Oroszország költségvetési hiánya már meghaladta az éves tervet, — Reuters
2025 első hét hónapjában Oroszország költségvetési hiánya 4,9 billió rubelt (több mint 61 milliárd dollárt) tett ki. Ez 25%-kal több, mint amit a Kreml az egész évre tervezett.
Az év eleje óta az orosz költségvetési bevételek mindössze 2,8%-kal nőttek, míg a kiadások több mint 20%-kal nőttek. Az olaj- és gáziparból származó bevételek szenvedtek a legnagyobb károkat, júliusban 27%-kal csökkentek.
Oroszország és India olajügyi kapcsolatai megromlanak: miért kockáztatja Moszkva egy kulcsfontosságú vevő elvesztését?
A közelmúltig úgy tűnt, hogy az „indiai forgatókönyv” örök motor marad az orosz olajgazdaság számára.
Összefüggésként: 2025 első felében India naponta 1,75 és 1,8 millió hordó közötti orosz nyersolajat importált – ami Oroszország teljes olajexportjának egyharmadát tette ki.
Azonban a legújabb fejlemények fokozatos eltolódásra utalnak: még ez a stratégiai partnerség is a feszültség jeleit mutatja, India lassan eltávolodik az orosz energiától.
Számos orosz tankhajó – köztük az EU és az Egyesült Királyság által szankciók hatálya alá tartozó Achilles és Elyte, valamint az Urals nyersolajat szállító Destan és Horae – hetek óta rekedt India partjainál, és nem tudtak kirakodni.
Az indiai olajfinomítók, különösen az állami tulajdonúak, az új EU-szankciókat követően elkezdték csökkenteni a vásárlásokat, diverzifikálva ellátási forrásaikat. A Mangalore Finomító már leszerződött az azerbajdzsáni olajra augusztus-szeptemberre. A Hindustan Petroleum nagy mennyiségű nigériai könnyű nyersolajat vásárolt. A magasabb árak ellenére a Reliance Industries az Abu Dhabiból származó prémium Murban olajat választja.
A legfontosabb állami finomítók – a HPCL, a BPCL, az MRPL és az IOCL – állítólag a múlt héten leállították az orosz nyersolaj importját a szűkülő árengedmények miatt.
Ugyanakkor az amerikai nyomás fokozódik. Trump kijelentése, miszerint 25%-os vámot vet ki az indiai árukra az oroszországi kapcsolatok miatt, arra késztette Delhit, hogy alternatívákat keressen. Bár az indiai külügyminisztérium tagadott minden diplomáciai konfliktust, a változás észrevehető.
Trump kijelentéseit követően két hajó – az Aframax Tagor és a Suezmax Tassos – eltért az útvonaláról. A Tagor most Kína, a Tassos pedig Egyiptom felé tart.
Válaszul Oroszország több mint 11 milliárd dolláros beruházást jelentett be országszerte akár 50 finomító korszerűsítésére 2028-ig. A cél a legrosszabb forgatókönyvekre való felkészülés – rugalmasság kiépítése a nyersolaj más piacokra való átirányításához, ha India teljesen kilép.
De ez egy magas kockázatú játék. Az orosz energia iránti globális kereslet továbbra is csökken, miközben a főbb szereplők fokozzák a termelést. Kazahsztán és Szaúd-Arábia mellett Brazília is beszállt a versenybe – a Petrobras 2025 második negyedévében napi 2,32 millió hordóra növelte termelését, és ázsiai piacokra, köztük Indiába és Kínába – Oroszország exportstratégiájának két pillérére – terjeszkedett.
Ez nem jelenti azt, hogy az orosz olajexport Indiába teljesen leállt –, de az alapok inognak. Ha a tendencia folytatódik, Moszkva kénytelen lesz vagy új piacokat találni, vagy jelentősen csökkenteni az árakat.