JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Hogy mennyire erőtlen, azt csak a paraméterekből sejthetjük, de még nem tudjuk.
Amihez lehet majd esetleg szemünk az az, hogy a pilótája miképp tudja a bemutató során a gép hátrányait előnyként kidomborítani. Ha a függőleges figurák előtt sok lesz a sebességgyűjtő szakasz, ha a figurák teteje gyanúsan hamar "laposodik el", a kis sebességű manőverek után sokáig "gyűjt erőt" a gép, az lehet esetleg árulkodó.
Ezeket lehet nagy zajjal, gyors áthúzásokkal kompenzálni.
Egy letisztított USAF F-16C block 50 bemutató, amit nyugodtan tekinthetünk a tolóerő/tömeg arány amolyan diadalának, is sok zajos, egyenes vonalú, nagy sebességű áthúzást tartalmaz, de szó sincs erőtlenségről. Egyszerűen amerikában ez kell. A gép szinte akármilyen helyzetből, állásszögről, sebességről indul meg, jóformán mindig kifúrja az eget. Ugyanez igaz egy Eurofighter Typhoon műsorra is.

A block 50-es gép G129-es hajtóműve kiváló partner a show repülésben, mert a nagy levegőátfutás és a nagy fúvócső keresztmetszet miatt mély basszus hangja van, alkonyatban meg nagy lángcsóvája:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nincs baj a block 52-esek PW229-esével se, mert annak meg elsősorban éles, pregnáns zaja van, hosszú lángcsóvával:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az F-35A pedig ennek a kettőnek a sajátos keveréke

A Gripen bemutatók (svéd, cseh vagy magyar) ezzel szemben sokkal több sebességgyűjtő szakaszt tartalmaz, hiszen a manőverek döntő többségét lendületből repülik. Ehhez külön szerencse, hogy a gép a kis állásszögű rezsimeken jól képes gyorsulni - vízszintesen, vagy enyhe zuhanásban.
A JAS-39E F414-es hajtómű előnye pedig, hogy nagyobb hangja van, mint az múgy sem halk RM12-esé.
Ezek az apró trükkök tudják eladni a show-t.
 
Hogy mennyire erőtlen, azt csak a paraméterekből sejthetjük, de még nem tudjuk.
Amihez lehet majd esetleg szemünk az az, hogy a pilótája miképp tudja a bemutató során a gép hátrányait előnyként kidomborítani. Ha a függőleges figurák előtt sok lesz a sebességgyűjtő szakasz, ha a figurák teteje gyanúsan hamar "laposodik el", a kis sebességű manőverek után sokáig "gyűjt erőt" a gép, az lehet esetleg árulkodó.
Ezeket lehet nagy zajjal, gyors áthúzásokkal kompenzálni.
Egy letisztított USAF F-16C block 50 bemutató, amit nyugodtan tekinthetünk a tolóerő/tömeg arány amolyan diadalának, is sok zajos, egyenes vonalú, nagy sebességű áthúzást tartalmaz, de szó sincs erőtlenségről. Egyszerűen amerikában ez kell. A gép szinte akármilyen helyzetből, állásszögről, sebességről indul meg, jóformán mindig kifúrja az eget. Ugyanez igaz egy Eurofighter Typhoon műsorra is.

A block 50-es gép G129-es hajtóműve kiváló partner a show repülésben, mert a nagy levegőátfutás és a nagy fúvócső keresztmetszet miatt mély basszus hangja van, alkonyatban meg nagy lángcsóvája:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nincs baj a block 52-esek PW229-esével se, mert annak meg elsősorban éles, pregnáns zaja van, hosszú lángcsóvával:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az F-35A pedig ennek a kettőnek a sajátos keveréke

A Gripen bemutatók (svéd, cseh vagy magyar) ezzel szemben sokkal több sebességgyűjtő szakaszt tartalmaz, hiszen a manőverek döntő többségét lendületből repülik. Ehhez külön szerencse, hogy a gép a kis állásszögű rezsimeken jól képes gyorsulni - vízszintesen, vagy enyhe zuhanásban.
A JAS-39E F414-es hajtómű előnye pedig, hogy nagyobb hangja van, mint az múgy sem halk RM12-esé.
Ezek az apró trükkök tudják eladni a show-t.
Sokkal kisebb a drag a Gripenen, sokkal jobban is fordul, es ha jol emlekszem, a canardok miatt is sokkal jobb az AoA stb, alacsonyabb sebessegnel siman lefordulja es kinyirja a Vipert, ez mondjuk közismert, nem látom, miért ne ezt demoznak. Meteort nemigen lehet demozni, hogy az vidaman kinyirja az F16ot BVR (szemben azzal a konteoddal, hogy probalnak "elrejteni" valamit, ami szerintem szimplán nonszensz, különösen úgy, hogy a TW ratio ugyanaz a ket gépnél, 0.7 körül, mert az F-16 sokkal nehezebb, mint a Gripen E, nem véletlenül van jobal erősebb hajtóműve, nagy, nehéz malacot kell mozgatnia.)
 
azzal a konteoddal, hogy probalnak "elrejteni" valamit, ami szerintem szimplán nonszensz, különösen úgy, hogy a TW ratio ugyanaz a ket gépnél, 0.7 körül, mert az F-16 sokkal nehezebb, mint a Gripen E, nem véletlenül van jobal erősebb hajtóműve, nagy, nehéz malacot kell mozgatnia.)
Ugye nem számoltál a hajtóművek karakterisztikájával. Az F-16-os tolóerő/szubszonikus ellenállás tényezője lényegesen kedvezőbb a Gripen összes modifikációjánál, egész egyszerűen azért, mert mind a PW, mind a GE hajtóműveknek jelentős a sebességgel együtt növekedő tolóereje, a különféle magasságokon.
A Gripen RM12-ese, ami az F404-esen alapszik, illetve az ezekből kifejlesztett F414-es, ami a Gripen E-ben is van, ezzel szemben arról híres, hogy a sebességgel csak minimálisan emelkedik a tolóerő, emiatt a felső szubszonikus tartományban a tolóerő/elenállás tényezője lényegesen gyérebb, mint az F-16-osé.
Külön probléma még, hogy a Gripen E sárkánya egyszerűen túl nehéz. Ha bemutató repül és nincs rajta függesztmény, főleg póttartály, a felszálló tömegéhez képest a bemutató során lényegesen kisebb a tömegcsökkenés. A normál felszállótömegből az F-16C-nél a betöltött tüzelőanyag hányada lényegesen magasabb.
A Gripen E tolóerő/tömeg aránya normál felszállótömegnél nem éri el az 1-et, míg az F-16C-é már a bemutatórepülés kezdetén is meghaladja azt.
Ezután, a repülés 8-12 perce során a Gripen E már belekarcol az 1-körüli értékbe, míg az F-16C esetében kb 1.3-1.4-el ér véget a bemutató.
És mégegyszer hangsúlyozom, ezek csak a statikus értékek.
A dinamikus tolóerő paraméterek esetében lényegesen nagyobb a különbség.
 
Az E/F Gripennek is nagyon megy a "lángcsóva"...

231690210_10158417996808176_3026722141615275772_n.jpg

232576456_10158417997733176_5668445831959514177_n.jpg

232000858_10158417996653176_3377209653225987856_n.jpg

232006404_10158417997173176_7413117913432568986_n.jpg

231473852_10158417997673176_1339387226167239390_n.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az már egyértelmű, hogy az új Gripen-nek sokkal jobb a hangja, mint a klassziknak. Ez már egy jó pont nálam.
Az egyik legutóbbi SAAB videón az is látszik, hogy az E, az utánégetős startnál ugyanúgy megindul az ég felé, ahogy egykoron az A volt képes.
Viszont a finn bemutatónál, a nagy állásszögű lassú repülés után nem tolta ki a gépet a pilóta fölfelé, hanem vízszintesen gyorsított, ami a negyedik generációnál szokatlan.
Jó volna többet látni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nemrég futottam bele... Szerintem erdekes adalek ahhoz, miert van EW es hálózatos warfareben a legfejlettebbbek között a Saab is folyamatosan:
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itthon meg elvileg fotózni nem engedik a kikapcsolt kabint. Röhej.
Ez jott fel kovetkezonek nekem:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: KoviUbi