[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
A link nekem nem jön be de én mindent radart, amit csak lehet lánctalpas alvázra tennék.
Az a radar, ami nem maximálisan mobil és terepen nem boldogul az s XXI. századi hadviselésnek szerintem nem egészen felel meg.
Nehéz kerekes járművel terepen való bohóckodást szerintem nem kéne erőltetni.

Alvázunk van nem? Ha a Kub alvázakat és motort és mindent az idők végezetéig lehetne saját erőből üzemeltetni, akkor ennek talán még értelme is lenen, mert legalább valami minimális műszaki kultúra maradna is. Még, ha kőkorszaki is bizonyos szempontból. De ilyen téren szerintem a régi nehézgépek sanszosan időtállóak. Nem az alváza miatt avult el a Kub...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
z a cseh cikk segit megérteni a probléma lényegét, ha leforditod:
https://www.idnes.cz/zpravy/nato/kanada-radar-madr-elta-armada-slechtova.A180720_195232_zpr_nato_inc
A csehek és a szlovákok is vagy egyáltalán nem, vagy teljesen másképp gondolkodtak a NATO kompatibilitásról a szerződéskötéskor, mint mi. Kanada sikeresen integrálta végül a hasonló rendszerét, nekünk meg jól jött az RM-es vonalba, hogy hosszú évek szenvedését letudhatjuk azzal, hogy megvesszük rajtuk keresztül az ehhez szükséges certifikált szoftvereket és rendszereket.
A NATO rendszerbe való integrálás pusztán papírmunka volt és semmiféle technikai módosítást vagy fejlesztésre nem volt szükség
A NATO’s Air and Missile Defence Command and Control Security Accreditation Board (AMDCCSAB) problémája leginkább az volt hogy a Csehek állítólag nem követtek bizonyos procedúrákat.
A Csehek megcsinálták a papírmunkát és a probléma meg lett oldva.
https://monch.com/iai-cz/
What exactly is going on regarding the Czech EL/M-2084 acquisition? Firstly, a statement provided to MONCh by a NATO official specified that the alliance has not refused outright to connect the EL/M-2084 radar to the alliance’s wider air C2 architecture, disputing earlier reports that it could not be connected as it was not designed and built by a NATO member stating that: “Several allies operate air defence equipment that has been manufactured outside the alliance.”

Nevertheless, they stressed the importance of ensuring that any radar which will connect with the ACCS must be capable of operating with the system safely. “What matters for NATO is that the equipment allies have is ‘interoperable’; safe to operate and secure to use within NATO.” This is unsurprising given the need to ensure that a highly networked system such as the ACCS, which will eventually include most of the alliance’s European membership as it rolls out over the next decade, can operate in a safe and secure fashion, particularly given increasing concerns regarding the cyber threat to air operations. However, the NATO statement disputes that the alliance has point blank refused to integrate the EL/M-2084 into the ACCS architecture: “NATO’s (AMDCCSAB) has discussed with the Czech authorities its planned purchase of a radar system made in Israel and identified in a first step the applicable NATO security policies, regulations and processes. NATO has strict security requirements which need to be met before any system, no matter where it has been manufactured, can be connected to NATO networks.” Finally, the alliance stressed that it will continue to work with the Czech authorities “about the potential integration of this system into NATO networks.”

For its part IAI’s position seems to chime with that of NATO’s in refuting reports that the alliance had refused to connect the EL/M-2084 radar to the ACCS architecture outright. “Due to reasons which are not technically or security related, various inaccuracies have surfaced recently relating to NATO directives,” an IAI written statement supplied to MONch articulated. “NATO did not issue a directive not to connect the EL/M-2084 radar to the NATO network, but merely stated that these matters which are common to several member states require adequate procedures.”

The firm stated that it is already highly familiar regarding NATO’s security regulations regarding system connectivity, citing the company’s supply of two EL/W-2085 L-band (1.215-1.4GHz) and S-band airborne early warning radars mounted on two Gulfstream G-550 business jet airframes to the Italian Air Force. By virtue of these aircraft equipping the force, their radars are networked into NATO’s air C2 architecture via their communications links such as the alliance’s LINK-16 (960 megahertz to 1.215GHz) tactical data link with which the aircraft is believed to be equipped. This permits the sharing of track and tactical data with other NATO allies. The written statement continued that, “to adapt our products to NATO customers and national requirements, (the company) works in close collaboration with local partners who hold appropriate NATO classification.”

Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
A link nekem nem jön be de én mindent radart, amit csak lehet lánctalpas alvázra tennék.
Az a radar, ami nem maximálisan mobil és terepen nem boldogul az s XXI. századi hadviselésnek szerintem nem egészen felel meg.
Nehéz kerekes járművel terepen való bohóckodást szerintem nem kéne erőltetni.

Alvázunk van nem? Ha a Kub alvázakat és motort és mindent az idők végezetéig lehetne saját erőből üzemeltetni, akkor ennek talán még értelme is lenen, mert legalább valami minimális műszaki kultúra maradna is. Még, ha kőkorszaki is bizonyos szempontból. De ilyen téren szerintem a régi nehézgépek sanszosan időtállóak. Nem az alváza miatt avult el a Kub...

Vannak nagyon jó T-72-eseink... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
A NATO rendszerbe való integrálás pusztán papírmunka volt és semmiféle technikai módosítást vagy fejlesztésre nem volt szükség
A NATO’s Air and Missile Defence Command and Control Security Accreditation Board (AMDCCSAB) problémája leginkább az volt hogy a Csehek állítólag nem követtek bizonyos procedúrákat.
A Csehek megcsinálták a papírmunkát és a probléma meg lett oldva.
https://monch.com/iai-cz/
Hát kétszer végigolvastam, de az ebből nem derül ki egyértelműen, hogy a "csehek megcsinálták" és hogy "meg lett oldva".
Minkét fél magyarázkodását látom, meg a probléma körülirását, meg hogy mindenki nyitott és kész megoldani a problémát, és túlzottnak tartják a kompatibilitást ért vádakat (páldának hozva az olaszokat).
De ha rosszul látom javitsatok ki...
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 027
66 480
113
A link nekem nem jön be de én mindent radart, amit csak lehet lánctalpas alvázra tennék.
Az a radar, ami nem maximálisan mobil és terepen nem boldogul az s XXI. századi hadviselésnek szerintem nem egészen felel meg.
Nehéz kerekes járművel terepen való bohóckodást szerintem nem kéne erőltetni.

Alvázunk van nem? Ha a Kub alvázakat és motort és mindent az idők végezetéig lehetne saját erőből üzemeltetni, akkor ennek talán még értelme is lenen, mert legalább valami minimális műszaki kultúra maradna is. Még, ha kőkorszaki is bizonyos szempontból. De ilyen téren szerintem a régi nehézgépek sanszosan időtállóak. Nem az alváza miatt avult el a Kub...
Üdvözöllek a klubban. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Busho3301

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 027
66 480
113
Nincs.
Egy Kub CW radarját elég nehéz lenne összetéveszteni egy helyszögben fázisvezérelt imp. doppler radarral, ami mechanikusan meg 360 fokban legyez...
De még a kereső radarnál is szignifikáns eltérés van. Ezzel te nem csapsz be senkit szerintem.
Egy egyszerű megszakító beépítésével sem hazudhatja másnak magát? Az impulzusból kiindulva.
 
M

molnibalage

Guest
Egy egyszerű megszakító beépítésével sem hazudhatja másnak magát? Az impulzusból kiindulva.
Sanszosan még a hullámhosszuk sem azonos és egy CW jel szaggatása elégszen más spektrumot ad, mint egy valódi imp. radaré. Nézd meg a HTÖ-en a Vegánál a CW szaggatást, ott el van magyarázva részben.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát kétszer végigolvastam, de az ebből nem derül ki egyértelműen, hogy a "csehek megcsinálták" és hogy "meg lett oldva".
Minkét fél magyarázkodását látom, meg a probléma körülirását, meg hogy mindenki nyitott és kész megoldani a problémát, és túlzottnak tartják a kompatibilitást ért vádakat (páldának hozva az olaszokat).
De ha rosszul látom javitsatok ki...
1.) NATO’s (AMDCCSAB) has discussed with the Czech authorities its planned purchase of a radar system made in Israel and identified in a first step the applicable NATO security policies, regulations and processes.
= A NATO (AMDCCSAB) megvitatta a cseh hatóságokkal az Izraelben gyártott radarrendszer tervezett megvásárlását, és első lépésben azonosította az alkalmazandó NATO biztonsági eljárásokat, szabályokat és folyamatokat.

2.) For its part IAI’s position seems to chime with that of NATO’s in refuting reports that the alliance had refused to connect the EL/M-2084 radar to the ACCS architecture outright. “Due to reasons which are not technically or security related, various inaccuracies have surfaced recently relating to NATO directives,” an IAI written statement supplied to MONch articulated. “NATO did not issue a directive not to connect the EL/M-2084 radar to the NATO network, but merely stated that these matters which are common to several member states require adequate procedures.
= Az IAI álláspontja összecseng NATO éval, amikor megcáfolja azokat a jelentéseket, amelyek arról szólnak hogy a szövetség megtagadta az EL/M-2084 radar és az ACCS architektúrájának összekapcsolását. Különböző NEM technikai vagy biztonsági okokból a közelmúltban különböző nem megfelelőségek merültek fel a NATO-irányelvekkel kapcsolatban" – áll az IAI-nak adott írásbeli nyilatkozatban. "A NATO nem adott ki irányelvet arról, hogy ne csatlakoztassa az EL/M-2084 radart a NATO-hálózathoz, csupán azt állította, hogy ezek a több tagállam közös ügyei megfelelő eljárásokat igényelnek."

3.) Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.
= Így várható, hogy az IAI, a cseh kormány és a NATO továbbra is együttműködik annak biztosítása érdekében, hogy az EL/M-2084 radarok biztonságosan és biztosítva működhessenek a NATO fejlődő ACCS architektúrájával, ezért a beszerzés kudarcáról szóló jelentések kissé eltúlzottak.

Tehát a Cseh beszerzéssel nem radar technikai problémák voltak, hanem a Csehek nem követték a NATO ilyen tipusú (NATOn kívüli) beszerzésekre előírt folyamatait.
A Csehek maguk oldátták meg a problémát a NATO val, bár azt nem zárom ki hogy kaptak tanácsokat a kanadaiktól.
A papírmunkát mindenesetre bizonyosan rendbe tették, mivel a gondok 2018 ban merültek fel, viszont ezt követően 2019 decemberben a Csehek aláírták a megrendelést az IAI val és szintén ezt követően mind Mo, mind a Szlovákok megrendelték u.ezt a radart.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
1.) NATO’s (AMDCCSAB) has discussed with the Czech authorities its planned purchase of a radar system made in Israel and identified in a first step the applicable NATO security policies, regulations and processes.
= A NATO (AMDCCSAB) megvitatta a cseh hatóságokkal az Izraelben gyártott radarrendszer tervezett megvásárlását, és első lépésben azonosította az alkalmazandó NATO biztonsági eljárásokat, szabályokat és folyamatokat.

2.) For its part IAI’s position seems to chime with that of NATO’s in refuting reports that the alliance had refused to connect the EL/M-2084 radar to the ACCS architecture outright. “Due to reasons which are not technically or security related, various inaccuracies have surfaced recently relating to NATO directives,” an IAI written statement supplied to MONch articulated. “NATO did not issue a directive not to connect the EL/M-2084 radar to the NATO network, but merely stated that these matters which are common to several member states require adequate procedures.
= Az IAI álláspontja összecseng NATO éval, amikor megcáfolja azokat a jelentéseket, amelyek arról szólnak hogy a szövetség megtagadta az EL/M-2084 radar és az ACCS architektúrájának összekapcsolását. Különböző NEM technikai vagy biztonsági okokból a közelmúltban különböző nem megfelelőségek merültek fel a NATO-irányelvekkel kapcsolatban" – áll az IAI-nak adott írásbeli nyilatkozatban. "A NATO nem adott ki irányelvet arról, hogy ne csatlakoztassa az EL/M-2084 radart a NATO-hálózathoz, csupán azt állította, hogy ezek a több tagállam közös ügyei megfelelő eljárásokat igényelnek."

3.) Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.
= Így várható, hogy az IAI, a cseh kormány és a NATO továbbra is együttműködik annak biztosítása érdekében, hogy az EL/M-2084 radarok biztonságosan és biztosítva működhessenek a NATO fejlődő ACCS architektúrájával, ezért a beszerzés kudarcáról szóló jelentések kissé eltúlzottak.

Tehát a Cseh beszerzéssel nem radar technikai problémák voltak, hanem a Csehek nem követték a NATO ilyen tipusú (NATOn kívüli) beszerzésekre előírt folyamatait.
A Csehek maguk oldátták meg a problémát a NATO val, bár azt nem zárom ki hogy kaptak tanácsokat a kanadaiktól.
A papírmunkát mindenesetre bizonyosan rendbe tették, mivel a gondok 2018 ban merültek fel, viszont ezt követően 2019 decemberben a Csehek aláírták a megrendelést az IAI val és szintén ezt követően mind Mo, mind a Szlovákok megrendelték u.ezt a radart.
Rendben, nem akarok feleslegesen ezen lovagolni, de ahogyan erdetileg is taglalva volt, a probléma megvolt, és egy szó sem volt róla, hogy ez akkor megoldódott volna:
első lépésben azonosította az alkalmazandó NATO biztonsági eljárásokat, szabályokat és folyamatokat.
"azonositotta"
csupán azt állította, hogy ezek a több tagállam közös ügyei megfelelő eljárásokat igényelnek
"csupán állitotta"
az IAI, a cseh kormány és a NATO továbbra is együttműködik
a "továbbra is együttműködik" az nem jelentette akkor a megoldva szót ;)

A tanulság, hogy nekünk Kanadán keresztül már nem kell "azonositani", ezt-azt "állitani", és "továbbra is együttnűködni", mert tudtuk mit akarunk és nem szerettünk volna vele feleslegesen utólag pepecselni.

DE

Szlovákia a döntés indoklásában második érvként már azt hozta fel, hogy egy menet közben készült "NATO tanulmány" ezeket a radarokat hozta ki a leginkább integrálhatóbb rendszerként a NATO tekintetében,...(lehet pont azért, mert kanada az RM-el ezt már sikeresen megtette):

"V prospech izraelskej ponuky bola okrem najnižšej ceny a plne vyhovujúcim parametrom, tiež analýza Agentúry NATO pre komunikačné a informačné technológie, ktorá ju označila za najvýhodnejšie riešenie v oblasti integrácie systémov do prostredia NATO. Rovnaký systém monitorovania vzdušného priestoru obstarali pritom aj Česká republika a nedávno aj Maďarsko."
https://www.mosr.sk/48758-sk/minist...17-novych-3d-radiolokatorov-s-vladou-izraela/

Szóval egészen biztosan mindegyik vásárló a végén ott köt ki, hogy integrálva lesz a radarhálózata a NATO rendszerébe, csak más-más úton. Mi az RM-el megvettünk mindent tokkal vonóval, ráadásul Maróth által is számtalanszor hangoztatott a legmodernebb válatozatból, szemben a többiekkel.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 697
5 672
113
2.) For its part IAI’s position seems to chime with that of NATO’s in refuting reports that the alliance had refused to connect the EL/M-2084 radar to the ACCS architecture outright. “Due to reasons which are not technically or security related, various inaccuracies have surfaced recently relating to NATO directives,” an IAI written statement supplied to MONch articulated. “NATO did not issue a directive not to connect the EL/M-2084 radar to the NATO network, but merely stated that these matters which are common to several member states require adequate procedures.
= Az IAI álláspontja összecseng NATO éval, amikor megcáfolja azokat a jelentéseket, amelyek arról szólnak hogy a szövetség megtagadta az EL/M-2084 radar és az ACCS architektúrájának összekapcsolását. Különböző NEM technikai vagy biztonsági okokból a közelmúltban különböző nem megfelelőségek merültek fel a NATO-irányelvekkel kapcsolatban" – áll az IAI-nak adott írásbeli nyilatkozatban. "A NATO nem adott ki irányelvet arról, hogy ne csatlakoztassa az EL/M-2084 radart a NATO-hálózathoz, csupán azt állította, hogy ezek a több tagállam közös ügyei megfelelő eljárásokat igényelnek."

Először is, itt az IAI az, aki a Mönch-nek adott írásbeli nyilatkozatában azt állítja, hogy semmilyen technikai (ez még oké is) és biztonsági ok (itt ez a kérdés!) nincs. Hát persze, hogy ezt mondja. Mi mást mondjon? Az adequate procedure meg azt jelenti, hogy in-depth szükséges végigszálazni az egész rendszert, hogy biztosan nincs benne semmilyen leak, sehova. Ez az amit a kandaiak végigjátszottak, erre ki kellett fejleszteniük egy egész procedure-t, meg certifikálni kellett az eljárást. És ez az a meló, amit mi megspórolunk, a csehszlovákok meg majd megcsinálják maguk. Sok szerencsét hozzá.

Olyan ez, mint amikor egy PWC végigmegy egy cég könyvein, te meg azt mondod, hogy haverod, az Ottó, aki másodállásban könyvelő, majd jól megcsinálja ugyanezt.

Persze, mondhatjuk, hogy ez csak papírmunka, de azért na.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and arcas

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 204
113
A link nekem nem jön be de én mindent radart, amit csak lehet lánctalpas alvázra tennék.
Az a radar, ami nem maximálisan mobil és terepen nem boldogul az s XXI. századi hadviselésnek szerintem nem egészen felel meg.
Nehéz kerekes járművel terepen való bohóckodást szerintem nem kéne erőltetni.

Alvázunk van nem? Ha a Kub alvázakat és motort és mindent az idők végezetéig lehetne saját erőből üzemeltetni, akkor ennek talán még értelme is lenen, mert legalább valami minimális műszaki kultúra maradna is. Még, ha kőkorszaki is bizonyos szempontból. De ilyen téren szerintem a régi nehézgépek sanszosan időtállóak. Nem az alváza miatt avult el a Kub...
Nem hiszem hogy lánctalpasra teszik - utánfutó vagy teherautó horgos emelővel ("multilift") a legvalószínűbb.
A régi szovjet lánctalpas platformoktól szerintem alig várják, hogy megszabaduljanak...

Ha nagyon szar a terep akkor meg egy WiSENT előkészíteni a talajt vagy kihúzza sárból a 8x8-ast HX3-at... :D
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 204
113
Egyébként az ELTA saját érdkében csinálhatna hozzá egy NATO kompatibilitási fejlesztést, mert a világ legnagyobb fegyver piaca az a NATO...
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 027
66 480
113
Nem hiszem hogy lánctalpasra teszik - utánfutó vagy teherautó horgos emelővel ("multilift") a legvalószínűbb.
A régi szovjet lánctalpas platformoktól szerintem alig várják, hogy megszabaduljanak...

Ha nagyon szar a terep akkor meg egy WiSENT előkészíteni a talajt vagy kihúzza sárból a 8x8-ast HX3-at... :D
Mi értelme lenne ha láncos alvázon bárhol elmegy önállóan?
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
A link nekem nem jön be de én mindent radart, amit csak lehet lánctalpas alvázra tennék.
Az a radar, ami nem maximálisan mobil és terepen nem boldogul az s XXI. századi hadviselésnek szerintem nem egészen felel meg.
Nehéz kerekes járművel terepen való bohóckodást szerintem nem kéne erőltetni.

Alvázunk van nem? Ha a Kub alvázakat és motort és mindent az idők végezetéig lehetne saját erőből üzemeltetni, akkor ennek talán még értelme is lenen, mert legalább valami minimális műszaki kultúra maradna is. Még, ha kőkorszaki is bizonyos szempontból. De ilyen téren szerintem a régi nehézgépek sanszosan időtállóak. Nem az alváza miatt avult el a Kub...
T-72 alvázra lehetne rakni... :rolleyes:
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Nem hiszem hogy lánctalpasra teszik - utánfutó vagy teherautó horgos emelővel ("multilift") a legvalószínűbb.
A régi szovjet lánctalpas platformoktól szerintem alig várják, hogy megszabaduljanak...

Ha nagyon szar a terep akkor meg egy WiSENT előkészíteni a talajt vagy kihúzza sárból a 8x8-ast HX3-at... :D
Jól fog legalább látszani messziről a drón/műholdképen...