Nagy frissítés
Bár a cseh Gripenek húszéves szolgálatuk alatt folyamatosan különféle modernizációkon estek át, az elkövetkező években történő hatékony használathoz és a jelenlegi hadszíntér fejlődéséhez ismét jelentős korszerűsítésre lesz szükség. Ezért 2026 és 2028 között a cseh Gripenek további két modernizációs fázison esnek át Svédországban, amelyekért a Védelmi Minisztérium a tárgyalásos szerződés szerint 1,454 milliárd svéd koronát, azaz a jelenlegi árfolyamon körülbelül 3,34 milliárd cseh koronát (54 mrd HUF) (áfa nélkül) fizet. Ez lesz a cseh Gripenek legdrágább modernizációja a repülőgép teljes harmincéves életciklusa alatt, mivel a szolgálat első évtizedében (2005-2015) mindössze 0,14 milliárd cseh koronát költöttek az új repülőgép modernizációjára, míg a 2016-2027 közötti második lízingszerződés során ezek a költségek már 2,21 milliárd cseh koronára nőttek.
A hadsereg egyelőre nem közölt sok részletet a tervezett modernizációról, de a megerősített pontok között szerepel az új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták integrálása, a fedélzeti radar korszerűsítése a kis és távoli célpontok észlelésének javítása céljából, interferencia-ellenálló GPS bevezetése, a fedélzeti Ethernet architektúra fejlesztése, valamint a kiképző és földi támogató berendezések módosítása, mindezt a két új szoftverkiadásra, az MS20 Block 3-ra és 4-re való áttérés részeként, amelyeket a svéd FMV iroda fog forgalmazni. Az új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták integrálása elengedhetetlen lesz a cseh Gripenek működési képességeinek növeléséhez. Ebben az összefüggésben a leggyakoribb szóbeszéd a Meteor és az IRIS-T rakéták megrendeléséről szól, de a közepes hatótávolságú rakéták esetében szóba jöhetnek az új amerikai AIM-120C-8 rakéták is, amelyeket a Cseh Köztársaság az F-35A repülőgépeihez rendelt, és amelyeket nemrégiben a svéd légierő is rendelt, és amelyeket a Gripenekbe kíván integrálni a régi Rb-99 (AIM-120B) rakéták lecseréléseként.