Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
6 253
16 025
113
A NATO által Finnországban szervezett #AtlanticTrident25 gyakorlat során a francia Rafale légierő egy színlelt légiharcban lelőtt egy amerikai légierő F-35-ösét.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 874
105 694
113
A NATO által Finnországban szervezett #AtlanticTrident25 gyakorlat során a francia Rafale légierő egy színlelt légiharcban lelőtt egy amerikai légierő F-35-ösét.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nah, jo, de az arányok? 10-ből egyszer?
 
  • Tetszik
Reactions: Juvi and borisz

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 853
49 323
113
A NATO által Finnországban szervezett #AtlanticTrident25 gyakorlat során a francia Rafale légierő egy színlelt légiharcban lelőtt egy amerikai légierő F-35-ösét.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Dogfightban lehet, csak a valóságban már nem lesz ilyen: 100+ km-ról lövöldöznek egymásra gépek.
Ilyen felállásban egy AWACS-ből is kiváló vadászgép lenne...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 853
49 323
113
Az egyik legjobban manőverező nem TVC-s gép az F-35.
Amennyire tudom az Európai "kacsa gépek" simán lefordulózzák - a kéthajtóművesek mindenképp. Gripen nem biztos...
Az egész F-35 lényege hogy sose kelljen dogfightba keverednie: láthatatlanul lelő minden korábbi generációs gépet sok tiz, ha nem 100+ km-ről...
 
  • Vicces
Reactions: Juvi

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
18 289
56 559
113
Amennyire tudom az Európai "kacsa gépek" simán lefordulózzák - a kéthajtóművesek mindenképp. Gripen nem biztos...
Az egész F-35 lényege hogy sose kelljen dogfightba keverednie: láthatatlanul lelő minden korábbi generációs gépet sok tiz, ha nem 100+ km-ről...
Nincs ilyen hogy simán lefordulózza egyik a másikat. Energia állapotok vannak, magasságok, sebességek, üzemanyag töltöttség és egyéb fegyverterhelés paraméterek, meg a pilóta. Tök fura, de bizonyos szituációkban az egyik gép van előnyben, bizonyosban meg a másik. Az F-35 egy jól manőverezhető, nagy állásszöggel repülhető, nagy tolóerő-tömeg arányú és sok üzemanyagot szállítani képes repülő, ami így tudja használni tovább pl. az utánégetőt, vagy csak nem kell menekülőre fogni hamarabb mint az ellenfél. HA igaz hogy leharcolta egy Rafi, az nagy trófea a flansziáknak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 643
67 249
113
Azért ettől a "Rafi lelőtt egy F-35-öt gyakorláson" dologtól nem kell elájulni....
Bármilyen géppel előfordulhat. Itt például F-18C lövi le az F-22-est gyakorlóharcban:
3eccba58d102956aef207dc1793ff235.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 914
91 372
113
Ezek a gyakorló közeli légiharcok 5.gen. vs,4gen. gépek közt csak tájékoztató jellegűek, mert nem nagyon lehet a 4.gen. gépekkel az 5.gen. gépekhez ilyen közel kerülni. Ami érdemi lenne az az 5.gen. gépek közti közeli légi harc, csak arról még a kutya nem mondott semmit, ahogy az 5.gen. gépek közti BVR harcról sem (pedig biztosan gyűlt már tapasztalat keleten és nyugaton is egyaránt).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 349
71 275
113
Amennyire tudom az Európai "kacsa gépek" simán lefordulózzák - a kéthajtóművesek mindenképp. Gripen nem biztos...
Az egész F-35 lényege hogy sose kelljen dogfightba keverednie: láthatatlanul lelő minden korábbi generációs gépet sok tiz, ha nem 100+ km-ről...
Az európai "kacsa gépek" közül az F-35-öshöz hasonló mindenkori fajlagos (pillanatnyi géptömegre vetített) energiatartaléka talán csak a Typhoon-nak van, a Rafale és a Gripen igazából csak átmenetileg képes nagy szögsebességű fordulókat végrehajtani, mert az alacsony felületi terhelésű deltaszárny, és a relítve alacsonyabb tolóer/tömeg arány miatt bár jókora szögsebességgel képes egy-egy fordulót elkezdeni, de hamar kifogy belőlök a szufla. A magasabb állásszögeken a nagy felületű szárny ellenállása elemészti a meglévő mozgási energiát és nincs akkora tolóerő felesleg, ami ezt kompenzálná.
Továbbá mind a Gripen, mind a Rafale maximális állásszöge 26-30 fok körül alakul.
Ahogy a Typhon esetében is, csak ennek a gépnek ott van a nagy tolóerőfeleslege.
A Typhoon esetében a sárkány / hajtómű kombó a szuperszonikus tartományű manőverezőképességet szolgálja, közepes, illetve nagyobb magasságokon.
Érdekesség, hogy - az F-16-osokkal ellentében - az F-35A gépek fő bevetési profilja a küldetés legnagyobb hányadában 30 ezer láb környékére van kitalálva, de ezen a magasságon az F-35 egy Typhoon, de talán még egy Rafale ellenében már messze nem olyan jó muzsikus, már ami a manőverező légiharcot illeti.
A Rafale esetében a tolóerő felesleg csak a Gripen-t és a Super Hornet-et múlja felül, de csak minimálisan: a gép fő feladata a BVR és a multirole (bocsánat, omnirole) feladatkör, illetve az annak alájátszó kedvező tüzelőanyag fogyasztás.
A Rafale manőverezőképeséssége kiváló, de a Gripenhez hasonlóan inkább lendületből, semmint erőből képesek manőverezni, ennek minden előnyével és hátrányával.

Az F-35A (a B és a C hasonló de mindkettőnek van az A-hoz képest némi gyengesége, mégpedig a speciális alkalmazási területből adódóan) az szerény nyilazású belépőél és az előrenyilazott kilépőél miatt az F/A-18C/D Hornet-hez haosnlóan 55 fokos maximális állásszögre képes (valójában teljesen kontrollálható marad még 70 fokon is, 30 ezer láb magasságon, de az már nem tekinthető érdemi manőverezőképsségnek), de ellentátben a Hornet-tel, a tolóerő/tömeg aránya megközelíti az F-16C block 50-est, de csak kis magasságon.
Ez a sárkány és hajtómű együttes kis magasságon, sűrű levegőn nagyon határozott és erőteljes manőverezőképességet ad, mégpedig igen komoly energiatartalékkal, emiatt még az extrém, átesésen túli manőverekből kijövet is hamar visszanyeri mozgási energiáját a gép.
És mindez adva van a sisakcélző rendszer és a TVC konrollált AIM-9X mellett.

Az eurokacsa gépek ehhez képest talán a feleakkora maximális állásszög - nagyobb maximális forduló szögsebesség, illetve a lendületből végrehajtott gyors manőverváltás révén juthatnak előnyhöz, illetve úgy, hogy az F-35-öst (már amennyiben ellenfélként jönne szembe) inkább a 15 ezer láb magasság feletti helyzetben igyekeznének fordulóharca bírni, de lehetőleg nem engedve a függőleges figurákat. Kivétel a Typhoon, mert az bírná.
A Typhoon esetében ott van még a 20-30 ezer láb magasságon a Mach 1 feletti nagy túlterhelésű manőverezőképesség, amihez egy Cobra sisak (nem nagyon hallok mostanában felőle, így vagy ez, vagy esetleg egy újabb iterációja) célzója és egy IRIS-T vagy AIM-132 lehet pluszban megoldás.
Jut eszembe, a Gripenhez is tervezték a Cobra sisakot és ott is megvan a mód az IRIS-T-re.

Igazából, ha végigolvassátok ezt a szöveget, csak az jön ki eredményül, hogy nagyon soktényezős a történet.
De én azt mondom, hogy az "ultimate" Eurofighter Typhoon az EJ230-as hajtóművel és AMK csomaggal modernizált sárkányú példány lehetett volna.
Ez nem a TVC hajtómű, hanem a 120kN-os variáns, míg az Advanced Maneuvering Kit egy extra LERX és megnövelt belépő-, illetve kilépőél csomag, amivel a Typhoon maximális állásszöge felugrott volna 45 fokra, de ezen az értéken is 15% nagyobb orsózó szögsebességre lett képes, mint most 30 fokon.
Képzeljük el, hogy ez az manőverváltások terén miféle javulást jelentett!
A magasabb max állásszöggel a nose pointing javul, amihez egy erőteljesebb hajtómű kompenzálná a megnövekedett homlokellenállás jelentette mozgási energiavesztést.
Kár, hogy a programmenedzserek ezeket hasztalan dolognak tartották és még marketingre is sajnálták a pénzt.
Ami a jelenlegi széria EJ200-asokat illeti, a 90kN nem kevés, főleg annak tudatában, hogy "military" beállításon ez felmehet 95kN-ra is, de ilyenkro pár másodpercig a 102kN is elérhető.
Gondolom, hogy ezekkel a beállításokkal fogták meg párszor a Raptorokat is...