A C-17 megszületését honnan számolod? A YC-15-ös történettől vagy attól fogva, hogy valóban eldöntötték, hogy stratégiai szállítógép kell?
1980-tol, amikor kitalaltak, hogy kell egy ilyen gep, 1995-ig, amikor leszallitottak az elsot.
A C-17 egy sikeres típus lett, igazán komoly gondra nem emlékszem vele kapcsolatban.
Arra nem tudok valaszt adni, mire emlekszel, de ~15 ev (!) tervezes utan illik neki vegre sikeresnek lennie... amugy a masfel evtized vegen meg a szarnyak ujjatervezese volt napirenden, amikor kiderult, hogy nem tudjak a USAF altal elvart overloadot stb. 1993-ban meg tenykent jelentettek a Congress illetekes cmtte fele, hogy a load test sikertelensege valoban harom dolog miatt tortent, computational design error, optimistic design assumptions and placement of test loads, majd leszogeztek, hogy az attervezett szarny meg fog oldani mindent problemat:
https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a376299.pdf
Ehhez képest az A400 jelenleg egy borzalom.
Err, a C-17-es tortenetehez kepest sokkal elorebb jar, 15 evvel a program indulasa (2003) utan mar 100 korul jar a leszallitott gepek szama es nem az elsot adjak at.
Iszonyatosan drága ahhoz képest, hogy egy C-141-nél kisebb teherbírással bír és annál még lassabb is.
Szerintem te keversz valamit: a C-141, most neztem meg, alapbol meg talan 30 tonnat sem visz el normalis tavra, a maximum 32 tonna, de azt csak rovid tavon, ezek felenk boven alatta szamitanak az A400M 37 tonnajanak.
Volt valami speci uzemmodja, amikor kiteptek mindent belole, leszereltek cuccokat stb es akkor el tudtak vinni egy teljes meretu ICBM raketat szomszedba, de ez valami egyedi hacked uzemmod volt a raketasoknak.
A lassabb az ugye kovetelmeny, mert helikoptereket is tankolni kellene mint tanker, speci cargot kell alacsonyan dobni es hasonlo trukkok. Ja, igen, ezeket persze nem tudta a Starlifter (talan vmi speci SF verzio tudott ezt-azt.)
Az 400M ugyannyi, mint hasonlo kepessegu szallitogepek, sot, valoszinuleg meg olcsobban is odaadjak most, a negative perception miatt.
A hatótávolsága meg számottevően kisebb a C-17-nél, de hát persze ezt lehet mismásolni azzal, hogy "Európának nem kell nagyobb".
Semmi koze hozza. A specifikaciok kifejezetten egy C-130 es C-17 oszverre szoltak, csak sokkal modernebb alapokon, azaz elvigyen nehez IFV-t (30-35t) strategiai tavolsagra, theater szintu korulmenyek kozott lerakja akar homokon is, plusz tanker funkcio, plusz korhaz, plusz anyamkinja, mindent tudjon, mint a svajcibicska.
A turoprop az aistrip képesség miatt lett erőltetve, pedig az anélkül is lehetséges. A C-17 is képes erre. Csak éppen emiatt az Airbus, akire rátukmálták ezt a borzalmat 0 tapasztalattal bír ekkora turboprop gép tervezésében.
A C-17 nem STOL es plane nem tud le- es felszallni ott, ahol a C-130 avagy az Airbus, ez koztudott.
Hogy az Airbusra mit tukmaltak az mas kerdes, egyertelmu, hogy egy clusterfuck az egesz project, ebben nincs vita szerintem. Ugyanakkor politikai realitas, hogy Europa nem fugghet kizarolag amerikai kapacitastol, szerintem ennek is egyertelmunek kellene lennie, raadasul rengeteg munkat tart fenn Europaban az Airbus (pedig en itt elek, nekem orulnom kellene, ha amerikai munkahelyeket tart fenn az europai vedelmi eladasok...)
Az amerikai hadiipar ugyanigy szamol, hidd el, ugyanugy eszmeletlen penzeket kapnak mindenfele cimszo alatt, partallastol fuggetlenul minden kepviselo probalja a speci forrasokat atnyomni a kongresszusi torvenykezesi folyamatban a sajat korzetenek (itteni szlengben "pork" a neve), ezek tobbsege hadiipari projekre megy (mindegy, mit csinalnak, csak vigyenek munkat a korzetbe.)
Emiatt az A400 hajóművei miatt iszonyatosan gáz dolgok lettek a végén. A vibrációt egy bonyoult kalapácsos aktív rezgéscsökkentővel küszöbölik ki emlékeim szerint, erről emel posztolt.
Lehet. Az nem Airbus mar, hanem egy ujabb kenyszer-konzorcium, (Safran-Rolls-akarmi?)... mar valaki emlitett valamit errol, nincs linked veletlenul? Szivesen olvasnek rola.
Viszont szinten emiatt rovidebben leszall es felszall mint akar a C-130 is, raadasul tolat, sot, feltolat egy 1-2% emelkedon is akar - olyan trukkok, amit a programalapito haderok kertek es meg is csinalja.
Az A400 elvesztése meg olyan blama hiba miatt volt, hogy pislogtam csak rajta...
Persze, az teljesen amator, egy szoftverhiba miatt leallo hajtomuvek, raadasul a crew nem is tudott errol a beepitett "featurerol" (regi mondas a szakmamban, "it's a feature, not a bug"
) Egyertelmu, hogy mgmt problema volt az is. Nem is vitattam semmilyen negativ sztorit, clusterfuck volt a project mgmt kezdettol fogva, tudjuk. Nem veletlenul vettek el az oversightot a military aircraft reszlegtol es raktak a defense and space ala, lecserelve a program fejet az addigi test flight operations igazgatora.
Viszont 2016 ota nemigen hallani ilyesmirol es meg az rettentoen idegesitoen alapos nemetek is beismerik, hogy nem latnak mar semmilyen showstopper problemat, csak a lassusag orjiti meg oket...
A C-17 annyira sikertermék, hogy a gyártó saját kockázatra megrendelés nélkül még legyártott 12 darabot, hátha megveszi valaki. Nagyon kis túlzással instant volt rá vevő.
Marmint ugy, hogy 15 ev fejlesztes es a biztos vevok, az USAF es a NG, a vilag messze legnagyobb hadigepezetenek a legiereje, cirka 200-300 gepet rendeltek elore - tobbet, mint az egesz Atlas programban reszt vevo hat orszag egyutt? Tenyleg, mekkora batorsag 5 szazalek pluszt gyartani, miutan regen visszahoztal minden ktget...
Jelenleg ott tartunk, hogy az A400 akkora bughalom és képességhiány, hogy a fő rendszeresítő (!) csigazabálók jenki fújgonosz C-130J-ket vesznek réskitöltésre, aminek a vége garantáltan az lesz, hogy ott is maradnak, nem lízingről van szó tudtommal.
Ej...
Elég beszédes.
Ugyan mar, az a kesesek miatt van, mert a Transallok nem repulhetnek, az Atlasok meg kestek valami 4-5 evet mar indulasnal is... nemetek detto, valami kettucat Transallt kell kivaltaniuk. A britek kifejezetten szeretik, meg az uj tulaj malajok is elismerik, barhova barmit el tudnak veluk vinni.
Egy meg a legnagyobb bugyutaság, amit csak írhattál.
Te komolyan azt hiszed, hogy a C-130J belső szerkezete és gyártástechnológiájának meg a szerkezeti anyagoknak és bármi köze van az '50-es évekhez? Ez kb. akkora bugyutaság, mint azt hinni, hogy az F-15SA/SG belső szerkezete azonos az F-15B-vel, amikor már az F-15E-é is át lett tervezve és 40% sem volt az azonosság. Ez volt 30+ éve.
Nem, en airframe
designt irtam, ami bizony ugyanaz ma is. Ha mar butasagrol irunk: egyertelmu, hogy mondjuk nem 60 evvel ezelotti hajlitott acellemezt hasznalnak, ezt felteteleztem, mindenki tudni fogja magatol is...
Vilagos, hogy modernizaltak, amennyire csak tudtak, de a hangsuly azon van, hogy ma mar
biztosan maskeppen nezne ki, a mai technologiai lehetosegeket ismerven - lasd Atlas.
Tobbre most nincs idom, itt munkaido van .