A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
12 bejelentés..

'1. Mbombe
2. T-72 felújítás
2. Albatros drón..


mást ötlet?
Gripenek lecserélése 40 éves Mig-21 -esekre,vagy ha van még valahol eladó Mig-15 az még jobb....!A majdan legyártott Lynx-ek szegény afrikai országnak (szabadon választott) ajándékozása után, beolvasztásra váró lehetőleg román BMP-2 esek vásárlása Lynx áron....!
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 434
113
Egyébként valaki már elgondolkodott itt azon hogy magas rutinnal rendelkező minősített hegesztőt il jól képzett szakít honnét fognak tudni leakasztani a bejelentett gyárakhoz.
Pl páncél és egyéb speciális ötvözetekkel rendelkező tapasztalt hegesztő az nem nő csak úgy ki a piacon. Ez nem vasbeton stb hegesztés. Komoly szakmai tapasztalat szükséges hozzá. És így tovább pl műszerész .......... CNC maró..... . Finom mechanikai műszerész........
Ne jöjjünk a coviddal. Mert eddig is hiánycikk volt a rutinos szaki. A covid után is hiánycikk lesz.
 
K

kamm

Guest
Egyébként valaki már elgondolkodott itt azon hogy magas rutinnal rendelkező minősített hegesztőt il jól képzett szakít honnét fognak tudni leakasztani a bejelentett gyárakhoz.
Pl páncél és egyéb speciális ötvözetekkel rendelkező tapasztalt hegesztő az nem nő csak úgy ki a piacon. Ez nem vasbeton stb hegesztés. Komoly szakmai tapasztalat szükséges hozzá. És így tovább pl műszerész .......... CNC maró..... . Finom mechanikai műszerész........
Ne jöjjünk a coviddal. Mert eddig is hiánycikk volt a rutinos szaki. A covid után is hiánycikk lesz.

Valaki mar irta itt, hogy ilyesmire valoszinuleg a nemetek hoznak majd szakembert az elejen, egyreszt az altalad is emlitett hiany miatt, masreszt mert az olcsobb elet es kozeli tavolsag miatt meg ugyanazert a penzert is vonzo lehet 1-2 evet Magyarorszagon toltenie egy fiatalabb szakembernek, plane hogy igy az elorelepese is gyorsabb lehet.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
Egyébként valaki már elgondolkodott itt azon hogy magas rutinnal rendelkező minősített hegesztőt il jól képzett szakít honnét fognak tudni leakasztani a bejelentett gyárakhoz.
Pl páncél és egyéb speciális ötvözetekkel rendelkező tapasztalt hegesztő az nem nő csak úgy ki a piacon. Ez nem vasbeton stb hegesztés. Komoly szakmai tapasztalat szükséges hozzá. És így tovább pl műszerész .......... CNC maró..... . Finom mechanikai műszerész........
Ne jöjjünk a coviddal. Mert eddig is hiánycikk volt a rutinos szaki. A covid után is hiánycikk lesz.


Nem média-/PR-/Kommunikáció szakos "hordákat" kéne képezni és kényszerből foglalkoztatni!

Ja: " . "


...őket fizetik, többe kerül a "̶m̶e̶l̶l̶é̶b̶e̶s̶z̶é̶l̶é̶s̶ü̶k̶"̶ munkájuk, mint a problémák megoldása
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Egyébként valaki már elgondolkodott itt azon hogy magas rutinnal rendelkező minősített hegesztőt il jól képzett szakít honnét fognak tudni leakasztani a bejelentett gyárakhoz.
Pl páncél és egyéb speciális ötvözetekkel rendelkező tapasztalt hegesztő az nem nő csak úgy ki a piacon. Ez nem vasbeton stb hegesztés. Komoly szakmai tapasztalat szükséges hozzá. És így tovább pl műszerész .......... CNC maró..... . Finom mechanikai műszerész........
Ne jöjjünk a coviddal. Mert eddig is hiánycikk volt a rutinos szaki. A covid után is hiánycikk lesz.
Minden pénz kérdése. Az iparban nem sokan hegesztettek vagy írtak technológiát ilyen anyagok hegesztéséhez. Ehhez az embereket tanítani nem két nap. Korábban csináltam ilyet, plusz a KraussMaffei-től is tanítottam hegesztési felelősöket meg felügyelőket itt. (Itt alatt Németországot értem)

A hegesztés csak egy része ennek, az egész folyamatot kell nézni. Egy ilyen melót fel kell szerszámozni, készülékezni. Tudni kell, hogy milyen készüléket kell tervezni egy hegesztett szerkezethez. Milyen és mekkora lehet a deformáció, ezzel mit lehet kezdeni, hogyan kompenzálod.

Konzulens voltam egy ilyen diplamamunkánál. A helyzet az, hogy a hegesztési hőbevitellel haza lehet vágni mindent, ha rosszul csinálod. A harmadik hőciklus után a varrat/hőhatásövezete az alapanyag névleges szilárdságának a 60%-a lett. Ez azt jelenti, hogy plazmavágás, első hegesztés és egy javítás.

Persze, ilyenkor is vannak trükkök, de ez már a nagyon mély víz. Aztán egy adott szilárdság felett beleesel abba a kérdéskörbe, hogy nincs olyan hegesztőanyag, mint az alapanyag szilárdsága, de te adj olyan technológiát, amivel ez elérhető. Sok sikert - csak ezeket a trükköket még kevesebben ismerik.

Ilyen aprósagokon áll vagy bukik valami. Van szaki, van mérnök, csak annak ára van. Ismerek hegesztőt, aki havi 5000€ környékén keres heti 37 órával, nuku túlóra. Van mérnöki kaszt, ahol évi 90000€ alatt szóba sem állnak veled.

Szűk a piac, brutálisan szűk és egyre szűkebb. Tudok olyan hegesztőmérnöki helyeket, amik másfél éve betöltetlenek és már fáj nekik.

A Rheinmetall-nál is hasonló a helyzet. Vannak 3-5 hónapja kirakott állásajánlatok, akad közöttük nem egy, ahol a gyártás, tervezés szimbiózusát beszélő embereket keresnek. Hiába van képzés - látom a színvonalat - nem fogsz tudni tapasztalatot adni. 35 éves vagyok idén, de lassan 15 éve űzöm ezt az ipart, nem az íróasztal mögül elsősorban, de látom a felhozatalt. Lakatos előrajzolóként kezdtem az egyetem mellett. Manapság doktorival rendelkező, 26 éves hegesztőmérnököket látok, akik az alapvető technológiát sem ismerik, vagy kapok rajzot, amit nem lehet legyártani. A fő gond, hogy manapság már senki sem lát gyártást, mert minden ki van szervezve a világ legolcsóbb részére, így ez a tudás pár éven belül elvész.
 
K

kamm

Guest
Ilyen aprósagokon áll vagy bukik valami. Van szaki, van mérnök, csak annak ára van. Ismerek hegesztőt, aki havi 5000€ környékén keres heti 37 órával, nuku túlóra. Van mérnöki kaszt, ahol évi 90000€ alatt szóba sem állnak veled.

Ez nekem a fent leirtak tukreben nagyon olcsonak tunik. Itt egy atlagos IT mernoki allas, korrekt gyakorlattal - Sr System vagy fejlesztomernok - siman $100k korul jar mar a hirdetesben is, maskulonben nem kepnak ra normalis jelentkezot.
Most a pandemic mindent felrugott, latok egy eros, 10-15% downward pusht az amployerek reszerol, de ez nem fog sokaig maradni, egyere tobb ember kell.

Ehhez kepest az a €90k ilyen speci mernoki munkaert szerintem alul van fizetve, plane, amikor ilyen niche a piaci szgemens, raadasul security clearance is kellhet stb.

Szűk a piac, brutálisan szűk és egyre szűkebb. Tudok olyan hegesztőmérnöki helyeket, amik másfél éve betöltetlenek és már fáj nekik.

A Rheinmetall-nál is hasonló a helyzet. Vannak 3-5 hónapja kirakott állásajánlatok, akad közöttük nem egy, ahol a gyártás, tervezés szimbiózusát beszélő embereket keresnek. Hiába van képzés - látom a színvonalat - nem fogsz tudni tapasztalatot adni. 35 éves vagyok idén, de lassan 15 éve űzöm ezt az ipart, nem az íróasztal mögül elsősorban, de látom a felhozatalt. Lakatos előrajzolóként kezdtem az egyetem mellett. Manapság doktorival rendelkező, 26 éves hegesztőmérnököket látok, akik az alapvető technológiát sem ismerik, vagy kapok rajzot, amit nem lehet legyártani. A fő gond, hogy manapság már senki sem lát gyártást, mert minden ki van szervezve a világ legolcsóbb részére, így ez a tudás pár éven belül elvész.

Hat, ez sajnos szinte minden termelo agazatban most ut vissza...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Ez nekem a fent leirtak tukreben nagyon olcsonak tunik. Itt egy atlagos IT mernoki allas, korrekt gyakorlattal - Sr System vagy fejlesztomernok - siman $100k korul jar mar a hirdetesben is, maskulonben nem kepnak ra normalis jelentkezot.
Most a pandemic mindent felrugott, latok egy eros, 10-15% downward pusht az amployerek reszerol, de ez nem fog sokaig maradni, egyere tobb ember kell.

Ehhez kepest az a €90k ilyen speci mernoki munkaert szerintem alul van fizetve, plane, amikor ilyen niche a piaci szgemens, raadasul security clearance is kellhet stb.



Hat, ez sajnos szinte minden termelo agazatban most ut vissza...
Nagyjából ezek a bérek. Az átlag német mernök bruttó 60k-körül keres. Akik 90k körül vannak, az már vagy valami káder, vagy nagyon spéci tudású személy - nem sok olyem van, vagyis nagyjából tudod, hogy honnan tudsz embereket leakasztani.

Van kb. 5-6 cég a németeknél, ahol páncéllemeznek megfelelő minőségű anyagokat hegesztenek. Ahogy írod, ez valahol már security clearance kérdés valahol. Ahol óraadó vagyok, ott is előjött ez. Külföldiként ment a szöveg, hogy akkor én most hogyan oktathatok, vagy válaszolhatok mondjuk ilyen kérdésre, vagy mondjuk honnan tudok egyáltalán anyagokról nyilatkozni.

Onnan, hogy egyrészt ismerem az anyagokaz, kettő, ismerem a cégeket, ahol ilyen anyagit gyártanak, három, hogy ilyen anyagokból írtam diplomamunkát meg vagyok kb. X ilyen jellegű diplomamunka külső konzulense, plusz éveken át csináltam hegesztéstechnikát ilyen anyagokhoz. Ez egy kis piac.

Ezért is lesznek gondban rövidesen, mert az utánpótlást mindenki elaludta. Papírral rendelkező embert találsz, viszonylag sokat. Mondjuk a hegesztőmérnöki képzés 8600€ és 3 hónap, hétköznaponként, napi 8 óra, maks 4 vizsga. Ebből oktatom az anyagtudományt az egyik képzési helyen, van rá kb. 2 hetem.

Ebben le kell adni a komplett fémes anyagtudományt a biliacéltól a kiválásosan keményíthető, hőálló nikkel-ötvözetig, plusz alumínium, titán, magnézium, öntöttvas, vasúti sínek hegesztése, hőkezelés, anyagok hegeszthetősége, vas-szén állapotábra, tokkal-vonóval.

Van egy adott alaptanterv, ezt kell leadni, de az anyagot igyekszem mindig a résztvevők igényeihez igazítani, na ebből lett bajom a páncélok esetben, vagy ha Deutsche Banh-tól vannak, akkor jobban belemegyek a sínek hegesztésébe, gyártásába. Vannak néha autóiparból, ekkor több alumínium, több magnézium jön. Ha vegyiparos a többség, akkor a nyomástartóknál használt anyagokat jobban előveszem.

Az idő viszont kevés. Van, aki tanult anyagtudományt, van, aki nem. Van aki tanult anyagtudományt, de betont meg fát. Gyártásból kevesen jönnek. Mindig becsempészek 1-2 órát a hegesztési deformációkról, gyártási sajátosságokról, de ez kevés.

A nagy német piacon van kb. 2000.hegesztőmérnök, ebből kb. 1500 aktóv, ebből kb. 500 az autóiparban van, 300 az acélszerkezetben, 300 a vegyiparban, 250 valamilyen átvevő, a maradék meg az egyesi gépgyártásban. Ez egy 86 milliós ország.

Ahonnan tudsz valamit leakasztani, az az acélszerkezet, vegyipar és az egyedi gépgyártás, de mivel specializálódtak, így ez összesen kb. 50 ember, ennek a jelen feladat szempontjából érdekes hányada döntően 45 feletti, már letepedett német.

A cégnél 21 hegesztőmérnök van, 35 évemmel én vagyok a legfiatalabb, a többiek 45+ és egyre inkább íróasztal mögöttiek. De ez a tendencia nem csak a gyártásban van így, hanem a tervezésnél is.

Ez rövidesen vissza fog ütni szinte mindenhol
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 789
82 279
113
Ha valaki unatkozik és van felesleges két órája és kétezer forintja...

Időpont: 2021. március 17. 15:00 - 17:00
Helyszín: Online ( Microsoft Teams-en keresztül )


Jármű és védelmi ipari ágazati kilátásai, gazdaságpolitikai célok és ösztönzők az állam perspektívájából

A 2020-as év megmutatta, hogy egyes nemzetgazdasági ágazatok kiemelt fejlesztése fontos állami feladat. A járműipar az egyik legfontosabb szereplője a hazai gazdaságnak, és várhatóan fontos támogatási terület a 2021-27-es uniós támogatási ciklusban. A védelmi ipar fejlesztése pedig óriási lehetőségeket kínál az innovációs és K+F fejlesztések megvalósításához. Rendezvényünk keretében tehát képet adunk ezen ágazatok kilátásairól, és a következő években várható hazai és uniós támogatási programokról.

Előadó:
Dr. Veron Zsolt - Miniszterelnöki Kormányiroda, Védelmi Fejlesztésekért Felelős Kormánybiztos Titkársága, Védelmi Innovációs Divízió vezetője

A védelmi ipar gazdaságpolitikai, szuverenitási és versenyképességi kihívásai

"Az új típusú fenyegetésekre való megfelelő válaszadás igénye felértékelte a védelmi képességeket, melyek megteremtéséhez és fenntartásához elengedhetetlen egy folyamatosan fejlődő, korszerű és összetett védelmi szektor működtetése.
A haditechnikai eszközök kereskedelmi értéke az elmúlt években dinamikusan bővült és a védelmi ipar helyzete a koronavírus járvány ellenére világviszonylatban is stabil tudott maradni.
Ebben a kihívásokkal teli világban alapvető elvárás, hogy Magyarország képes legyen megvédeni szuverenitását minden létező és a jövőben megjelenő fenyegetés ellen, ugyanakkor a védelmi ipar nemzetközi trendjei, piaci kilátásai, az iparág meghatározó szereplőivel kialakított és folyamatosan fejlődő kapcsolataink egy nemzetgazdasági szempontból is releváns, jelentős hozzáadott értéket termelni képes üzleti területet tárnak fel, amelyen Magyarországnak van, és lehet jelentős részesedése a közeli jövőben."

"Dr. Veron Zsolt, a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos, dr. Maróth Gáspár munkáját segítő Védelmi Innovációs Divízió vezetője, a Budapesti Ügyvédi Kamara tagja, korábban a Légügyi Hatóság vezetője. Dr. Veron Zsolt feladata elsősorban a védelmi iparban működő magyar tulajdonú vállalatok versenyképességének, külpiaci sikerességének előmozdítása és a technológiai fejlettség biztosítása, a védelmi célú kutatás-fejlesztési programok koordinációja. A védelmi ipar ágazatokon átnyúló iparágként határozható meg, amely magába foglalja a hadiipart, a fejlődőben lévő biztonsági ipart, a kritikus infrastruktúrát érintő kibervédelmet, terrorelhárítást, katasztrófavédelmet, valamint a repülőgép- és űripart egyaránt."
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Ha valaki unatkozik és van felesleges két órája és kétezer forintja...

Időpont: 2021. március 17. 15:00 - 17:00
Helyszín: Online ( Microsoft Teams-en keresztül )


Jármű és védelmi ipari ágazati kilátásai, gazdaságpolitikai célok és ösztönzők az állam perspektívájából

A 2020-as év megmutatta, hogy egyes nemzetgazdasági ágazatok kiemelt fejlesztése fontos állami feladat. A járműipar az egyik legfontosabb szereplője a hazai gazdaságnak, és várhatóan fontos támogatási terület a 2021-27-es uniós támogatási ciklusban. A védelmi ipar fejlesztése pedig óriási lehetőségeket kínál az innovációs és K+F fejlesztések megvalósításához. Rendezvényünk keretében tehát képet adunk ezen ágazatok kilátásairól, és a következő években várható hazai és uniós támogatási programokról.

Előadó:
Dr. Veron Zsolt - Miniszterelnöki Kormányiroda, Védelmi Fejlesztésekért Felelős Kormánybiztos Titkársága, Védelmi Innovációs Divízió vezetője

A védelmi ipar gazdaságpolitikai, szuverenitási és versenyképességi kihívásai

"Az új típusú fenyegetésekre való megfelelő válaszadás igénye felértékelte a védelmi képességeket, melyek megteremtéséhez és fenntartásához elengedhetetlen egy folyamatosan fejlődő, korszerű és összetett védelmi szektor működtetése.
A haditechnikai eszközök kereskedelmi értéke az elmúlt években dinamikusan bővült és a védelmi ipar helyzete a koronavírus járvány ellenére világviszonylatban is stabil tudott maradni.
Ebben a kihívásokkal teli világban alapvető elvárás, hogy Magyarország képes legyen megvédeni szuverenitását minden létező és a jövőben megjelenő fenyegetés ellen, ugyanakkor a védelmi ipar nemzetközi trendjei, piaci kilátásai, az iparág meghatározó szereplőivel kialakított és folyamatosan fejlődő kapcsolataink egy nemzetgazdasági szempontból is releváns, jelentős hozzáadott értéket termelni képes üzleti területet tárnak fel, amelyen Magyarországnak van, és lehet jelentős részesedése a közeli jövőben."

"Dr. Veron Zsolt, a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos, dr. Maróth Gáspár munkáját segítő Védelmi Innovációs Divízió vezetője, a Budapesti Ügyvédi Kamara tagja, korábban a Légügyi Hatóság vezetője. Dr. Veron Zsolt feladata elsősorban a védelmi iparban működő magyar tulajdonú vállalatok versenyképességének, külpiaci sikerességének előmozdítása és a technológiai fejlettség biztosítása, a védelmi célú kutatás-fejlesztési programok koordinációja. A védelmi ipar ágazatokon átnyúló iparágként határozható meg, amely magába foglalja a hadiipart, a fejlődőben lévő biztonsági ipart, a kritikus infrastruktúrát érintő kibervédelmet, terrorelhárítást, katasztrófavédelmet, valamint a repülőgép- és űripart egyaránt."
idáig olvastam: Ebben a kihívásokkal teli világban alapvető elvárás, hogy Magyarország képes legyen megvédeni szuverenitását minden létező és a jövőben megjelenő fenyegetés ellen
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Nyilván, megfelelő helyiértéken kell kezelni az ilyen kijelentéseket, de a te hozzáállásoddal sem vagyunk előrébb.
Ma az utánanéztem az egyik török ATGM-nek. Valahogy ottfelejtettem a videót a Youtube-on elkezdte dobálni a kapcsolódó videókat, dokut a török fejelsztésekről. Háttérben rengeteg fiatal mérnök, fiú lány vegyesen. Ez kell, enélkül felejtős, a kiképzünk pár hadmérnököt, aztán molyolunk évekig valamin, ami elavul arra mire sorozatgyártanánk, (úgy hívom HTKI módszer) nem ér semmit. A törökök pld:
„Egyetemeink számát 76-ról 207-re, diákjaink számát 1,6 millióról 8,4 millióra emeltük. Ezzel a hallgatói létszámmal Törökország az egyetemi oktatáshoz való hozzáférés terén az első sorba került Európában” – mondta a köztársasági elnök, aki azt is hozzátette:

„A másik örvendetes eredmény, hogy ebben a számnövekedésben fontos szerepet töltenek be a női hallgatók. A felsőoktatásban részt vevő nők számát a korábbi 42%-ról 49%-ra emeltük.”

Van ott egy minőségi képzett fiatal gárda. Magyar felsőoktatás pedig... Szóval még egy ok hogy ne higgyek részemről- a magyar hadiipar hatalmas szárnyalásában.

Nem vagyok biztos benne, hogy a német hadiipar választása társnak hosszútávon olyan sikert hoz mint reméltük. Egy pédával: nagyon szép meg jó a Mercedes-E osztály Brabus tuninggal, de hányan veszik? Jönnek fel a fiatal gyártók -Töröko, Délkelet -Ázsia. etc miközben politikai okokból a német kormány épp saját exportját szűkíti. (Egyiptom, Szaud-Arábia) https://hu.euronews.com/2018/12/28/iden-is-csokkent-a-nemet-fegyverexport -kb a világ fegyverexportjának 2 százaléka a németeké, Annak egy része az RM-á annak egy része fogja érinteni Mo-t. naaztmondom., ebből nem lesz önfenntartó fegyveripar, fel is írom a kockás füzetbe, aztán majd megnézem, igazem lett-e,ha még megleszünk, öt év múlva.