen in the Czech Army? In October 2020, your predecessor, Colonel Tománek, stated in an interview with CZ Defense that he clearly did.

I can only confirm the clear YES of my predecessor. I can imagine a possible continuation of the Gripen in the Czech Army beyond the horizon of this decade. However, this is not the only possible variant of equipping tactical air force with supersonic aircraft. Last year, an expert group from the strategic level of the Czech Army was established, whose main task is to analyze the development, needs and deployment of tactical air force beyond the horizon of 2030. This analysis will provide answers to questions about where tactical air force should go, how strong and how equipped it should be...
"

Magyarán: el tudják képzelni hogy a Gripennel folytatják, de nem ez az egyetlen lehetőség. Náluk is egy csipet csapat elemzi a jövő követelmény rendszerét és a lehetséges alternatívákat.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 598
8 225
113
Az általad linkelt cikk konkrétan ezt írja.
"...6) Colonel, the time is slowly approaching when our fighter air force will face the question of "how to proceed". What do you think about the possible continuation of the Gripen in the Czech Army? In October 2020, your predecessor, Colonel Tománek, stated in an interview with CZ Defense that he clearly did.

I can only confirm the clear YES of my predecessor. I can imagine a possible continuation of the Gripen in the Czech Army beyond the horizon of this decade. However, this is not the only possible variant of equipping tactical air force with supersonic aircraft. Last year, an expert group from the strategic level of the Czech Army was established, whose main task is to analyze the development, needs and deployment of tactical air force beyond the horizon of 2030. This analysis will provide answers to questions about where tactical air force should go, how strong and how equipped it should be...
"

Magyarán: el tudják képzelni hogy a Gripennel folytatják, de nem ez az egyetlen lehetőség. Náluk is egy csipet csapat elemzi a jövő követelmény rendszerét és a lehetséges alternatívákat.
Ő katona, a politikus meg dönt :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 769
113
+ az analizisből kiderül:

"Financovanie:
  • Vybraná možnosť obmeny taktického letectva nemusela byť najefektívnejším riešením, keďže nebola posúdená hodnota za peniaze pri iných možnostiach.
  • Keby sa pri nákupe požadovali kompenzačné programy (napr. priame investície do zbrojného priemyslu, zabezpečenie subdodávateľských vzťahov pre vlastnú zbrojnú výrobu atď.), ekonomika SR mohla byť podporená sumou až do výšky obstarávacej ceny lietadiel, t. j. 1,9 mld. EUR.
  • Celková cena za prevádzku stíhacích lietadiel F-16 na 3. až 10. rok je plánovaná vo výške 720 mil. USD bez DPH, cena však nie je konečná.
  • Celková cena za lietadlá, výcvik, muníciu, dvojročnú prevádzku a predpokladané náklady na ďalších osem rokov prevádzky 14 stíhacích lietadiel F-16 je vo výške 2,6 mld. EUR s DPH.
  • Celkové náklady na obstaranie stíhacích lietadiel F-16 a ich následnú prevádzku počas 30 rokov sú odhadované vo výške 5 mld. EUR s DPH (40 rokov – 6,2 mld. EUR)."

  • Azaz effektivitás hiánya,
  • ellentételezés hiánya (nem is kérték),
  • a 3. és a 10. év között adó nélkül 720 millió USD-r van tervezve az üzembentartás költsége, ami ráadásul nem kötött összeg, nem végleges...,
  • a gépek ára a két év support-al, ill. a következő 8 évig üzembentartással 2,6miliárd Euró adóval
  • Az egész F-16 bolt 30 évre vetitve 5 milliárd Eurót, 40 évre számolva 6,2 milliárd eurót tesz majd ki.
Úúúúú! Mekkora bukta volt ez a Gripen annak idején! :cool: :D :D
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 523
5 122
113
Te nem tudsz olvasni?
A mostani szlovák beszerzéshez kommenteltem.
Én úgy értettem a hozzászólásod, hogy a gripen beszerzést dícséred. Arra céloztam, hogy nem egy 20 évvel későbbi beszerzéssel kellene összehasonlítani, hanem egy kb. azonos időben történt beszerzéssel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 769
113
Én úgy értettem a hozzászólásod, hogy a gripen beszerzést dícséred. Arra céloztam, hogy nem egy 20 évvel későbbi beszerzéssel kellene összehasonlítani, hanem egy kb. azonos időben történt beszerzéssel.
Egészen pontosan erre gondoltam!
Mivel a szlovák beszerzésnél ismerjük a kb. 40 éves teljes költséget, így nem hiba, ha a jelen Gripen összevont költségekkel számolunk. Ebben az esetben a teljes költségeket lehet összehasonlítani (azaz a tulajdonszerzést és a fenntartást összevonva).
Nekünk az elmúlt 3 évben (és emlékeim szerint korábban sem) sosem lépte át az éves részlet - ami tartalmazza a kiképzési, fenntartási és tulajdonszerzési költségeket is - a 30Mrd HUF-ot. (27-28 körül mozgott mozgott)
Azaz a mai költségeket és EUR árfolyamot (360) figyelembe véve nagyjából 3,3Mrd EUR körül lenne a projektált költsége a Gripeneknek. Ezzel szemben a szlovákok majdnem a dupláját fogják kifizetni, és - ahogy írják - ez még mehet feljebb. :eek:
A Gripenes kalkulációmat viszont minden esetben felfelé kerekítettem. :rolleyes:
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 523
5 122
113
Egészen pontosan erre gondoltam!
Mivel a szlovák beszerzésnél ismerjük a kb. 40 éves teljes költséget, így nem hiba, ha a jelen Gripen összevont költségekkel számolunk. Ebben az esetben a teljes költségeket lehet összehasonlítani (azaz a tulajdonszerzést és a fenntartást összevonva).
Nekünk az elmúlt 3 évben (és emlékeim szerint korábban sem) sosem lépte át az éves részlet - ami tartalmazza a kiképzési, fenntartási és tulajdonszerzési költségeket is - a 30Mrd HUF-ot. (27-28 körül mozgott mozgott)
Azaz a mai költségeket és EUR árfolyamot (360) figyelembe véve nagyjából 3,3Mrd EUR körül lenne a projektált költsége a Gripeneknek. Ezzel szemben a szlovákok majdnem a dupláját fogják kifizetni, és - ahogy írják - ez még mehet feljebb. :eek:
A Gripenes kalkulációmat viszont minden esetben felfelé kerekítettem. :rolleyes:
1. A Gripenek használt gépek voltak. Pontosabban eredetileg használt gépekről szólt a szerződés, aztán végül új testbe építették be a régebbi gépek berendezéseit. Ezért volt a versenytárs is a használt F-16 ADF.

2. Úgy tudom, hogy az első 10 éves időszakban magasabb volt a lízingdíj mint a másodikban.

3. A rakéták/bombák beszerzési árát figyelembe vetted? Ha jól tudom, akkor a szlovák beszerzésben ez is benne van, a gripen szerződésben nincs.

4. Üzemanyag és bérek? Ez nincs benne a svédeknek fizetendő összegben. A szlovákok kalkuláltak vele?

5. A lengyelek 2002-ben 80-90 millió USD körüli darab áron vették a gépeket, komoly fegyvercsomaggal. Ma egy ilyen csomaggal 200 millió körül van egy gép. Vagyis az elmúlt 20 évben volt egy kis infláció. Ezért írtam, hogy ezzel lenne korrekt összehasonlítani.

6. A Gripen kisebb gép, kevesebbet tud. Amikor először láttam élőben, nagyon feltűnő volt a méret különbség más gépekhez képest.

Ha ezeket is belekalkulálod, akkor már szerintem nem annyira szép az eredmény. Csak sajnos nem könnyű, mert nálunk beteges titkolózás van minden téren.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and formosa1

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 769
113
1. A Gripenek használt gépek voltak. Pontosabban eredetileg használt gépekről szólt a szerződés, aztán végül új testbe építették be a régebbi gépek berendezéseit. Ezért volt a versenytárs is a használt F-16 ADF.
Csak nem mindegy, hogy mennyit repült használt gépekről van szó! Érdekes, de a svédek sem repülnek sokkal többet a gépeikkel (gépekre lebontva), mint mi, ezzel szemben az USAF...
Továbbá az sem mindegy, hogy milyen konstrukcióban, és mekkora rendelkezésre állással. Ha már felhoztad a lengyel programot (nem is értem, hogy minek, mivel továbbra is a szlovákokról van szó). A lengyelek valami 40% körüli rendelkezésre állást tudtak csak elérni az amerikai support szerződéssel (még a 2 megvett donor géppel együtt is), miközben nálunk - ha jól emlékszem - bőven 70% felett vállaltak a svédek.
Ezen felül tulajdonképpen nem is 14 gépet kaptunk a pénzünkért, hanem 15-öt, mert a lízing konstrukció miatt a futóműhibás elveszett gép pótlását a svédek állták. Hja és a folyamatos rendszerupgrade-ekről még nem is beszéltünk. A lengyeleknél bármit akartak modernizálni, az pénzbe kerül. Nálunk meg az MS20 előtti rendszerfrissítések mind ingyen voltak.
2. Úgy tudom, hogy az első 10 éves időszakban magasabb volt a lízingdíj mint a másodikban.
Igen, azért, mert akkor nem volt benne a vételár részlet az árban. Azonban a jelenlegi lízing díj már megint tartalmazza ezt, emiatt teljesen releváns a jelenlegi éves részlettel számolni.
3. A rakéták/bombák beszerzési árát figyelembe vetted? Ha jól tudom, akkor a szlovák beszerzésben ez is benne van, a gripen szerződésben nincs.
Marginális tételről beszélünk, a teljes beszerzés szempontjából. 30db AMRAAM-ra, és 100db AIM-9X-re kértek engedélyt (meg némi bomba). Ez gyakorlatilag ugyan úgy AirPolicing mennyiség, mint a miénk.
4. Üzemanyag és bérek? Ez nincs benne a svédeknek fizetendő összegben. A szlovákok kalkuláltak vele?
Nem
5. A lengyelek 2002-ben 80-90 millió USD körüli darab áron vették a gépeket, komoly fegyvercsomaggal. Ma egy ilyen csomaggal 200 millió körül van egy gép. Vagyis az elmúlt 20 évben volt egy kis infláció. Ezért írtam, hogy ezzel lenne korrekt összehasonlítani.
Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.
Arról nem is beszélve, hogy a lengyelek gépei biztosan nem fognak 40 évet repülni, mert azok sivatagba letárolt az USAF által már előzőleg jelentős mennyiséget repült gépekről van szó.
6. A Gripen kisebb gép, kevesebbet tud. Amikor először láttam élőben, nagyon feltűnő volt a méret különbség más gépekhez képest.
14 gépről van szó. Ez kizárólag Air Policing. Arra a szlovákoknak még a Gripen is sok lenne. Fele akkora területet kell csak felügyelni.
Ha ezeket is belekalkulálod, akkor már szerintem nem annyira szép az eredmény. Csak sajnos nem könnyű, mert nálunk beteges titkolózás van minden téren.
Igazad van. A szlovák csomag - bárhonnan nézem - nem szép eredmény.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 523
5 122
113
Hja csak ők még 5 évente kifizetnek 200M USD-t Follow-on supportra, ami ráadásul csak az anyagot tartalmazza, mert a munkát helyileg végzik a lengyelek.
Arról nem is beszélve, hogy a lengyelek gépei biztosan nem fognak 40 évet repülni, mert azok sivatagba letárolt az USAF által már előzőleg jelentős mennyiséget repült gépekről van szó.
A lengyelek vadonatúj gépeket vettek. (block 52+) Akár 60 évet is repülhetnek. Mi kaptunk volna sivatagban letárolt gépeket, ha az F-16-ot választjuk. Mi is azért, mert használt gépre kértünk ajánlatot.

A 200M USD support 5 évre az gépenként kb. 250 millió forint / év. (48 gépük van) vagyis átszámolva 14 gépre kb. 3,5 milliárd HUF / év. A többi pénzből pedig a saját embereiknek adnak munkát. Nekem ez elég barátinak tűnik a mi 30 milliárdunkhoz képest. :D

Egyébként meg továbbra is az a véleményem, hogy a gripen beszerzést nem a mostani szlovák beszerzéshez kell nézni, hanem a kb. egyidőben megkötött szerződésekhez. Ha a szlovákhoz hasonlítod, az kb. olyan mindha azzal dicsekednél, hogy te 20 éve milyen jó kocsit vettél 2 millióért, a hülye szomszéd meg ugyanolyan kategóriájú kocsit most csak 6 millióért tudott venni. :D Azóta volt infláció, fejlődött a technika, változott a piaci helyzet stb.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 769
113
A lengyelek vadonatúj gépeket vettek. (block 52+) Akár 60 évet is repülhetnek. Mi kaptunk volna sivatagban letárolt gépeket, ha az F-16-ot választjuk. Mi is azért, mert használt gépre kértünk ajánlatot.
My bad! Eredetileg akartak csak használtat bérelni, de igazad van, a végleges konfig. az új lett. Kivéve a 2 donor gépet.
A 200M USD support 5 évre az gépenként kb. 250 millió forint / év. (48 gépük van) vagyis átszámolva 14 gépre kb. 3,5 milliárd HUF / év. A többi pénzből pedig a saját embereiknek adnak munkát. Nekem ez elég barátinak tűnik a mi 30 milliárdunkhoz képest. :D
Nagyon nem az, ha cserében 40%-os hadrafoghatóságod van.
Mert ezzel az erővel ha ragaszkodunk a support mértékéhez, akkor dupla annyi gépet kellene számolni, hogy azonos rendelkezésre állást akarunk elérni.
Továbbá a support szerződés, kiképzést továbbra sem tartalmaz. Attól, hogy saját emberek csinálják, és a GDP-be beleszámít, attól azt még a védelmi kiadásokba bele kell szuszakolni. Ezzel pedig az egyéb beszerzéseikre fordítható összeget csökkenti.

Egyébként meg továbbra is az a véleményem, hogy a gripen beszerzést nem a mostani szlovák beszerzéshez kell nézni, hanem a kb. egyidőben megkötött szerződésekhez. Ha a szlovákhoz hasonlítod, az kb. olyan mindha azzal dicsekednél, hogy te 20 éve milyen jó kocsit vettél 2 millióért, a hülye szomszéd meg ugyanolyan kategóriájú kocsit most csak 6 millióért tudott venni. :D Azóta volt infláció, fejlődött a technika, változott a piaci helyzet stb.
Háát ö.... nem.
A szlovákoknak is fel volt ajánlva a Gripen, és az is lett volna a terv, hogy a csehekkel és velünk közös rendszert építhetnek. Na ebbe tojt bele a szlovák fél.
De hogy az analógiádnál maradjunk.
Mi akkor megvettük az akkori legjobb 5-ös golfot, ők meg most tervezik megvenni a 6-osat. Miközben van már 8-as is, és már készül a 9-es is.
A hatosért összesen 2x annyit fizetnek 40 év alatt, mint mi az 5-ösért, de legalább már most sem modern, és 15-20 év múlva, amíg kb. a mi gépeink elrepülnek, elkezdhetik a leváltását tervezni, mivel addigra - szerintem - nagyon megdrágul majd a fenntartásuk, mivel addigra szinte már mindenki leadja már a gépeket. De főleg az USA-nak már nem nagyon lesz addigra épkézláb gépe.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1