JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Hogy mennyire erőtlen, azt csak a paraméterekből sejthetjük, de még nem tudjuk.
Amihez lehet majd esetleg szemünk az az, hogy a pilótája miképp tudja a bemutató során a gép hátrányait előnyként kidomborítani. Ha a függőleges figurák előtt sok lesz a sebességgyűjtő szakasz, ha a figurák teteje gyanúsan hamar "laposodik el", a kis sebességű manőverek után sokáig "gyűjt erőt" a gép, az lehet esetleg árulkodó.
Ezeket lehet nagy zajjal, gyors áthúzásokkal kompenzálni.
Egy letisztított USAF F-16C block 50 bemutató, amit nyugodtan tekinthetünk a tolóerő/tömeg arány amolyan diadalának, is sok zajos, egyenes vonalú, nagy sebességű áthúzást tartalmaz, de szó sincs erőtlenségről. Egyszerűen amerikában ez kell. A gép szinte akármilyen helyzetből, állásszögről, sebességről indul meg, jóformán mindig kifúrja az eget. Ugyanez igaz egy Eurofighter Typhoon műsorra is.

A block 50-es gép G129-es hajtóműve kiváló partner a show repülésben, mert a nagy levegőátfutás és a nagy fúvócső keresztmetszet miatt mély basszus hangja van, alkonyatban meg nagy lángcsóvája:


Nincs baj a block 52-esek PW229-esével se, mert annak meg elsősorban éles, pregnáns zaja van, hosszú lángcsóvával:


Az F-35A pedig ennek a kettőnek a sajátos keveréke

A Gripen bemutatók (svéd, cseh vagy magyar) ezzel szemben sokkal több sebességgyűjtő szakaszt tartalmaz, hiszen a manőverek döntő többségét lendületből repülik. Ehhez külön szerencse, hogy a gép a kis állásszögű rezsimeken jól képes gyorsulni - vízszintesen, vagy enyhe zuhanásban.
A JAS-39E F414-es hajtómű előnye pedig, hogy nagyobb hangja van, mint az múgy sem halk RM12-esé.
Ezek az apró trükkök tudják eladni a show-t.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
K

kamm

Guest
Hogy mennyire erőtlen, azt csak a paraméterekből sejthetjük, de még nem tudjuk.
Amihez lehet majd esetleg szemünk az az, hogy a pilótája miképp tudja a bemutató során a gép hátrányait előnyként kidomborítani. Ha a függőleges figurák előtt sok lesz a sebességgyűjtő szakasz, ha a figurák teteje gyanúsan hamar "laposodik el", a kis sebességű manőverek után sokáig "gyűjt erőt" a gép, az lehet esetleg árulkodó.
Ezeket lehet nagy zajjal, gyors áthúzásokkal kompenzálni.
Egy letisztított USAF F-16C block 50 bemutató, amit nyugodtan tekinthetünk a tolóerő/tömeg arány amolyan diadalának, is sok zajos, egyenes vonalú, nagy sebességű áthúzást tartalmaz, de szó sincs erőtlenségről. Egyszerűen amerikában ez kell. A gép szinte akármilyen helyzetből, állásszögről, sebességről indul meg, jóformán mindig kifúrja az eget. Ugyanez igaz egy Eurofighter Typhoon műsorra is.

A block 50-es gép G129-es hajtóműve kiváló partner a show repülésben, mert a nagy levegőátfutás és a nagy fúvócső keresztmetszet miatt mély basszus hangja van, alkonyatban meg nagy lángcsóvája:


Nincs baj a block 52-esek PW229-esével se, mert annak meg elsősorban éles, pregnáns zaja van, hosszú lángcsóvával:


Az F-35A pedig ennek a kettőnek a sajátos keveréke

A Gripen bemutatók (svéd, cseh vagy magyar) ezzel szemben sokkal több sebességgyűjtő szakaszt tartalmaz, hiszen a manőverek döntő többségét lendületből repülik. Ehhez külön szerencse, hogy a gép a kis állásszögű rezsimeken jól képes gyorsulni - vízszintesen, vagy enyhe zuhanásban.
A JAS-39E F414-es hajtómű előnye pedig, hogy nagyobb hangja van, mint az múgy sem halk RM12-esé.
Ezek az apró trükkök tudják eladni a show-t.
Sokkal kisebb a drag a Gripenen, sokkal jobban is fordul, es ha jol emlekszem, a canardok miatt is sokkal jobb az AoA stb, alacsonyabb sebessegnel siman lefordulja es kinyirja a Vipert, ez mondjuk közismert, nem látom, miért ne ezt demoznak. Meteort nemigen lehet demozni, hogy az vidaman kinyirja az F16ot BVR (szemben azzal a konteoddal, hogy probalnak "elrejteni" valamit, ami szerintem szimplán nonszensz, különösen úgy, hogy a TW ratio ugyanaz a ket gépnél, 0.7 körül, mert az F-16 sokkal nehezebb, mint a Gripen E, nem véletlenül van jobal erősebb hajtóműve, nagy, nehéz malacot kell mozgatnia.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
azzal a konteoddal, hogy probalnak "elrejteni" valamit, ami szerintem szimplán nonszensz, különösen úgy, hogy a TW ratio ugyanaz a ket gépnél, 0.7 körül, mert az F-16 sokkal nehezebb, mint a Gripen E, nem véletlenül van jobal erősebb hajtóműve, nagy, nehéz malacot kell mozgatnia.)
Ugye nem számoltál a hajtóművek karakterisztikájával. Az F-16-os tolóerő/szubszonikus ellenállás tényezője lényegesen kedvezőbb a Gripen összes modifikációjánál, egész egyszerűen azért, mert mind a PW, mind a GE hajtóműveknek jelentős a sebességgel együtt növekedő tolóereje, a különféle magasságokon.
A Gripen RM12-ese, ami az F404-esen alapszik, illetve az ezekből kifejlesztett F414-es, ami a Gripen E-ben is van, ezzel szemben arról híres, hogy a sebességgel csak minimálisan emelkedik a tolóerő, emiatt a felső szubszonikus tartományban a tolóerő/elenállás tényezője lényegesen gyérebb, mint az F-16-osé.
Külön probléma még, hogy a Gripen E sárkánya egyszerűen túl nehéz. Ha bemutató repül és nincs rajta függesztmény, főleg póttartály, a felszálló tömegéhez képest a bemutató során lényegesen kisebb a tömegcsökkenés. A normál felszállótömegből az F-16C-nél a betöltött tüzelőanyag hányada lényegesen magasabb.
A Gripen E tolóerő/tömeg aránya normál felszállótömegnél nem éri el az 1-et, míg az F-16C-é már a bemutatórepülés kezdetén is meghaladja azt.
Ezután, a repülés 8-12 perce során a Gripen E már belekarcol az 1-körüli értékbe, míg az F-16C esetében kb 1.3-1.4-el ér véget a bemutató.
És mégegyszer hangsúlyozom, ezek csak a statikus értékek.
A dinamikus tolóerő paraméterek esetében lényegesen nagyobb a különbség.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
Az E/F Gripennek is nagyon megy a "lángcsóva"...

231690210_10158417996808176_3026722141615275772_n.jpg

232576456_10158417997733176_5668445831959514177_n.jpg

232000858_10158417996653176_3377209653225987856_n.jpg

232006404_10158417997173176_7413117913432568986_n.jpg

231473852_10158417997673176_1339387226167239390_n.jpg



 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Az már egyértelmű, hogy az új Gripen-nek sokkal jobb a hangja, mint a klassziknak. Ez már egy jó pont nálam.
Az egyik legutóbbi SAAB videón az is látszik, hogy az E, az utánégetős startnál ugyanúgy megindul az ég felé, ahogy egykoron az A volt képes.
Viszont a finn bemutatónál, a nagy állásszögű lassú repülés után nem tolta ki a gépet a pilóta fölfelé, hanem vízszintesen gyorsított, ami a negyedik generációnál szokatlan.
Jó volna többet látni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
Nemrég futottam bele... Szerintem erdekes adalek ahhoz, miert van EW es hálózatos warfareben a legfejlettebbbek között a Saab is folyamatosan:
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
A svéd bezárás. és az Vsz etc bezárom és ellopom az utoldó téglát is, között azt hizrm vsn eltérés...