JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Csak arra, hogy eddig elég jól elszeparált volt a két típus, most meg kiderül, hogy van olyan cég, ami mind a két technológiába be van huzalozva.
Ez nem (elsősorban) biztonságpolitikai kérdés, bár egy külföldi vásárló esetében megfontolandó, hogy akár az egyik, akár a másik terméket választja, van az a gazdasági entitás, ami révén így is, úgy is ugyanabban a cipőben fog járni.
Ez a külső nézőpont.

A cég irányából nézve igen, azt mondom, ez egy ügyesen összerakott konzorcium, hiszen nem csak, hogy több lábon állnak, de a portfóliójuk elég sok biztos pillért tartalmaz. Akárhogy is dönt a piac, nekik lesz közük az üzlethez.
A brit GKN megvette a Volvo Aerot kb 10 eve, ugy huzta be ezt. Amugy igen, ugyesek, mert szepen bevasaroltak egy csomo ilyen aerospace industry szolgaltato ceget es az Airbustol (Atlas) a Boeingen (Dreamliner) es a LM (F-35) at beszallitanak meg egy csomo masik gyartonak is. Elvileg megvette oket azota valami penzugyi befekteto csoport valami eszement osszegert - az ilyen hejak mindig megjelennek, amikor latjak, hogy bombabiztos lett a beveteled...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
Olvasd el újra:
Ez a GKN Aerospace vette meg annak idején a Volvo Aero-t úgy került hozzájuk az RM12. Ha innen nézzük ez így egy logikus döntés. Egyébként a cég nem régen ellenséges felvásárlás áldozata lett és megvette a Melrose Industries, Ez a cég arról híres hogy bajba került vállalatokat vásárol fel, rendbe rakja őket valamilyen szinten majd túlad rajtuk.
Ez remlett, koszi. Amugy ez a hostile takeover duma altalaban csak hiszti, hogy a shareholderek felsrofoljak az arat, ketlem, hogy itt ilyesmit a brit felugyelet megengedett volna a megfelelo alapos vizsgalat es feltetelek nelkul, ez azert nagyon komoly national security issue mar, szinte biztosan nem fogjak a szokasos trukkot csinalni vele (=feldarabol, elad, amit lehet, majd maradekot load with debt, rettenet bonusok es profitosztas, majd becsodol debt fizetes helyett.)

Akkor nem értem, tehát ez amelrose egy angolszász ceg. Akkor tehet egy angol cég Svédországban gyártja az amerikai licenszelt ge hajtóművet ?

Mi ebben az erthetetlen? :)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
Ez a GKN Aerospace vette meg annak idején a Volvo Aero-t úgy került hozzájuk az RM12. Ha innen nézzük ez így egy logikus döntés. Egyébként a cég nem régen ellenséges felvásárlás áldozata lett és megvette a Melrose Industries, Ez a cég arról híres hogy bajba került vállalatokat vásárol fel, rendbe rakja őket valamilyen szinten majd túlad rajtuk.
Egyébként nemrégen adta el a cég a Brush-t:

Szóval nem lepődnék meg ha hamarosan a GKN Aerospace is új gazdára lelne.
Csak úgy érdekesség képen osztottam meg....
Na… jó ez a fórummotor. Ha két külön idézetet rakok egybe, az egyiket sajátként tünteti fel :)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
Azt mondod, hogy valszeg belátható távon akár mi is licitálhatunk rá? (Jó befektetésnek tűnne, ha már gyűjteni akarjuk kis hazánkba a repülés technikával foglalkozó hadipari és polgári cégeket.)
:D $8 milliardert vettek, szerinted MO kicsap mondjuk $9 milliardot az asztalra? :D Az hagyjan, de ezt a brit felugyelet szo nelkul vegignezi, hogy a fenti nemzetbiztonsagi szintu beszallitoja magyar kezbe kerul? :D
 
Meglehetősen pikáns történet hogy a SAAB d.afrikai leányvállalata a SAAB Grintek felszámolási eljárást kezdeményzett a d.afrikai DENEL cég ellen mert az nem fizette ki a cég által elvégzett munkákat.
Ha az eljáró bíróság helyet ad a SAAB kérésének akkor a csődben lévő DENEL céget végleg felszámolják.

A d.afrikai Gripenek fele már eddig is tartós tároláson volt, de így az elmaradó karbantartási munkák miatt a flotta (17 C és 9 D) végleg földre kényszerülhet ahonnan nehéz és drága lesz visszajönni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and SilvioD
Sweden has mapped out initial plans for the Saab Gripen E entry into service, identifying the type's first operating station.

With deliveries of the first of 60 Gripen Es set to begin in 2022, Saab announced on 1 October that the Swedish Air Force (SwAF) has decided the first aircraft will be assigned to Skaraborg Wing (F7), located at Satenas in the southwest of Sweden.

F7 is one of three SwAF fighter wings, with the other two being Blekinge Wing (F17) at Ronneby, in the far south of Sweden, and Norrbotten Wing (F21), also in the south of the country. A fourth wing, Uppsala Wing (F16), also located in southern Sweden, will be stood up from 2022. Each wing is equipped with two squadrons, which are 71 and 72 for F7.

The SwAF fields 73 single-seat Gripen A and 24 twin-seat Gripen D aircraft. Earlier in 2021 the Swedish government firmed up the numbers of older Gripens it intends to retain to operate alongside the new Gripen Es. In January, Defence Minister Peter Hultqvist said that the SwAF will field a total of 100 Gripen aircraft “in two variants”.

According to Hultqvist's comments, the service will now retain 40 Gripen C/Ds, although he has yet to break this figure down into the number of single-seat Cs and twin-seat Ds. The total Gripen force will be divided between four Gripen E squadrons and two Gripen C/D squadrons.
 
Sweden has mapped out initial plans for the Saab Gripen E entry into service, identifying the type's first operating station.

With deliveries of the first of 60 Gripen Es set to begin in 2022, Saab announced on 1 October that the Swedish Air Force (SwAF) has decided the first aircraft will be assigned to Skaraborg Wing (F7), located at Satenas in the southwest of Sweden.

F7 is one of three SwAF fighter wings, with the other two being Blekinge Wing (F17) at Ronneby, in the far south of Sweden, and Norrbotten Wing (F21), also in the south of the country. A fourth wing, Uppsala Wing (F16), also located in southern Sweden, will be stood up from 2022. Each wing is equipped with two squadrons, which are 71 and 72 for F7.

The SwAF fields 73 single-seat Gripen A and 24 twin-seat Gripen D aircraft. Earlier in 2021 the Swedish government firmed up the numbers of older Gripens it intends to retain to operate alongside the new Gripen Es. In January, Defence Minister Peter Hultqvist said that the SwAF will field a total of 100 Gripen aircraft “in two variants”.

According to Hultqvist's comments, the service will now retain 40 Gripen C/Ds, although he has yet to break this figure down into the number of single-seat Cs and twin-seat Ds. The total Gripen force will be divided between four Gripen E squadrons and two Gripen C/D squadrons.

Oct 2020: https://www.ainonline.com/aviation-...nse-bill-extends-gripen-adds-new-aew-aircraft

"The bill sets out a series of measures that improve equipment, readiness, training, and organization across the Swedish armed forces, including the reestablishment of a number of units, including Flygflottilj (air wing) 16 at Uppsala. All wings will be expected to maintain dispersed operating locations in addition to their main bases. Overall military personnel numbers are set to rise to 90,000 from the current figure of 60,000. The document also specifies improvements and expansion in civil defense, and in cybersecurity and foreign intelligence-gathering.

In terms of Flygvapnet (the Swedish air force), the bill proposes that the current force structure of six combat aircraft squadrons will be maintained through the 2021-25 period. Four will convert to the JAS 39E Gripen as they are delivered, while two will retain the JAS 39C/D. Under initial plans, the Gripen E was to have replaced the C/D completely, but in recent times it has been seen as increasingly likely that C/Ds would be retained in view of growing regional tensions. The bill expects the Gripen C/D to be “an important part of the war organization beyond 2030,” while noting that C/Ds can also be employed for advanced training. Currently, Sweden has 60 Gripen Es on order, and the bill gives no details of future Gripen numbers, although it is estimated that the force will comprise around 90-100 fighters."


Szoval akkor nyolc squadron lesz, de csak hat lesz combat fighter sq, 90-100 geppel? Ha igen, akkor mekkora squadronokrol beszelunk, 16 gepesekrol...? Es akkor mi a negyedik wing ket squadronja, AEW&C meg a rampasok...?
Nem ertem ezt a sved matekot.









F7 is one of three SwAF fighter wings, with the other two being Blekinge Wing (F17) at Ronneby, in the far south of Sweden, and Norrbotten Wing (F21), also in the south of the country. A fourth wing, Uppsala Wing (F16), also located in southern Sweden, will be stood up from 2022. Each wing is equipped with two squadrons, which are 71 and 72 for F7.
Jelenleg szolgalatban van 97 C/D...
Jelenleg van 3 wing, az 6 squadron
8 squadron x 12 gep = 96 Gripen lesz...? -

The total Gripen force will be divided between four Gripen E squadrons and two Gripen C/D squadrons.
Ez viszont csak 6 squadron, ami 72 gep lenne - versus a tervezett 100 gepes allomany...?
Ha atallnak 14 gep/squadronra, akkor is csak 84 gep lenne total... 16 gep menne training celra?
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
Sweden has mapped out initial plans for the Saab Gripen E entry into service, identifying the type's first operating station.

With deliveries of the first of 60 Gripen Es set to begin in 2022, Saab announced on 1 October that the Swedish Air Force (SwAF) has decided the first aircraft will be assigned to Skaraborg Wing (F7), located at Satenas in the southwest of Sweden.

F7 is one of three SwAF fighter wings, with the other two being Blekinge Wing (F17) at Ronneby, in the far south of Sweden, and Norrbotten Wing (F21), also in the south of the country. A fourth wing, Uppsala Wing (F16), also located in southern Sweden, will be stood up from 2022. Each wing is equipped with two squadrons, which are 71 and 72 for F7.

The SwAF fields 73 single-seat Gripen A and 24 twin-seat Gripen D aircraft. Earlier in 2021 the Swedish government firmed up the numbers of older Gripens it intends to retain to operate alongside the new Gripen Es. In January, Defence Minister Peter Hultqvist said that the SwAF will field a total of 100 Gripen aircraft “in two variants”.

According to Hultqvist's comments, the service will now retain 40 Gripen C/Ds, although he has yet to break this figure down into the number of single-seat Cs and twin-seat Ds. The total Gripen force will be divided between four Gripen E squadrons and two Gripen C/D squadrons.
Én ezt a szöveget nem találtam a linken! :confused:
 
Oct 2020: https://www.ainonline.com/aviation-...nse-bill-extends-gripen-adds-new-aew-aircraft

"The bill sets out a series of measures that improve equipment, readiness, training, and organization across the Swedish armed forces, including the reestablishment of a number of units, including Flygflottilj (air wing) 16 at Uppsala. All wings will be expected to maintain dispersed operating locations in addition to their main bases. Overall military personnel numbers are set to rise to 90,000 from the current figure of 60,000. The document also specifies improvements and expansion in civil defense, and in cybersecurity and foreign intelligence-gathering.

In terms of Flygvapnet (the Swedish air force), the bill proposes that the current force structure of six combat aircraft squadrons will be maintained through the 2021-25 period. Four will convert to the JAS 39E Gripen as they are delivered, while two will retain the JAS 39C/D. Under initial plans, the Gripen E was to have replaced the C/D completely, but in recent times it has been seen as increasingly likely that C/Ds would be retained in view of growing regional tensions. The bill expects the Gripen C/D to be “an important part of the war organization beyond 2030,” while noting that C/Ds can also be employed for advanced training. Currently, Sweden has 60 Gripen Es on order, and the bill gives no details of future Gripen numbers, although it is estimated that the force will comprise around 90-100 fighters."


Szoval akkor nyolc squadron lesz, de csak hat lesz combat fighter sq, 90-100 geppel? Ha igen, akkor mekkora squadronokrol beszelunk, 16 gepesekrol...? Es akkor mi a negyedik wing ket squadronja, AEW&C meg a rampasok...?
Nem ertem ezt a sved matekot.










Jelenleg szolgalatban van 97 C/D...
Jelenleg van 3 wing, az 6 squadron
8 squadron x 12 gep = 96 Gripen lesz...? -


Ez viszont csak 6 squadron, ami 72 gep lenne - versus a tervezett 100 gepes allomany...?
Ha atallnak 14 gep/squadronra, akkor is csak 84 gep lenne total... 16 gep menne training celra?
Szerintem ez valahogy így néz ki jelenleg:
6db Gripen századot üzemeltetnek a mi 14 gépes (12C+2D) rendszerünkben. Ez ugye 72 C és 12D. A maradék 12 D tartalékban illetve ezeket kiképzésre tarthatják. Az infók azt mutatják, hogy összesen már csak 11 van. Gondolom ebből hiányzik a mi balesetes D-nk pótló gépe.

Elvileg szó volt róla, hogy nem 100 géppel számolnak, hanem 120-szal. És a matekot csak az tudja kihozni.
Mivel már elindították a 4. Air Wing reaktiválását. Tehát, az nem lehet, hogy +2 század legyen, miközben továbbra is 100 (96) géppel számoljanak, ráadásul 0 ráhagyással.

A megoszlásra viszont rengeteg opció van. Próbáltam párat összeszedni, de túl bonyolult lett.
Illetve az is tovább fogja bonyolítani a dolgot, hogy nem tudom, hogy azokkal a D-kkel hogyan számolnak, amelyek a Saab 105-ösöket fogják leváltani mint Advanced Jet Trainer. Illetve ezek száma is talány. Elvileg jelenleg 30db 105-ös van még működőképes állapotban, de hogy ebből tényleges mennyi van aktívan tartva? Franc se tudja.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Ez nagyon dog, ha egyszer megrendelik az E-t, akkor szerintem egy hasonlo 1:1 makett egy mallban, plane a cockpittal, iszonyu nepszeru lenne otthon is.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Úgy tűnik a Svédek nem csak az Arexis konténert fejlesztették ki hanem csináltak hozzá egy decoy drónt / rakétát is.
213046_1.jpg


Az eszköz neve LADM (Air-launcehed Decoy Missile).
Egyenlőre ennyit lehet tudni róla meg azt hogy a Finneknek már felajánlották a HX tenderen.
https://www.janes.com/defence-news/...ink-as-arexis-air-launched-decoy-breaks-cover

"...Revealed at the AOC Europe 2021 conference and exhibition in Liverpool on 12 October, the proposed Arexis air-launched decoy would integrate a Saab electronic attack (EA) payload into the air vehicle and wider weapons system architecture already in development by MBDA for the SPEAR-EW stand-in jammer.
Saab describes Arexis as a family of airborne EW solutions addressing threat warning, situational awareness, self-protection, and EA. The company first announced its concept for a small, long range/long endurance EW decoy in 2017, and has kept the Swedish Air Force, the Defence Materiel Administration, and the Defence Research Agency appraised of its work
..."

Vagyis mint kiderült a SAAB az MBDA val együtt dolgozik az új zavaró decoy cm fejlesztésén úgyhogy Spear EW = SAAB decoy
 
A szárnyak se azonosak. Az E/F gépeknek nagyobb szárnya van (valamivel nagyobb fesztáv) és teljesen más a szárnytő, így a belépőél kialakítása is. A főfutó is a szárnytőbe húzódik be.
Rosszul tudod.
Az E/F és a C/D szárnyai teljesen azonosak. Az E/F nagyobb fesztávja a szélesebb törzs miatt van.

"...Gripen NG aircraft will, in effect, be new-build machines although some elements of existing JAS 39C/Ds will be re-used, notably the wings. This is made possible by the E/F’s design, which widens the fuselage to achieve greater lifting area rather than enlarging the wing surfaces..."
 
Rosszul tudod.
Az E/F és a C/D szárnyai teljesen azonosak. Az E/F nagyobb fesztávja a szélesebb törzs miatt van.
Ehhez még ennyit...
screenshot-slideplayer-com-2018-11-26-13-51-01.png

maxresdefault8.jpg

At hiszem érted miről beszélek. A gép szárnyai - felső képen szürke - teljesen egyformák a C/D szárnyaival. A törzs sokkal szélesebb mint a C/D jé volt
 
Ehhez még ennyit...
screenshot-slideplayer-com-2018-11-26-13-51-01.png

maxresdefault8.jpg

At hiszem érted miről beszélek. A gép szárnyai - felső képen szürke - teljesen egyformák a C/D szárnyaival. A törzs sokkal szélesebb mint a C/D jé volt
Nekem a rajz alapján pont az jön le, hogy mérete lehet, hogy azonosak, de szerkezetre nem.
Az A/B/C/D-n az egész szárny külön van. addig az E/F-en a centroplán integráns része a szárnytő jó 1 méteren túl.

Ez hogyan lehetne egyforma? :eek:
Még magán a fotón is látszik az, hogy miért és hol más színű a gép...
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75 and fip7
Nekem a rajz alapján pont az jön le, hogy mérete lehet, hogy azonosak, de szerkezetre nem.
Az A/B/C/D-n az egész szárny külön van. addig az E/F-en a centroplán integráns része a szárnytő jó 1 méteren túl.

Ez hogyan lehetne egyforma? :eek:
Még magán a fotón is látszik az, hogy miért és hol más színű a gép...
Nem tudom mit értesz "szerkezet" alatt.
Ami történt: vették az A/B, C/D szárnyát és azt felszerelték egy a korábbinál jóval szélesebb törzsre.
aa.jpg

Na ennyi a közös a C/D és E/F ben...
 
Nekem az ábra és a fotó alapján az jön le, hogy a zölddel jelzett rész az, amit a törzshöz rögzítenek.
Ha nem így van, akkor ez az ábra indulhat a valaha készült legrosszabb magyarázó ábra versenyen csont nélkül.

Gondolom okkan van az, hogy az egyiknél a közvetlenül a törzs mellett van széthúzva, addig a másiknál meg nem.
A fotón is a sárga alapozó festék is biztos okkal van megmutatva pont az illesztési helynél levő nem tudom miért fekete színű résszel.

nvSwPmf.png
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and bel
Nekem az ábra és a fotó alapján az jön le, hogy a zölddel jelzett rész az, amit a törzshöz rögzítenek.
Ha nem így van, akkor ez az ábra indulhat a valaha készült legrosszabb magyarázó ábra versenyen csont nélkül.

Gondolom okkan van az, hogy az egyiknél a közvetlenül a törzs mellett van széthúzva, addig a másiknál meg nem.
A fotón is a sárga alapozó festék is biztos okkal van megmutatva pont az illesztési helynél levő nem tudom miért fekete színű résszel.

nvSwPmf.png
Az ábra arányai valóban nem túl jók...
Az azonos szárny dolgot nem én találtam ki.
"...Gripen NG aircraft will, in effect, be new-build machines although some elements of existing JAS 39C/Ds will be re-used, notably the wings. This is made possible by the E/F’s design, which widens the fuselage to achieve greater lifting area rather than enlarging the wing surfaces..."

A szárny amúgy jórészt kompoziz szerkezet. Gondolom azt nem tervezték újra, hanem megtartották a régit.