T
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ha hinni lehet a szép 3D-s infógrafikáknak, akkor a GE-féle XA100-ason a forgórészek azonos irányban forognak.
Áthelyeztem inkább ide a topikjába...Nem tudom, hogy volt-e már:
Nagyvonalúan zárójelbe tették az XA100 (GE) és XA101 (P&W) projekteket és most újabb hajtóművet fejlesztetnek.Pratt & Whitney accelerates development of NGAP engine...
In addition to RTX investment and work completed under government contracts, Pratt & Whitney has self-invested more than $30 million this year to further develop its model-based environment, which significantly improves the accuracy of propulsion design, including XA103. Driving quality work faster across the value stream – including more than 1,000 engineers and support staff, the customer, and over 100 domestic suppliers – will deliver XA103's adaptive technology at the speed of relevance.
Pratt & Whitney's NGAP team is working toward the next major milestone for the program, the Assembly Readiness Review, which will validate the timeline for the prototype's build and test. The XA103 engine is expected to test in the late 2020s.
![]()
RTX's Pratt & Whitney accelerates development of NGAP engine
Advanced digital models improve data sharing internally and with suppliers EAST HARTFORD, Conn., Sept. 23, 2025 /PRNewswire/ -- Pratt & Whitney, an RTX (NYSE: RTX) business, is accelerating the development of its XA103 engine for the U.S. Air Force's Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP)...www.rtx.com
Az baj, hogy nagy a teljesítménye?Nagyvonalúan zárójelbe tették az XA100 (GE) és XA101 (P&W) projekteket és most újabb hajtóművet fejlesztetnek.
Mondjuk ez érthető, mert a fenti két hajtómű egyenként 20 tonna feletti tolóerővel egy kéthajtóműves NGAD esetében már a Tu-22M3 kategóriát hozta volna, az pedig vadászgépnek nagy.
Számold ki. 40 tonna tolóerőhöz miféle gép kellhet?Az baj, hogy nagy a teljesítménye?
Normál méretű gép, marha erős hajtóművel, ami le van korlátozva (nő az elettartam is) így nem kell majd az élettartama során a különböző fejlesztesek okozta tömegnövekedés miatt új hajtómű, csak több teljesítményt engedni a már meglévőnek.Számold ki. 40 tonna tolóerőhöz miféle gép kellhet?
Kb egy 35-40 tonnás. De inkább sokkal több.
Mert egy ekkora gép viszont már nem manőverezik, tehát nagy energiafelesleg se kell neki, máskülönben a darabjaira hullik.
Az 1 feletti tolóerő/tömeg arány egészséges repülési össztömege fegyverzettel, keróval valahol 23-25 tonna környékén van, mégpedig a jelenleg ismert, rendelkezésre álló és költséghatékonyan gyártható szerkezeti anyagok képességeit illetően.
Egy 40 tonnás repülőgép sanszosan 20-22 tonna szerkezettel, kb 12-16 tonna kerozinnal és 3-5 tonna légiharc fegyverzettel van felvértezve, amiből az igazi gond a szerkezeti tömeg.
A Raptoré 19.8 tonna, bírja is a 10g-t, de csak maximum 30 tonnás MTOW-nál.
Lehet építeni 40+ tonnás vadászgépet, sőt nehezebbet is, de akkor az nem fog intenzíven manőverezni. De ha nem fog intenzíven manőverezni, akkor minek a tömegével azonos, vagy még annál is nagyobb tolóerő?
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..