M
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Azért hogy jobb lett volna a futómű, mint a Pantheren (aminek kb a legsimábban futó felfüggesztése volt a legegyenletesebb talajnyomással), azt azért elég nehéz elhinnem.
Amugy a kor szintjén nem voltak rosszak a ‘magyar’ (lényegében módosított licenc) harckocsik, az egyetlen apró gond hogy a gyártás / rendszerbe állítás kb két évet késett mindegyiknél, addigra meg már elavulttá váltak.
A felhasználás jellege dönti el, hogy mi a jó és rossz. Mezőgazdaságban mai napig használnak FA (étsd: fából készült) csapágyakat A Zrinyi rohamlövegeket nagyon szerették és jó is volt (alacsony homlokfelület) lásd tordai csatát, ahol gyalultak rendesen! Említést érdemel még a Botond 38M, amit sokszor a németek (gute kamerad-jegyében gondolom) "rekviráltak" is, mert szintén jól eltalált rajkocsi volt. A németek mindent erőből akartak (lásd királytigris), mi meg ésszel kompenzálva a lehetőségek hiányát (fentiek+Tas) igyekeztünk helytállni. Sajna a hadvezetésünk nem nőtt fel a feladathoz sokszor.Az könnyen lehet, hogy egyszerűbb volt karbantartani. Elvégre egy faék primitívségű laprugós felfüggesztése volt, ami hát... Ford T-Model szint. Fejlettnek semmiképp nem nevezném.
A felhasználás jellege dönti el, hogy mi a jó és rossz. Mezőgazdaságban mai napig használnak FA (étsd: fából készült) csapágyakat A Zrinyi rohamlövegeket nagyon szerették és jó is volt (alacsony homlokfelület) lásd tordai csatát, ahol gyalultak rendesen! Említést érdemel még a Botond 38M, amit sokszor a németek (gute kamerad-jegyében gondolom) "rekviráltak" is, mert szintén jól eltalált rajkocsi volt. A németek mindent erőből akartak (lásd királytigris), mi meg ésszel kompenzálva a lehetőségek hiányát (fentiek+Tas) igyekeztünk helytállni. Sajna a hadvezetésünk nem nőtt fel a feladathoz sokszor.
Pedig dudi jobb ha megszokod mert elnezve a vilag esemenyeinek alakulasat es a magyar politikai "elit" tenykedeset bizony nagyon ugy nez ki hogy hasonlo szerep var ratok.Ne állítsuk már be erénynek azt,hogy elavult technikával teljesen amatőr módon felkészületlenül léptünk be a háborúba és a katonák ezekből a hátrányokból próbáltak a katasztrofálisnál egyel jobbat kihozni.
Nem ezt írtam, és tény hogy felkészületlenek voltunk. De nem is akartunk sem háborút, sem belépni. Tüzérségben jók voltak az elején a szovjetek, na és harckocsiban? A németek is használtak szekereket is (sőt). A Botond pöpec volt, a Zrinyinek egyedül a szegecselése lehet avitt, de az akkori viszonyok között (minőségi acél általános hiánya) jobb megoldás volt, mint a hegesztett (sok magnézium és foszfor az acélban). Az eredeti célt (szomszédok elleni háború és védelem) szerintem ha nem is példásan, de elbírta volna a MKH... más lapokat osztottak nekünk sajna.Ne állítsuk már be erénynek azt,hogy elavult technikával teljesen amatőr módon felkészületlenül léptünk be a háborúba és a katonák ezekből a hátrányokból próbáltak a katasztrofálisnál egyel jobbat kihozni.
Pedig dudi jobb ha megszokod mert elnezve a vilag esemenyeinek alakulasat es a magyar politikai "elit" tenykedeset bizony nagyon ugy nez ki hogy hasonlo szerep var ratok.
Es ezt a legnagyobb sajnalattal mondom.
Penz lesz ra es lesz ra szandek is hogy nagyreszet lenyuljak. Lesz par latvanyos es rohadt draga projekt es kesz. Rendszervaltas katonailag haditchnikailag szinte kizart.Nem gondolom,hogy így lenne.Pénz úgy néz ki lesz normális dolgokra.Azt ne borítékoljuk előre,hogy kizárólag hülyén lesz elköltve.Jó ellenpélda a kézifegyver beszerzés mert a Cz jó fegyvereket gyárt ráadásul itthon.Ez egy kifejezetten jó megoldás volt(meg is lepett).
Valóban elég pongyolán fogalmaztam. A Panther átlapolt görgős felfüggesztése technológiailag jó volt de a fronton tudtommal meggyűlt vele a bajuk a szerelőknek. Ezzel szemben a Tas felfüggesztése a Pz III alapján készült, elég strapás és nem annyira karbantartásigényes mint a Pantheré.Azért hogy jobb lett volna a futómű, mint a Pantheren (aminek kb a legsimábban futó felfüggesztése volt a legegyenletesebb talajnyomással), azt azért elég nehéz elhinnem.
Amugy a kor szintjén nem voltak rosszak a ‘magyar’ (lényegében módosított licenc) harckocsik, az egyetlen apró gond hogy a gyártás / rendszerbe állítás kb két évet késett mindegyiknél, addigra meg már elavulttá váltak.
Valóban elég pongyolán fogalmaztam. A Panther átlapolt görgős felfüggesztése technológiailag jó volt de a fronton tudtommal meggyűlt vele a bajuk a szerelőknek. Ezzel szemben a Tas felfüggesztése a Pz III alapján készült, elég strapás és nem annyira karbantartásigényes mint a Pantheré.
A komment második felével egyet értek, azt hozzátenném hogy lényegében minden fél ezzel küzdött de a nagyok persze folyamatosan tudtak fejleszteni.
A Tasról elég jó összefoglalót írt Turcsányi a Nehézharckocsik c. könyvében.
Ez hiánypótló. Köszi!
Legjobb tudomásom szerint egyébként még senki nem talált semmiféle hivatkozást/dokumentumot de akár még csak visszaemlékezést, ami alapján az átlapolt görgők használat közben problémát okoztak volna (sár/fagyott sár probléma).
Az viszont tény, hogy a karbantartásnál (csere) okozott problémát, lévén ha belső görgőt kellett cserélni (belső lapot) le kellett bontani a fél görgősort. Az meg azért sok.
Ugyanakkor viszont a torziós rúd, mint olyan legalább akkora szopás volt csere esetén, mint az átlapolt görgők, ha nem nagyobb, az mégis megmaradt a modern harckocsik többségén.
Szóval visszatértünk kedvenc témámhoz HK témában, azaz mérnöki döntések, avagy kompromisszumok az elvárások függvényében: annyit nem hozott a konyhára az átlapolt futógörgő mint a torziós rúd figyelembe véve a hátrányokat - egyki koncepció repült, méghozzá elég hamar (már a Tiger2 esetében is.. szóval nem volt már interleaved) a torziós rúd meg hasít ma is.
Mondjuk pl az angolok mai napig esküsznek a horstmannra, pedig az elég "ócskának" számít, de szerintük az előnyök miatt megéri.
Az axis history fórumán nézz körül, ott olvastam régebben róla.Legjobb tudomásom szerint egyébként még senki nem talált semmiféle hivatkozást/dokumentumot de akár még csak visszaemlékezést, ami alapján az átlapolt görgők használat közben problémát okoztak volna (sár/fagyott sár probléma).
Otto Carius Tigrisek a sárban c. könyv, szerintem elég jó hivatalos dokumentum.No meg a rengeteg kép amin le van véve 1-2 futógörgő a tankról.