A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 163
10 908
113
Amúgy szerintem nálunk soha nem működne a svájci minta. Svájc már-már egy külön faj és nagyon összetartóak velünk ellentétben. A magyarokból hiányzik az elhivatottság, hogy ilyen szinten részt vegyenek a hadászati kihívásokban. A sorozás gondolatától is elkezd itthon mindenki menekülni, biztos nem működne a "nemzetőrség" sem.
Lássuk be, hogy Svájc lakossága sokkal homogénebb is.
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
És gondolom nem zabrálják (a lopás egy finomabb megfogalmazása, klassz) haza még a betonkövet is mint Celebra és a többi hazafi.
Akik sírnak hogy nem volt csak olcsóbb bakancs/zokni és egyebek, de abba nem gondolnak bele hogy mennyit lophattak el, ami bőven eredményezhette hogy a az olcsóbb jutott a katonának, minek oda jó, ha úgyis ellopják?
Fizettem érte,az öreg főtörzsnek pálinkában.Különben meg ott rohadtak volna el a raktár sarkában.A bakancs,amit kihoztam,1966os gyártású volt-vagyis akkor már 20+éves.És a gyári dobozban,zsirpapirban porosodott,miközben a kiskatonák meg az ótvar széttaposott szarokban kinlódtak.
A svájci mintát sokan emlegetik de annak része az is, hogy ott népszavazáson jelentős többséggel úgy döntöttek, maradjon a sorozás (feltételezem úgy, hogy vállalják ennek anyagi és egyéb következményeit)!
A pár hetes képzéssel mi a terv, mi célból?
Izelitőnek.Részben,ha beüt a xarvihar,legyen némi fogalma a polgárnak a dologrol,részben,hogy akinek kedve és honfi elhivatottsága tartja,modul rendszerben továbbképezhesse magát.
Van egy igen részletes tanulmány a milicia szervezés témakörben,2 csaj(tisztek) irta,jó hosszú.Ha megtalálom belinkelem.A világ több tartalékos milicia rendszerét kivesézik.Pl tudtátok,hogy svájcban van behivható tartalékos teherautó rendszer is?Békeidőben kenyeret visz,háborúban hadfelszerelést vagy katonát.És riasztáskor a pubi gépjárműstöl vonul be.
Lássuk be, hogy Svájc lakossága sokkal homogénebb is.
Nemzetiségileg biztos nem.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 466
23 994
113
Nem teszi ki az ország lakosságának úgy 15%-át egy olyan kisebbség, amelyik szívből gyűlöli az őt befogadó nemzetet. Sőt, megúsztak egy olyan agymosodát is, mint a Rákosi- és Kádár-rendszerek.
Hát az orszég lakossága pedig elég vegyes, északon főként német, nyugaton francia, délen olasznémetfrancia és mindezt olyan német nyelvvel megfűszerezve ami érthetetlen, mondhatni már saját nyelv. Az viszont igaz, hogy megúszták a kommunista valamit.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Nem teszi ki az ország lakosságának úgy 15%-át egy olyan kisebbség, amelyik szívből gyűlöli az őt befogadó nemzetet. Sőt, megúsztak egy olyan agymosodát is, mint a Rákosi- és Kádár-rendszerek.
Hogy a jelenlegi rendszer agymosodájárol már ne is beszéljünk.
Igen,minden országvédelmi miliciarendszer alapja,hogy az átlag ember,átlagpubi hajlanó legyen harcolni az országért.Ahoz pedig az kell,hogy átlag pubi magáénak érezze,saját és családja jövőjét benne lássa.Ez ma nálunk nem igazán él.De ez nem a kádári agymosás eredménye.A jelenleg is regnáló államstruktúra és politikai(gazdasági) bagázs számlájára irható.Nem csak a fityisz,hanem a másik oldal is tehet róla,tévedés ne essék.A komplett rendszer,úgy ahogy van,szemétre való.
Vagyis megforditva a Perjés idézetet,a svájci milicista bevonul,és szükség esetén harcol az államáért,mert az az országa,és jövőjét,családja jövőjét jelenti.Ellenben a magyar átlagpubi behivó nélkül is el akar menni,mert nem érzi magájénak az államot,hanem csak egy mindent elbaxhó tehénkedő valaminek,ami ellopja és élhetetlenné teszi az országát.Vagyis harcolni sem akar érte,mert nem látja benne jövőjét,sem családja boldogulásának jövőjét.Ergo,nincs oka harcolni érte.
Szóval nemcsak a háború a politika folytatása más eszközökkel,hanem a hadszervezés sem választható el a politikai-gazdasági viszonyoktol.Ez az alanti Perjés idézet értelme.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
2 321
8 084
113
Mégis honnan veszitek ezt a mindenki elrohan ha háború jön dolgot? Ti is mind elrohannátok ha jön egy háború? Talán az országért harcol mindenki, vagy inkább egy közösségért, családért? Van erre valamilyen felmérés, hogy mennyien futnának szanaszét s mennyien maradnának? Egyáltalán, melyik ország az ahol mindenki helyben marad egy háború esetén? Biztos hogy ez a szám nálunk nagyobb mint másutt? Nem érzitek ezt kicsit sértőnek a mai fiatalsággal szemben, hogy állandóan csak azt nézitek ki belőlük hogy gyávák?
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 842
65 499
113
vizjel.php


Ezt képzeld el csak nem Miltec hanem hazai.
Ez ki van osztva? Hatizsak is van?
 
M

molnibalage

Guest
@emel
Tisztába vagyok vele,mikor gyártották.És konzervált tartós tárolásban vannak.Izrael nem Mo,hogy hagyják szétrohadni őket.És mint irtam,jobb hijján a "szivszerelmem".Te tisztában vagy vele,hogy milyen harcrendszereket és fegyverzetet kinálnak vele?A jelenlegi EF2000 szintjét meghaladót.Maga az alapgép elavult,de korántsem annyira,mint igyekeztek beállitani.A török F4 Terminátor elavult?Maga az F4 sárkány és hajtómű igen-de attol még mindig kiválóan megfelel arra a vadászbombázó szerepre,amire szánták,és modernizálták.
És többször is irtam.Ha kinai érdekszférában lennénk,kinai gépekböl össze lehetne állitani a párost.J31(majd ha elkészül) az F35 helyére,és a JF17 a támogató gép szerepére.De nincs nyugati megfelelője a JF17nek.A KAI FA50 egyszemélyes könnyűvadász változata lehetet volna-de nem készült el.
Igazábol egy hozzáértő szagértő brigádnak kéne egy pártatlan összehasonlitó elemzést csinálnija a Kfir block 60,az E elektronikájával modernizált Gripen E,és a V szintre modernizált F16MLU között,pénzügyhatékonysági szempontbol.Az általam olvasottak alapján,nekem ugy tünik,hogy a Kefir nyújtja a legtöbbet az áráért.Csak harcértékre vizsgálva biztos,hogy az F16V nyerne.
Olyan ez,mintha a szállitógépeknél csak azt nézznénk,hogy melyik bir el több terhet.Akkor biztos,hogy az A400 nyerne.De ennél jóval összetettebb a dolog.
És áruld már el, hogy a magyar repórák mellett 40-60 (?) év múlva is repülő géphez ki a búbánat fog hajtóművet gyártani? Akkor majdnem 100 éves lesz már a F-4-es hajtómű család első tagja.

Egy olyan gépre költenének el egy rakást pénzt, aminek hajtóművének mi és talán Irán (vagy még ők sem) lennének a potenciális üzemeltető úgy 10 év múlva? Sanszosan addigra a markonyi görög felderítő és a török Terminator gépek is kifújnak, ahogy a japán F-4-esek is.

Akkor szerinted majd valaki bohóckodni fog azzal, hogy a ~10 gépes magyar Kfir "flottának" legyen hajtóműve? Kb. le se szarják majd. Vagy az ára lesz a csillagos egekben.

Te nagyon rögeszmés lettél...
20 éve lett volna piaca egy LanceR szerű Kfirnek. Ez már késő. Mert a 20 évvel ezelőtt gépeknek most keresné a tulaja a váltását. Nem arról szól a történet, hogy most vesszük meg.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
1989-től szabad az utazás hazánból, külföldre. Tudomásom szerint a sorkatonai szolgálat nem akkor szűnt meg. Mégsem menekült el az országból a fiatalság, amikor a behívóparancs megérkezett. Szolgálat megtagadók mindíg voltak, gyanítom minden más országban is, leszenek is. Ettől azonban még működik a rendszer, pláne ha a haderő békelétszáma egy maghatározott szám és nem is hívnak be minden érintettet, csak a legjobb emberanyagot. Alap ma már, a hivatásos és szerződéses állomány lenne. A sorkatonai szolgálatot kitöltők viszont, egy kiképzett emberanyagot jelentenének veszély esetére. Nem a nulláról kellene kezdeni. Mondjuk, a katonasuli, a nyílt napok, bemutatók, média, nyári honvédelmi táborok, tartalékos toborzás és kiképzés, némi előrelépés, a semmihez képest, ami 2010-ig volt. Persze, ez hosszú folyamat. Ráadásul nevelés kérdése is, ami nem csak a Honvédség és az iskola feladata.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
@emel

És áruld már el, hogy a magyar repórák mellett 40-60 (?) év múlva is repülő géphez ki a búbánat fog hajtóművet gyártani? Akkor majdnem 100 éves lesz már a F-4-es hajtómű család első tagja.

Egy olyan gépre költenének el egy rakást pénzt, aminek hajtóművének mi és talán Irán (vagy még ők sem) lennének a potenciális üzemeltető úgy 10 év múlva? Sanszosan addigra a markonyi görög felderítő és a török Terminator gépek is kifújnak, ahogy a japán F-4-esek is.

Akkor szerinted majd valaki bohóckodni fog azzal, hogy a ~10 gépes magyar Kfir "flottának" legyen hajtóműve? Kb. le se szarják majd. Vagy az ára lesz a csillagos egekben.

Te nagyon rögeszmés lettél...
20 éve lett volna piaca egy LanceR szerű Kfirnek. Ez már késő. Mert a 20 évvel ezelőtt gépeknek most keresné a tulaja a váltását. Nem arról szól a történet, hogy most vesszük meg.
Egyrészt rengeteg bontott alkatrész lesz elérhető,másrészt az üzlet részeként a zsidók üzemeltetési támogatást is adnak.Harmadrészt annyira elavult technológia,hogy ma már alighanem jobb polgári gépgyárak is képesek alkatrészt utángyártani.Végül pedig nemrég volt hir,hogy igény esetén az F414 hajtóművel is szállitják.Mondjuk árat azt nem találtam hozzá.Lehet,az már úgy megdobja az árat,hogy érdemesebb más megoldásban gondolkodni.
Ugyancsak kérdéses,hogy mennyi is lenne,és mennyi időre jelentene megoldást a Gripenjeink E szintre hozása(elektronikailag),illetve használt svéd gépekkel lehet-e,és mennyiért kiegésziteni a számukat?
Szóval baromi nagy gép ez a Kefir,hogy eltakarja a felvetésem többi részét.És senki nem válaszol még arra a kérdésemre,hogy mit javasol támogató gép szerepre,és miért azt.
Szóval oké,hogy kritizáltok,de legyetek szivesek a kritika mellé megoldást is javasolni
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 304
113
1989-től szabad az utazás hazánból, külföldre. Tudomásom szerint a sorkatonai szolgálat nem akkor szűnt meg. Mégsem menekült el az országból a fiatalság, amikor a behívóparancs megérkezett. Szolgálat megtagadók mindíg voltak, gyanítom minden más országban is, leszenek is. Ettől azonban még működik a rendszer, pláne ha a haderő békelétszáma egy maghatározott szám és nem is hívnak be minden érintettet, csak a legjobb emberanyagot. Alap ma már, a hivatásos és szerződéses állomány lenne. A sorkatonai szolgálatot kitöltők viszont, egy kiképzett emberanyagot jelentenének veszély esetére. Nem a nulláról kellene kezdeni. Mondjuk, a katonasuli, a nyílt napok, bemutatók, média, nyári honvédelmi táborok, tartalékos toborzás és kiképzés, némi előrelépés, a semmihez képest, ami 2010-ig volt. Persze, ez hosszú folyamat. Ráadásul nevelés kérdése is, ami nem csak a Honvédség és az iskola feladata.
Először is azóta eltelt 30 év. Másodszor sokkal könnyebb külföldre menni. Felülök az első vonatra és már kint is vagyok. Harmadszor már a rendszerváltás után is brutálisan megnőtt a sorkatonaság alól kibúvók száma. Erről lehet statisztikákat olvasni(http://mek.oszk.hu/02100/02185/html/90.html). Negyedszer egy megszüntetett rendszert visszahozni mindig sokkal nehezebb mintha folyamatában létezett volna.
 
M

molnibalage

Guest
Egyrészt rengeteg bontott alkatrész lesz elérhető,másrészt az üzlet részeként a zsidók üzemeltetési támogatást is adnak.Harmadrészt annyira elavult technológia,hogy ma már alighanem jobb polgári gépgyárak is képesek alkatrészt utángyártani.
Egy Viking hajót is tudnánk ma gyártani némi tanulással. Ha igény lenne rá. A bontott alkatrészek elérhetőségével kapcsolatban vannak fenntartásaim. Az USA az F-14 kivonása után bezúzott mindent. Ha mi lennénk az egyedüli hajtómű üzemeltető gondolod érdekelné őket...?
Végül pedig nemrég volt hir,hogy igény esetén az F414 hajtóművel is szállitják.
Meg + $$$.
Meg, ha az USA hagyja. Nem hagyta az használt izraeli exportot sem. El lehet adni az F414-eset amerikai Hornetben is ám...

Szóval oké,hogy kritizáltok,de legyetek szivesek a kritika mellé megoldást is javasolni.
Az egész lázálomból +2-3 db Gripen C. Meg, ha nem cseréljük le őket, akkor 2026 után alapkövetelmény lenne ESA alapú radar és MAWS. Meg vontatott csali.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Egy Viking hajót is tudnánk ma gyártani némi tanulással. Ha igény lenne rá. A bontott alkatrészek elérhetőségével kapcsolatban vannak fenntartásaim. Az USA az F-14 kivonása után bezúzott mindent. Ha mi lennénk az egyedüli hajtómű üzemeltető gondolod érdekelné őket...?

Meg + $$$.
Meg, ha az USA hagyja. Nem hagyta az használt izraeli exportot sem. El lehet adni az F414-eset amerikai Hornetben is ám...


Az egész lázálomból +2-3 db Gripen C. Meg, ha nem cseréljük le őket, akkor 2026 után alapkövetelmény lenne ESA alapú radar és MAWS. Meg vontatott csali.
F14esek pont azért lettek komplett bezúzva,nehogy Irán valahogy bontott alkatrészhez jusson.
Hogy megéri e a hajtóműcsere,az elég kérdéses.Használatban tudtommal csak a szingapuri A4esek kaptak modernizáláskor másik hajtóművet(F404t)Izraeliek csak egy protót csináltak az F4en.(PW-t kapot)A sorozat átépitést lefújták.
Ha komolyan gondoljuk az önálló országvédelmi képességet,plusz pár modernizált Gripen nem elég.
 

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
F14esek pont azért lettek komplett bezúzva,nehogy Irán valahogy bontott alkatrészhez jusson.
Hogy megéri e a hajtóműcsere,az elég kérdéses.Használatban tudtommal csak a szingapuri A4esek kaptak modernizáláskor másik hajtóművet(F404t)Izraeliek csak egy protót csináltak az F4en.(PW-t kapot)A sorozat átépitést lefújták.
Ha komolyan gondoljuk az önálló országvédelmi képességet,plusz pár modernizált Gripen nem elég.
Pilóta honnan lesz?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 333
13 683
113
Egyrészt rengeteg bontott alkatrész lesz elérhető,másrészt az üzlet részeként a zsidók üzemeltetési támogatást is adnak.Harmadrészt annyira elavult technológia,hogy ma már alighanem jobb polgári gépgyárak is képesek alkatrészt utángyártani.Végül pedig nemrég volt hir,hogy igény esetén az F414 hajtóművel is szállitják.Mondjuk árat azt nem találtam hozzá.Lehet,az már úgy megdobja az árat,hogy érdemesebb más megoldásban gondolkodni.
Ugyancsak kérdéses,hogy mennyi is lenne,és mennyi időre jelentene megoldást a Gripenjeink E szintre hozása(elektronikailag),illetve használt svéd gépekkel lehet-e,és mennyiért kiegésziteni a számukat?
Szóval baromi nagy gép ez a Kefir,hogy eltakarja a felvetésem többi részét.És senki nem válaszol még arra a kérdésemre,hogy mit javasol támogató gép szerepre,és miért azt.
Szóval oké,hogy kritizáltok,de legyetek szivesek a kritika mellé megoldást is javasolni

Mindig tudom, csak tiszta technikai topicba kéne benéznem ha lehet... srsly...

Ez a rengeteg bontott alkatrész ötlet - ez nem valami autóbontó!
MINDEN repülőgép alkatrésznek rendelkeznie kell egy un. "Form 1"-al, ez jelenti, hogy repalkalmas, beépíthető repülőgépbe. Hogy Európában repülhessen bármi is, ezzel rendelkeznie kell (és fogalmam sincs milyen MIL szabványos egyéb kritériumok vannak). Vagyis most ha te bontott cuccot veszel, Form 1 nélkül, akár ki is dobhatod, de bele nem teheted üzemképes gépbe. Max a skanzenban álló valamelyik emlékbe.

Ok, hogy legyen Form 1-esed, az adott alkatrészt/berendezést el kell küldenes shopba (workshop - certificált, felszerelt labor), ahol bevizsgálják, és adnak egy pecsétet, hogy a cucc repalkalmas - a bibi az, hogy olyan áron, hogy kb. újat vehetsz belőle. Ha az nincs gyártásban - öntsd ki aranyból, az is olcsóbb (komolyan!!).

Szóval ezt kukázást felejtsd el szépen, repülőgép alkatrészeknek naptári, shelflife, repórája vagy ciklusa van (többnyire ezek kombinálva)... és ha veszel bontott szart, abban sem sok van ezekből, de atom drágán. Tapasztalat...


Amúgy meg, F-35-el szemben az a gép konkrétan versenyképtelen a huszas évekhez közeledve. Csak néhány kiegészítés a sokszor leírtak mellé (képességek, support, etc...), keresd vissza ezeket.
- alapból ez lesz lassan mindenkinek - alkatrészellátás miatt ez iszonyú fontos. Olaszok gyártják is, itt a közelben.
- veszteségek szövetségesektől könnyedén pótolhatóak (adnak, veszed, stb...), simán átrepülhetőek az új gépek, mivel a flotta full homogén.
- kiképzés tökegyszerű, éleslövészetre elmenni dettó, stb... mind költséglehajtó tényező.
- nincs alternatívája...

A Kfirre ebből zéró áll.