Annak, aki szeret olvasni. Szakmai szöveg egy cikk folyam része.
Írásomban nemzetközi összehasonlításokra is támaszkodva igyekszem továbbgondolni a hazai béralakulásról a Portfólión 2018-ban folytatott, és a közelmúltban új szempontokkal kiegészült eszmecserének egy eddig mellőzött vonatkozását: nemzetgazdasági szinten mennyivel nőhettek a nettó bérek...
www.portfolio.hu
Főbb megállapítások(ezt emeltem ki, mást is lehetne):
“ A másik három országhoz viszonyított fajlagos reálváltozásokat tekintve a következőket kell kiemelni:
A hazai termelékenység emelkedése (3) leszakadt a többi országétól, különösen az első időszakban, amelyet gyakorlatilag stagnálás jellemezett. A GDP növekedésében (1) azonban nem mutatkozott érdemi lemaradás (Csehországhoz és Szlovákiához viszonyítva szó sincs lemaradásról), így az egy dolgozóra jutó gyenge teljesítmény egyértelműen a foglalkoztattak számának (2) a többi országét jóval meghaladó növekedéséhez (a kevésbé termelékeny munkaerő bevonásához) köthető.
A GDP árindexével deflált egy alkalmazottra jutó munkavállalói reáljövedelem (6), vagyis a szuperbruttó termelői reálbérköltség emelkedésében a termelékenységénél is nagyobbnak bizonyult a hazai lemaradás, főleg az első időszakban. Ez tükröződik a hazai bérhányad már említett csökkenésében (a vizsgált időszakban Lengyelországban stagnált, a másik két országban kissé emelkedett a bérhányad).
Némileg módosul a kép, ha a munkáltatói járulékot nem tartalmazó „bruttó bérek és keresetek” (BBK) egy alkalmazottra jutó alakulását hasonlítjuk össze. Amint szó volt róla, ez a tétel köti össze a szuperbruttó bérköltséget a nettó bérjövedelemmel, ezért reálértékének meghatározásához a termelés és a fogyasztás árindexe egyaránt használható, de a kétféleképpen deflált bruttó reálbérnek különbözik a tartalma.
A „termelői” (8) és a „fogyasztói” (11) bruttó reálbér megkülönböztetésének természetesen csak akkor van jelentősége, ha a termelés és a fogyasztás árváltozása számottevően különbözik egymástól. Amint említettem, Magyarországon a GDP deflátor jóval nagyobb áremelkedést jelzett, mint a fogyasztói árindex (CPI), és ez kifejezetten hazai sajátosság (10). Szlovákiában éppen fordítottak voltak a relációk (a GDP-deflátor elmaradt a CPI-től), a másik két országban pedig nem volt érdemi eltérés.
Magyarországon a termelői bruttó reálbér (8) az összehasonlított országokkal egybevetve jobban emelkedett, mint a termelői reálbérköltség (6), ami alapvetően a munkáltatói járulék hazai csökkentéséhez köthető. A fogyasztás árindexével deflált fogyasztói bruttó reálbér (11) az árindexek közötti olló kinyílása miatt pedig relatíve ennél is nagyobb mértékben nőtt. Az így értelmezett reálbér emelkedése – a többi országoz hasonlóan – meghaladta a termelékenységét, különösen a második időszakban.
A négy ország közül Magyarországon nőtt a legjelentősebben a (HIPC-el számított) nettó reálbér (14), ami a második periódusban elkönyvelt 7,6%-os, a többi országét messze meghaladó éves növekedésnek tudható be. Ez azonban kirívó mértékben, 3,3 százalékponttal múlta felül a nemzeti számlák szerinti „dolgozói” bruttó reálbér-emelkedés (11) éves mértékét, hiszen a másik három országban mindössze mínusz 0,3 és plusz 0,2 százalékpont között szóródik a különbség. (Az időszak egészét tekintve Magyarországon plusz 2,2 százalékpont volt, a többi országban mínusz 0,7 és a plusz 0,7 százalékpont között szóródott a növekedési ütemek közötti eltérés). Más oldalról, de ugyanezt az anomáliát világítja meg a bérstatisztika (13), illetve az NSZ (12) szerint euróban mért bruttó béralakulás közötti éves növekedési rés. A vizsgált időszak egészében évi átlagban Magyarországon az eltérés 2,5 százalékpont volt a bérstatisztika javára, miközben ez a különbség a többi országot tekintve mínusz 0,3 és plusz 0,7 százalékpont között alakult. Amint a negyedik részben bemutatom majd, e két mutató között tapasztalt kirívó hazai növekedési ütemkülönbséget a szélesebb európai összképbe sem lehet beilleszteni.
A fentieket összegezve: Magyarországon viszonylag jelentősen csökkent a munkáltatói járulék, továbbá szokatlanul szélesre nyílt a GDP-deflátor és a CPI közötti olló, de ezek a fejlemények semmiféle magyarázattal sem szolgálnak arra, hogy
A TÖBBI ORSZÁGGAL ÖSSZEHASONLÍTVA NÁLUNK MIÉRT NŐTT MESSZE NAGYOBB MÉRTÉKBEN AZ EUROSTAT BÉRSTATISZTIKÁJA SZERINTI BRUTTÓ ÉS NETTÓ BÉR A NEMZETI SZÁMLÁK MEGFELELŐ MUNKAJÖVEDELMI MUTATÓINÁL.
A további elemzésnek tehát az a kiindulópontja, hogy amíg a többi országban az Eurostat bérstatisztikája többé-kevésbé reprezentálja a NSZ szerinti makrogazdasági bérfolyamatokat, Magyarországon nem ez a helyzet. A következőkben a hazai munkaügyi (IMS) adatokra támaszkodva igyekszem megbecsülni, hogy nemzetgazdasági szinten mennyivel nőhettek a nettó bérek, és egyben állást foglalni abban, hogy a kétféle adatforrás közül melyiknek a jelzési hihetőbbek.
Tudom, hogy írásom nehéz olvasmány, de maga téma is nehéz, ezért türelmet kérek az olvasótól. Nem könnyű igazolni, hogy kétféle, hivatalos forrásból származó bérindex párhuzamos valóságokat jelenít meg.”