A hajtóművek működéséről

Mit értesz "vagy nagyobb tolóerő" és "normál" élettartam között?


Pontosabban fogalmazva: ha egy kb. 5kN tolóerejű hajtómünek elkészül egy 10 óra üzemidejü és egy normál üzemmódra (500-1.000 üzemóra nagyjavítás, 5.000-10.000 üzemóra élettartam, ha jól emlékszem) kihegyezett verziója, közelítőleg mennyi a súlykülönbség (mondjuk %ban kifejezve, -tól -ig tartományban). Nyilván itt sok ezer karakterben is lehetne írni, a követelményrendszert, de a nagyságrendi érték becsléséhez kérek -és köszönöm meg a- segítséget. THX

U.i: Ha estleg van konkrét példa, még jobb lenne.
 
5kN-os hajtóműből ilyen élettartamú szerkezetre nincs példa. Egy 5kN-os hajtómű talán egy robotrepülőben van, azok élettartama pár óra.
Az 500-1000 óra nagyjavítás és 5000-10000 óra teljes élettartam az két külön világ. Az előbbi egy régi szovjet vadászgép hajtóműre igaz, az utóbbi meg egy nyolcvanas évekbeli nyugati utasszállítóéra. Úgyhogy ekkora paraméterszórással nem lehet megválaszolni.

Másképp megközelítve, az élettartam növekedése nem komolyabb tömegnövekedést von maga után. Ami érdemben az élettartamot növeli, az a bevonat és a hűtés.
Ezek grammos eltérések, ha lapátonként nézzük, összességében talán pár deka, ha pedig a kapcsolódó csőhálózatot is idevesszük, akkor esetleg kilogrammos tartomány.
De egy 5kN-os hajtómű az olyan kicsi, hogy oda érdemben senki se tervez külön bonyolult hűtőrendszert az élettartam növelésére. Még egyszer mondom, ekkora teljesítménytartomőnyban nem jellemző a hosszú élettartam.
 
Én az egész kérdést azért tartom ordenáré marhaságnak, mert nem feltétlenül a tömegen fog látszani a különbség, hanem a gyártáskori minőségen és persze a minőségellenőrzésen áll vagy bukik inkább.
Emiatt lesz egy nagyobb üzemidejű, komolyabb hajtómű legyártása drágább...

Szerintem.
 
Egy hasonló/azonos konstrukciójú kb. 5kN(vagy nagyobb) tolóerejü hajtómü 10 órás és "normál" élettartamú verziója között milyen súlybéli eltérés lenne(kb. és mondjuk %-ban). Ha van valós példa hasonló esetről annak mégjobban örülnék. THX
Ami neked kell, az gyakorlatilag kész van:
Majd 800kp tolóerő (földön kiépítve)
Ráadásul már van a honvédségnek belőle.
https://ru.wikipedia.org/wiki/РУ-19А-300
Annyi kis probléma van vele, hogy 240kg és a reszursz, ami az össz üzemidőt jelenti, nos az 500 óra.
Ja meg korai egyáramú konstrukció, szóval magas a fajlagos tüa. fogyasztása.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek
5kN-os hajtóműből ilyen élettartamú szerkezetre nincs példa. Egy 5kN-os hajtómű talán egy robotrepülőben van, azok élettartama pár óra.
Az 500-1000 óra nagyjavítás és 5000-10000 óra teljes élettartam az két külön világ. Az előbbi egy régi szovjet vadászgép hajtóműre igaz, az utóbbi meg egy nyolcvanas évekbeli nyugati utasszállítóéra. Úgyhogy ekkora paraméterszórással nem lehet megválaszolni.

Másképp megközelítve, az élettartam növekedése nem komolyabb tömegnövekedést von maga után. Ami érdemben az élettartamot növeli, az a bevonat és a hűtés.
Ezek grammos eltérések, ha lapátonként nézzük, összességében talán pár deka, ha pedig a kapcsolódó csőhálózatot is idevesszük, akkor esetleg kilogrammos tartomány.
De egy 5kN-os hajtómű az olyan kicsi, hogy oda érdemben senki se tervez külön bonyolult hűtőrendszert az élettartam növelésére. Még egyszer mondom, ekkora teljesítménytartomőnyban nem jellemző a hosszú élettartam.


Értem. Köszönöm!
 
Ami neked kell, az gyakorlatilag kész van:
Majd 800kp tolóerő (földön kiépítve)
Ráadásul már van a honvédségnek belőle.
https://ru.wikipedia.org/wiki/РУ-19А-300
Annyi kis probléma van vele, hogy 240kg és a reszursz, ami az össz üzemidőt jelenti, nos az 500 óra.
Ja meg korai egyáramú konstrukció, szóval magas a fajlagos tüa. fogyasztása.


Nem ismerem a hazai viszonyokat: egy ilyen régi tipus gyártására itthon képesek? Elméleti a kérdés, csak hazai technológiai szinvonal szintjére vagyok kíváncsi.

Egy 5 kN-os nyugati(francia) verzió 50 kg körüli(1974-es):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microturbo_TRI_60
 
UFFj7.jpg


General_Electric_CJ805-21_at_Flugausstellung_Hermeskeil%2C_pic3.jpg


A General Electric General Electric CJ-805-21-as hajtóműve. A hajtómű a kétáramúsított egyáramú hajtóművek egy korai próbálkozása, ahol a fan a turbina lapát végére került, annak megtoldásaként.
A hajtómű belseje egy teljes értékű egyáramú hajtómű, amit körbe vesz egy második áram, attól teljeen szeparáltan. Nyilván így kisebb tömeg érhető el, mert egyetlen forgórésszel megoldható a fan hajtás is, ami lényegében a turbina. Hátránya, hogy a fanként használt turbina lapátvégek miatt túlságosan nyúlik a lapát, illetve a fan semmilyen módon nem vesz részt a kompresszióban (de emiatt lehetett egyszerűbben számolni vele), ugyanakkor nagyon megnövelték a turbina tömegét, aminek igy nagyobb lett a tehetetlensége. És mivel ez mereven össze volt kötve a kompresszorral, ha az bepompázsolt, akkor a turbina fordulatszáma is megérezte, így a külső átmérőjén dolgozó fan is.
Nem vált be...


Szia Allersmo egy kérdésem lenne. Tudsz e olyan FAN turbina fokozatról ahol elektromos meghajtással hajtották volna meg azt?
 
Habár nem nekem szólt a kérdés, jó rég láttam egy dokufilemt ahol atommeghajtású sugárhajtóműveket terveztek az amerikaiak. Két változat készült volna, egy egyszerűbb ahol a levegőbe jó sok sugárzás jutott volna, de emiatt nem aggódtak, mert a SZU fölé küldték volna a gépet, és egy bonyolultabb ahol ha jól emlékszem folyákony ólom közbe lett volna iktatva, mint hőszállító közeg, így nem sugárszennyezte volna a helyet. Az egyszerűbb változatból készült proto ha jól emlékszem, de már nem tudom, hogy hozta-e az elvárt és használható paramétereket súlyban meg teljesítményben, tesztrepülés sem tudom volt-e.
 
Szia Allersmo egy kérdésem lenne. Tudsz e olyan FAN turbina fokozatról ahol elektromos meghajtással hajtották volna meg azt?
Itt van valami keveredés, a FAN az ventilátor-fokozat, a kompresszor legnagyobb átmérőjű fokozata/része, ez meghajtást igényel. A turbina az ami közös tengelyen/ken keresztül meghajtja a ventilátort/kompresszort. Szóval "FAN turbina" nincsen, pontosítani kellene a kérdést hogy mire is vagy kíváncsi.
 
Szia Allersmo egy kérdésem lenne. Tudsz e olyan FAN turbina fokozatról ahol elektromos meghajtással hajtották volna meg azt?
Valami olyasmire gondolsz mint amit a Rolls-Royce és az Oroszok is megszellőztettek, mint a jövő meghajtási módja?
Rolls-Royce
http://evbud.com/news/134/

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Orosz verzió
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szerintem ehhez még egy-két tudományos áttörést el kell érni az energia tárolás terén...
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Köszi Rudi nem teljesen ilyenre gondoltam de nagyon impozáns elgondolások. Nekem volt egy olyan gondolatom is hogy a mostani hajtóműveknél a ( Geared turbofan ) a 2 -es gerabox helyet egy elektromos meghajtású független rendszer hajtaná a fan fokozatot . Vannak ilyen fejlesztések?

Geared_Turbofan_NT.PNG
 
Köszi Rudi nem teljesen ilyenre gondoltam de nagyon impozáns elgondolások. Nekem volt egy olyan gondolatom is hogy a mostani hajtóműveknél a ( Geared turbofan ) a 2 -es gerabox helyet egy elektromos meghajtású független rendszer hajtaná a fan fokozatot . Vannak ilyen fejlesztések?

Geared_Turbofan_NT.PNG
Ez az ábra amit feltettél a legújabb fejlesztés a ventilátoros hajtóműveknél, régen még a 2. sz. gearbox (áttételház) sem létezett, a hajtóműveknél évtizedek óta a turbina közvetlenül hajtotta a ventilátort. A lehetséges súly és fogyasztáscsökkentés új módja viszont az lehet, hogy változatlan ventilátor-méretnél kisebb tömegű a meghajtó rész, viszont ekkor nagyobb fordulatszám kell hogy legyen erő a ventilátor meghajtására. A bibi viszont ott van, hogy a ventilátor nem pöröghet gyorsabban, mert elérné a lapátvég a hangsebességet, az pedig ugrásszerű + terhelésekkel járna - ezért kell a fordulatszám-csökkentő gearbox. Így viszont csak akkor életképes (GAZDASÁGOS) a hajtómű, ha a gearbox is legalább közel ugyanolyan élettartamú mint a hajtómű, ha túl sok vele a gond, javítás, sűrű csere, akkor a légitársaságok nem fogják szeretni, tehát rendelni sem.
Ha a ventilátort villanymotorral akarod meghajtani, akkor be kell tenni a rendszerbe egy + generátort (valahonnan kell a delej is), és egy + villanymotort is, amik ugye nem túl könnyűsúlyúak ilyen teljesítménynél. Ráadásul a + súlyon kívül a villamos hajtás túl független lenne a hajtóműtől, mind gyorsításnál mind lassításnál nagy lenne a késés, ami eléggé lehetetlenné tenné a hajtómű vezérlését.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
Mondhat akárki akármit az egészre az fogja feltenni az I-re a pontot és a tortára a habot aki létrehozza majd az első sorozatban gyártott űrvadászgépet .
:cool:

10bddadd6b8c08083b12e4af267be23b.jpg

latest


mike-hill-jackal-profile-2500.jpg
 
Mondhat akárki akármit az egészre az fogja feltenni az I-re a pontot és a tortára a habot aki létrehozza majd az első sorozatban gyártott űrvadászgépet .
:cool:

10bddadd6b8c08083b12e4af267be23b.jpg

latest


mike-hill-jackal-profile-2500.jpg


Ja,és a szárnyakat el is lehet róla hagyni,mert ott nem van felhajtóerő,ha meg már ott megoldják a gép mozgatását,akkor a légkörben is fog tudni mozogni,szóval legyen űrvadász formálya is.

Millenium-Falcon.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Ja,és a szárnyakat el is lehet róla hagyni,mert ott nem van felhajtóerő,ha meg már ott megoldják a gép mozgatását,akkor a légkörben is fog tudni mozogni,szóval legyen űrvadász formálya is.

Erős off, de tisztázzuk: olyan, hogy űrvadász, nem értelmezhető a realitások talaján, emeletes marhaság. Pilótafülke és életfenntartás le, több üzemanyag és robotpilóta fel. Olcsóbb, hatékonyabb, egyszerűbb.
Az űroperákban oké (a Star Wars is az), de ha már a felhajtóerő meg szárnyak kérdését reálisan akarod kezdeni, akkor a harci alkalmazást is kezeld úgy.

Az offért elnézést, ha valakit erről akar vitázni, nyissunk egy Űrhadviselés realitások mentén vizsgálva topicot....
 
Jól tudom,hogy a Mug 29 volt az első hadrendbe is állított vadászgép amunek tvc-je volt?