Ne trollkodj.Miért is kell önálló képesség egy szövetségi rendszerben? Nem vagyunk egyedül, nem kell mindenből önálló.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ne trollkodj.Miért is kell önálló képesség egy szövetségi rendszerben? Nem vagyunk egyedül, nem kell mindenből önálló.
Ez nem trollkodás.Ne trollkodj.
Szia,Miért is kell önálló képesség egy szövetségi rendszerben? Nem vagyunk egyedül, nem kell mindenből önálló.
Trump 4 év múlva nem lesz. Trump kivétel, nem szabály. Nem szabad pillanatnyi impulzusokra alapozva hosszútávú döntéseket hozni.Szia,
Trump miatt.
Ki tudja, mikor veri szet az USA nemzetkozi vezeto szerepe mellett a NATO-t is teljesen.
Itt azért erősen ellentmondanek. Trimp az Irán,. Hogy most jobban vagy kevésbé lesz ez az irány, az még kérdéses (Vance mint elnök pl).Trump 4 év múlva nem lesz. Trump kivétel, nem szabály. Nem szabad pillanatnyi impulzusokra alapozva hosszútávú döntéseket hozni.
Amúgy a franciáknak akkoriban mi volt az alapvető gondjuk a Eurofighterrel, ami miatt megérte kiszállni, és a Rafale teljes fejlesztését egyedül finanszírozni? Nem látok akkora különbséget a két gép között. A franciák tényleg tudnak repülőt építeni, de a többiek is. Az Airbus együttműködés is megy előre.
Saját repülőipar kellett nekik akkor is.Amúgy a franciáknak akkoriban mi volt az alapvető gondjuk a Eurofighterrel, ami miatt megérte kiszállni, és a Rafale teljes fejlesztését egyedül finanszírozni? Nem látok akkora különbséget a két gép között. A franciák tényleg tudnak repülőt építeni, de a többiek is. Az Airbus együttműködés is megy előre.
Is. MIndkét ok inkább.Saját repülőipar kellett nekik akkor is.
Nem ismerve a Eurofoghter - Rafale fejlesztését, de úgy értettem a költségekkel és a projekt elhúzódásával volt baja a Dassaultnak a Eurofighternél. Nem voltak felelősök, határidők a pénz meg égett.Amúgy a franciáknak akkoriban mi volt az alapvető gondjuk a Eurofighterrel, ami miatt megérte kiszállni, és a Rafale teljes fejlesztését egyedül finanszírozni? Nem látok akkora különbséget a két gép között. A franciák tényleg tudnak repülőt építeni, de a többiek is. Az Airbus együttműködés is megy előre.
A legendák szerint az egyik ok amiért kiszálltak a franciák az Eurofighterből, hogy ők olyan gépet akartak ami repülőgéphordozóról is tud üzemelni, ami jelentősen drágította volna a gépet és a fejlesztést, a többiek meg ezt nem akarták. A másik ok pedig az volt, hogy a francia kémek információkat szereztek az amerikaiak csökkentett észlelhetőségű fejlesztéseiről és rájöttek hogy az Eurofighter nem lesz elég fejlett és versenyképes. Így született meg a Rafale terve.Amúgy a franciáknak akkoriban mi volt az alapvető gondjuk a Eurofighterrel, ami miatt megérte kiszállni, és a Rafale teljes fejlesztését egyedül finanszírozni? Nem látok akkora különbséget a két gép között. A franciák tényleg tudnak repülőt építeni, de a többiek is. Az Airbus együttműködés is megy előre.
Együttműködési tárgyalások a CCA-n
Bár a vadászrepülőgép az FCAS következő generációs fegyverrendszerének legfontosabb eleme, nem az egyetlen. Kiegészül hozzá pilóta nélküli harci repülőgép, az úgynevezett Collaborative Combat Aircraft (CCA), amely átveszi a vadászgép feladatait. Ez csökkenti a repülőgépekre leselkedő kockázatot, miközben egyidejűleg növeli a repülőgép-komplexum harci erejét. Az Airbus ipari vezető szerepet tölt be ezekben a CCA-kban, amelyeket az FCAS-ban távirányítású hordozóknak neveznek.
A koncepció láthatóan Svédországban is népszerű. Jól informált források szerint a Saab és az Airbus Defence and Space között már egy ideje folynak a tárgyalások arról, hogyan lehetne közösen kidolgozni egy ilyen CCA-t. A hartpunkt erről júniusban számolt be. Akkoriban mind az Airbus, mind a Saab nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
A jelentések szerint a két vállalat közötti együttműködés hamarosan elindíthatja egy 6 tonnás osztályú CCA fejlesztését, amely várhatóan már 2032-re eléri végső működési képességét (FOC). Az ilyen pilóta nélküli harci repülőgépekre vonatkozó konkrét európai követelményekre összpontosítva a repülőgépet egy platformfüggetlen küldetésrendszerrel fogják felszerelni, amelyet hamarosan egy teszt CCA-n fognak tesztelni és továbbfejleszteni.
A teszt CCA valószínűleg az amerikai Kratos cég XQ-58A Valkyrie lesz. Néhány nappal ezelőtt az Airbus a hartpunkt megkeresésére válaszul bejelentette , hogy ebből a 3 tonnás repülőgépből két darab várható a következő hetekben, amelyekkel jövőre indul a repülési tesztkampány. „Ugyanakkor fejlesztjük az Airbus küldetésrendszerünket, amelyet integrálunk a Kratos platformokba, és amely biztosítja, hogy 2029-re szuverén, működőképes, pilóta nélküli, együttműködő harci repülőgépet tudjunk biztosítani a német ügyfeleknek” – mondta az Airbus szóvivője. Az XQ-58A Valkyrie-vel az Airbus be szeretne nevezni a „vadász-bombázó drón” versenyébe is, amelynek legkésőbb négy éven belül elérhetőnek kellene lennie a hadsereg számára. Ez azt jelentené, hogy az XQ-58A-nak és mindenekelőtt a küldetésrendszernek 2029-re el kellene érnie a kezdeti működési képességet (IOC). A projekt FFF fázisdokumentuma jelenleg készül.
Az Airbus állítólag ezzel a megközelítéssel kívánja felgyorsítani a német-svéd CCA fejlesztését. A Valkyrie-vel és a küldetésrendszerrel végzett tesztek során szerzett ismeretek és operatív szakértelem közvetlenül a német-svéd repülőgép fejlesztésébe kerülne. Ez biztosítaná mind az összes CCA interoperabilitását, mind a nemzeti adatszuverenitást.
A missziós rendszer nyílt architektúrája lehetővé teszi a különböző platformok és fegyverrendszerek integrációját. A közlemény szerint csak azután kerülhet át a jövőbeli európai platformokra, ha a Kratos platformon kellően fejlett lesz.
Az ipar mellett a légierő is bevonható, és így profitálhat a stratégiából. Például az operatív koncepciók kidolgozása terén. A közös kompetenciafejlesztés egyik terve a manchingi Eurofighter Rendszertámogató Központ, ahol az Airbus és a légierő közös tesztelést és képzést végez.
Az Airbus által választott iteratív megközelítés előnye, hogy elkerüli a teljesen új fejlesztéssel járó kockázatokat. Másrészt egy már minősített rendszer használata felgyorsítaná a műveleti szakértelem fejlesztését, és lehetővé tenné a fegyveres műveleti koncepciók validálását, mielőtt a vadász-bombázó drónok az évtized végén elérnék a csapatokat.
Az Airbus nemcsak a CCA-k egyedi és földi rajokban történő irányítását alkalmazza, hanem egy vadászgép-parancsnoki rendszer fejlesztésén is dolgozik, amely a légierő által a jövőben bevezetendő Eurofighter "Litening 5 Pods"-ján alapul, amint arról a hartpunkt már beszámolt.
A német fegyveres erők (Bundeswehr) 90 darab Litening 5 típusú rakétafejet szerez be az izraeli Rafael gyártótól Eurofighter flottája célpont-megvilágítására. Az Airbus koncepciójában ezek a fejrészek kommunikációs relékként is szolgálnának, és elegendő belső számítási teljesítménnyel rendelkeznének a CCA irányításához. Az Eurofighter pilótával az interfész egy, a pilóta combjára szerelt elektronikus tábla segítségével biztosítható lenne. Ennek az ideiglenes megközelítésnek az előnyei jelentősek: a harci repülőgépen nincs szükség jelentős módosításokra, ami azt jelenti, hogy a 4. számú Eurofighter vadászgépek „ideiglenes parancsnoki repülőgépként” is funkcionálhatnak. Ez azonban kezdetben nyilvánvalóan pusztán a CCA irányítására szolgál – küldetésparancsok kiadása formájában.
Amennyiben az Airbus támogatást kap a Védelmi Minisztériumtól a CCA-megközelítéséhez, és annak megvalósítása sikeres, Németország leküzdheti technológiai lemaradását, és 2029-re rendelkezésre állhat a kezdeti CCA-képességekkel, amelyek akár a meglévő flottájában lévő harci repülőgépek számára is alkalmasak lehetnek. Lehetővé válik egy vagy több további „vadász-bombázó drón” nemzeti küldetési rendszerrel való felszerelése is a kiválasztásuk során. 2032-re a német-svéd CCA akár egy teljes egészében német fennhatóság alatt álló repülőgépet is biztosítana.
Izgalmas lesz látni, hogyan integrálódik majd a mesterséges intelligenciára szakosodott Helsing az átfogó koncepcióba. A német technológiai vállalat és a Saab már sikeresen integrálta és tesztelte a Helsing légiharcra szánt mesterséges intelligenciát alkalmazó Centaur nevű légiharci ágensét egy Gripen-E vadászrepülőgépbe, és a Helsingnek is részese a német légierő Eurofightereinek elektronikus hadviselésre alkalmas Arexis rendszerrel való felszerelését célzó programban. A vállalat érdeklődése a küldetésrendszer iránt ezért szinte természetesnek tűnik. A Helsing a közelmúltban egy CA-1 Europa nevű pilóta nélküli lopakodó bombázót is fejlesztett, amely látszólag a Bundeswehr vadászbombázó drónprogramját célozza meg. Ezáltal a mesterséges intelligenciára szakosodott Helsing valószínűleg az egyetlen szereplő Németországban az Airbuson kívül, amely jelentős mérnöki erőforrásokat fektet be a CCA fejlesztésébe.
Lars Hoffmann
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..