1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

AIM-120 AMRAAM

Diskurzus a(z) 'Fegyverzet és szenzorok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 5..

  1. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Na most itt az a baj, hogy az indító gép fedélzeti számítógépe a világon mindent rögzít. Azt pedig a gyár a készlethiánykor lekérdi, a dokumentálás részéként (a fegyverintegrációnak ez is része, hogy a fegyvert doksizza a fed. számítógép).
    Ha tehát neked hiányzik 10 AMRAAM, akkor a gép meg a raksi gyártója kéri szépen a lövészet elektronikus dokumentációját. Hogy milyen radar üzemmód volt használatban, milyen indítási paraméterek voltak, mire lőttek, eredményesség. Az SMS segítségével letárolja, mi van rajta, mikor ment el, milyen üzemmódban, stb…
    Egy ócska 737 letárolja kg.-ra, mennyit tankoltál bele, merre járt, M&B adatok, stb (részben balesetkivizsgálási célokból is). Akkor egy harci gép ennél sokkal többet fog, ráadásul egy lövészet eredményei hasznosak, hiszen baromi drága folyamat. Kiértékelésre kellenek a telemetrikus+fedélzeti adatok. Vagyis a lövészetnek nyoma van a gép memóriájában (meg a földön).

    Hát abban nem vagyok biztos, hogy akármilyen haderő aláírna ilyen szerződést. Hogy lekapcsolja a FADEC-et meg katapultálást indít be (utóbbi asszem full manuális, de javíts ki ha tévedek)? Ez rep. biztonság alapvető veszélyeztetése lenne. Amúgy is megnézném, egy jobb haderő mit szólna a bázisáról kiinduló ellenőrizetlen adatforgalomra (bár nem mondasz hülyeséget, sőt! Volt belőle balhé, hogy az ismert hálózaton több adatot küldött haza valamelyik ALIS szerű karbantartási rendszer, mint illett volna. Azóta sokan áttértek saját cuccokra, pont emiatt, szerződésmódosítással).
    A valós idejűben meg az a baj, hogy a harci gépek nem civil szállítók, nem lehet csak úgy ész nélkül sugározni róluk vagy bradcastolni, az elárulja a helyzetüket. Az EMCON szerintem ezt kizárja. Ráadásul VHF és attól fölfelé freki, vagyis LOS miatt csak a műholdas adás jöhet szóba – annak tudatában, hogy az USAF pont mostanában kezdte gyakorolni, hogy műholdak nélkül operáljanak (mert elveszítik/szétzavarják/eltérítik őket), elég valószínűtlen ilyen adatok továbbítása (felesleges biztonsági kockázat).
     
  2. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Jóóó, jóóóó és az ki látja??? Itt nem egy pilóta magányos akciójáról van szó, hanem egy államgépezetéről. A pakik le akarnak nyúlni egy AMRAAM-ot, mi állíthatja meg őket? A gyártó a felhasználás minden fázisában delegál oda egy embert aki megfigyel?
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Az amerikaiak.Ma már digitális kapcsolatban állnak a gépek a gyártóval(ha nem is real time).
     
  4. emel

    emel Well-Known Member

    Abban a pillanatban mikor felkapcsolják az AKKU-főkapcsolót és a fedélzeti rendszerek főkapcsolóit, az fogja látni akit a gyártó beleépített automatikus adatkapcsolatként. Persze ha még működik az a rendszer, tehát garantáltan kibír két nagyjavítás közötti üzemidőt, és nem bízzák az üzemeltetőre hanem a gyártó cég végzi a nagyjavítását.
     
  5. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Naigen, ebben van valami.
     
  6. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ezt nem lehet leutánozni?
     
  7. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Ezért nem adják ki a forráskódokat/felső hozzáféréseket senkinek... hogy ilyen szinten belenyúlj, az kell (lásd iPhone felboncolása FBI vs. Apple, de nem voltam avionikus soha. Mindenesetre Mo.n senki nem tud ilyesmibe belenyúlni polgári vonalon sem, megy a gyártóhoz). Izrael számára pont emiatt kellett új forráskódokat gépelni az F-35-höz, mert bele akarnak nyúlkálni a gép lelkébe.
     
    Mackensen likes this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Na de pont erről van szó, szelektivitás akkor nincs.
    Ki mondta, hogy ALIS megfelelője van? Egy rakás olyan F-16-os szolgál, ami a 90-es évek MLU szintjén van. Akkor még rohadtul nem volt divat ez a fajta "mindent online" marhulás

    Az AIM-120-on nincs GPS vevő. A gépen meg simán lekapcsolják és jónapot. Persze INS navigáció is ad pozíciót, de magát a fegyvert kétlem, hogy arra tervezték volna, hogy akkor hogyan tudja saját magát kinyírni politikai ok alapján.

    A valós időben követésen is mosolygok. Fel sem kapcsolja a data linket és csá. A repülőgépek sajátossága, hogy az alrendszerek lekapcsolhatóak hibakeresés okán is...

    Hóóóóóóóóóóóóó....

    Vasbeton hangárban állva? Ha nincs fizikai kapcsolat bármilyen rendszerhez csatlakozáshoz, akkor bizony senki nem lát semmit. Vagy, a ez követelmény, akkor megint elröhögöm magam, mert airstrip féle üzemben ilyen állandó kapcsolat létesítése muris és veszélyes is.
     
  9. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Ha jól emlékszem, nekünk is új, speciális tároló épületet kellett felhúznunk Kecskeméten az Amraam-oknak, gondolom, az amerikaiak bármikor ellenőrizhetik a rakétákat, pl a darabszámot is. Elvileg nem tudsz ellopni egyet, hogy átadd a kínaiaknak ellenőrzésre, visszafejtésre.
     
  10. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  11. misinator

    misinator Well-Known Member

    Szerintem a hozzászólásod általam önkényesen kiragadott részének második részében pont magad válaszolod meg a választ a megoldásra:
    Van egy - jogászok által körmönfontan, enciklopédiavastagságban szerkesztett - szerződés, amiben nincs - vagy a vevő/alkalmazó nem szúrja ki, nem látja életszerűen bekövetkezhetőnek stb., stb. - ami ellenére több adat forgalmazódik, mint illene? :eek:

    Nem értek hozzá, de gondolom, hogyha nálad a forráskód, akkor:

    1, Azt állítasz be a rendszeren, amit nem szégyellsz, mert a vevőd/megrendelőd úgysem tudja előre sem azt, hogy mi lesz, amikor beüt a gebasz, meg úgysem fogja tudni bizonyítani, hogy bug volt e, vagy feature a bedöglött rakéta, a leállt hajtómű stb.

    2, A megrendelőd/vevőd a hajára kenheti a szerződést, mert lásd első pont.

    Úgyhogy ő szépen aláírja a szerződést.
    ...Lásd még biztosítási szerződések...
     
  12. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Hát itt alapvetően nem valami egetrengető kémkedésre kell gondolni (végül is a cég a saját termékét monitorozza kérésre), de olyan dolgokat is átküldött, amire nem lett volna szükség, mint térképek és hasonlók. Igazából nem félelmetes katonai titkok (NATO országról beszélünk), de kemény arrogancia a gyártó részéről. Amúgy forráskód ide vagy oda, a lebukás pont nem is volt nehéz, simán gyanúsan nagy volt az adatforgalom. vagyis észrevették, úgy, hogy tudták, van adatforgalom, vagyis még annak a forgalmát is lehet mérni. A lényeg, hogy innentől már figyelnek erre a vevők (asszem ők is átnézhetik, mit küld vissza a cucc). Ez kiszűrhető és ellenőrizhető (szerintem erre nem is gondolt senki, annó, de mondjuk arra se gondol senki, hogy a telója a világon mindent felküld felhőbe meg a jó ég tudja hová. Ma ez a divat... :S).

    Viszont tudni kell, hogy a gyártóval való direkt kapcsolat elképesztően növeli a maintenance hatékonyságát- sok ezer óra munkát és ezzel pénzt takarít meg - szóval nem ok nélkül erőltetik. Baromi hasznos.
     
    misinator likes this.
  13. misinator

    misinator Well-Known Member

    Abszolút logikus, amit írsz.
    Én nem is gondolok eget rengető kémkedésre.
    Valóban elég lehet az nyugis régiókban (pl. a jelenlegi Közép-Európa), hogy X időnként úgymond frissíttetned kell a szoftvert, s akkor nincs adatforgalom.
    A bibi egy olyan egy olyan térség, ahol mindenki lőporos hordón pipázik, mint épp a jelenlegi szitu.
    A fegyver gyártója, support biztosítója megfogadja nyilvánosan Indiának, hogy nyugodtság van, döglött a madárka, Pakisztánnak meg, hogy dehogy?
    Ez hogy?
    Ahogy írtam korábban; felszállsz egy olyan fegyverrel/géppel, ami eskü, hogy jó, oszt' mégse!?
    Mert ez láthatón olyan térség, hogy lehet holnap reggel a cerkaméregetés már nem a legendás határátkelős ceremónia, hanem ugyan nukit éppen talán még nem eregetnek, de a helyi okostelósok már olyan légipárbajokat videóznak, hogy ihaj!
    Ahhoz, ha szavahihető akarsz maradni a jövendő vásárló felé - aki ugye elhiszi, hogy vele ugyanezt nem fogod eljátszani:D:D:D - akkor mese nincs, vagy le kell tiltani a paki rakétát függesztés előtt, vagy nyomon kell követned real time...
    Agyrém.
     
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

    Egy friss infó az AMRAAM jelenlegi áráról.
    Japán vásárlás:
    160 AIM-120C-7 (+1 db radart és a vezérlő egységet tartalmazó fejrész) = $317 millió
    Az ár tartalmazza:
    - tároló konténereket;
    - termék támogatás és célszerszámok;
    - pót és tartalék alkatrészek;
    - technikai és logisztikai támogatás
    Magyarán egy db. rakéta full szervízzel $2 millió
    A Japán beszerzés nagyságrendje jól összemérhető egy komplett 12 indítós (indítónként 6 db rakéta) NASAMS osztály rakéta szükségletével és segít megbecsülni hogy nekünk mennyibe fog kerülni egy NASAMS osztály
     
    fishbed, KoviUbi, svajcibeka and 5 others like this.
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    rudi, fishbed, torsen and 1 other person like this.
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Idézet az Aviation Week cikkből:
    "Few details about the AIM-260 are disclosed. Genatempo called the weapon “JATM,” which is understood to stand for the Joint Air Tactical Missile (JATM). He noted the weapon does not use ramjet propulsion, and is compatible with the form-factor of the AIM-120. This journalist asked how the AIM-260 achieves significantly greater range than the AIM-120D, yet is closely similar in size. Asked if the weapon uses a more efficient motor or propellant or if it perhaps employs a smaller weapon to accommodate additional fuel volume, Genatempo replied that each of those options are in the trade space for achieving greater range."
    Magyarán nem lesz ramjet mint a Meteor, viszont kisebb lesz a harci rész hogy nagyobb lehessen a rakéta motor (CUDA?) és valami ütősebb hajtóanyagot találtak hajtóanyagnak.
     
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Erősen hunyorogva Meteor koncepció másolaton gondolkoznak? Vagy kétfokozatú AAM-en...?
     
  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Azt hiszem ez inkább ebbe a topicba való.
    $ 500 millió 180 db C7 rakétáért nagyon soknak tűnik…o_O
    A Japánok 160 db-ért $ 317 milliót fizettek (ld. fent)

    Lehet hogy ez az ár már tartalmazza a Sentinel radarokat is? Azok olyan $ 10 millió / db körül vannak.
     
    Terminator likes this.
  19. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    azért , nem mondanám hogy annyira kiverné a biztosítékot , tessék pár link viszonyítási alapnak
    Norvégia
    Hollandia
    Jordánia
    Dánia
    Ausztrália
    szerintem egy erős közepes árat kaptunk , volt ez rosszabb is amúgy...
     
    rudi and Centurio like this.
  20. Terminator

    Terminator Well-Known Member

Ezen oldal megosztása