A magyar hadiipar napjainkban

Néztem a Magyar Honvédség fegyverzetének angol wikis oldalát és ott azt írja, hogy 2024-ben egy CarpathiaSat nevű kommunikációs műhold lesz felbocsájtva az űrbe. Ez a megjegyzés van mellette:

"Hungary started to develop its own multi-purposal satellite that will be launched to the space in 2024."

Ebből mi az igaz? Ebből lesz valami? Ha igaz, akkor hol tart most ennek a fejlesztése, ha jövőre fel akarják lőni? Mert hogy hivatalos kommunikációt ebben a témában én még nem hallottam a HM-től!
 
Néztem a Magyar Honvédség fegyverzetének angol wikis oldalát és ott azt írja, hogy 2024-ben egy CarpathiaSat nevű kommunikációs műhold lesz felbocsájtva az űrbe. Ez a megjegyzés van mellette:

"Hungary started to develop its own multi-purposal satellite that will be launched to the space in 2024."

Ebből mi az igaz? Ebből lesz valami? Ha igaz, akkor hol tart most ennek a fejlesztése, ha jövőre fel akarják lőni? Mert hogy hivatalos kommunikációt ebben a témában én még nem hallottam a HM-től!
Mert ez elsősorban civil műhold.
 
Néztem a Magyar Honvédség fegyverzetének angol wikis oldalát és ott azt írja, hogy 2024-ben egy CarpathiaSat nevű kommunikációs műhold lesz felbocsájtva az űrbe. Ez a megjegyzés van mellette:

"Hungary started to develop its own multi-purposal satellite that will be launched to the space in 2024."

Ebből mi az igaz? Ebből lesz valami? Ha igaz, akkor hol tart most ennek a fejlesztése, ha jövőre fel akarják lőni? Mert hogy hivatalos kommunikációt ebben a témában én még nem hallottam a HM-től!


Itt írtak még ezt-azt ezzel kapcsolatban...
 
Néztem a Magyar Honvédség fegyverzetének angol wikis oldalát és ott azt írja, hogy 2024-ben egy CarpathiaSat nevű kommunikációs műhold lesz felbocsájtva az űrbe. Ez a megjegyzés van mellette:

"Hungary started to develop its own multi-purposal satellite that will be launched to the space in 2024."

Ebből mi az igaz? Ebből lesz valami? Ha igaz, akkor hol tart most ennek a fejlesztése, ha jövőre fel akarják lőni? Mert hogy hivatalos kommunikációt ebben a témában én még nem hallottam a HM-től!

Az angol nyelvű wikipédia oldalon a "Possible future purchases" azok amik nem voltak semmilyen szempontból megerősítve. Ez is ott van. Van néhány felhasználó ott akik fejükbe veszik ezeket és mindenáron hozzá akarják adni ezeket, na azoknak van fenntartva a "possible future purchases" szekció. Legtöbb csak merő pletyka.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Az angol nyelvű wikipédia oldalon a "Possible future purchases" azok amik nem voltak semmilyen szempontból megerősítve. Ez is ott van. Van néhány felhasználó ott akik fejükbe veszik ezeket és mindenáron hozzá akarják adni ezeket, na azoknak van fenntartva a "possible future purchases" szekció. Legtöbb csak merő pletyka.
Ez ennél több, mert halad a progi.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Néztem a Magyar Honvédség fegyverzetének angol wikis oldalát és ott azt írja, hogy 2024-ben egy CarpathiaSat nevű kommunikációs műhold lesz felbocsájtva az űrbe. Ez a megjegyzés van mellette:

"Hungary started to develop its own multi-purposal satellite that will be launched to the space in 2024."

Ebből mi az igaz? Ebből lesz valami? Ha igaz, akkor hol tart most ennek a fejlesztése, ha jövőre fel akarják lőni? Mert hogy hivatalos kommunikációt ebben a témában én még nem hallottam a HM-től!
Szerintem nagyon nem véletlen a 4iG Spacecom-ba való bevásárlása, mert azt még el tudom képzelni, hogy az Antenna Hungária a hardver kommunikációs részét lefejleszti, de nincs ma Magyarországon cég aki kipróbált pláne GEO-ra alkalmas műhold buszt tudna előállítani.
A Spacecom-nak meg ott az AMOS platformok. Arra már lehet èpitkezni. ráadásul vannak meglévő ügyfelei akik veszik a szolgáltatást.
Látva az Izraeliek legutóbbi három indító partnerét az Amerikai SpaceX-et jó eséllyel az lehet a hordozó a mi esetünkben is. Árban is a legjobbak. De így is rohadt rizikós a dolog mert nem olcsó mulatság.
 
Szerintem nagyon nem véletlen a 4iG Spacecom-ba való bevásárlása, mert azt még el tudom képzelni, hogy az Antenna Hungária a hardver kommunikációs részét lefejleszti, de nincs ma Magyarországon cég aki kipróbált pláne GEO-ra alkalmas műhold buszt tudna előállítani.
A Spacecom-nak meg ott az AMOS platformok. Arra már lehet èpitkezni. ráadásul vannak meglévő ügyfelei akik veszik a szolgáltatást.
Látva az Izraeliek legutóbbi három indító partnerét az Amerikai SpaceX-et jó eséllyel az lehet a hordozó a mi esetünkben is. Árban is a legjobbak. De így is rohadt rizikós a dolog mert nem olcsó mulatság.
BHE Bonn ?
 
Passz. Azt írták, hogy az Antenna Hungária viszi a fejlesztést, mert nekik van tapasztalat és hardver is a Földi kommunikációs eszközökben.

De magát a Műholdas buszt nincs itthon senki aki tudna.

Hogyne lenne, csak nem a HMnel. Tessek megfizetni es lesz ra tudas.
En magam ismerek nem egy magyar mernokot az akkori Mikrohullamu Tanszekrol (BME), akik mar ~25 eve dolgoztak az olasz INFN, az amerikai NASA stb kozos programokban, kinn a helyszinen (Peruggia, KSC, Houston stb), .

Az Izraelieknek meg van vagy 3féle AMOS platform a műhold méretei ill igényei szerint..
Az izraeliektol komplett ceget probal a magyar kormany megvenni, meg a korabbi kormanya alatt Netanyahuval egyezett meg rola a Foni. Az elozo, liberalis zsido kormany (tele magyar szarmazasuakkal) csunyan beakasztott, de most Netanyahutol elvarhato, hogy csendben atnyomja az eladast.
 
Hogyne lenne, csak nem a HMnel. Tessek megfizetni es lesz ra tudas.
En magam ismerek nem egy magyar mernokot az akkori Mikrohullamu Tanszekrol (BME), akik mar ~25 eve dolgoztak az olasz INFN, az amerikai NASA stb kozos programokban, kinn a helyszinen (Peruggia, KSC, Houston stb),
Nem azt írtam, hogy ne lehetne, hanem hogy jelenleg nincs!
Egy dolog, hogy lenne akár egy tucat emberünk aki látott már közelről műholdat, és egy másik működő piacképes hardvert fejleszteni.
Azt is írtam, hogy a Hardveres kommunikációs részre alkalmasnak tartom az itthoni mérnök gárdát, de egy olyan terület, mint ami egy GEO műholdbusz nulláról való kifejlesztésére nem.látok sok esélyt.
Persze pénz kérdés is a dolog alapvetően, de azon túlmenően itthon se infrastruktúra se tapasztalat ezzel a területtel. Ráadásul rohadt drága, baromi nagy kockázattal.
Az izraeliektol komplett ceget probal a magyar kormany megvenni, meg a korabbi kormanya alatt Netanyahuval egyezett meg rola a Foni. Az elozo, liberalis zsido kormany (tele magyar szarmazasuakkal) csunyan beakasztott, de most Netanyahutol elvarhato, hogy csendben atnyomja az eladast.
Én ezt működőbb ésszerűbb megoldásnak látnom.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Még alacsony pályán se nagyon éri meg lelövöldözni a holdakat a keletkező törmelék miatt, de GEO pályán egy eldurrantott műhold több száz/ezer törmeléket indít el minden irányba ami potenciálisan veszélyes lehet a saját műholdadra. GEO pálya pedig csak egy van, ezért is értékesek az ott elfoglalt pozíciók.
Szerintem erre már minden komoly szereplő rájött.

A törmelékek és a holdak "soft" robotizált eltávolítására ezért is indult egy rakás program.

Egy mühold kiiktatására pedig vannak fejlődőben civilizáltabb módok, mint pl. Lézerrel elvakítani a szenzorokat, vagy egyszerűen meghekkelni...
De egyèbként is látszik átmenet a nagy holdakról a számosabb kisebb konstellációk felé.. amikre még sokkal nehezebb lesz reagálni..

A kiemelt részhez:
Civil terület LMzési módszereivel Nekem az jön ki, hogy egy izraeli --USA/Deep State közeli-- cégtől kapott és SpaceX-el fellőtt műhold katonai alkalmazása saját érdekek érvényesítése szempontjából "durván korlátos" lesz!
...természetesen háttérzsarolásegyeztetés után, ami nem-nyilvános megállapodás eredményének a töredéke --sem ???-- lesz nyilvános. Ahogy szokott lenni: "Ilyen ez a Pop-szakma!" :oops:

Én ezért ebben a "(bőven-)nem-egyenrangú-felek-megállapodása" címszó alatt összefoglalható üzletben is egy jóindulat-vásárlásos kifizetőhelyet látok! Ahogy a Rhenmetall-os üzleteknél, itt sem tudjuk érvényesíteni vita esetén az érdekeinket Izrael/USA/Deep-State-el szemben! Esélytelen!
A finnek választották, és járják a helyes utat.
A --kijózanodásuk után-- inkább/velük is kellene együttműködést építeni!
Mindez úgy, hogy a jelenlegi vezetés szinte minden területen elqúrja a "több lábon állás" ezer+ generációs ökölszabályát!

.
 
Nem azt írtam, hogy ne lehetne, hanem hogy jelenleg nincs!
Egy dolog, hogy lenne akár egy tucat emberünk aki látott már közelről műholdat, és egy másik működő piacképes hardvert fejleszteni.
Akkor ujra leirom: ott dolgoztak, fejlesztettek mukodo rendszereket, amelyek mukodtek avagy meg mindig mukodnek fenn az ISSen, az AMSen es hasonlo projecteken (STS-90-95 shuttle missionok vittek a legtobb cuccukat.) Ezek kozott volt system-wide control protocollok, vezerlo rendszerek, azoknak nemcsak az elektronikai resze, de a vezerlo szoftvere, annak a foldi kliensei stb.

Azt is írtam, hogy a Hardveres kommunikációs részre alkalmasnak tartom az itthoni mérnök gárdát, de egy olyan terület, mint ami egy GEO műholdbusz nulláról való kifejlesztésére nem.látok sok esélyt.
Persze pénz kérdés is a dolog alapvetően, de azon túlmenően itthon se infrastruktúra se tapasztalat ezzel a területtel. Ráadásul rohadt drága, baromi nagy kockázattal.
Ezek az emberek 20+ eve ennel bonyolultak problemakat oldottak meg, sokkal rosszabb korulmenyek kozul indulva, mindossze ki kellett kuldeni oket a megfelelo korulmenyek koze es vilagszinvonalu teljesitmenyt nyujtottak.
Azt gondonam, hogy 25 evvel es EU-, NATO- stb tagsaggal ez azert nemigen lehet ma mar problema, penzt kell adni ra es meglesznek a korulmenyek, akkor meg hirtelen megjelenik a tenni akaro, kreativ, tapasztalt munkaero is.

Én ezt működőbb ésszerűbb megoldásnak látnom.
Ez nagyon-nagyon strategiai kerdes szerintem. Pont emiatt en ellenkezoleg latom; ha komolyan gondoljak a sajat muholdas infrat, akkor azt otthon kell fejleszteni is, nemcsak uzemeltetni. Ha a kritikus infra resze lesz, akkor onnantol nemzetbiztonsagi kerdes is, ne feledjuk.
Draga? Draga. De van penz, csak kevesebb penzt kell <insert-latest-stadium/NER/fraud/etc-cliche> celokra elverni.
 
Akkor ujra leirom: ott dolgoztak, fejlesztettek mukodo rendszereket, amelyek mukodtek avagy meg mindig mukodnek fenn az ISSen, az AMSen es hasonlo projecteken (STS-90-95 shuttle missionok vittek a legtobb cuccukat.) Ezek kozott volt system-wide control protocollok, vezerlo rendszerek, azoknak nemcsak az elektronikai resze, de a vezerlo szoftvere, annak a foldi kliensei stb.

Ezek az emberek 20+ eve ennel bonyolultak problemakat oldottak meg, sokkal rosszabb korulmenyek kozul indulva, mindossze ki kellett kuldeni oket a megfelelo korulmenyek koze es vilagszinvonalu teljesitmenyt nyujtottak.
Azt gondonam, hogy 25 evvel es EU-, NATO- stb tagsaggal ez azert nemigen lehet ma mar problema, penzt kell adni ra es meglesznek a korulmenyek, akkor meg hirtelen megjelenik a tenni akaro, kreativ, tapasztalt munkaero is.
Oké, nyilván ürsiklót is tudnánk építeni annyi a képzett szakemberünk csak ugye pénz az nincs...
Sajnos ez nem.ennyire egyszerű.
Ahogy vannak szakembereink akik dolgoztak mondjuk P&W vagy RR hajtóműveken attól még ha egy valag pénz is rendelkezésre állna se valiszinű, hogy piacképes terméket össze tudnának hozni.
Ès hidd el nem a "merjünk kicsik lenni" hozzállás beszél belőlem, hanem a realitás.
Ha van pár száz millió dollárod szabadon elkölthetően úgy hogy nagy kockázat mellett jóformán piaci alapon nem térül meg egyhamar hajrá!
Ez nagyon-nagyon strategiai kerdes szerintem. Pont emiatt en ellenkezoleg latom; ha komolyan gondoljak a sajat muholdas infrat, akkor azt otthon kell fejleszteni is, nemcsak uzemeltetni. Ha a kritikus infra resze lesz, akkor onnantol nemzetbiztonsagi kerdes is, ne feledjuk.
Draga? Draga. De van penz, csak kevesebb penzt kell <insert-latest-stadium/NER/fraud/etc-cliche> celokra elverni.
Persze, logikus! De akkor ne álljunk meg itt, fejlesztünk magunknak vadászgepet meg tankot, önjáró löveget, meg Chip-gyárat, hajtóművet, helikoptert meg mindent is hiszen stratégiai kérdés....

Ne legyél már ennyire demagóg gondolkodású!
 
A kiemelt részhez:
Civil terület LMzési módszereivel Nekem az jön ki, hogy egy izraeli --USA/Deep State közeli-- cégtől kapott és SpaceX-el fellőtt műhold katonai alkalmazása saját érdekek érvényesítése szempontjából "durván korlátos" lesz!
...természetesen háttérzsarolásegyeztetés után, ami nem-nyilvános megállapodás eredményének a töredéke --sem ???-- lesz nyilvános. Ahogy szokott lenni: "Ilyen ez a Pop-szakma!" :oops:
Én ezért ebben a "(bőven-)nem-egyenrangú-felek-megállapodása" címszó alatt összefoglalható üzletben is egy jóindulat-vásárlásos kifizetőhelyet látok! Ahogy a Rhenmetall-os üzleteknél, itt sem tudjuk érvényesíteni vita esetén az érdekeinket Izrael/USA/Deep-State-el szemben! Esélytelen!
A finnek választották, és járják a helyes utat.
A --kijózanodásuk után-- inkább/velük is kellene együttműködést építeni!
Mindez úgy, hogy a jelenlegi vezetés szinte minden területen elqúrja a "több lábon állás" ezer+ generációs ökölszabályát!

.
Nem teljesen tiszta mire is akarsz kilyukadni..
Az említett cégek piaci szereplők.
A SpaceX árait publikusak és a Finnek is őket választják mert olcsók. Ha meg sikerül a bevásárlás az izraeliekhez megint minden tiszta.
Kereskedelmi műholdról levén szó nem kell itt konteot mögé látni.
 
Nem teljesen tiszta mire is akarsz kilyukadni..
Az említett cégek piaci szereplők.
A SpaceX árait publikusak és a Finnek is őket választják mert olcsók. Ha meg sikerül a bevásárlás az izraeliekhez megint minden tiszta.
Kereskedelmi műholdról levén szó nem kell itt konteot mögé látni.

Nem akarok öncélúan konteo-t látni mögé, mert izraeli haditechnika esetében ilyen "lebukós-referenciájuk" VAN a cseheknél(BMS?)!!!
Ez pedig egy kettős -civil- és katonai-kommunikációs-- célú műholdként fog üzemelni!
1+1=2

..."csak" ennyi a gondom! :oops:

.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
Oké, nyilván ürsiklót is tudnánk építeni annyi a képzett szakemberünk csak ugye pénz az nincs...
Sajnos ez nem.ennyire egyszerű.
Ahogy vannak szakembereink akik dolgoztak mondjuk P&W vagy RR hajtóműveken attól még ha egy valag pénz is rendelkezésre állna se valiszinű, hogy piacképes terméket össze tudnának hozni.
Huh? Mi a banat koze van ennek egy muhold szoftveres rendszerehez?
Ha nem erted, mi a gyartastechnolgia meg a szoftveres technologia kozott a z alapveto kulonbseg, akkor miert vitazol roluk?
Ès hidd el nem a "merjünk kicsik lenni" hozzállás beszél belőlem, hanem a realitás.
Ha van pár száz millió dollárod szabadon elkölthetően úgy hogy nagy kockázat mellett jóformán piaci alapon nem térül meg egyhamar hajrá!

Persze, logikus! De akkor ne álljunk meg itt, fejlesztünk magunknak vadászgepet meg tankot, önjáró löveget, meg Chip-gyárat, hajtóművet, helikoptert meg mindent is hiszen stratégiai kérdés....

Ne legyél már ennyire demagóg gondolkodású!
Ez pontosan az az amator gondokodas, amit te "demagognak" titulalsz. Amikor nem erted a komplexitasbeli kulonbsegrol egy muholdas rendszer meg mondjuk egy fighter jet kozott, akkor sajnos ilyen ertelmetlensegeket fogsz kommentelni...
 
Huh? Mi a banat koze van ennek egy muhold szoftveres rendszerehez?
Ha nem erted, mi a gyartastechnolgia meg a szoftveres technologia kozott a z alapveto kulonbseg, akkor miert vitazol roluk?
Egyáltalán nem vitázok, ha értelmeznéd az általam leirtakat talán rá is jönnél...
Ez pontosan az az amator gondokodas, amit te "demagognak" titulalsz. Amikor nem erted a komplexitasbeli kulonbsegrol egy muholdas rendszer meg mondjuk egy fighter jet kozott, akkor sajnos ilyen ertelmetlensegeket fogsz kommentelni...
Maradjunk annyiban, hogy az világos, hogy fingod mincs egy GEO comm műhold technológiai komplexitásához. De úgy beszélsz róla mintha a világ legegyszerubb dolga lenne, de persze én vagyok az amatőr gondolkodású...

Értelmesen leírtam, hogy a comm részt meg tudjuk oldani hardver és szoftver vonalon, mert van hozzá szakember meg tapasztalat, de a műhold Bus-t amire épül az egész és 36000km-en kell dolgoznia 15+ éven keresztül önállóan, egyszerűen nincs itthon hozzá semmi hardveres tapaszt, se infrastuktúra. Ès egy drága műhold projekt esetben ami az inditással egyutt bőven meghaladja a $100-150m nem szokás nagy kockázatot vállalni egy ismeretlen/kiprobálatlan hardverre építeni.
Még csak nem is azt mondtam, hogy ne lehetne akár ilyet is fejleszteni de minimum 5-10 év a nulláról ha minden jól megy. Elmegy rá egy valag lóvé, a megtèrülés meg igencsak kérdéses.

És igen demagóg a dumád akkor amikor baromi jól hangzó hardver fejlesztést vizionálsz a stratégiai fontosság jegyében, miközben a Magyar finom elekro-technika ipar napjainkban maximum részegység fejlesztèseben és termék összeszerelésben áll meg. A Magyar Űr ipar-technológia pedig egszerűen nem létezik ebben a kategóriában.

Te vagy aki "vadászgép" fejlesztést vizionálsz amikor mi Max egymotos Cessnákat építünk. De azt is külföldi alkatrészből. - A gyengébbek kedvéért ez Irónia...