JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
Néhány Gripennel kapcsolatos svéd közbeszerzés....

(Svédről angolra fordítva)

6.8.2021 - GKN Aerospace Sweden AB - 1 717 000.00 SEK
A supplement of GSE (Ground support equipment) for maintenance of RM12, which is needed for the implementation of a newly signed support agreement for Gripen C / D between FMV and RTAF and a support agreement between FMV and the Czech Republic / Hungary.


7.7.2021 - Saab AB - 12 604 000,00 SEK
FMV has received an order from the Royal Thai Airforce (RTAF) regarding 4 folding tanks EDT-3, M7074-708010. Folding tanks act as an external fuel tank on an aircraft. The externally suspended folding tank can be folded from the aircraft while traveling to reduce weight and air resistance. Connected trap tank is functionally an integral part of the fuel system. FTS (Trap Tank Large) is an older trap tank used for JAS 39 C / D in Sweden. EDT (External Drop Tank) is a new type of drop tank acquired when exporting JAS39 C / D (Aircraft). The difference between FTS and EDT is above all that FTS follows older Swedish standards regarding electrical and mechanical attachment and that EDT follows the corresponding NATO standard. The Thai configuration today allows EDT-2 where production has now ceased for oscillation reasons. EDT-3 is developed for FMS 39, however, a small type work is required to integrate this tank also for Gripen C / D. An increased cost of approximately SEK 4 million for the integration (items 1 and 2), the cost has been calculated by ProjTh within “RTAF - Support Gripen 39 C / D FY 2020-2022” and the project is solely responsible for the cost. But sees that the integration work will benefit other operators of Gripen C / D in the future, this for an extended freedom of action. The contract "RTAF - Support Gripen 39 C / D FY 2020-2022", ie the commitment to support Thailand, contains four tanks as an inbound delivery to the Thai Air Force.


20/01/2021 - Saab AB - 9 808 000.00 SEK
GSE (Ground support equipment) and AEA for Gripen RTAF
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
K

kamm

Guest
Néhány Gripennel kapcsolatos svéd közbeszerzés....

(Svédről angolra fordítva)

6.8.2021 - GKN Aerospace Sweden AB - 1 717 000.00 SEK
A supplement of GSE (Ground support equipment) for maintenance of RM12, which is needed for the implementation of a newly signed support agreement for Gripen C / D between FMV and RTAF and a support agreement between FMV and the Czech Republic / Hungary.


7.7.2021 - Saab AB - 12 604 000,00 SEK
FMV has received an order from the Royal Thai Airforce (RTAF) regarding 4 folding tanks EDT-3, M7074-708010. Folding tanks act as an external fuel tank on an aircraft. The externally suspended folding tank can be folded from the aircraft while traveling to reduce weight and air resistance. Connected trap tank is functionally an integral part of the fuel system. FTS (Trap Tank Large) is an older trap tank used for JAS 39 C / D in Sweden. EDT (External Drop Tank) is a new type of drop tank acquired when exporting JAS39 C / D (Aircraft). The difference between FTS and EDT is above all that FTS follows older Swedish standards regarding electrical and mechanical attachment and that EDT follows the corresponding NATO standard. The Thai configuration today allows EDT-2 where production has now ceased for oscillation reasons. EDT-3 is developed for FMS 39, however, a small type work is required to integrate this tank also for Gripen C / D. An increased cost of approximately SEK 4 million for the integration (items 1 and 2), the cost has been calculated by ProjTh within “RTAF - Support Gripen 39 C / D FY 2020-2022” and the project is solely responsible for the cost. But sees that the integration work will benefit other operators of Gripen C / D in the future, this for an extended freedom of action. The contract "RTAF - Support Gripen 39 C / D FY 2020-2022", ie the commitment to support Thailand, contains four tanks as an inbound delivery to the Thai Air Force.


20/01/2021 - Saab AB - 9 808 000.00 SEK
GSE (Ground support equipment) and AEA for Gripen RTAF
Az Mk4 radar, amit az MS20 kapcsán is ajanlgattak, mar 2015 körül elérhető volt, annak nőtt a duplájára a hatotavja, mert lecserélték a backendet (sokkal gyorsabb computing, jobb algo, igy sokkal hatekonyabb lett a meglévő frontend eredménye), ezt ajanlgattak praktikusan az MS20 kapcsan is (ami alapvetően sw upgrade volt.)

Az Mk5 mar az AESA azaz mindent cserelnek, értelemszerűen jon vele új sw is (nem tudom, mi a verzio), ezt ugye tavapy demoztak, azaz praktikusan ezt rendelhettuk meg, valamikor 2022-23-as szállítással.

En ezt mindig is mondtam, hogy teljesen egyértelmű, hogy a meglévők maradnak, annyi oranvan meg bennük, valószínűleg egy ilyen Mk5 upgraddel.
Ettől viszont még nem tűnt el az E sem, mint opció: a svédekkel a minap aláírt szerződés szerintem pontosan arra fokuszal, hogy kidolgozzák, hol es hogyan tudna a magyar oldal beszállni, erdemes-e az E-be avagy egyből a következőre kellene fókuszálni (svéd Tempest-kiadas) stb.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
Sweden developing counter-jamming capability for Gripen to nullify ‘cheapest A2AD weapon of all time'

"With the jamming of global navigation satellite systems becoming a cheap and easy means to deny and to be denied the use of airspace, Saab is developing the means to counter the threat for its Gripen fighter. (Saab)

Sweden and Saab are developing the means to counter jamming of the global navigation satellite systems (GNSSs) of the Gripen combat aircraft in order to deny the enemy “the cheapest anti-access and area denial [A2AD] weapon of all time”, a company official told Janes and other media on 30 September.

Gripen experimental test pilot, Jonas Jakobsson, said that with hostile jamming of global navigation satellite systems capable of shutting down vast swathes of airspace to national allied air forces, efforts are advancing to nullify the threat to ensure the precision that is required for navigation and targeting."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
Sweden developing counter-jamming capability for Gripen to nullify ‘cheapest A2AD weapon of all time'

"With the jamming of global navigation satellite systems becoming a cheap and easy means to deny and to be denied the use of airspace, Saab is developing the means to counter the threat for its Gripen fighter. (Saab)

Sweden and Saab are developing the means to counter jamming of the global navigation satellite systems (GNSSs) of the Gripen combat aircraft in order to deny the enemy “the cheapest anti-access and area denial [A2AD] weapon of all time”, a company official told Janes and other media on 30 September.

Gripen experimental test pilot, Jonas Jakobsson, said that with hostile jamming of global navigation satellite systems capable of shutting down vast swathes of airspace to national allied air forces, efforts are advancing to nullify the threat to ensure the precision that is required for navigation and targeting."


Saab hones Gripen navigation for GPS-denied operations

Saab has outlined its efforts to address the increasing threat posed by hostile parties disrupting operations via GPS jamming, with Gripen operators being offered an updated navigation capability for use from later this decade.
“Your own platform position is really important, and over time the requirements for the precision of that positioning has increased more and more – now we are talking metres,” says Gripen experimental test pilot Jonas Jakobsson.

82188_gripenecsaab_114848_crop.jpg

Source: Saab - Gripen E could be enhanced for GNSS-denied operations

“For years, the go-to solution has been the global navigation satellite systems [GNSS], and most of the time GPS, to achieve this,” he notes. However, severe GPS jamming has been experienced during major military exercises in Scandinavia, and minor disruption can also be caused by natural events, such as solar flares.

With air forces needing the highest level of navigational and targeting accuracy to ensure that zero collateral damage is caused when precision-guided weapons are deployed, Saab is looking to defeat such anti-access/area denial (A2/AD) tactics.
Jakobsson says that if militaries opt to avoid operating in GNSS-denial-affected areas then “it’s a really cheap A2/AD weapon” for an adversary. And while anti-jamming technologies can help, this may not be the case in highly contested areas, he notes.
Saab’s proposed solution will combine inputs from its existing Ternav terrain navigation system, real-time odometry imagery from a camera installation and a 3D mapping surface model supplied by Maxar Technologies via a sensor fusion database. This will provide much greater positional accuracy than using traditional inertial measurement unit equipment, the company says.
In 2018, Saab and Maxar conducted Gripen flight tests using a pod-housed camera to assess the potential of such a system, and in 2020 this work was expanded to conducting real-time processing with the airframer’s Gripen E/F demonstrator aircraft.

Gripen camera

Source: Saab - Saab has already tested a camera installation for real-time odometry

“It was a success,” says Tobias Jansson, product manager Gripen. Additional flight testing could take place in around one years’ time, he says.
Saab’s terrain navigation knowledge dates back to the 1980s and the Viggen fighter. Its technology was subsequently enhanced for the Gripen programme, but was not adopted by Sweden, which instead opted to rely on the GPS system.
Referring to the expanding A2/AD threat, Jakobsson notes: “If you are a country that doesn’t have its own national GNSS system then you are dependent on someone else. You don’t have autonomy to say ‘we can always rely on having 100% access’.”
Jansson reveals that the full GNSS-denied navigation capability has been offered to Finland as part of Saab’s HX programme offer of 64 Gripen Es and two GlobalEye surveillance aircraft. “We think that this capability is important to a country that is very close to an adversary that has this [jamming] capability,” he says.
Jakobsson notes that the system would also be of value in supporting operations using dispersed bases – a tactic which is employed by both Finland and Sweden to reduce vulnerability to strikes against air bases.
The Gripen already has a claimed unique capability to perform a so-called “nav” landing using GPS. “Now, instead of GPS, we will use this functionality,” Jakobsson says. “But then, to take it a step further, autoland is something that we have discussed and have studies on.”
Such an “off-the-grid, automatic IMC [instrument meteorological conditions] approach and landing” function “would be very useful in a wartime scenario”, he notes.
“We think that this is one of the cornerstones you will have, to face GNSS-denied operations,” Jansson says. Operational capability for the full system, including 3D mapping, could be achieved “within three to five years”, he suggests.
An odometry-based solution also would be “super-easy” to introduce for the Gripen C/D via software updates, Jansson says. “There is a large interest from existing [Gripen] customers, and we continue that discussion,” he adds.
The modular technology also has potential application for other platform types, such as GlobalEye and unmanned air vehicles, plus air-launched weapons, Saab believes.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Saab has outlined its efforts to address the increasing threat posed by hostile parties disrupting operations via GPS jamming, with Gripen operators being offered an updated navigation capability for use from later this decade.
Nem rossz de szerintem ez inkább egy drónon lehet hasznos.
A Gripennél eleve a zavarvédett M kódú GPS van, másrészt v.színű egyszerűbb megsemmisíteni a GPS zavaró adót.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 483
113
A JAS-39E/F Gripenek hajtóművének hivatalos típusjele az RM16 lesz, amit a GKN Aerospace gyárt. Érdekességképpen jegyzem meg, hogy a jelenlegi Gripen flotta RM12-eseit is ők szervízelik.
Ennél még édekesebb, hogy mélyen be vannak ágyazva az F-35-ös programba is:



 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
A JAS-39E/F Gripenek hajtóművének hivatalos típusjele az RM16 lesz, amit a GKN Aerospace gyárt. Érdekességképpen jegyzem meg, hogy a jelenlegi Gripen flotta RM12-eseit is ők szervízelik.
Ennél még édekesebb, hogy mélyen be vannak ágyazva az F-35-ös programba is:



Ebből mire következtetsz? Vagy csak ügyesek és több lábon állnak?
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
A gép mérete nem feltétlen van összefüggésben azzal, amit te mozgékonyásgnak titulálsz... Lásd F-15 cikk, HT összefoglaló, specific excess power, performance diagramok ismertetését.

Ez a mozgékonyság szó nagyon csípi a szemem, mert gyak. értelmezhetetlen, semmitmondó.
Ez általában az oroszok kifejezéseihez hasonló: "nagyon mozgékony, immunis a légvédelemre, a legerősebb és legjobb stb. ".
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 483
113
Ebből mire következtetsz? Vagy csak ügyesek és több lábon állnak?
Csak arra, hogy eddig elég jól elszeparált volt a két típus, most meg kiderül, hogy van olyan cég, ami mind a két technológiába be van huzalozva.
Ez nem (elsősorban) biztonságpolitikai kérdés, bár egy külföldi vásárló esetében megfontolandó, hogy akár az egyik, akár a másik terméket választja, van az a gazdasági entitás, ami révén így is, úgy is ugyanabban a cipőben fog járni.
Ez a külső nézőpont.

A cég irányából nézve igen, azt mondom, ez egy ügyesen összerakott konzorcium, hiszen nem csak, hogy több lábon állnak, de a portfóliójuk elég sok biztos pillért tartalmaz. Akárhogy is dönt a piac, nekik lesz közük az üzlethez.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Csak arra, hogy eddig elég jól elszeparált volt a két típus, most meg kiderül, hogy van olyan cég, ami mind a két technológiába be van huzalozva.
Ez nem (elsősorban) biztonságpolitikai kérdés, bár egy külföldi vásárló esetében megfontolandó, hogy akár az egyik, akár a másik terméket választja, van az a gazdasági entitás, ami révén így is, úgy is ugyanabban a cipőben fog járni.
Ez a külső nézőpont.

A cég irányából nézve igen, azt mondom, ez egy ügyesen összerakott konzorcium, hiszen nem csak, hogy több lábon állnak, de a portfóliójuk elég sok biztos pillért tartalmaz. Akárhogy is dönt a piac, nekik lesz közük az üzlethez.

Ez a GKN Aerospace vette meg annak idején a Volvo Aero-t úgy került hozzájuk az RM12. Ha innen nézzük ez így egy logikus döntés. Egyébként a cég nem régen ellenséges felvásárlás áldozata lett és megvette a Melrose Industries, Ez a cég arról híres hogy bajba került vállalatokat vásárol fel, rendbe rakja őket valamilyen szinten majd túlad rajtuk.
Egyébként nemrégen adta el a cég a Brush-t:

Szóval nem lepődnék meg ha hamarosan a GKN Aerospace is új gazdára lelne.
Csak úgy érdekesség képen osztottam meg....
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Csak arra, hogy eddig elég jól elszeparált volt a két típus, most meg kiderül, hogy van olyan cég, ami mind a két technológiába be van huzalozva.
Ez nem (elsősorban) biztonságpolitikai kérdés, bár egy külföldi vásárló esetében megfontolandó, hogy akár az egyik, akár a másik terméket választja, van az a gazdasági entitás, ami révén így is, úgy is ugyanabban a cipőben fog járni.
Ez a külső nézőpont.

A cég irányából nézve igen, azt mondom, ez egy ügyesen összerakott konzorcium, hiszen nem csak, hogy több lábon állnak, de a portfóliójuk elég sok biztos pillért tartalmaz. Akárhogy is dönt a piac, nekik lesz közük az üzlethez.
Nem azt írtátok, hogy a svédek licenc be gyártják a hajtóművek?