• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 112
73 639
113
‘Future Cruise/Anti–Ship Weapon’ project: Britain and France today launched the preparation work for the future anti-ship missile and future cruise missile project after signing a state agreement and notification of contracts.

fcasw-1.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 766
35 964
113
  • Tetszik
Reactions: Catles

balsteffl

Well-Known Member
2014. szeptember 1.
1 754
21 503
113
A német hadseregnek a krími hídra mért csapásról szóló beszélgetésének teljes átirata

A beszélgetés Grefe, a Légierő Parancsnokság műveleti és gyakorlatokért felelős vezetője, Gerhartz felügyelő, valamint a légi műveleti központjának Fenske és Frostedte tisztjei között zajlott.


Gerhartz: Üdvözlök mindenkit! Grefe, te most Szingapúrban vagy?

Grefe: Igen.

Gerhartz: Jó. Ellenőriznünk kell az információkat. Mint már hallották, Pistorius védelmi miniszter vizsgálni fogja a Taurus rakéták Ukrajnának történő szállításának kérdését. Megbeszéltünk vele egy találkozót. Mindent meg kell beszélnünk, hogy elkezdhessünk dolgozni ezen a kérdésen. Egyelőre nem látom, hogy bármi jelzést kaptunk volna arra vonatkozóan, hogy mikor kezdődnek meg ezek a szállítások. Nem volt olyan, hogy a kancellár azt mondta volna neki, hogy "most akarok információt, és holnap reggel döntést hozunk". Ezt nem hallottam. Éppen ellenkezőleg, Pistorius értékeli ezt az egész vitát, amely kibontakozott. Senki sem tudja, hogy a szövetségi kancellár miért akadályozza ezeket a szállításokat. Persze a leghihetetlenebb pletykák is felröppennek. Hogy egy példát mondjak: tegnap felhívott egy újságíró, aki nagyon közel áll a kancellárhoz. Azt hallotta valahol Münchenben, hogy a Taurus rakéták nem fognak működni. Megkérdeztem tőle, hogy ki mondta ezt neki. Azt válaszolta, hogy valaki katonai egyenruhában mondta ezt neki. Természetesen ez egy alacsony szintű információforrás, de az újságíró megragadta ezeket a szavakat, és a következő főcímmel akart hírt csinálni belőle: "Most már tudjuk az okát, hogy a kancellár miért nem hajlandó Taurus rakétákat küldeni - nem fognak működni". Az egész dolog hülyeség. Az ilyen témák csak korlátozott számú emberhez jutnak el. Mégis látjuk, hogy közben milyen ostobaságokat terjesztenek, teljes ostobaságokat. Szeretnék egyetérteni veled ebben a kérdésben, hogy ne menjünk rossz irányba. Először is, nekem most kérdéseim vannak Frostedt és Fenske számára. Beszélt veletek erről valaki? Megkereste Önöket Freuding?

Frostedte: Nem, én csak Grefével kommunikáltam.

Fenske: Ugyanaz, én csak Grefével kommunikáltam.

Gerhartz: Valószínűleg újra meg fog szólítani. Valószínűleg részt kell vennem a költségvetési bizottsági meghallgatásokon, mert problémák merültek fel az F-35-ösök infrastruktúrájának Büchelben történő átalakításának áremelésével kapcsolatban. Már átadtam az ajánlásaimat Frankon keresztül, hogy vannak diáink az anyag szemléltetésére. Mutattunk neki egy tesztbemutatót, ahol a Taurus rakétákat egy Tornado hordozóra vagy más, a küldetés által igényelt hordozóra szerelték fel. Erről azonban kevés elképzelésem van. Nem szabad elfelejteni, hogy ez egy félórás megbeszélés, tehát nem szabad 30 diás prezentációt készíteni. Egy rövid prezentációnak kell lennie. Meg kell mutatnunk, hogy mire képes a rakéta, hogyan lehet használni. Figyelembe kell vennünk, hogy ha politikai döntést hozunk arról, hogy rakétákat adunk át segélyként Ukrajnának, az milyen következményekkel járhat. Hálás lennék, ha nem csak azt mondaná el, hogy milyen problémáink vannak, hanem azt is, hogy hogyan tudjuk megoldani azokat. Például, ha arról van szó, hogy milyen módon szállíthatnánk. Tudom, hogy a britek hogyan csinálják. Mindig Ridgback páncélozott autókkal szállítják őket. Van néhány emberük a földön. A franciák nem ezt csinálják. Ukrajnának Q7-eseket szállítanak Scalp rakétákkal. A Storm Shadow és a Scalp hasonló műszaki specifikációkkal rendelkezik. Hogyan fogjuk megoldani ezt a problémát? MBDA rakétákat adunk a Ridgbackkel a kezükbe? Az egyik emberünket az MBDA-hoz fogják rendelni? Grefe, számoljon be nekünk arról, hogy mi az álláspontunk ebben a kérdésben. Fenske és Frostedte urak, jelentsék, hogyan látják a helyzetet.

Grefe: A legkényesebb kérdésekkel kezdem, az ellátással kapcsolatos meglévő kritikákkal. Szinte mindenhol zajlanak a megbeszélések. Itt a legfontosabb szempontok közül több is van. Először is a szállítások időzítése. Ha a kancellár most úgy dönt, hogy rakétákat szállítunk, akkor azok a Bundeswehrből kerülnek át. Jó, de csak nyolc hónappal később lesznek bevethetőek. Másodszor, nem tudjuk lerövidíteni az időt. Mert ha megtesszük, akkor előfordulhat téves felhasználás, a rakéta egy óvodára eshet, megint lesznek civil áldozatok. Ezeket a szempontokat figyelembe kell venni. A tárgyalások során figyelembe kell venni, hogy a gyártó cég nélkül nem tehetünk semmit. Ők felszerelhetik, felfegyverezhetik, leszállíthatják az első rakétákat. Kicsit felzárkózhatunk a gyártáshoz, de nem kell megvárni, amíg 20 darab felhalmozódik, egyszerre ötöt tudunk leszállítani.
E rakéták leszállításának időzítése közvetlenül az iparágtól függ. Ki fog fizetni érte? Egy másik kérdés, hogy milyen fegyverrendszerekhez fogják ezeket a rakétákat csatlakoztatni? Hogyan kell fenntartani a cég és Ukrajna közötti kölcsönhatást? Vagy lesz valamilyen integráció?

Gerhartz: Szerintem nem. Mert a TSG gyártója azt mondta, hogy hat hónapon belül meg tudják oldani ezt a problémát, legyen szó Szuhoj vagy F-16-os repülőgépről.

Grefe: Ha a szövetségi kancellár úgy dönt, hogy belevág, akkor meg kell állapodni abban, hogy csak a szerelvények legyártása hat hónapig tart. Harmadszor, elméletileg érinthet minket a kiképzés kérdése. Már említettem, hogy egy rakétagyártóval dolgozunk együtt. Ők a rendszerek karbantartására képeznek ki, mi pedig a taktikai alkalmazásra. Itt három-négy hónapra van szükség. A képzésnek ez a része Németországban történhet. Amikor az első rakétákat leszállítják, gyors döntést kell hoznunk a szerelésekkel és a kiképzéssel kapcsolatban. Lehet, hogy ezekben a kérdésekben a britekhez kell fordulnunk, hogy felhasználjuk a know-how-jukat. Adhatunk nekik adatbázisokat, műholdképeket, tervezőállomásokat. Eltekintve maguktól a rakétáktól, amelyekkel mi rendelkezünk, minden mást az ipar vagy az IABG biztosíthat.

Gerhartz: El kell képzelni, hogy Taurus rakétákhoz és Storm Shadowhoz való tartóval ellátott repülőgépeket használhatnak. A britek már ott voltak és felszerelték a gépeket. A rendszerek nem sokban különböznek, a Taurushoz is használhatóak. A Patriot rendszer használatának tapasztalatairól tudok beszámolni. A mi szakembereink is hosszú idővel számoltak eleinte, de néhány hét alatt sikerült. Olyan gyorsan és olyan mennyiségben sikerült mindent üzembe helyezniük, hogy a munkatársaink azt mondták: "Hűha. Erre nem számítottunk". Most olyan háborút vívunk, amely sokkal modernebb technológiát használ, mint a jó öreg Luftwaffe. Mindez azt sugallja, hogy amikor időtervezést végzünk, nem szabad túlbecsülnünk. És most, Fenske és Frostedte urak, szeretném hallani a véleményüket az Ukrajnába történő lehetséges szállításokról.
 

balsteffl

Well-Known Member
2014. szeptember 1.
1 754
21 503
113
Fenske: A képzés kérdésével szeretnék foglalkozni. Már tanulmányoztuk ezt a kérdést, és ha olyan személyzettel foglalkozunk, akik már kiképzettek, és párhuzamosan fognak kiképzésre kerülni, akkor előzetesen körülbelül három hétig tart a technikák elsajátítása, és csak ezután léphetünk át közvetlenül a légierő képzésére, amely körülbelül négy hétig tart. Így ez sokkal kevesebb, mint 12 hét. Mindez természetesen azon feltételezésen alapul, hogy a személyzet megfelelően képzett lesz, a képzés tolmácsok nélkül is elvégezhető, és még néhány más dolog. Friedberger asszonnyal már beszéltünk. Ha harci alkalmazásról beszélünk, akkor azt tanácsolják, hogy legalább az első csoportot de facto támogassuk. Nehéz tervezni, körülbelül egy évbe telt, mire kiképeztük a munkatársainkat, és most megpróbáljuk ezt az időt tíz hétre csökkenteni, és közben reméljük, hogy képesek lesznek terepen versenyezni egy Forma-1-re tervezett autóval. Egy lehetőség a menetrendszerű technikai támogatás, elméletileg ez Büchelből is megoldható lenne, feltéve, hogy létrejön egy biztonságos kapcsolat Ukrajnával. Ha ez rendelkezésre állna, akkor a továbbiakban megfelelő tervezést lehetne végezni. Ez az alapforgatókönyv minimálisan - a gyártó teljes körű támogatásának biztosítása, a felhasználói támogatási szolgáltatáson keresztül történő támogatás, amely megoldja a szoftverrel kapcsolatos problémákat. Alapvetően minden ugyanolyan, mint Németországban.

Gerhartz: Egy pillanat. Értem, amit mondasz. A politikusokat aggaszthatja Büchel közvetlen zárt kommunikációja Ukrajnával, ami közvetlen érintettséget jelenthet az ukrán konfliktusban. De ebben az esetben azt mondhatjuk, hogy az információcsere az MBDA-n keresztül fog történni, és egy-két szakemberünket elküldjük Schrobenhausenbe. Ez persze trükkös, de politikai szempontból valószínűleg másképp néz ki. Ha az információcsere a gyártón keresztül történik, az nem hozzánk kapcsolódik.

Fenske: Felmerül a kérdés, hogy hová kerül az információ. Ha célinformációkról beszélünk, amelyek ideális esetben olyan műholdképeket tartalmaznak, amelyek legfeljebb három méteres pontosságot biztosítanak, akkor azt először Büchelben kell feldolgoznunk. Úgy gondolom, hogy ettől függetlenül valahogy meg tudjuk szervezni az információcserét Büchel és Schrobenhausen között, vagy ki tudjuk dolgozni az információ Lengyelországba történő átadásának lehetőségét, és ezt ott tehetjük meg, ahova autóval oda tudunk jutni. Ezt a kérdést alaposabban meg kell vizsgálni, biztosan lesznek lehetőségek. Ha támogatnak minket, a legrosszabb esetben akár autóval is utazhatnánk, ami csökkentené a válaszidőt. Természetesen nem tudnánk egy órán belül reagálni, mivel beleegyezésre lenne szükség. A legjobb esetben is csak hat órával az információ beérkezése után lesz képes a repülőgép végrehajtani a parancsot. Bizonyos célpontok eltalálásához elegendő a három méternél nagyobb pontosság, de ha finomítani kell a célt, akkor olyan műholdképekkel kell dolgozni, amelyek lehetővé teszik a szimulációt. És akkor a válaszidő akár 12 óra is lehet. Minden a célponttól függ. Nem tanulmányoztam részletesen ezt a kérdést, de úgy gondolom, hogy ez is lehetséges. Csak annyit mondanék, hogy el kellene gondolkodnunk azon, hogyan szervezzük meg az információátadást.

Gerhartz: Ön szerint reménykedhetünk abban, hogy Ukrajna mindent meg tud csinálni egyedül? Mert köztudott, hogy ott rengeteg civil ruhás ember van, akik amerikai akcentussal beszélnek. Tehát könnyen lehet, hogy hamarosan képesek lesznek egyedül is használni? Elvégre minden műholdfelvétellel rendelkeznek.

Fenske: Igen. Tőlünk kapják őket. Szeretnék röviden kitérni a légvédelmi kérdésekre is. Keményen el kell gondolkodnunk azon, hogy Kijevben legyen felszerelésünk, hogy az IABG-től és az NDK-tól információkat kapjunk. Ezt biztosítanunk kell számukra, ezért kell február 21-én odarepülnök, mindent optimálisan kell megterveznünk, nem úgy, mint a Storm Shadow esetében, amikor az ellenőrzési pontokat terveztük. Át kell gondolnunk, hogy hogyan repülhetünk a radarmegfigyelő szektor körül vagy alatt. Ha mindent előkészítünk, a kiképzés hatékonyabb lesz. És akkor visszatérhetünk a rakéták számának kérdésére. Ha 50 darabot adunk, akkor azok nagyon gyorsan elhasználódnak.

Gerhartz: Pontosan, ez nem fogja megváltoztatni a katonai műveletek menetét. Ezért nem akarjuk mindet átadni. És nem is mindet egyszerre. Talán 50-et az első részletben, aztán talán lesz egy másik 50 rakétából álló részlet. Ez teljesen érthető, de az egész egy nagy adag politika. Gondolom, mi áll mögötte valójában. A francia és brit kollégáimtól azt tanultam, hogy valójában ezekkel a Storm Shadow és Scalp rakétákkal ugyanaz a helyzet, mint a Winchester puskákkal - megkérdezhetik, hogy "miért kellene a következő rakétatételeket szállítani, hiszen már szállítottunk, tegye ezt most Németország?". Talán Frostedte úrnak van valami mondanivalója ebben a témában?

Frostedte: Hadd tegyek hozzá egy kis pragmatizmust. Szeretném megosztani a gondolataimat a Storm Shadow teljesítményéről. A légvédelemről, repülési időről, repülési magasságról és így tovább beszélünk, arra a következtetésre jutottam, hogy két érdekes célpont van, a keleti híd és a fenti lőszerraktárak. A keleti hidat nehéz elérni, elég sekély célpont, de a Taurus képes rá, a lőszerraktárak is eltalálhatók. Ha mindezt figyelembe vesszük, és összehasonlítjuk azzal, hogy mennyit használták a Storm Shadow-t és a HIMARS-ot, akkor felmerül bennem a kérdés: "A híd vagy a lőszerraktárak a célpontunk?". Elérhető ez a RED és a Patriot jelenlegi hiányosságaival? És arra a következtetésre jutottam, hogy a korlátozó tényező az, hogy általában csak 24 töltetük van.

Gerhartz: Ez érthető.

Frostedte: Van értelme Ukrajnát a TTR-hez csatolni. Egy hétig tartana. Szerintem van értelme a feladattervezésben és a központosított tervezésben gondolkodni. A feladattervezés a mi csatlakozásunkban két hétig tart, de ha van rá érdeklődés, akkor gyorsabban is meg lehet csinálni. Ami a hidat illeti, úgy gondolom, hogy a Taurus nem elég, és elképzelésünk kell arról, hogyan működhet, és ehhez műholdas adatokra van szükségünk. Nem tudom, hogy ki tudjuk-e képezni az ukránokat rövid idő alatt, és most egy hónapról beszélünk, egy ilyen feladat elvégzésére. Hogyan nézne ki egy Taurus támadás a híd ellen? Műveleti szempontból nem tudom megbecsülni, hogy az ukránok milyen gyorsan lesznek képesek megtanulni, hogyan kell ilyen akciókat tervezni, és milyen gyorsan fog megtörténni az integráció. De mivel a hídról és a katonai bázisokról beszélünk, megértem, hogy minél hamarabb meg akarják szerezni őket.

Fenske: Még egy dolgot szeretnék mondani a híd lerombolásáról. Intenzíven foglalkoztunk ezzel a kérdéssel, és sajnos arra a következtetésre jutottunk, hogy a híd mérete miatt olyan, mint egy kifutópálya. Ezért nem biztos, hogy 10 vagy akár 20 rakétára van szükség.

Gerhartz: Van egy olyan vélemény, hogy a Taurus a francia Dassault Rafale vadászgép használatával fog sikerrel járni.

Fenske: Csak annyit fognak elérni, hogy lyukat ütnek és megrongálják a hidat. És mielőtt fontos kijelentéseket teszünk, magunknak kell.

Frostedte: Nem a híd ötletét támogatom, pragmatikusan szeretném megérteni, hogy mit akarnak. És hogy mit kell megtanítanunk nekik, tehát kiderül, hogy a képi világ főbb pontjaira kell majd rámutatnunk, amikor ezeket a műveleteket tervezzük. Lesznek célpontjaik, de itt azt kell szem előtt tartani, hogy amikor kis célpontokkal dolgozunk, akkor sokkal aprólékosabban kell tervezni, mintha képeket elemeznénk a számítógépen. A megerősített célpontok esetében könnyebb és kevésbé időigényes a tervezés.

Gerhartz: Úgy értem, mindannyian tudjuk, hogy le akarják rombolni a hidat, hogy ez végső soron mit jelent, hogyan őrzik - nem csak azért, mert katonailag és stratégiailag fontos, hanem politikailag is. Bár most is van egy szárazföldi folyosójuk. Vannak bizonyos aggodalmak, ha közvetlen kapcsolatunk van az ukrán fegyveres erőkkel. Ezért felmerül a kérdés - használhatunk-e egy ilyen trükköt, és az embereinket az MBDA-nak küldhetjük? Tehát a közvetlen kapcsolat Ukrajnával csak az MBDA-n keresztül lesz, ez sokkal jobb, mintha a mi légierőnkkel lenne ilyen kapcsolat.

Grefe: Gerhartz, ez nem számít. Biztosítanunk kell, hogy a kezdetektől fogva ne legyen olyan megfogalmazás, amely minket a konfliktus részesévé tesz. Persze, kicsit túlzok, de ha most azt mondjuk a miniszter úrnak, hogy találkozókat fogunk szervezni, és kocsival megyünk Lengyelországból anélkül, hogy bárki észrevenné - ez már részvétel, ezt nem fogjuk megtenni. Ha egy gyártóról beszélünk, akkor az első dolog, amit tennünk kell, hogy megkérdezzük az MBDA-t, hogy meg tudják-e csinálni. Nem számít, hogy a mi embereink aztán Büchelben vagy Schrobenhausenben csinálják - ez akkor is részvétel. És szerintem ezt nem szabad megtenni. Ezt már a legelején a vörös vonal egyik fő elemeként azonosítottuk, ezért részt veszünk a képzésben. Mondjuk, hogy elkészítünk egy útitervet. A tanulási folyamatot részekre kell osztani. A hosszú pályát négy hónapra tervezzük, alaposan kiképezzük őket, beleértve a híddal való változat kidolgozását. A rövid pálya két hétig tart majd, hogy minél hamarabb használni tudják a rakétákat. Ha már kiképezték őket, akkor megkérdezzük, hogy a britek hajlandóak-e már ebben a szakaszban bevetni őket. Úgy vélem, hogy egy ilyen akció helyes lenne - képzeljük csak el, ha a sajtó megtudná, hogy az embereink Schrobenhausenben vannak, vagy hogy autóval utazunk valahová Lengyelországba! Egy ilyen lehetőséget elfogadhatatlannak tartok.
 

balsteffl

Well-Known Member
2014. szeptember 1.
1 754
21 503
113
Gerhartz: Ha ilyen politikai döntés születik, akkor azt kell mondanunk, hogy az ukránok jöjjenek hozzánk. Mindenekelőtt azt kell tudnunk, hogy egy ilyen politikai döntés nem jelent-e közvetlen részvételt a feladatok tervezésében, ebben az esetben a képzés egy kicsit hosszabb lesz, bonyolultabb feladatokat tudnak majd végrehajtani, amiben nagyon valószínű, hogy már van némi tapasztalatuk, és csúcstechnológiás eszközöket használnak. Ha van mód a közvetlen részvétel elkerülésére, nem vehetünk részt a feladatok tervezésében, nem tehetjük meg Büchelben, majd elküldjük nekik - ez egy vörös vonal Németország számára. Kiképezhetjük őket két hónapig, nem fognak mindent megtanulni, de valamit tudnak csinálni. Csak arról kell gondoskodnunk, hogy minden információt fel tudjanak dolgozni, és minden paraméterrel tudjanak dolgozni.

Grefe: Seppel azt mondta, hogy készíthetünk egy hosszú és egy rövid ütemtervet. Az a kérdés, hogy rövid idő alatt milyen eredményeket lehet elérni. És ha az első fázisban a feladat a lőszerraktárak és nem az olyan összetett célpontok, mint a hidak eltalálása, akkor ebben az esetben egy rövidített programba lehet kezdeni, és gyors eredményt lehet elérni. Ami az IABG-től származó információkat illeti, ezt a problémát nem tartom kritikusnak, mert nincsenek egy bizonyos helyhez kötve, nekik maguknak kell felderítést végezniük. Nyilvánvaló, hogy a hatékonyság ettől függ.Erről beszéltünk, hogy ezt érdemes figyelembe venni a rakéták átadásánál. Erről még nem született döntés. De ez elfogadott.

Gerhartz: És ez lenne a fő szempont. Vannak lőszerraktárak, amelyek a nagyon aktív légvédelem miatt nem kapnak rövid kiképzést. Ezzel komolyan kell majd foglalkozni. Szerintem a mieink találnak majd megoldást. Csak előbb ki kell engedni, hogy kipróbálhassuk, hogy jobb politikai tanácsokat adhassunk. Jobban fel kell készülnünk, hogy ne bukjunk el, mert a KSA-nak fogalma sem lehet arról, hogy hol vannak valójában a légvédelmi rendszerek. Az ukránok rendelkeznek ezzel az információval, mi pedig radaradatokkal. De ha pontos tervezésről beszélünk, akkor tudnunk kell, hogy hol vannak a radarok, hol vannak a rögzített létesítmények, hogyan lehet őket megkerülni. Ez lehetővé teszi a pontosabb tervezést. Van egy szuper létesítményünk, és ha megvannak a pontos koordináták, akkor pontosan tudjuk alkalmazni. De nincs alapja annak, hogy azt mondjuk, nem tudjuk megcsinálni. Van egy bizonyos skála, ahol a piros vonal politikailag van, van egy "hosszú" és egy "rövid" út, itt vannak különbségek a teljes potenciál kihasználása szempontjából, amit idővel az ukránok jobban ki tudnak majd használni, mert lesz gyakorlatuk, állandóan ezt fogják csinálni. Azt hiszem, nekem személy szerint nem kellene részt vennem a találkozón. Számomra fontos, hogy józan értékelést adjunk, és ne öntsünk olajat a tűzre, ahogy mások teszik a Stormshedow és a Scalp szállításával.

Grefe: Úgy értem, minél tovább tart nekik a döntés meghozatala, annál tovább tart nekünk az egészet végrehajtani. Mindent szakaszokra kell osztanunk. Először az egyszerűvel kell kezdeni, majd áttérni az összetettre.Vagy fordulhatunk a britekhez, tudnak-e támogatni minket a kezdeti szakaszban, átvenni a tervezést? Mi erőltethetjük azt, ami a mi felelősségi körünkbe tartozik. A rakéták tartószerkezetének fejlesztése nem a mi feladatunk, ezt Ukrajnának magának kell megoldania a gyártókkal.

Gerhartz: Nem szeretnénk most bajba kerülni a költségvetési bizottság miatt. Ez ugyanis lehetetlenné teheti, hogy 2024-ben megkezdődhessenek az építkezések a bücheli légibázison. A programban most minden nap számít.