Olvasgatok én itt össze-vissza, most épp a Kuznyecov NK-86-osokról. Ez volt a "Kozák Jumbo" Il-86-osok hajtóműve.
Szép nagy gép, négy jókora hajtóművel, amelyek úgy szóltak, mint egy bombázóé. Aki emlékszik még rájuk Ferihegyről, az tudja miről beszélek.
A hajtóműről készült képek inkább emlékeztettek a Tu-22M3-asok NK-25-öseire, de még a Tu-160-asok NK-32-eseire, mintsem egy "rendes" utasszállítógép hajtóművére.
Az is beszédes, hogy mikor elkészült az Il-96-os a konkurens PSz-90-esekkel, akkor az 3500km-es hatótáv valahogy egyből felkúszott 9500km-re. Úgy, hogy a sárkányon csak minimális változtatást eszközöltek.
Erre most olvasom, hogy anno a Kuznyecovnál javában nyakig benne voltak a Tu-22M hajtóművének fejlesztési munkájában, mikor is kaptak a minisztériumból egy visszautasíthatatlan felkérést a leendő Il-86-os hajtóművének záros határidőn belüli kifejlesztésére.
Hivatalosan jelezték, hogy erre se idő, se képesség nincs, de meg kellett csinálni a munkát.
Jobb nem lévén a nálunk is jól ismert NK-8-asokat és a fejlesztés alatt levő utánégetős NK-32-eseket alapul véve hozták létre az amúgy távolról sem kellően erőteljes, de annál sokkal többet fogyasztó, igencsak zajos NK-86-ost.
1979-ben, amikor a világ nyugatabbik felén ebben a kategóriában már olyan szerkezeteken dolgoztak, mint a P&W PW2000 (B757. C-17...stb), vagy épp odahaza a konkurens Szolovjov is a PSz-90-eset vetette papírra (ami a PW2000-es szovjet megfelelője), az 1.15-ös kétáramúsági fok önmagában anachronizmusnak számított.
A kezdeti 127kN-t fel tudták ugyan tornászni 130-ra, de az Il-86-os így is félelmetesen teljesítményszegény volt, gondoljunk csak a rettentő hosszú nekifutásigányre.
Kuznyecovék még megpróbálkoztak az NK-56-ossal és az NK-64-essel, de anélkül, hogy erre bármiféle állami megrendelés lett volna.
A hajtóművek elkészültek, de a fékpadi teszteken nem jutottak tovább, viszont szétszerelésre se kerültek. A soha ki nem próbált szerkezetek legutóbb akkor vették elő, mikor híre ment, hogy lesz PAK-DA projekt.
Senki egy szóval se mondta, hogy ennek a projektnek és a Kuznyecovnak bármi köze lesz egymáshoz, de a cég úgy marketingelte meg saját magát, hogy elővette az NK-56-ost a raktárból és berakta az egyik fékpadra, mintha aktív programról lenne szó.
http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-56/index.php?en
A képek 2014-ben ekkor készültek.
Ha azt vesszük alapul, hogy az NK-56-os kortársa a jól ismert Szolovjov PSz-90-es, amelyet pont a Szolovjov PD-14-essel és annak további nagytestvéreivel akarnak majd leváltani, jól látható, hogy az immáron ősöreg, de soha meg nem rendelt és ki sem próbált NK-56-osnak semmiféle babér nem fog teremni.