A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 452
86 663
113
Alapvetően a valóságban amúgy az, de lásd már be, a hadtáp terület ellátja a harcoló alakulatokat, azzal, amivel a hátországból feltöltik a hadtáp területet. Önmagában totál lényegtelen, hogy de Szibériában/Berlinben/Viszkonzini redneck kolónián mi van. Az számít, hogy a fent nevezett területekről mi jut el a frontra.

Valahol meg kell húzni a határt,mert ha nem tesszük akkor a hálószobádnál is kezdhetjük a hadsereg logisztikai láncát.Értem én,hogy nem a hadtápterület raktárai mellett lévő kertben terem a cucc.
Verdunnél számoltak úgy a németek,hogy nagyobb a német szaporulat mint a francia,szóval ha eleg sokáig csatázunk akkor előbb utóbb elfogynak a francia katonák.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag

Guest
Valahol meg kell húzni a határt,mert ha nem tesszük akkor a hálószobádnál is kezdhetjük a hadsereg logisztikai láncát.Értem én,hogy nem a hadtápterület raktárai mellett lévő kertben terem a cucc.
Verdunnél számoltak úgy a németek,hogy nagyobb a német szaporulat mint a francia,szóval ha eleg sokáig csatázunk akkor előbb utóbb elfogynak a francia katonák.
Napóleon meg Austerlitz után mondta, hogy ezt a veszteséget egyetlen Párizsi éjszaka pótolja...
Ennek mi köze van ahhoz, hogy a hadtápot el kell juttatni a hadműveleti körzetbe.
Tehát a gyár udvarán álló tank/lőszer/meleg ruha/csillagromboló/AT-AT el kell hogy jusson a hadtáp körzetbe. Ez a szálítási lánc első eleme. Felőlem hívhatjuk kisnyuszinak is, és hadtápnak csak a hadtápkörzet, és a front közötti szállítást, de akkor is anlogisztikai lánc része a kisnyuszi, mert egyébként a gyárudvartól 100-200-1000-10 000 kmre lévő hadtápkörzet között nem történne szálítás...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 452
86 663
113
Napóleon meg Austerlitz után mondta, hogy ezt a veszteséget egyetlen Párizsi éjszaka pótolja...
Ennek mi köze van ahhoz, hogy a hadtápot el kell juttatni a hadműveleti körzetbe.
Tehát a gyár udvarán álló tank/lőszer/meleg ruha/csillagromboló/AT-AT el kell hogy jusson a hadtáp körzetbe. Ez a szálítási lánc első eleme. Felőlem hívhatjuk kisnyuszinak is, és hadtápnak csak a hadtápkörzet, és a front közötti szállítást, de akkor is anlogisztikai lánc része a kisnyuszi, mert egyébként a gyárudvartól 100-200-1000-10 000 kmre lévő hadtápkörzet között nem történne szálítás...

Nem a gyár udvararól megy ha már nagyon belemegyünk hanem a hadsereg valamelyik otthoni központ raktárából.Amíg oda be nem kerül addig nem is a hadsereg tulajdona...
 
T

Törölt tag

Guest
Nem a gyár udvararól megy ha már nagyon belemegyünk hanem a hadsereg valamelyik otthoni központ raktárából.Amíg oda be nem kerül addig nem is a hadsereg tulajdona...
De, a gyár udvaráról megy. Mert az egész logisztikai lánc a gyárral indul. Legalábbis egy II. VH szerű konfliktusban.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 452
86 663
113
De, a gyár udvaráról megy. Mert az egész logisztikai lánc a gyárral indul. Legalábbis egy II. VH szerű konfliktusban.

Miért nem a bányaból ahol a nyersanyagot kinyerik?

Pont erről beszéltem.Valmit ki kell nevezni kezdőpontnak ami ésszerű és a konkrét beszélgetésben releváns.A bánya vagy a gyár nem az.
 
T

Törölt tag

Guest
Miért nem a bányaból ahol a nyersanyagot kinyerik?

Pont erről beszéltem.Valmit ki kell nevezni kezdőpontnak ami ésszerű és a konkrét beszélgetésben releváns.A bánya vagy a gyár nem az.
A határ a gyár udvara, mivel a hadianyag, és a felszerelés onnan indul. Teljesen lényegtelen lett volna a legyártott soktízezer szövetséges sherman meg t-34es, ha azokat nem juttaták volna ki a frontra, hanem elrozsdáltak volna a gyárudvaron. És igazából a német katonákat se vigasztalta volna, ha elmondják nekik, hogy havi 1000 tonna tüzérségi lőszert gyártunk, ha azok a gyár raktárában rohadtak volna el, és nem jutnak ki az ágyukhoz...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711
T

Törölt tag

Guest
Miért nem a bányaból ahol a nyersanyagot kinyerik?

Pont erről beszéltem.Valmit ki kell nevezni kezdőpontnak ami ésszerű és a konkrét beszélgetésben releváns.A bánya vagy a gyár nem az.

Már hogyne lenne, mikor a gyár és a hadtáp között van a szűk keresztmetszet.
Német offenzívákhoz a többi hadseregcsoport ellátmányát kellett átcsoportosítani, sokszor már az is gondot okozott, hogy új csapatok vagy a fronton levők ellátmánya a fontosabb.
Sztálingrád alatt a szövetséges csapatok helyzete még rosszabb volt, magyarok és olaszok 7 és 4 kocsinyi ellátmányt kaptak naponta.
Ez nálunk ~150 tonnát jelentett 200.000 embernek!
Olyan meg nincs, hogy csendes a front, nem kell ellátmány, mert szórványos lövöldözések, sérülések előfordulnak, elromlik a technika, enni is kell valamit.

Szovjetek ugyanezzel a problémával küzdöttek '44 után, nem tudták az egész frontot egységesen ellátni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and aquarell

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 572
113
Ilyen alapon a bánya is az...
Tulajdonképpen az.
Amiről Te beszélsz,az a hadműveleti hadtápbázis.Ez az átkarolások klasszikus célpontja.Meg az áttöréseké.Enélkül a hadműveleti csapatok képtelenek működni.
De csak része a logisztikai láncnak,nem a kiinduló pontja.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 452
86 663
113
Tulajdonképpen az.
Amiről Te beszélsz,az a hadműveleti hadtápbázis.Ez az átkarolások klasszikus célpontja.Meg az áttöréseké.Enélkül a hadműveleti csapatok képtelenek működni.
De csak része a logisztikai láncnak,nem a kiinduló pontja.

A konkrét harc logisztikai ellátasa innen történik, nem máshonnan.Ez az igazi macera nem pedig a hadműveleti szünetekben feltölteni őket.Ott ugyanis meglehetős nyugalom van,erre lehet közel100%-ban koncentrálni (persze a nincsből nehéz feltölteni) míg a hadtápkörletből hadműveleti időben eljuttatni mindenkinek ami kell az a nagy feladat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 572
113
A konkrét harc logisztikai ellátasa innen történik, nem máshonnan.Ez az igazi macera nem pedig a hadműveleti szünetekben feltölteni őket.Ott ugyanis meglehetős nyugalom van,erre lehet közel100%-ban koncentrálni (persze a nincsből nehéz feltölteni) míg a hadtápkörletből hadműveleti időben eljuttatni mindenkinek ami kell az a nagy feladat.
Már ha nyugalom van.....
És attol még a hadműveleti hadtápbázis csak része az ellátási láncnak,nem kiindulópontja.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 080
62 609
113
Németek a határaiktól kb. 500km-re tudtak huzamosabb ideig erőt projektálni, egy elhúzódó Francia hadjárat alatt erre rájöttek volna, de így a szovjet hadjárat ősze hozta el a pofont.
Másrészt '41 tavaszán az országban található összes nehéz szállítójárművet lefoglalták a civil lakosságtól (ezzel ideiglenes 19000-ről 60000 tonnára növelve a szállítókapacitást).
Szerintem sokat elmond, hogy a támadás időpontjára a vasútépítő brigádok annyi anyaggal voltak ellátva ami elég volt, hogy az ellátóközpontot előrevigyék a határtól 400km-re levő Minszkig, ahonnan utána ellátják a csapatokat az onnan 400km-re levő Szmolenszkig, ahol megvívják a mindent eldöntő csatát a szovjetekkel. Első része összejött, a második nem.



Nem szürke dolog, jól dokumentált mindkét oldalról.
A német oldalról '41-ben a fő szűk keresztmetszet Lengyelország volt.
A szovjet-német határon 4db egyvágányú pálya vezetett keresztül, "szerencsére" a szovjetek még nem álltak neki átalakítani szovjet szabványra, mivel az 1940-41-ben németeknek szállított nyersanyagok miatt folyamatosan üzemeltek. Ezt 300.000 tonna acél "feláldozásával" kibővítették, de addigra már más problémáik voltak.
Másik szűk keresztmetszet a civil vasutasok voltak, szabadságolással, családosoknak otthon töltött karácsonnyal stb. '41 telén konkrétan egy teljes hétig nem ment az ellátmány az utóbbi miatt.
A Reichsbahn csak az eredeti német határig szállított, ott átadta egy külsős cégnek, akik úgy oldották meg ahogy tudták.
Meg a helyi lakosságot is el kellett látni élelemmel, téli tüzelővel, stb. ha nem akarták, hogy lázadozzanak.
Ehhez kevés mozdonyuk volt, nem voltak térképeik, állomásrajzaik, időtábláik, cserébe az ő személyzetük már katonának minősült.

Másik csapás az szovjet határ átlépése után jött. Baltikumnál nagy problémáik nem voltak, mivel Königsberg-től szinte Szentpétervárig normál nyomtáv húzódott, de mindenhol máshol a szovjet szabvány szerint épült a vasút.
Az egy teljesen más világ volt.
Sokkal nagyobb távolságok, mint errefelé, sokkal nagyobb vonatokkal.
De a szovjet mozdony nem csak szimplán nagyobb volt, hanem a donyecki szénre kialakított kazánja kisebb volt a lignites németnél, sokkal nagyobb bojlerrel.
Innentől kezdve nem volt elég arrébb rakni pár centivel a síneket, állomások tucatjait kellett a semmiből felhúzni, azok ellátásáról vízzel és tüzelőanyaggal gondoskodni, személyzetet biztosítani, mivel a német mozdony egy feltöltéssel nem bírta megtenni az utat két töltőállomás között.
Az se segített, hogy előbb a Wermacht, később a megszállt szovjet területeket irányító minisztérium alá helyezték a külföldi vasúti szállítást akik kb. annyira értettek hozzá, mint a pl. Mészáros Úr.
Már a háború korai szakaszában gondot okozott, hogy a vasútépítő brigádok tartsák a lépést a csapatokkal, ez rendkívül rossz állapotú vasútvonalakat eredményezett, a szovjet partizánok pedig tettek róla, hogy a helyzet még rosszabb legyen.
Meg nem volt idő/energia fűtőházak javítására/építésére ezért a '41-es orosz tél leamortizálta a kint lévő német mozdonyállomány 70%-át.

Összességében a hadsereg által igényelt ellátmány mindössze fele lépte át a korábbi lengyel-szovjet határt '41-'43 között, a fronthoz közeledve pedig folyamatosan erodálódott a gyenge minőségű pálya miatt, Sztálingrád ostrománál ráadásul pl. 7 hidat kellett megjavítaniuk, addig az ellátmányt 600km-ről kellett a városba juttatni közúton, ezért pl. a 6. hadsereg, hogy megmentse a lovait, azokat hátraküldte télre mélyen a frontvonal mögé, ezzel effektíve immobilizálva magát.

Egyelőre ennyi, mert elfáradtam :)

Köszi. Mert ez volt a valóság, akârmit is mondanak a fotelstratégák. Utâna is lehet olvasni....
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 739
27 105
113
Friss, ropogós.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
T

Törölt tag

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Új könyv a II. világháborús témában: Ifj. Sarkady Sándor: Oroszlán a Pumák között (Kard és penna kiadó), Vitéz Molnár Lászlóról, egyik legtöbb légigyőzelmes pilóta-ászunkról szól a könyv. Csak a kiadó honlapján rendelhető, lehet hogy magánkiadás és nincs belőle túl sok. Van olyan ismerősöm aki már megkapta, és szerinte érdemes rá beruházni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 910
84 651
113
"The Battle of Britain ended 80 years ago today It was an international victory. Nearly 3000 Allied aircrew took part. A fifth weren’t British We are proud to commemorate the sacrifice made by all those who defended our skies in 1940..."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Friss, ropogós.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A lövő tányérakna gyalogsági célok elleni alkalmazása
A lövő tányérakna (rövidítve: lőtak) Misnay József hadiműszaki törzskari alezredes, okleveles mérnök, a Magyar Haditechnikai Intézetben munkatársának fejlesztése volt. Ez az eszköz nem csak a páncélozott harcjárművek lánctalpa ellen volt hatásos. Az irányított töltetben lévő fémtányér elműködés után nagy kezdősebességű lövedékké alakult át, és akár a páncélosok oldal- vagy homlokpáncélzatát is átüthette. Általában utak, szűkebb átjárok közelében álló fákra, sziklákra vagy akár házfalakra telepítették. Ha a kifeszített huzalt a mozgó cél elhúzta, a lövő tányérakna működésbe lépett. E rendkívül korszerű, magyar gyártmányú műszaki záró harcanyaghoz hasonló eszközt csak az 1960-as években kezdtek gyártani Nyugat-Európában.
A csatolt illusztráción a lőtak T-34/85 harckocsi homlokpáncélzatán látható, amelyet Budapest ostromában legalább egy alkalommal így robbantottak fel. (Hatala András grafikája)
1945. március 20-án a 202. honvéd munkásdandár parancsnoka, vitéz Kassay-Farkas László altábornagy a győri hídfő kiépítésében érintett más tisztekkel együtt bemutató gyakorlaton vett részt a győri Vagon- és Gépgyárban. Itt a lövő tányérakna páncélosok és gyalogság elleni alkalmazását mutatták be éles aknák elműködtetésével. Ahogy arról a dandár hadinaplója beszámolt:
„Először Muzsai [András] alezredes az Országos Erődítési Parancsnokságtól ismertette a lőtak szerkezetét és alkalmazását, azután egyet kilőttek kb. 6 m távolságra, felállított páncéllemez nyalábra. A lőtak a kilövés pillanatában három részre szakadt ugyan, az egyik nagyobb repesz mégis 7 db 10 mm vastag lemezt lyukasztott át. Bemutatást nyert a lőtak alkalmazása gyalogság ellen is, az eléje helyezett kavicshalommal. A lőtak acélmagja kis repeszdarabokra szakadt, az előtte lévő nagy kavicstömeget is nagy távolságra vetette nagy erővel. Kívánatosnak látszik azonban a kavicsot a lőtak elé kőszekrénybe helyezni, hogy így a szórás jobban legyen irányítható.”
A szovjet csapatok március 28-án, egyetlen nap alatt elfoglalták a győri hídfőt. A lövő tányéraknák gyalogság elleni éles alkalmazásáról eddig hitelt érdemlő adatot nem találtam.
Üdvözlettel:
Számvéber Norbert
 
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun