AIM-120 AMRAAM (Hughes,Raytheon)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 448
15 765
113
Éleslövészetet tartok és lepapírozom, hogy ellőttem 10 darabot. A valóságban csak 9-et lőttem el. Ami maradt azzal azt csinálok amit akarok. Az ilyen húzásokat a gyártó, hogyan tudja kivédeni?

Na most itt az a baj, hogy az indító gép fedélzeti számítógépe a világon mindent rögzít. Azt pedig a gyár a készlethiánykor lekérdi, a dokumentálás részéként (a fegyverintegrációnak ez is része, hogy a fegyvert doksizza a fed. számítógép).
Ha tehát neked hiányzik 10 AMRAAM, akkor a gép meg a raksi gyártója kéri szépen a lövészet elektronikus dokumentációját. Hogy milyen radar üzemmód volt használatban, milyen indítási paraméterek voltak, mire lőttek, eredményesség. Az SMS segítségével letárolja, mi van rajta, mikor ment el, milyen üzemmódban, stb…
Egy ócska 737 letárolja kg.-ra, mennyit tankoltál bele, merre járt, M&B adatok, stb (részben balesetkivizsgálási célokból is). Akkor egy harci gép ennél sokkal többet fog, ráadásul egy lövészet eredményei hasznosak, hiszen baromi drága folyamat. Kiértékelésre kellenek a telemetrikus+fedélzeti adatok. Vagyis a lövészetnek nyoma van a gép memóriájában (meg a földön).

Az IFF problémáját valószínűleg elegánsan megoldják: egyáltalán nem indul a rakéta.

Ez már nyilván a fantázia birodalma, de a lejelentést több módon is könnyen el tudom képzelni.
Időszakos: Leszállás után, amikor a gépet rádugják az ALIS F-16-os megfelelőjére, akkor nemcsak a diagnosztikai adatok, alkatrész rendelési listák és firmware frissítések áramlanak az LM szerverei és a vevő között, hanem a lerepült útvonal, begyűjtött elektromágneses ujjlenyomatok, esetleges fegyverhasználat, stb. is. Végül is, érted, na, barátok között nincsenek titkok... :)
Valós idejű: A gép, vagy akár a rakéta is beépített GPS vevője alapján, kódolt, fehér zajnak álcázott csatornán egy műholdon keresztül elküldi az adatokat az LM szervereinek. Egy teljes konfliktus a fegyverek útvonalával együtt valós időben követhető. Lehet, hogy van valahol egy terem, ahol egy hatalmas kijelzőn, kólát szürcsölgetve követik minden eladott gyártmányuk pontos helyét és sorsát. Ez lehet, hogy első hallásra túlzásnak tűnik, de a civil repülésben az újabb hajtóművek monitorozó rendszerei már így működnek, ezért igen valószínű, hogy a jóval fejlettebb katonai hardverek is legalább itt tartanak.

Ha bármelyik módon gyanús tevékenységet észlelnek, nem indul be a rakétahajtómű, letilt a gépben a FADEC, vagy esetleg beindul a katapult, ki tudja… :)

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a távvezérlés tényét természetesen nem kell tudnia senkinek, még a pilótának sem, végül is van, hogy egy optimális pozícióból indított rakéta sajnos épp elvétette a célt, sőt, megkergült fly-by-wire rendszerek is elképzelhetőek, későn működésbe lépő kivetőtöltettel az ülés alatt, vagy besült kabintető lerobbantó szerkezettel… de hívjatok nyugodtan paranoidnak. :) )


Hát abban nem vagyok biztos, hogy akármilyen haderő aláírna ilyen szerződést. Hogy lekapcsolja a FADEC-et meg katapultálást indít be (utóbbi asszem full manuális, de javíts ki ha tévedek)? Ez rep. biztonság alapvető veszélyeztetése lenne. Amúgy is megnézném, egy jobb haderő mit szólna a bázisáról kiinduló ellenőrizetlen adatforgalomra (bár nem mondasz hülyeséget, sőt! Volt belőle balhé, hogy az ismert hálózaton több adatot küldött haza valamelyik ALIS szerű karbantartási rendszer, mint illett volna. Azóta sokan áttértek saját cuccokra, pont emiatt, szerződésmódosítással).
A valós idejűben meg az a baj, hogy a harci gépek nem civil szállítók, nem lehet csak úgy ész nélkül sugározni róluk vagy bradcastolni, az elárulja a helyzetüket. Az EMCON szerintem ezt kizárja. Ráadásul VHF és attól fölfelé freki, vagyis LOS miatt csak a műholdas adás jöhet szóba – annak tudatában, hogy az USAF pont mostanában kezdte gyakorolni, hogy műholdak nélkül operáljanak (mert elveszítik/szétzavarják/eltérítik őket), elég valószínűtlen ilyen adatok továbbítása (felesleges biztonsági kockázat).
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
A gép amire ráraktad.
Jóóó, jóóóó és az ki látja??? Itt nem egy pilóta magányos akciójáról van szó, hanem egy államgépezetéről. A pakik le akarnak nyúlni egy AMRAAM-ot, mi állíthatja meg őket? A gyártó a felhasználás minden fázisában delegál oda egy embert aki megfigyel?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 356
84 188
113
Jóóó, jóóóó és az ki látja??? Itt nem egy pilóta magányos akciójáról van szó, hanem egy államgépezetéről. A pakik le akarnak nyúlni egy AMRAAM-ot, mi állíthatja meg őket? A gyártó a felhasználás minden fázisában delegál oda egy embert aki megfigyel?

Az amerikaiak.Ma már digitális kapcsolatban állnak a gépek a gyártóval(ha nem is real time).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ok, de ki a halál látja ezt? Csak és kizárólag az én embereim.
Abban a pillanatban mikor felkapcsolják az AKKU-főkapcsolót és a fedélzeti rendszerek főkapcsolóit, az fogja látni akit a gyártó beleépített automatikus adatkapcsolatként. Persze ha még működik az a rendszer, tehát garantáltan kibír két nagyjavítás közötti üzemidőt, és nem bízzák az üzemeltetőre hanem a gyártó cég végzi a nagyjavítását.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Na most itt az a baj, hogy az indító gép fedélzeti számítógépe a világon mindent rögzít. Azt pedig a gyár a készlethiánykor lekérdi, a dokumentálás részéként (a fegyverintegrációnak ez is része, hogy a fegyvert doksizza a fed. számítógép).
Ezt nem lehet leutánozni?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 448
15 765
113
Ezt nem lehet leutánozni?

Ezért nem adják ki a forráskódokat/felső hozzáféréseket senkinek... hogy ilyen szinten belenyúlj, az kell (lásd iPhone felboncolása FBI vs. Apple, de nem voltam avionikus soha. Mindenesetre Mo.n senki nem tud ilyesmibe belenyúlni polgári vonalon sem, megy a gyártóhoz). Izrael számára pont emiatt kellett új forráskódokat gépelni az F-35-höz, mert bele akarnak nyúlkálni a gép lelkébe.
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen
M

molnibalage

Guest
Az IFF problémáját valószínűleg elegánsan megoldják: egyáltalán nem indul a rakéta.

Ez már nyilván a fantázia birodalma, de a lejelentést több módon is könnyen el tudom képzelni.
Időszakos: Leszállás után, amikor a gépet rádugják az ALIS F-16-os megfelelőjére, akkor nemcsak a diagnosztikai adatok, alkatrész rendelési listák és firmware frissítések áramlanak az LM szerverei és a vevő között, hanem a lerepült útvonal, begyűjtött elektromágneses ujjlenyomatok, esetleges fegyverhasználat, stb. is. Végül is, érted, na, barátok között nincsenek titkok... :)
Valós idejű: A gép, vagy akár a rakéta is beépített GPS vevője alapján, kódolt, fehér zajnak álcázott csatornán egy műholdon keresztül elküldi az adatokat az LM szervereinek. Egy teljes konfliktus a fegyverek útvonalával együtt valós időben követhető. Lehet, hogy van valahol egy terem, ahol egy hatalmas kijelzőn, kólát szürcsölgetve követik minden eladott gyártmányuk pontos helyét és sorsát. Ez lehet, hogy első hallásra túlzásnak tűnik, de a civil repülésben az újabb hajtóművek monitorozó rendszerei már így működnek, ezért igen valószínű, hogy a jóval fejlettebb katonai hardverek is legalább itt tartanak.

Ha bármelyik módon gyanús tevékenységet észlelnek, nem indul be a rakétahajtómű, letilt a gépben a FADEC, vagy esetleg beindul a katapult, ki tudja… :)

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a távvezérlés tényét természetesen nem kell tudnia senkinek, még a pilótának sem, végül is van, hogy egy optimális pozícióból indított rakéta sajnos épp elvétette a célt, sőt, megkergült fly-by-wire rendszerek is elképzelhetőek, későn működésbe lépő kivetőtöltettel az ülés alatt, vagy besült kabintető lerobbantó szerkezettel… de hívjatok nyugodtan paranoidnak. :) )

Na de pont erről van szó, szelektivitás akkor nincs.
Ki mondta, hogy ALIS megfelelője van? Egy rakás olyan F-16-os szolgál, ami a 90-es évek MLU szintjén van. Akkor még rohadtul nem volt divat ez a fajta "mindent online" marhulás

Az AIM-120-on nincs GPS vevő. A gépen meg simán lekapcsolják és jónapot. Persze INS navigáció is ad pozíciót, de magát a fegyvert kétlem, hogy arra tervezték volna, hogy akkor hogyan tudja saját magát kinyírni politikai ok alapján.

A valós időben követésen is mosolygok. Fel sem kapcsolja a data linket és csá. A repülőgépek sajátossága, hogy az alrendszerek lekapcsolhatóak hibakeresés okán is...

Abban a pillanatban mikor felkapcsolják az AKKU-főkapcsolót és a fedélzeti rendszerek főkapcsolóit, az fogja látni akit a gyártó beleépített automatikus adatkapcsolatként. Persze ha még működik az a rendszer, tehát garantáltan kibír két nagyjavítás közötti üzemidőt, és nem bízzák az üzemeltetőre hanem a gyártó cég végzi a nagyjavítását.
Hóóóóóóóóóóóóó....

Vasbeton hangárban állva? Ha nincs fizikai kapcsolat bármilyen rendszerhez csatlakozáshoz, akkor bizony senki nem lát semmit. Vagy, a ez követelmény, akkor megint elröhögöm magam, mert airstrip féle üzemben ilyen állandó kapcsolat létesítése muris és veszélyes is.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 574
18 500
113
Na de pont erről van szó, szelektivitás akkor nincs.
Ki mondta, hogy ALIS megfelelője van? Egy rakás olyan F-16-os szolgál, ami a 90-es évek MLU szintjén van. Akkor még rohadtul nem volt divat ez a fajta "mindent online" marhulás

Az AIM-120-on nincs GPS vevő. A gépen meg simán lekapcsolják és jónapot. Persze INS navigáció is ad pozíciót, de magát a fegyvert kétlem, hogy arra tervezték volna, hogy akkor hogyan tudja saját magát kinyírni politikai ok alapján.

A valós időben követésen is mosolygok. Fel sem kapcsolja a data linket és csá. A repülőgépek sajátossága, hogy az alrendszerek lekapcsolhatóak hibakeresés okán is...


Hóóóóóóóóóóóóó....

Vasbeton hangárban állva? Ha nincs fizikai kapcsolat bármilyen rendszerhez csatlakozáshoz, akkor bizony senki nem lát semmit. Vagy, a ez követelmény, akkor megint elröhögöm magam, mert airstrip féle üzemben ilyen állandó kapcsolat létesítése muris és veszélyes is.
Ha jól emlékszem, nekünk is új, speciális tároló épületet kellett felhúznunk Kecskeméten az Amraam-oknak, gondolom, az amerikaiak bármikor ellenőrizhetik a rakétákat, pl a darabszámot is. Elvileg nem tudsz ellopni egyet, hogy átadd a kínaiaknak ellenőrzésre, visszafejtésre.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 573
12 555
113
...Hát abban nem vagyok biztos, hogy akármilyen haderő aláírna ilyen szerződést. Hogy lekapcsolja a FADEC-et meg katapultálást indít be (utóbbi asszem full manuális, de javíts ki ha tévedek)? Ez rep. biztonság alapvető veszélyeztetése lenne. Amúgy is megnézném, egy jobb haderő mit szólna a bázisáról kiinduló ellenőrizetlen adatforgalomra (bár nem mondasz hülyeséget, sőt! Volt belőle balhé, hogy az ismert hálózaton több adatot küldött haza valamelyik ALIS szerű karbantartási rendszer, mint illett volna. Azóta sokan áttértek saját cuccokra, pont emiatt, szerződésmódosítással)...
A.

Szerintem a hozzászólásod általam önkényesen kiragadott részének második részében pont magad válaszolod meg a választ a megoldásra:
Van egy - jogászok által körmönfontan, enciklopédiavastagságban szerkesztett - szerződés, amiben nincs - vagy a vevő/alkalmazó nem szúrja ki, nem látja életszerűen bekövetkezhetőnek stb., stb. - ami ellenére több adat forgalmazódik, mint illene? :eek:

Nem értek hozzá, de gondolom, hogyha nálad a forráskód, akkor:

1, Azt állítasz be a rendszeren, amit nem szégyellsz, mert a vevőd/megrendelőd úgysem tudja előre sem azt, hogy mi lesz, amikor beüt a gebasz, meg úgysem fogja tudni bizonyítani, hogy bug volt e, vagy feature a bedöglött rakéta, a leállt hajtómű stb.

2, A megrendelőd/vevőd a hajára kenheti a szerződést, mert lásd első pont.

Úgyhogy ő szépen aláírja a szerződést.
...Lásd még biztosítási szerződések...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 448
15 765
113
Szerintem a hozzászólásod általam önkényesen kiragadott részének második részében pont magad válaszolod meg a választ a megoldásra:
Van egy - jogászok által körmönfontan, enciklopédiavastagságban szerkesztett - szerződés, amiben nincs - vagy a vevő/alkalmazó nem szúrja ki, nem látja életszerűen bekövetkezhetőnek stb., stb. - ami ellenére több adat forgalmazódik, mint illene? :eek:

Nem értek hozzá, de gondolom, hogyha nálad a forráskód, akkor:

1, Azt állítasz be a rendszeren, amit nem szégyellsz, mert a vevőd/megrendelőd úgysem tudja előre sem azt, hogy mi lesz, amikor beüt a gebasz, meg úgysem fogja tudni bizonyítani, hogy bug volt e, vagy feature a bedöglött rakéta, a leállt hajtómű stb.

2, A megrendelőd/vevőd a hajára kenheti a szerződést, mert lásd első pont.

Úgyhogy ő szépen aláírja a szerződést.
...Lásd még biztosítási szerződések...

Hát itt alapvetően nem valami egetrengető kémkedésre kell gondolni (végül is a cég a saját termékét monitorozza kérésre), de olyan dolgokat is átküldött, amire nem lett volna szükség, mint térképek és hasonlók. Igazából nem félelmetes katonai titkok (NATO országról beszélünk), de kemény arrogancia a gyártó részéről. Amúgy forráskód ide vagy oda, a lebukás pont nem is volt nehéz, simán gyanúsan nagy volt az adatforgalom. vagyis észrevették, úgy, hogy tudták, van adatforgalom, vagyis még annak a forgalmát is lehet mérni. A lényeg, hogy innentől már figyelnek erre a vevők (asszem ők is átnézhetik, mit küld vissza a cucc). Ez kiszűrhető és ellenőrizhető (szerintem erre nem is gondolt senki, annó, de mondjuk arra se gondol senki, hogy a telója a világon mindent felküld felhőbe meg a jó ég tudja hová. Ma ez a divat... :S).

Viszont tudni kell, hogy a gyártóval való direkt kapcsolat elképesztően növeli a maintenance hatékonyságát- sok ezer óra munkát és ezzel pénzt takarít meg - szóval nem ok nélkül erőltetik. Baromi hasznos.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 573
12 555
113
Hát itt alapvetően nem valami egetrengető kémkedésre kell gondolni (végül is a cég a saját termékét monitorozza kérésre), de olyan dolgokat is átküldött, amire nem lett volna szükség, mint térképek és hasonlók. Igazából nem félelmetes katonai titkok (NATO országról beszélünk), de kemény arrogancia a gyártó részéről. Amúgy forráskód ide vagy oda, a lebukás pont nem is volt nehéz, simán gyanúsan nagy volt az adatforgalom. vagyis észrevették, úgy, hogy tudták, van adatforgalom, vagyis még annak a forgalmát is lehet mérni. A lényeg, hogy innentől már figyelnek erre a vevők (asszem ők is átnézhetik, mit küld vissza a cucc). Ez kiszűrhető és ellenőrizhető (szerintem erre nem is gondolt senki, annó, de mondjuk arra se gondol senki, hogy a telója a világon mindent felküld felhőbe meg a jó ég tudja hová. Ma ez a divat... :S).

Viszont tudni kell, hogy a gyártóval való direkt kapcsolat elképesztően növeli a maintenance hatékonyságát- sok ezer óra munkát és ezzel pénzt takarít meg - szóval nem ok nélkül erőltetik. Baromi hasznos.

Abszolút logikus, amit írsz.
Én nem is gondolok eget rengető kémkedésre.
Valóban elég lehet az nyugis régiókban (pl. a jelenlegi Közép-Európa), hogy X időnként úgymond frissíttetned kell a szoftvert, s akkor nincs adatforgalom.
A bibi egy olyan egy olyan térség, ahol mindenki lőporos hordón pipázik, mint épp a jelenlegi szitu.
A fegyver gyártója, support biztosítója megfogadja nyilvánosan Indiának, hogy nyugodtság van, döglött a madárka, Pakisztánnak meg, hogy dehogy?
Ez hogy?
Ahogy írtam korábban; felszállsz egy olyan fegyverrel/géppel, ami eskü, hogy jó, oszt' mégse!?
Mert ez láthatón olyan térség, hogy lehet holnap reggel a cerkaméregetés már nem a legendás határátkelős ceremónia, hanem ugyan nukit éppen talán még nem eregetnek, de a helyi okostelósok már olyan légipárbajokat videóznak, hogy ihaj!
Ahhoz, ha szavahihető akarsz maradni a jövendő vásárló felé - aki ugye elhiszi, hogy vele ugyanezt nem fogod eljátszani:D:D:D - akkor mese nincs, vagy le kell tiltani a paki rakétát függesztés előtt, vagy nyomon kell követned real time...
Agyrém.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy friss infó az AMRAAM jelenlegi áráról.
Japán vásárlás:
160 AIM-120C-7 (+1 db radart és a vezérlő egységet tartalmazó fejrész) = $317 millió
Az ár tartalmazza:
- tároló konténereket;
- termék támogatás és célszerszámok;
- pót és tartalék alkatrészek;
- technikai és logisztikai támogatás
Magyarán egy db. rakéta full szervízzel $2 millió
A Japán beszerzés nagyságrendje jól összemérhető egy komplett 12 indítós (indítónként 6 db rakéta) NASAMS osztály rakéta szükségletével és segít megbecsülni hogy nekünk mennyibe fog kerülni egy NASAMS osztály
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 111
80 909
113
T

Törölt tag 1586

Guest
Air Force Developing AMRAAM Replacement to Counter China
Lockheed Martin is the developer and the missile is designated AIM-260.
Idézet az Aviation Week cikkből:
"Few details about the AIM-260 are disclosed. Genatempo called the weapon “JATM,” which is understood to stand for the Joint Air Tactical Missile (JATM). He noted the weapon does not use ramjet propulsion, and is compatible with the form-factor of the AIM-120. This journalist asked how the AIM-260 achieves significantly greater range than the AIM-120D, yet is closely similar in size. Asked if the weapon uses a more efficient motor or propellant or if it perhaps employs a smaller weapon to accommodate additional fuel volume, Genatempo replied that each of those options are in the trade space for achieving greater range."
Magyarán nem lesz ramjet mint a Meteor, viszont kisebb lesz a harci rész hogy nagyobb lehessen a rakéta motor (CUDA?) és valami ütősebb hajtóanyagot találtak hajtóanyagnak.