A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 563
93
Valóban homályosak.Szóval ezek után a ne röhögtesd ki magad részt picit átgondolnám, de erősen. A Barbarossa elején közel 1:1 arány volt személyeti téren. A 17k szovjet tank nagy része papír hk. volt, nem volt üzemképes. Jó lenne végre leszámolni azzal a mítosszal, hogy mindig túlerő ellen harcoltak a németek...

Jah, persze, mivel épp dolgozok és van időm szórakozni itt veled meg egyáltalán a fórumon, hát megnéztem:

Németek a Barbarossa Hadművelet során : 3,5 millió katona, 3600 harckocsi és 4300 repülő egy 2900 km hosszú arcvonalon.

szovjetek: 5,7 millió katona, ebből valamennyi gondolom keleten. 12,700 harckocsi volt nyugaton a 23,000-böl. Ebből 1800 db volt T34 és KV. Ezeket csak a kb 1000 db PZIII és 400 db PZIV volt képes kilőni, tehát modern harckocsik terén a németek 1400 darabbal kezdtek TÁMADNI, míg a szovjetek 1800 darabbal védekeztek. A többi szutyok harckocsi terén volt még 2,200 db francia Char meg cseh skoda, meg PZI meg mindenféle csettegő. Ezekkel szemben volt a ruszkiknak 11,000 db. hasonló vacka.
Repülők és tüzérség tekintetében is a szovjetek voltak fölényben, de a repülőket ne is számoljuk, mert a legtöbbet még a kifutókon szétlőtték a németek.

Tehát az elvárt háromszoros német fölény a támadásban nem volt meg, sőt számszerűen kisebb erővel támadtak mint a védekező fél. Nem értem hogy a fenébe tudtak elmenni Moszkváig, és utána még három évig hadakozni, ha nem voltak messze jobbak minden téren.

De hagyjuk is, igazad van, minek vitatkozzak veled olyan dolgokról amiket már ezerszer leírtak az elmúlt 70 évben. Nekem nincs Leonardo da Vinci komplexusom ,hogy mindenhez is értek, te győztél. :D
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Utoljára Napoleon vezette Francia Császárság(?) tudta azt megcsinálni, amit a Harmadik Birodalom, elöttük meg senki, még a Romai Birodalom sem. Egyébként nem kell félrebeszélni. Az eredmények, hoditások önmagukat igazolják. És a történelem nem ismeri a ha szocskát, de érdemes elgondolkodni azon hogy mi történt volna ha pl 42 nyarán békét köt az ereje teljében lévö N. Szovjetunioval mondjuk a lengyel határvonallal, és csak a nyugati front marad a fél világ ellen. Vagy békét köt nyugattal és csak a szovjetek maradnak 42 nyarátol ellenfélnek. Nem kell nácinak lenni, hogy lássa az ember, milyen elképesztö eredményeket értek el a harcmezön. Ha usa nem lép be, ma esélyesen német lenne az államnyelv Europában.
A történelem azt igazolja, hogy kb porrá bombázták a szövetségesek a Vaterlandot, és amikor meg tudtak indulni Normandiából, - logisztika ismét, akkor kb úgy kergették Hansot... amíg a logsztika bírta... akkor megállás halmozás újabb kergetés...

Szóval : US Army KIA É-Afrika, Ny-Európa: 276,655 Mennyi is a Reich vesztesége ugyanitt?
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 011
113
Szerintem a római birodalom azert nagyobb volt mint a 3. Birodalom, föleg jóval hosszabb ideig tartotta fent a birodalmi hatalmàt, mint a németek, vagy Napoleon. Ugy kb600 évig, szemben az "ezer évvel" ami 12 évig tartott (33-45). :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 584
3 347
113
Ezen felül tök vicces, hogy leszopod lassan a német logisztikát úgy, hogy csak szárazföldön kellett mozgatniuk dolgokat. Esetleg kérdezzed már meg az Afrika Korps-ot a német logisztika "fantasztikus" színvonaláról...
Nanananana! A német logisztika alulméretezett volt, messze nem rendelkeztek akkora erőforrásokkal, amennyi ideálsi lett volna ráadásul komoly hendikepjük volt (izang alacsony motorizáltság illetve az RB háború előtti... nemistudom, hanyagolása?) ennek ellenére mondhatni csodákat vittek végbe.
Mondom, ennyire korlátozott erőforrásokkal bűvészkedni úgy, hogy csak gyakorlatilag egy - igaz döntő - alkalommal omlott össze az egész teljesen, az azért figyelemre méltó.
AK esetében meg az olaszok felé érdemes tekintgetni, olyan nem fordult elő, hogy mittomén, Tripoliban rohadt volna az ellátmány, elől meg nem volt.
(És Afriak extra nehezített feladat volt a német logisztikának.)
A német hadikultúra felsőbbrendűségét sem látom, ahol egy hadtestparancsnok felülbírálhatja a hadszíntér parancsnokot, csak mert jól fekszik a főnöknél. (Rommel hitlernél.) Ő fújatta ke Málta invázióját és lényegében hosszútávon ez vezetett a logisztika teljes csődjéhez.

Vastaps...

Komolyan mondom, valamiféle igen furcsa történelmi és kultúrális hatás ez folyamatos német csodálat...

Őőőő... szóval tudom én ,hogy most Rommelre épp rossz idők járnak, de:
Az, hogy akkor szimpla hadtestparancsnok lett volna, nem teljesen igaz. Elég macchiavellisztikus kis politikai színjáték volt az egész, tele kiskapukkal az alá-fölérendeltségi viszonyokat illetően. Német szempontból tulajdonképpen hadszíntérparancsnok volt, közvetlenül az OKW-nek jelentve - az olaszok meg ha akartak valamit, akkor egyeztetniük ekllett az OKW-val, ő meg csinált amit akart - a német, meg az éppen véletlenül alárendeltségében felejtett olasz egységekkel.
Nem a legszebb megoldás volt, de mondjuk ha a későbbi angol-US torzsalkodásokra gondolunk.. nehéz ügy ez.

Herkules tekintetében meg nem feltétlen szép rajta elverni a port, közös ügy volt az és bár tény, benne volt nyakig, Kréta után az OKW azért már óvatosabb volt, Göring se lelkesedett az ötletért. Ő meg amíg ment a szekér (és lett volna lehetőség a sikerre) nem - meg voltak az indokai, egyéként, utána meg igen, de akkora már felül nagyon nem lelkesedtek érte.Ha időben lelkes és szorgalmazza, talán keresztül tudta volna verni. Talán.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Az USA szempontjából az UK-ban állomásozó erő is át van hajózva. Az Atlanti-óceán túlsó partja...
Ezen felül tök vicces, hogy leszopod lassan a német logisztikát úgy, hogy csak szárazföldön kellett mozgatniuk dolgokat.

"Csak szárazföldön".

Ez nagyjából a hozzá nem értésedet mutatja bármilyen logisztikai kérdéshez, szárazföldön messze a legnehezebb szállítani. A tengeren, hajóval sokkal, sokkal egyszerűbb fajlagosabb. Egy nagyobb hajó elvisz több ezer tonna ellátmányt, és egyszer kell bepakolni, meg ki gépekkel. A vasút elvisz talán pár száz tonnát. Egy akkori teherautó talán 2-3 tonnát, és minnél messzebbre annál kevésbé hatékonyabb a saját fajlagosan magas üzemanyagfogyasztása miatt.

Esetleg kérdezzed már meg az Afrika Korps-ot a német logisztika "fantasztikus" színvonaláról...

Az Afrika Korpsot meg ugye max. az olasz logisztikáról lehet megkérdezni, meg hogy miért nehéz tengeri úton ellátni a csapatokat ha se légi, se tengeri fölényed nincsen, bár az olaszok ott vannak ugye a szomszédban.

A német hadikultúra felsőbbrendűségét sem látom, ahol egy hadtestparancsnok felülbírálhatja a hadszíntér parancsnokot, csak mert jól fekszik a főnöknél. (Rommel hitlernél.) Ő fújatta ke Málta invázióját és lényegében hosszútávon ez vezetett a logisztika teljes csődjéhez.

Jó, oké, te nem látod. Ez kb. semmit se jelent.

Komolyan mondom, valamiféle igen furcsa történelmi és kultúrális hatás ez folyamatos német csodálat...

Én ugyanilyen furcsának tartom a folyamatos jenki szopkodást meg csőlátást amit te képviselsz leghitelesebben. Szerinted ha a jenkik ellátnak egy talán 300 ezres erőt kb. 2000 tankkal Belgiumban, úgy hogy max. pár száz kilóméterre kell szállítani egy kikötőtől, az szerinted már a nirvána maga, felülmúlhatatlan logisztikai csoda, de egy négymilliós erő ellátása egy sokkal nagyobb és infrastrukturálisan primitívebb Oroszországban meg szinte érdektelen.[/QUOTE]
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 584
3 347
113
Homályosak a történelmi ismereteim, de rémlik hogy a németek bedarálták egész Europát, több ezer km-es mélységben és szélességben beütötték a Szovjetuniot, végül nagyjábol már az egész világgal háboruztak. Rémlik hogy Angliát és Franciaországot, az akkori két világ-és gyarmathatalmat elég rendesen bekussoltatták. Lehet hogy tévedek, de nem 1:1-ben harcoltak soha és sehol. Vesztettek, de azért ne röhögtesd ki magad. A korának messze legerösebb,legjobban szervezett és leghatékonyabb hadereje volt.

Nem oylan egyszerű. Melyik időszakban, melyik ellenfél ellen? Szóval a körülmények sokat számítanak.
(Kedvenc párhuzamom a japánok: begyűrték hirtelen az angolokat, miközben az olaszok ugyanazokkal az angolokkal hát... mérsékelt sikereket arattak. De ugyanazok voltak az angolok? Nagyon nem: és a japánokat most jellemzően szuperkatonáknak tartjuk, az olaszokat meg kiröhögjük, pedig...)

De úgy nagy átlagban azt mondanám, hogy a németeknél megmaradt az eredeti császári (porosz) hagyományok/kiképzés/miegymás utolsó maradékain (ugye, volt az a kérdés Adolftól, hogy kinek volt jobb serege, neki, vagy a császárnak és nem örült a válasznak) alapult a sereg, és összességéen, amíg ez kitartott, bizony jól működött (gondoljunk 43 utáni időszkra, amikor a WH minősége csukafejessel indult a mélybe). Az ellenfeleknél meg igen alacsony volt a kezdőszint, messze az előző háború szintje alatt voltak és onnan fejlődtek. Volt akinek volt ideje tanulni, volt akinek nem.
 

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 584
3 347
113
"Csak szárazföldön".

Ez nagyjából a hozzá nem értésedet mutatja bármilyen logisztikai kérdéshez, szárazföldön messze a legnehezebb szállítani. A tengeren, hajóval sokkal, sokkal egyszerűbb fajlagosabb. Egy nagyobb hajó elvisz több ezer tonna ellátmányt, és egyszer kell bepakolni, meg ki gépekkel. A vasút elvisz talán pár száz tonnát. Egy akkori teherautó talán 2-3 tonnát, és minnél messzebbre annál kevésbé hatékonyabb a saját fajlagosan magas üzemanyagfogyasztása miatt.

Őőőő... azért volt ott is szárazföldi szállítás (oké, semmi támadás nem érte, szóval békebeli) másrészt meg az atlanti átkelés messze nem volt enynire egyszerű. Gyakorlatialg egy célkikötő volt, Liverpool, ahova ráadásul a konvojrendszer miatt hullámokban érkezett az áru, majd azt megint fuvarozni kellett Anglián keresztül, majd megint berakod és mehet tová a kontinensre. Mindezt mérsékelt gépesítéssel, emrt konténerizáció még nincs. És akkor ugyanezt a rendszert terheli komplett Anglia ellátása is.


Én ugyanilyen furcsának tartom a folyamatos jenki szopkodást meg csőlátást amit te képviselsz leghitelesebben. Szerinted ha a jenkik ellátnak egy talán 300 ezres erőt kb. 2000 tankkal Belgiumban, úgy hogy max. pár száz kilóméterre kell szállítani egy kikötőtől, az szerinted már a nirvána maga, felülmúlhatatlan logisztikai csoda, de egy négymilliós erő ellátása egy sokkal nagyobb és infrastrukturálisan primitívebb Oroszországban meg szinte érdektelen.

A nyugati szövetségesek csúcslétszáma 4millió felett volt, és harckocsiól/plusz egyéb járműből sem csak 2000 volt, de most ritka lusta vagyok utánakeresni.
Viszont ami lényeg: a "jenki szopkodás" indoka az, hogy egy háborúban mekkora erőforrásokat tudsz a frontra kirakni. Ebben a tekintetben a jenkik bizony kenterben verték a világot, mert amit leszállítottak saját kis frontjukra, a szövetségeseiknek, az brutális menyniségű volt.
Az már csak hab a törtán, hogy emelett nem volt otthon éhínség, sőt, ők etették a fél világot.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 446
113
Őőőő... azért volt ott is szárazföldi szállítás (oké, semmi támadás nem érte, szóval békebeli) másrészt meg az atlanti átkelés messze nem volt enynire egyszerű. Gyakorlatialg egy célkikötő volt, Liverpool, ahova ráadásul a konvojrendszer miatt hullámokban érkezett az áru, majd azt megint fuvarozni kellett Anglián keresztül, majd megint berakod és mehet tová a kontinensre. Mindezt mérsékelt gépesítéssel, emrt konténerizáció még nincs. És akkor ugyanezt a rendszert terheli komplett Anglia ellátása is.




A nyugati szövetségesek csúcslétszáma 4millió felett volt, és harckocsiól/plusz egyéb járműből sem csak 2000 volt, de most ritka lusta vagyok utánakeresni.
Viszont ami lényeg: a "jenki szopkodás" indoka az, hogy egy háborúban mekkora erőforrásokat tudsz a frontra kirakni. Ebben a tekintetben a jenkik bizony kenterben verték a világot, mert amit leszállítottak saját kis frontjukra, a szövetségeseiknek, az brutális menyniségű volt.
Az már csak hab a törtán, hogy emelett nem volt otthon éhínség, sőt, ők etették a fél világot.

No háború sem folyt ott...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
895
3 965
113
DV1j9UlWAAA6i5x.jpg

1945, borozgató amerikaiak az elfoglalt Sasfészekben. Gondolom, hogy zajlott a szuvenírvadászat.
 
  • Tetszik
Reactions: szpg9
M

molnibalage

Guest
Utoljára Napoleon vezette Francia Császárság(?) tudta azt megcsinálni, amit a Harmadik Birodalom, elöttük meg senki, még a Romai Birodalom sem. Egyébként nem kell félrebeszélni. Az eredmények, hoditások önmagukat igazolják. És a történelem nem ismeri a ha szocskát, de érdemes elgondolkodni azon hogy mi történt volna ha pl 42 nyarán békét köt az ereje teljében lévö N. Szovjetunioval mondjuk a lengyel határvonallal, és csak a nyugati front marad a fél világ ellen. Vagy békét köt nyugattal és csak a szovjetek maradnak 42 nyarátol ellenfélnek. Nem kell nácinak lenni, hogy lássa az ember, milyen elképesztö eredményeket értek el a harcmezön. Ha usa nem lép be, ma esélyesen német lenne az államnyelv Europában.
A Római Birodalom kiterjedése messze felúlmúlta nácikét, sokkal tartósabb is volt és valóban nyomot hagyott a világon.

Egészen "apró" eltérések...
 
M

molnibalage

Guest
Jah, persze, mivel épp dolgozok és van időm szórakozni itt veled meg egyáltalán a fórumon, hát megnéztem:

Németek a Barbarossa Hadművelet során : 3,5 millió katona, 3600 harckocsi és 4300 repülő egy 2900 km hosszú arcvonalon.

szovjetek: 5,7 millió katona, ebből valamennyi gondolom keleten. 12,700 harckocsi volt nyugaton a 23,000-böl. Ebből 1800 db volt T34 és KV. Ezeket csak a kb 1000 db PZIII és 400 db PZIV volt képes kilőni, tehát modern harckocsik terén a németek 1400 darabbal kezdtek TÁMADNI, míg a szovjetek 1800 darabbal védekeztek. A többi szutyok harckocsi terén volt még 2,200 db francia Char meg cseh skoda, meg PZI meg mindenféle csettegő. Ezekkel szemben volt a ruszkiknak 11,000 db. hasonló vacka.
Repülők és tüzérség tekintetében is a szovjetek voltak fölényben, de a repülőket ne is számoljuk, mert a legtöbbet még a kifutókon szétlőtték a németek.

Tehát az elvárt háromszoros német fölény a támadásban nem volt meg, sőt számszerűen kisebb erővel támadtak mint a védekező fél. Nem értem hogy a fenébe tudtak elmenni Moszkváig, és utána még három évig hadakozni, ha nem voltak messze jobbak minden téren.

De hagyjuk is, igazad van, minek vitatkozzak veled olyan dolgokról amiket már ezerszer leírtak az elmúlt 70 évben. Nekem nincs Leonardo da Vinci komplexusom ,hogy mindenhez is értek, te győztél. :D
Kb. egyetlen forrás sem támasztja alá számaidat... 1500 db T-34-eset sem gyártottak le 1941 nyaráig és mint mondtam a bevethetőség egyes alakulatoknál 20%-ot sem érte el...
 
M

molnibalage

Guest
"Csak szárazföldön".

Ez nagyjából a hozzá nem értésedet mutatja bármilyen logisztikai kérdéshez, szárazföldön messze a legnehezebb szállítani. A tengeren, hajóval sokkal, sokkal egyszerűbb fajlagosabb. Egy nagyobb hajó elvisz több ezer tonna ellátmányt, és egyszer kell bepakolni, meg ki gépekkel.
Jó reggelt kívános, és ha nincs kikötőd...? Egy sérült Mulberry votl 1944 szeptemberében is...

Én ugyanilyen furcsának tartom a folyamatos jenki szopkodást meg csőlátást amit te képviselsz leghitelesebben. Szerinted ha a jenkik ellátnak egy talán 300 ezres erőt kb. 2000 tankkal Belgiumban, úgy hogy max. pár száz kilóméterre kell szállítani egy kikötőtől, az szerinted már a nirvána maga, felülmúlhatatlan logisztikai csoda, de egy négymilliós erő ellátása egy sokkal nagyobb és infrastrukturálisan primitívebb Oroszországban meg szinte érdektelen.
A rendelkezésre álló útvonalak és szűk keresztmetszeketre tetszik itt szarni magasról... Mondom, 1944 szeptemberéig volt kb. egy félkomoly kirakodási lehetőség. A keleti fornton egy ilyen szűk km volt? Ja bocs, nem...

Ezen felül a logisztika másik kérdése az, hogy mennyi idő alatt fut át egy igény annak megvalósulásáig. Jól írta valaki, hogy a jenki logisztika egyes részei Detroiban kezdődtek. Ehhez képest a Berlin- keleti front távolság megmosolyogtató...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 883
85 446
113
Jó reggelt kívános, és ha nincs kikötőd...? Egy sérült Mulberry votl 1944 szeptemberében is...


A rendelkezésre álló útvonalak és szűk keresztmetszeketre tetszik itt szarni magasról... Mondom, 1944 szeptemberéig volt kb. egy félkomoly kirakodási lehetőség. A keleti fornton egy ilyen szűk km volt? Ja bocs, nem...

Ezen felül a logisztika másik kérdése az, hogy mennyi idő alatt fut át egy igény annak megvalósulásáig. Jól írta valaki, hogy a jenki logisztika egyes részei Detroiban kezdődtek. Ehhez képest a Berlin- keleti front távolság megmosolyogtató...

Kinek is a feladata gondoskodni megfelekő utánpótlási vonalakról?Ja,hogy a logisztikának kellett volna még egy kikötőt beüzemslni vagy megjavítattni a meglévőt.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 768
113
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 563
93
Kb. egyetlen forrás sem támasztja alá számaidat... 1500 db T-34-eset sem gyártottak le 1941 nyaráig és mint mondtam a bevethetőség egyes alakulatoknál 20%-ot sem érte el...
Akkor keresgess még forrásokat, konkrétan minden forrás amit találtam egy 5 másodperces kereséssel ilyen adatokat dob ki. 1500 KV és T34. Jah, és köszi hogy te magad írod le a bevethetőséget. Le volt gyártva, ott volt a legénység hozzá. Jah, hogy szar volt a parancsnoki lánc és a hozzá kapcsolódó civil szervezés és ezért szemben a szar német hadsereg mondjuk 80%-os rátájával ők csak 20%-ot tudtak felmutatni? Mintha pont erről beszélnénk, hogy szűkebb nyersanyagi háttérrel, vesztes háború után jobban szervezett, a ruszkinál messze hatékonyabb sereget tudtak felállítani, ami alacsonyabb létszámmal támadt meg egy másik országot. Tehát messze jobb volt a minősége. Mit nem lehet ezen érteni ? ( fejvakarás.....)