Kicsit off. Egy másik oldalról üzenik rudinak, a vasuti balaset kapcsán.
Én csak bemásolom az írást.
"
Küldöm "rudinak" és más hazudozónak, akik meséikben még az évszámot se találják el:
#102 Régebbi balesetek III.
Trainman Posted on: 2005/8/28 23:03
Az alábbi egy "érdekes" katona-baleset:
1983 jan. 21.
Herend - Veszprém
Véget ért a Bakonyban a minden évben szokásos hadgyakorlat. Ez az augusztusi bevonulók első alap, és az az évben februárban bevonultak kötelék gyakorlata volt. Ilyenkor kb. 10-20 000 katonát vagoníroztak be kb. 5-10 nap alatt, szana meg szét, hazafelé.
Ebben az időben, NAPONTA 12-18 !!! katonavonat közlekedett Magyarországon + kb. 15-20 katonai szállítmány,a katona vonatok és a katonai szállítmányok kb. 60-80%-a vot magyar.
Herenden rakodott az egyik alföldi alakulat, mínusz 15 fok volt odakinn. A rakodást este 18 után kezdték és kb. 02,00 körül tervezték befejezni. A zászlóaljak az előre megalkotott rakodási tervnek megfelelően rakodtak, elég gyakorlottan hisz évente minimum kétszer csinálták oda-vissza. Az egyik zászlóalj előbb lett kész a másik később.
A szabály szerint amelyik előbb van készen, az levonul a rakodóról és várakozik, szerelvényét kihúzzák tároló vágányra, ott összezárják a személyzeti kocsikkal, Bhv vagy Bak, mert a legénységet szállító kocsiknak mindíg középen kell lenniük.., és ott vár a szerelvény
RÉSZLET, amig a szerelvény többi része el nem készül.
Amikor az is elkészül, akkor az egész szerelvény összezár, fékpróba és akkor ad engedélyt a szállítmány parancsnok a zászlóalj parancsnokoknak a beszállításra.
Addig a katonák a leendő személykocsijaiktól (amik tőlük 20 méterre várakoznak egy tároló vágányon) nem messze ÁLLNAK, beszélgetnek, fagyoskodnak, akármit csinálnak, a rámpán.
S itt szólt közbe a POLITIKA: a politikai tisztek a baleset előtt két évvel egy hasonlóan hideg gyakorlaton megsajnálták szegény bakákat, és átnyúlva a Katonai Közlekedési szolgálat feje felett, meghágva a Közl/107-es utasítást, mely egyaránt kötelező katonára és vasutasra, engedélyezték, hogy a már berakodott katonák ne álljanak még két órát a hidegben éjszaka a rakodó mellett, hanem beülhessenek a szerintük meleg vasúti személykocsikban.
.......( amiket nem fűtött semmi, de kétségkívül melegebb és védettebb volt ott ülni, mint mínusz 15 fokban állni, a rámpa mellett toporogni.)
Itt is így történt.
A rakodással már végzettek, beültek, ott 10 percen belül elaludt mindenki ( kb. 80-100 fő) a rendelkezésükre és a később végző társaik rendelkezésére előkészített 3 db Bhv vagy Bak kocsiba. Azon nyomban elaludt mind a 100 fő, mert annak idején még olyan hadgyakorlatok voltak, hogy az előző 10 napban nem aludtak összesen 50 órát!!
Tehát a sokadik vágányon állt egy félkész szerelvény. A sokadiktól még kijjebb a sokadik plusz egy vágányon állt a három Bhv benne elájult 100 bakával.
A Bhv kocsikat az állomáson még rakodóktól, eltakarta saját maguk által már berakott, félkész, szerelvény részlet. Az állmás előtti rakodókon pedig rakodott a következő zászlóalj. Az állomáson dolgozott egy BoBo tolató feladattal, az átmenő fővágányon meg ment a forgalom, mert akkoriban még éjszaka is komoly forgalom volt a 20-as vasútvonalon.
Így aztán senki sem vette észre, hogy a KITÁMASZTÁS NÉlKÜL, saru semmi, ék semmi, álló 3 db Bhv elindult.
A három személykocsi, nem volt megfutamodás ellen biztosítva.
Elindult és kigurult az állomásról. A kijáratnál szolgálatot teljesítő bakter észrevette és azonnal jelentett. Vad telefonálás kezdődött Márkó és Veszprém felé. Sajnos hiába.
A 3 db Bhv önsúly talán 3x 25 tonna lehet és a 100 baka, talán 100x80 kiló = 8 tonna, összesen kb. 83 tonna szépen egyenletesen gyorsult.
A 100-ból kb. 15 en voltak ébren.
Sajnos az éjszakában e 15-ből egy se vette észre, hogy se mozdonyuk nincs, se összezárva nem voltak még Herenden, és a tervezett indulás ELŐTT már két órával mennek.
Ketten jegyezték csak meg, hogy : .."...jól húzza a masiniszta mert megyünk de piszkosul......."
Ebből a kettőből (mindkettő életben maradt) az egyik, több tanú szerint megjegyezte, hogy :.
.....bassza meg fínomabban is vehetné a kanyarokat........"
Ezt a tárgyaláson, szó szerint, jegyzőkönyvbe is mondta.
Ugyanis a 3 db Bhv a 14 km-en amit megtett, majdnem végig lejtőn gurult. Veszprém előtt már kb. 110 km/h-val haladtak azon a kanyargós pályán!!!
Sajnos Veszprémben teljes üzem volt, sok sok tehervonat, plusz katonavonatok. Veszprém állomáshoz kb 2 km -re érték utol az elszabadult vagonok a kb 30-40 km/ó sebességgel a a bejárati jelzőhöz közeledő másik vonatot.
A vonat az előjelzőn villogó sárgát, a bejárati jelzőn kettő sárga fényt kapott. Kommunikációs lehetőség a mozdonyvezetővel nem volt.
Ebbe a teher vonatba csapódott bele kb. 110 km/h sebességgel a 3 db Bhv kocsi.
Öt sorkatona a helyszínen meghalt, igen sokan megsérültek. A közelben lévő orosz katonai laktanyában - szerencséjükre - éppen HKSZ ellenőrzést tartottak, a mi gyakorlatunktól teljesen függetlenül, s így 15 percen belül egy teljes zászlóalj orosz katona, + a laktanyájuk teljes orvosi kara a helyszínen volt, és mentett.
(Forrás: Bárdos Imre gyűjteménye)"