A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 846
9 789
113
A General Electric J79 és a Ljulka AL-21 egykorú, szinte ugyanolyan méretű hajtómű. De a J79 (J79-GE-17) az 53 és 80 kN tolóerőt ad, míg az AL-21 (AL-21F3) az 76 és 110 kN-t. Hát ez durva különbség... Honnan ez? Más a kompresszor elrendezésük és a J79 az 930 C turbina-hőmérséklettel üzemel, míg az AL-21 az 1100 C-vel. Ez számottevő. Ez adná a különbséget? Akkoriban tudtak valamit az oroszok, vagy a hajtómű élettartamával fizettek ezért vagy mi? Üzemanyag-fogyasztásuk is hasonlónak tűnik.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 532
113
A General Electric J79 és a Ljulka AL-21 egykorú, szinte ugyanolyan méretű hajtómű. De a J79 (J79-GE-17) az 53 és 80 kN tolóerőt ad, míg az AL-21 (AL-21F3) az 76 és 110 kN-t. Hát ez durva különbség... Honnan ez? Más a kompresszor elrendezésük és a J79 az 930 C turbina-hőmérséklettel üzemel, míg az AL-21 az 1100 C-vel. Ez számottevő. Ez adná a különbséget? Akkoriban tudtak valamit az oroszok, vagy a hajtómű élettartamával fizettek ezért vagy mi? Üzemanyag-fogyasztásuk is hasonlónak tűnik.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 461
83 664
113

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 171
15 542
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdemes megfigyelni, hogy az orosz hajtóművek utánégető lángcsóvája kék színű, míg a fejlett nyugatiaké narancssárga.
A szín az égés hőfokát jelzi - a narancssárga alacsonyabb hőmérsékletű, a kék magasabb.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 532
113
Érdemes megfigyelni, hogy az orosz hajtóművek utánégető lángcsóvája kék színű, míg a fejlett nyugatiaké narancssárga.
A szín az égés hőfokát jelzi - a narancssárga alacsonyabb hőmérsékletű, a kék magasabb.
Nem feltétlen. A kék láng szegényebb keveréket feltételez, a sárgásabb az tüzelőnyagban gazdagabbat, ahol magasabb a sárgásan izzó korom képződése is.
Viszont ettől még nem biztos, hogy egyértelműen az egyik lángfront hidegebb, vagy forróbb mint a másik.
Persze a tüzelőanyag-levegő keverási arány determinálja a lánghőfokot, de nem szabad elfeledni az utánégetés áramlási viszonyait, a kamrafal hűtését, a befecskendőző fúvókák számát, eloszlásának egyenleteségét és a befecskendezési nyomást se.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 171
15 542
113
Pulzus-sugárhajtóművek.
Miért nem terjedtek el, mint repülőgép-hajtóművek?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 789
44 653
113
Pulzus-sugárhajtóművek.
Miért nem terjedtek el, mint repülőgép-hajtóművek?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Mert nem igazán lehet szabályozni. Kb. egyen tolóerőt ad, azt is csak ha katapulttal elért egy bizonyos sebességet. Álló helyzetből be sem indul magától.
Primitív CM-kehez jó lehet: ukránok kísérleteznek ilyennel...
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 171
15 542
113
Mert nem igazán lehet szabályozni. Kb. egyen tolóerőt ad, azt is csak ha katapulttal elért egy bizonyos sebességet. Álló helyzetből be sem indul magától.
Primitív CM-kehez jó lehet: ukránok kísérleteznek ilyennel...
A kérdéssel a videót kívántam felvezetni, amiben megválaszolják a kérdést.
De azért kössz a válaszért.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 876
32 233
113
Mert nem igazán lehet szabályozni. Kb. egyen tolóerőt ad, azt is csak ha katapulttal elért egy bizonyos sebességet. Álló helyzetből be sem indul magától.
Primitív CM-kehez jó lehet: ukránok kísérleteznek ilyennel...
Pont a napokban néztem erről egy műsort, hogy milyen kurva egyszerű, van benne 0 db mozgó alkatrész és az izzógyertya is csak a beindításához kell. Elleneben kurva hatékonytalan, ami a rakéták, robotrepülők meg drónok világában nem jó, mert vagy a hatótávot vagy a robbanótöltetet kell beáldozd miatta.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 953
62 040
113
De, ő az. Csak kicsit máshogy és máshol áll.

http://www.luft46.com/mess/mep1101.html

Van a cikkben pár kép a lap vége felé, van ott két kép ami 99% róla készült ezen a helyszinen.
Elképesztő, hogy az 1. generàciós sugárhajtású gépek milyen nagy mèrtékben tàmaszkodtak zsákmányolt német tervekre. És az is, hogy mennyire bumfordiak voltak azok a tipusok, amelyek "nem német" tervek alapján készültek.
A németek szerintem évekre voltak a többiek előtt repülőgépek és rakéták technológiai terén. Sok hasznuk nem volt belőle, az is igaz.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
879
2 430
93
Elképesztő, hogy az 1. generàciós sugárhajtású gépek milyen nagy mèrtékben tàmaszkodtak zsákmányolt német tervekre. És az is, hogy mennyire bumfordiak voltak azok a tipusok, amelyek "nem német" tervek alapján készültek.
A németek szerintem évekre voltak a többiek előtt repülőgépek és rakéták technológiai terén. Sok hasznuk nem volt belőle, az is igaz.
A háború után mindkét oldal (nyugati és keleti) nem csak technológiát vittek, hanem tudósokat kutatokat, tervrajzokat. Persze komplet gépeket is amit értek és ép volt.
Az angol hajtóművek azért voltak olyan bumfodiak mert más terv volt az alapjuk.

Áramkörök száma szerint​

  • Egyáramú gázturbinás sugárhajtómű
Például: BMW 003, General Electric J79, Klimov VK–1, Ljulka AL–7, Tumanszkij RD–9, Tumanszkij R–13, Tumanszkij R–29.

BMW 003, ez volt a Messer 262-ben, többek között.
1280px-Ishikawajima_Ne20_2.jpg


  • Kétáramú gázturbinás sugárhajtómű
Például: CFM International CFM56, General Electric F404, Klimov RD–33, Pratt & Whitney TF30, Pratt & Whitney F119, Szaturn AL–31, Turbo-Union RB199.

De Havilland Goblin II

1280px-De_Havilland_Goblin-001.jpg


Gázturbinák

Ha fejleszti kellett valamelyiket teljesitmény miatt, a német egyáramú jobb, mert csak hosszban változik. Még a másik megoldás esetében az átmérő is nő, gyakorlatilag ami teljesitményt nyer a hajtómű, a légellenállás el is veszi.