A pénz világa

Magyarországnak mennyi tárolókapacitása lehet? És mennyi ideig lehet tárolni az olajat? Most kellene beszerezni amennyit csak lehet.....

Az iraki háború után voltak olyan hírek, hogy az amcsik viszik az iraki olajat és kimerült usa kutakba nyomják be.
Nem tudom ez igaz-e, de tény, hogy földgázt lehet úgy tárolni, hogy kimerült kútba visszanyomod. A magyar gáztárolók egy része is ilyen. A gond, hogy mindent nem lehet visszanyerni, szóval azért van egy jelentős veszteség.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Lehet, hogy az arab öböl menti városok amilyen gyorsan kiemelkedtek a sivatagból, olyan gyorsan is fognak visszahullni?
Most jön jól nekik, hogy a drága olaj korszakát ők arra használták fel, hogy diverzifikálják a gazdaságukat. Most térülnek meg a nagy befektetések a légiszállítás, az építőipar, vegyipar, hajóipar, turizmus terén. Emirátusoknak GDP-jének már csak harmada származik olajból, megállnak a lábukon anélkül is. Veszteségük persze lesz, de a jól befektetett olajpénzek most megmenthetik őket.
 
Most jön jól nekik, hogy a drága olaj korszakát ők arra használták fel, hogy diverzifikálják a gazdaságukat. Most térülnek meg a nagy befektetések a légiszállítás, az építőipar, vegyipar, hajóipar, turizmus terén. Emirátusoknak GDP-jének már csak harmada származik olajból, megállnak a lábukon anélkül is. Veszteségük persze lesz, de a jól befektetett olajpénzek most megmenthetik őket.
Gondolkozom, hogy szóljak-e, hogy a felsoroltak közül a vegyipar kivételével minden a földbe állt a világban....
 
Na azért ne essünk már át a ló túloldalára.
Az olajkutakat le lehet állítani, sőt sokat le is fognak. Nehogy azt higgye már valaki, hogy ezután az oroszok vagy szaudiak fizetnek nekünk, csak hogy vigyük az olajukat.
Amelyik kút működtetése többe kerül, mint amennyit hoz a konyhára, azt leállítják.
A legdrágább a palaolaj- és a tengeri olajkitermelés, vagyis esélyesen ezeket állítják le hamarabb.
Az oroszok és az arab országok olcsóbban tudják termelni.
Ők azzal a problémával fognak szembesülni, hogy jelentősen csökkenni fognak az állami bevételeik.
Ha nincs kereslet és elfogy a tárolókapacitás, akkor vagy leállítják a kutakat vagy fizetnek az elszállításért. A leállítás és az újraindítás is nagyon költséges, sok dolog tönkremegy az álló kutakon, rövid távon a negatív ár is lehet a kissebbik rossz. Nekik kell kiszámolni, hogy melyikkel buknak kevesebbett, de igazából ők se tudhatják milyen távon fog ez kitartani.
 
Az iraki háború után voltak olyan hírek, hogy az amcsik viszik az iraki olajat és kimerült usa kutakba nyomják be.
Nem tudom ez igaz-e, de tény, hogy földgázt lehet úgy tárolni, hogy kimerült kútba visszanyomod. A magyar gáztárolók egy része is ilyen. A gond, hogy mindent nem lehet visszanyerni, szóval azért van egy jelentős veszteség.

A gáz ilyen tárolásáról én is tudok, de az olajról még nem hallottam.
 
Ha nincs kereslet és elfogy a tárolókapacitás, akkor vagy leállítják a kutakat vagy fizetnek az elszállításért. A leállítás és az újraindítás is nagyon költséges, sok dolog tönkremegy az álló kutakon, rövid távon a negatív ár is lehet a kissebbik rossz. Nekik kell kiszámolni, hogy melyikkel buknak kevesebbett, de igazából ők se tudhatják milyen távon fog ez kitartani.

Ebben igazad van, ha arra számítanak, hogy néhány héten belül újra drága lesz az olaj, akkor jobb nem leállni, de szerintem biztos nem lesz még hónapokig sem drágább az olaj.
Vagyis sokkal jobb még most leállni a drágán termelő kutakkal.
 
Ebben igazad van, ha arra számítanak, hogy néhány héten belül újra drága lesz az olaj, akkor jobb nem leállni, de szerintem biztos nem lesz még hónapokig sem drágább az olaj.
Vagyis sokkal jobb még most leállni a drágán termelő kutakkal.
Ez sem olyan egyszerű mert aki leállítja a kutakat az kiesik a piacról aki meg kitart az marad és egyeseknél pont erre megy ki a játék, ez egy chicken game.
 
Gondolkozom, hogy szóljak-e, hogy a felsoroltak közül a vegyipar kivételével minden a földbe állt a világban....
Közel sem annyira mint az olajipar. A légiszállításnál szó sincsen negatív árról, sőt az olcsó olaj jót is tesz neki, a turizmus a járvány után azonnal helyreáll, sőt roham lesz ha a sok bezárt ember kiszabadul, az építőipar lesz a legnagyobb nyertes a válság után, mert az állami gazdaságélénkítő csomagok java oda szokott menni.

Szóval igenis jól jártak a diverzifikációval.
 
Magyarországnak mennyi tárolókapacitása lehet? És mennyi ideig lehet tárolni az olajat? Most kellene beszerezni amennyit csak lehet.

Lehet, hogy az arab öböl menti városok amilyen gyorsan kiemelkedtek a sivatagból, olyan gyorsan is fognak visszahullni?
Huh...
Párszor már leírtam, de akkor újra.

Az OPÁL Tartálypark Zrt. tárol finomított kőolaj termékeket több helyen, és kőolajat is.
Ezek egy része pl. meglevő bázistelepeken van, de vannak olyan telepek is, amit csak ezért húztak fel.
Az első linken térkép.
http://www.opalzrt.hu/telephelyek/

Itt tároló kapacitás adat.
http://www.opalzrt.hu/cegtortenet/

De az OPÁL-on felül is vannak üzemi és egyéb tartályok, amik kvázi tartalékként funkcionálnak.
Nagy tároló kapacitás az OPÁL telepeken felül a következő helyeken van, ezeken is van az OPÁL-nak tartálya, de üzemi és más tartalék is van:

Kőolaj tároló kapacitást azt tudom fejből nagyjából, nem hinném, hogy államtitok és műholdképeken is látszik vagy csak a kerítés mellől...

Csak ezen bázistelepeknek van távvezetéki kapcsolata. Minden olyan bázistelep, aminek nincs azt bezárták. A módszerváltás idején kb. 50 bázistelep volt. Egy részének csak közúti kapcsolata volt. A gazdaságosság és gondolom az olajszőkítés miatt is zárhatták be ezeket. Sanszosan ezek a MN és a MH tartalék ellátása miatt is lehettek.

Amennyire fejből emlékszem a teljes stat. tároló kapacitás mindenből (benzin, gázolaj, kőolaj, JET A, erőművi tüzelőolaj) 2 millió tonna felett van. Sajnos nem tudom pontosan megmondani a készlet nagyságot, de asszem 90 nap tartalék képzés van a finomított termékekből.
 
Közel sem annyira mint az olajipar. A légiszállításnál szó sincsen negatív árról, sőt az olcsó olaj jót is tesz neki, a turizmus a járvány után azonnal helyreáll, sőt roham lesz ha a sok bezárt ember kiszabadul, az építőipar lesz a legnagyobb nyertes a válság után, mert az állami gazdaságélénkítő csomagok java oda szokott menni.

Szóval igenis jól jártak a diverzifikációval.
Azt nemes egyszerűséggel figyelmen kívül hagyjuk, hogy a turizmusban illetve a légiközlekedésben pont a környező olajexportáló öbölmenti országok adják a fő közönséget (avagy Allah nem látja külföldön ahogy a szaúdi hercegek a tüzes vizet pusztítják kelet-európai női egyéni vállalkozók körítésével) akiknél ha alacsony az olajár della se lesz igazán.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ha nincs kereslet és elfogy a tárolókapacitás, akkor vagy leállítják a kutakat vagy fizetnek az elszállításért. A leállítás és az újraindítás is nagyon költséges, sok dolog tönkremegy az álló kutakon, rövid távon a negatív ár is lehet a kissebbik rossz. Nekik kell kiszámolni, hogy melyikkel buknak kevesebbett, de igazából ők se tudhatják milyen távon fog ez kitartani.
Rendszeresen látok gázkutakat, amik úgy tűnik, hogy egyszer állnak, másszor mennek. Nem tudom, hogy a leállítás-újraindítás milyen tetemes költségekkel jár, illetve mennyiben más a technológia az olaj esetében. Egyébként néha le szokták állítani a kutakat, pl. hurrikán esetében.
 
Huh...
Párszor már leírtam, de akkor újra.

Az OPÁL Tartálypark Zrt. tárol finomított kőolaj termékeket több helyen, és kőolajat is.
Ezek egy része pl. meglevő bázistelepeken van, de vannak olyan telepek is, amit csak ezért húztak fel.
Az első linken térkép.
http://www.opalzrt.hu/telephelyek/

Itt tároló kapacitás adat.
http://www.opalzrt.hu/cegtortenet/

De az OPÁL-on felül is vannak üzemi és egyéb tartályok, amik kvázi tartalékként funkcionálnak.
Nagy tároló kapacitás az OPÁL telepeken felül a következő helyeken van, ezeken is van az OPÁL-nak tartálya, de üzemi és más tartalék is van:

Kőolaj tároló kapacitást azt tudom fejből nagyjából, nem hinném, hogy államtitok és műholdképeken is látszik vagy csak a kerítés mellől...

Csak ezen bázistelepeknek van távvezetéki kapcsolata. Minden olyan bázistelep, aminek nincs azt bezárták. A módszerváltás idején kb. 50 bázistelep volt. Egy részének csak közúti kapcsolata volt. A gazdaságosság és gondolom az olajszőkítés miatt is zárhatták be ezeket. Sanszosan ezek a MN és a MH tartalék ellátása miatt is lehettek.

Amennyire fejből emlékszem a teljes stat. tároló kapacitás mindenből (benzin, gázolaj, kőolaj, JET A, erőművi tüzelőolaj) 2 millió tonna felett van. Sajnos nem tudom pontosan megmondani a készlet nagyságot, de asszem 90 nap tartalék képzés van a finomított termékekből.

A stratégiai készletet az MSZKSZ Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség kezeli.

A jelenlegi készlet:
https://www.husa.hu/2020/02/14/biztonsagi-keszletek-mobil-mennyisege-2020-ben/
Elvileg 95 napos importra elegendő. Van archívum is, amit vissza lehet nézni.
A kezelt kapacitások:
https://www.husa.hu/kapacitasok/ű
Ez csak a stratégiai készlet. A kereskedelmi tároló kapacitás és készletek nincsenek benne. Például földgázból a kereskedelmi kapacitás és készlet jóval nagyobb, mint a stratégiai.
Ráadásul vannak felhasználói készletek is. Tipikusan ilyenek a kőolaj származékkal (kőolaj, fűtőolaj, pakura) is üzemeltethető erőművek területén lévő (részben szintén biztonsági tartalék) készletek. De a szállítmányozó/fuvarozó cégeknek is vannak készletei.
 
Közel sem annyira mint az olajipar. A légiszállításnál szó sincsen negatív árról, sőt az olcsó olaj jót is tesz neki, a turizmus a járvány után azonnal helyreáll, sőt roham lesz ha a sok bezárt ember kiszabadul, az építőipar lesz a legnagyobb nyertes a válság után, mert az állami gazdaságélénkítő csomagok java oda szokott menni.

Szóval igenis jól jártak a diverzifikációval.

Vedd figyelembe, hogy amikor 2 százalékos gazdasági csökkenést már földbeállásnak hívnak, akkor egy 4 hónapig tartó - gyakorlatilag - leállás mit jelent a Földön a lakosság azon részének, akik máról holnapra élnek, eddig sem volt megtakarításuk, most meg - ha kapnak - hitelből próbálnak majd élni. Azok nem egy párizsi kiruccanásra fognak gondolni először.
Arról nem is beszélve, hogy millió ok miatt (pl.a civil repülés minimum döcögős újra indulása) nem egyik napról a másikra fog felfutni újra a világ.
S akkor megúsztuk egy kétpúpú Gauss eloszlású járvánnyal...
 
Vedd figyelembe, hogy amikor 2 százalékos gazdasági csökkenést már földbeállásnak hívnak, akkor egy 4 hónapig tartó - gyakorlatilag - leállás mit jelent a Földön a lakosság azon részének, akik máról holnapra élnek, eddig sem volt megtakarításuk, most meg - ha kapnak - hitelből próbálnak majd élni. Azok nem egy párizsi kiruccanásra fognak gondolni először.
Arról nem is beszélve, hogy millió ok miatt (pl.a civil repülés minimum döcögős újra indulása) nem egyik napról a másikra fog felfutni újra a világ.
S akkor megúsztuk egy kétpúpú Gauss eloszlású járvánnyal...
A legszegényebb máról holnapra elő réteget érinti a legkevésbé a dolog. Hisz ők eddig is máról holnapra éltek legfeljebb ezután is. A piszkos fizikai munkát mindig el kell végezni úgyhogy munkabol se lessz kevesebb.nekik
 
A legszegényebb máról holnapra elő réteget érinti a legkevésbé a dolog. Hisz ők eddig is máról holnapra éltek legfeljebb ezután is. A piszkos fizikai munkát mindig el kell végezni úgyhogy munkabol se lessz kevesebb.nekik

Egyrészt igen - ha van munkája. (Speciel - hála a Kegyes Vezető értékrendjének, no meg a változtatásképtelenségemnek - én is ebbe a körbe tartozok 29 éve közalkalmazotti - tehát minimálbéres - dolgozóként.)
Úgyhogy nekem szinte felüdülés (legszebb öröm a káröröm, mert nincs benne irigység, s mert szívből jön), hogy azt látom, most mások is olyan mozgalmas, aktív szabadidő életet élnek, mint amit amúgy én "élek" (fesztiválok, wellness hétvégék, kiruccanások fapadossal, shopping körutak stb.), leszámítva azt, hogy én most gyakorlatilag statáriumban dolgozom (eü. ellátás), ők meg sírnak, hogy nincs munka, nincs tartalékuk.
Ma is bemonta' a tévébe a háziasszony, hogy jajajaj, drága lesz a villany, mert mindenki otthol' van; három laptop, egy PC, mosogatógép, meg szárítógép, oszt' fogy az áram.
Egyem a szíved, ha volt pénzed eddig majomra, akkor most miért nincs banánra!?

A fizikai munkákat is nagyrészt is a prosperáló gazdaság indukálja. (építőipar, logisztika stb.)
Na pont nekik nincs semmi megtakarításuk. Akiknek meg eddig viszonylag jól ment, de előre éltek, azokat meg bocs, de nem tudom sajnálni.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg