A Boeing 239 millió $ os szerződést kötött az Apache továbbfejlesztett turbina integrációs fázisára
Az arizonai Mesaban levo Boeing Co. 239 590 243 $ költség-plusz fix díjú szerződést kapott az Apache továbbfejlesztett turbina II. integrációs fázisára. A Továbbfejlesztett Turbina Program (ITEP), korábban az Advanced Affordable Turbine Engine (AATE) program, az Egyesült Államok hadseregének projektje az UH-60 Black Hawk és az AH-64 Apache GE-T700 csere hajtóművének a fejlesztésére, az üzemanyag-fogyasztás, a teljesítmény, a tartósság és a költségek javítására. A munkát az arizonai Mesában végzik, a befejezés becsült időpontja 2026. dec 31. A 2021-es és 2022- pénzügyi évben a kutatás, fejlesztés, tesztelés és értékelés során a hadsereg 18 000 000 $ os kötelezettséget vállalt a díj odaítélésekor.
2007-ben a Honeywell és a Pratt & Whitney megalapította az Advanced Turbine Engine Company (ATEC) vegyesvállalatot.
Az AATE fejlesztését támogató tudományos és technológiai szakasz két szerződésből állt:
- az egyiket 2008 májusában az ATEC-nek ítélték odave 108 millió dollárért a HPW3000 fejlesztésére,
- a másikat pedig a GE Aviation-nek ítélték oda 2007 végén a GE3000-ért.
2009 júliusában az Egyesült Államok hadserege bejelentette, hogy az AATE fejlesztése a Továbbfejlesztett Turbina Program (ITEP) keretében folytatodik;
Az ITEP programnak olyan hajtóműnek kell lennie, amely javítja az AH-64 és UH-60 hot-high kapacitást, és növeli a harci hatúsugarat.
2019. február 1-jén az amerikai hadsereg a GE T901-et választotta az ITEP program nyertesének, és 517 millió dollárért ítélte oda a Mérnöki és Gyártásfejlesztési (EMD) szerződést.
A 3000 LE kimenő teljesítmény javítása mellett az AATE-ra vonatkozó célok
- az üzemanyag-fogyasztás 25%-os csökkentése (kevesebb, mint 0,347 lb/le/h, 211 g/kW/h),
- a teljesítmény tömeg arány 65%-os javulása (több mint 6,5 ló/font, 10,7 kW/kg),
- a tervezési élettartam 20%-os javulása (több mint 6000 óra és 15000 ciklus),
- a termelési klts.ek 35%-os csökkenése (motoronként kevesebb, mint 650 ezer dollár)
- a karbantartási költségek, és a termékfejlesztési költségek 15%-os csökkentése
Az AATE program célja a jelenlegi T700-701D változat 3000 LE teljesítményénél 50% al erősebb hajtómű kifejlesztése, de ez már a reduktorok, áttételház, a rotorlapátok és a farok rotor korszerűsítését is igényli. Az ATEC és a GE tervei szerint az új hajtómű kiegészítő tápegység (APU) nélkül is el fog indulni, egyedül az akkumulátorok használatával. Az UH-60 és AH-64 jelenleg Honeywell GTCP 36-150 APU-kkal van felszerelve.
A Továbbfejlesztett Turbina Program (ITEP) segítségével a harci sugár várhatóan 500 km-rel (270 nmi) nő. A meleg és magas üzemi csúcsmagasság 4000 lábról 6000 lábra (1200 lábra 1800 m-re) emelkedik 95 °F (35 °C) hőmérsékleten. A teljesítménycélokat részben az afganisztáni és iraki műveletek, valamint a repülőgépváz súlyának növekedése határozta meg.
2025 után az ITEP program keretében több mint 1300 Sikorsky UH-60 Black Hawk és több mint 600 Boeing AH-64 Apache ot terveznek újra hajtóművezni, továbbá ezzel a hajtóművel tervezik felszerelni a FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) program nyertesét is.