1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

A második világháború magyar vonatkozású katonai eseményei

Diskurzus a(z) 'Magyar hadtörténelem' témában - Terminator által indítva @ 2013. szeptember 7..

  1. honved

    honved Well-Known Member

    Kösz az infót. Igen, nekem is van egy könyvtárnyi irodalom ebből a témából. Az európai SS csatája, Narvánál, tényleg elég komoly történet. Vetekszik Monte Cassinoval, a jelentősége, az ellenség feltartóztatásának idejét és fontosságát tekintve. A fotó, sajnos a facebookon volt színesben, az alatt volt ez a képaláírás. Néztem, de nem láttam a parolikat, ahol esetleg megláthattam volna a hadosztály jelzését.
     
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  3. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

  4. reich_und_roll

    reich_und_roll Well-Known Member

    Iszonyat kar, hogy teljesen ertelmetlenul ontottek pengo milliokat ebbe a halott otletbe o_O
     
  5. Mármint a Turán harckocsiba? Más lehetőség nem nagyon volt. Emlékeim szerint a németek élvonalbeli harckocsi licenszét nem adták át még 43-ban sem, utána is max a Pz IV-et valami iszonyat pénzen(a Panthert végképp drágán, ha egyáltalán adták volna), ennek a folyománya volt a Tas tervezése is.
    Egyébként ha megnézed a hasonló méretű országok harckocsijait, akkor már koránt sem tűnik annyira rossznak. De a nálunk jóval nagyobb hadiiparral rendelkező Japán vagy Olaszország is csak a háború végén tudott felmutatni kis számú, a korai Shermanok vagy mondjuk a Pz IV F2 szintjét elérő páncélosokat.
     
    Loken, Kurfürst, megazez and 4 others like this.
  6. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

    Mondjuk ez elég rövidlátó politika volt, ingyen át kellett volna adniuk a licenceket az olaszoknak és a japánoknak is, minden fegyver esetében.
     
    Loken likes this.
  7. reich_und_roll

    reich_und_roll Well-Known Member

    Tisztaban vagyok vele, attol meg sajnos nem valtoztat a tenyen, hogy a magyar harckocsizoknak nagyreszt ezekbe kellett bemaszniuk es minimalis eselyuk volt egyaltalan barmire.
    1940 tavaszan nezte meg a hadvezetes az alapharckocsit, melynek megvettek a licenszet 1,5 millio pengoert -ez is eleg borsos ar volt. Tobb mint masfel evig tartott az alapharckocsin vegrehajtott nagyjabol 200 modositast megoldani es a folyamatosan felmerulo problemakat valamennyire kikuszobolni. 42 nyaran erkeztek meg a harcolo csapatokhoz az elso darabok ugy, hogy teljesen vilagos az addig szerzett tapasztalatok alapjan, hogy a tervezoasztalon es a modositasok vegrehajtasa alatt elavult a tipus. Az ezt koveto ket evben mar felesleges volt a tipusra koltott minden pengo, legalabbis velemenyem szerint. Jobb lett volna masra forditani.
     
    Kurfürst likes this.
  8. Na igen, azt én sem értem miért nem volt nagyobb együttműködés köztük. Volt egy csomó minden amit megoszthattak volna egymással, a japóknak pl a háború végéig nem volt épkézláb páncéltörő fegyverük, legalább az olcsó és könnyen gyártható Panzerfaust és Panzerschrek licenszét átadhatták volna, esetleg a JgdPz 38(t)-t, a hegyes meg dzsungel környezetben bőven elég lett volna Vagy ott voltak a robosztus, erős japán csillagmotoros vadászok(Ki-84, J2M), a tengeralattjáróik(a németeknél még a VII-es típus volt a sláger akkor már Japán jóval nagyobb óceáni hajókat gyártott), a repülőgép-hordozóik(a németek kereskedelmi hajók vadászatára akarták használni, úgy emlékszem a Graf Zeppelinre is raktak egy rakat ágyút evégett).

    Úgy gondolom az USA belépésekor már eldőlt a dolog, gyakorlatilag klasszikus anyagháború lett a vége, de ezeket azért megléphették volna a tengelyhatalmak.
    Nyilván igaz amit írsz így utólag, de mit kellett volna csinálni? A több éves csúszások is emiatt voltak mert ezen a szinten volt az iparunk. Ehhez jött még egy nagy adag bürokratizmus, a vezetőség egy része nem is értette a páncéloshadviselés fontosságát, egy másik része meg egyszerűen a németektől várta a megoldást. Márpedig láthattuk hogy mennyire törték magukat a honvédség veszteségeinek pótlásában, Számvéber elég részletesen írt erről a könyveiben. Lassan szállítottak és akkor sem azt és annyit amennyi kellett volna részben azért mert maguknak sem gyártottak eleget.
    Egy példa: belga zsákmányból több száz db 47mm-es páncéltörő ágyút adtak át. Ezeknek egy jelentős részéhez nem volt mozdony és irányzék! Plusz a lőszerellátás is akadozott, a nagy része így is repeszromboló volt, minimális számú páncéltörő lövedékkel.
    [​IMG]

    Bónuszként 2 kép:
    Ansaldo bogyótank. :)
    [​IMG]

    1941 Rétság.
    A németektől 1937-ben kiképzési és tesztcélra vásárolt Pz I ausf. A egyik példánya.
    [​IMG]
     
    antigonosz and fonak9 like this.
  9. imike

    imike Well-Known Member

    Sajnos a MÁVAG Héja 2 ugyanez a kategória:
    https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁVAG_Héja

    Az első MÁVAG Héja II 1942. október 30-án szállt fel, és a gyár összesen 203 Héját gyártott le a Magyar Királyi Honvéd Légiflotta számára. Az utolsó gépet 1944. augusztus 1-jén szállították le, ezután a gyártást leállították.

    42 végén látni kellett, hogy nem ér semmit, mégis készült belőle 203 db 1944 Augusztusig.
     
    reich_und_roll likes this.
  10. reich_und_roll

    reich_und_roll Well-Known Member

    Nagyreszt egyet is ertek veled, nem azt irtam tudom mit lehetett volna csinalni, csak pusztan sajnalkozva jegyeztem meg.
    A magam reszerol azt gondolom igazan az akarat sem volt meg alapbol. Ez volt az elsodleges problema. Ahol peldaul igen es idoben leptunk, ott azert jutottunk a nemetekkel valamire. Pelda az 1941 nyaran kotott 109-esekrol gyartasi egyezmeny. Aztan 1943-ban -mar iszonyu keson- a PAK40-el kapcsolatban is egyezmenyt irtunk ala. Egy darab prototipusnak elkeszulnie mindosszesen... Velemenyem szerint a PzIV-nek lett volna nemi realitasa es talan meg gyartani is tudtuk volna, ha idoben kezdunk el ezzel foglalkozni.
     
  11. Igaz, fentebb én is írtam róla.
    Azért ez is 2 évet csúszott, illetve csak ennyi idő alatt sikerült megvalósítani.

    Azt egyébként a Héjával kapcsolatban nem értem hogy miért nem próbáltuk továbbfejleszteni, vagy egyszerűen leboltolni az olaszokkal a továbbfejlesztett verzió gyártását.
    Az olasz vadászok azért kifejezetten jók lettek miután a német Daimler-Benz motorokat megkapták. Macchi C.202/205, Reggiane 2005, Fiat G-55 mind jó gépek voltak.

    Még egy kérdés: a háború előtt He-112 gépeket akartunk vásárolni, mi miatt hiúsult meg az üzlet? Nem tudok róla sokat sajnos.
     
    antigonosz likes this.
  12. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    112 ha jol tudom vettunk parat. Az ettol jobb a He 100 lett volna a haboru elejen. Igen, ez engem is erdekekelne, plane hogy a Heinkeltol a Luftwaffe nem vett vadaszgepeket es amugy is a haboru elore haladtaval egyre inkabb hanyagoltak a Heinkel gepeit a tobbihez kepest. Ha jol tudom Adolf Galland meg a spanyol polgarhaboruban repult egyel egy bevetesen. Mar azzal az elso repulesel ert el a geppel legi gyozelmet es nagyon elegedett volt vele, a Me 109-el egyenrangunak itelte.
     
  13. Hegylakó

    Hegylakó Well-Known Member

    Mert nem adták el. A románok vettek talán 70 db-ot... Már ha a Messerel szemben alulmaradt gépről beszélünk. Licenszet sem adtak el.
    Van egy Kurt Riedel könyvem: Magyar fejlesztések a II vh-ban. A Héllyát is kivesézik.
    Kellet páncélülés és az üzemanyag is folyt... Nem voltak olyan tömítéseink... sok mindent át kellett fejleszteni...
     
  14. Rotten878

    Rotten878 Active Member

    A He-100 remek sportrepülő volt, de a hűtőrendszer részegységei/csövei, dekondenzárotorai a gép gyakorlatilag összes sérülésnek kitett részén elhelyezkedett.(leginkább a szárnyakon és benne).
    Katonai célokra alkalmatlan volt az egyedi hűtőrendszere miatt -> ami egyben az egyetlen előnyét adta volna a magasabb gyártási költségek és munkaórákért cserébe.
     
    antigonosz likes this.
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Őszintén, én nem is értem miről beszéltek...
    - 1927-ig Magyarországon jelen Mo.on az Antant Ellenörző Bizottság amely gondosan felkutatott és megsemmisített minden fegyvernek látszó eszközt és általában fegyverekre még gondolni sem volt szabad.
    - A Bizottság tevékenységének a befejezését követően enyhültek v.mennyit a korlátozások viszont sajnálatosan 1929-ben beütött a nagy krach, úgyhogy 1933-ig megint nem igazán lehetett fegyverkezésre gondolni.
    - 1933-után mertek újra foglalkozni újra a témával, de a kisantant országok pl. csak 1937-ben ismerték el Mo. fegyverkezési egyenjogúságát.
    - A győri program 1938-ban indult és 5 évesre tervezték viszont Mo.1941-ben már hadviselő fél lett...

    A magyar ipar a háború kitörésekor borzasztóan messze volt attól szinttől hogy korszerű fegyvereket tudjon előállítani.
    A harckocsi gyártást akadályozta hogy nem tudtak páncélt hegeszteni. Maradt a szegecselt páncélzat.
    A repülőgyártás terén nem tudtak fém héjszerkezetű gépeket gyártani. Még a WM-23-as is még fa szárnyakkal és acélcső vázas törzs szerkezettel épült.
    A leg komolyabb repülőgép motor amit önállóan elő tudtunk állítani az az 1.000 LE WM-K-14 volt (a DB-605 motorok előállítása csak 1943-ban indult meg német anyagokból, német gépeken, teljes mértékben német tervek alapján…)

    Én azon csodálkozom hogy egyáltalán addig eljutott a korabeli ipar ameddig. A rendelkezésre álló pár évet figyelembe véve szerintem már ez is fantasztikus teljesítmény volt...
     
    alfa74, Pocok75 and Rotten878 like this.
  16. Igazad van de sokmindent félgőzzel csináltunk így is, illetve a vezetőség egy része eléggé beleszarós hozzáállást tanusított.
    Azt viszont mindenképpen meg kell említeni hogy a körülményekhez képest voltak kifejezetten jól használható fegyvereink vagy előremutató fejlesztéseink. Lásd: Király géppisztolyok(erősebb pontosabb és nagyobb lőtávolságot tudott mint a többi géppisztoly), Zrínyi rohamtarack, kézi páncéltörő rakétavető, buzogányvető(tudtommal az első nehéz állványos páncéltörő rakétavető), radarfejlesztések, Tas harckocsi és rohamlöveg, gázturbinás repülő, úgy általában a kumulatív töltetek, Rába Botond.

    Más:
    Folyamőrök díszlépésben. III Viktor Emánuel olasz király tiszteletére adott díszszemle, 1937.
    [​IMG]

    Két AM naszád, azaz aknász motorcsónak, illetve egy PAM naszád, vagyis páncélozott aknász motorcsónak. Utóbbit felderítésre és az aknásznaszádok támogatására alkalmazták.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vitéz Tarczay Ervin Tiger harckocsija.
    [​IMG]
     
    Rotten878, SilvioD and svajcibeka like this.
  17. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

  18. honved

    honved Well-Known Member

  19. 1938-ban Felvidék egy része visszatért.
    [​IMG]
     
    SilvioD and megazez like this.
  20. igaziigaz

    igaziigaz Well-Known Member

    A párducot adták volna simán ahogy a vadászgépek licence is megtörtént Győrben. Csak drágán adták direkt a párducot Horthy hülyeségei miatt.
     

Ezen oldal megosztása