AL-51 (Saturn, Oroszország) / Izdeliye-30 / Izgyelie-30 / "30-as hajtómű"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 522
84 798
113

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Akkor hamarabb kapják meg a 30 hajtóművet mint gondoltuk.Olyat is olvastam hogy 2023-tól már csak azt kapják a szu-57-sek.

Az igaz hogy a cikkben arról is szó van hogy az f-22-hez hasonló védő burkolatot kap a hajtómű ?ami csökkenti az infravörös sugárzást?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
Azt én egy igen különös dolognak tartom. Visszalépés lenne és a sárkány se úgy van kialakítva.
Talán a drónhoz lesz majd olyan fúvócső, ott ráadásul utánégetés se lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Az Izdelije-30 kisebb, mint a WS-15? Merthogy a csájníz masinának nagyobb a tervezett ereje.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
https://naukatehnika.com/izdelie-30-dvigatel-dlya-su-57-pervoe-kachestvennoe-foto.html

Ez megint egy pontatlan cikk. Eleve a sok helyen tévesen mutogatott AL-31FM-2-es képeit használják illusztrációnak, csak mert a moszkvai fejlesztők farkasfogazással akarták ötödik generációsítani a jó öreg AL-31F vektorálós fúvócsövét. És a 30-asnak is ilyen fogazott lamellái vannak, de ebben ki is merül a hasonlóság.

A cikk szeirnt a kompresszor sűrítési viszonya 6.7, a levegőátfutása 20-23kg/sec, ami kb egy L-29-es Delfinnek se volna elegendő teljesítmény.
A MiG-21bisz hajtóműve is 9.8-as sűrítés mellett 68kg6sec-et tudott.
Ez a fenti adat csak úgy lenne igaz, ha ez csak a kis nyomású kompresszorra állna meg, de ezt sehol se írják.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
Olvasgatok, keresgélek információkat a 30-as hajtóműről, nyilván nem találok semmi érdemlegeset.
De az már biztos, hogy korábban alapvető hírforrásként használt paralay fórum is jól felhígult, mostanra elég sok a naív, ám annál dilettánsabb rácsodálkozó. Ott még csak most, 2020 áprilisára jutottak el oda, hogy van olyan, hogy ellenforgó hajtómű, meg, hogy az amerikaik összes ötödik generációs hajtóműve eleve így készült, már az ATF program kezdetén is. Mire jó ez, minek van ez, micsoda marhaság.
Egy két új hozzászóló próbál valami, az igazsághoz közeli válasszal előrukkolni, de ők is csak szőr mentén értik a csíziót:

http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?f=5&t=2933&start=11550


Találtam egy amerikai kérdezz-felelek oldalt, ahol ugyanez az téma, de a zöme a válaszolóknak csak odáig jutott el, hogy a magasabb sűrítési viszony és a kevesebb mozgó tömeg az előnye, de ezt is csak utasszállítógépes oldalról ismerve fel. Nem számol senki az átesésen túli manőverezhetőségre gyakorolt kedvező hatásokról.

https://aviation.stackexchange.com/questions/31613/why-are-contra-rotating-jet-engines-so-rare

Illetve dehogynem, az oldal alján az a csávó, de az én vagyok.

Aztán itt van ez a cikk:

https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/izdeliye-30.htm

Komoly emberek komoly elemző munkája, tele sületlenséggel. Pár embernél úgy a nyolcvanas évek közepe óta beragadt pár totál felesleges dolog. Az egyik ilyen a reverz, minden modern hajtóműbe, így a misztikus 30-asba is belelátják, pedig baromira senkit se érdekel a reverz a harcászati repülőgépeken.

"...The engine of the second stage will receive a compressor with increased air flow, a new combustion chamber, all-view thrust vector control, nozzles with reverse thrust and a digital control system, which will increase the engine power..."

A másik ilyen az "all-view" (hülye megfogalmazás, értsd: 3D-s) tolóerő vektorálás. Igen, a 90-es években az amerikaiak szép eredményeket értek el ezekkel, az oroszok is megépítették, de nem, a 30-as hajtóművet készítő UMPO nem csinál ilyet. Ők maradnak a hagyományos, ferde síkban dolgozó 2D-s mozgatásánál. Elég az is.

A harmadik, szintén gyakran visszatérő téma a szögletes fúvócső, ami csak nem akar kimenni a divatból, pedig senki se csinálja. Az megmarad az F-22-es sajátjának.

A cikkek szerzőinek zöme fel sem hozza a fotókon jól látható ejektoros rendszert, nem vizsgálják a változtatható kétáramúsági fok meglétét (vagy nem létét) nem elemzik, hogy a forgórészek vajon kontrarotálóak-e, stb.
Várni kell még, hogy okosabbak legyünk...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
A három képből biztosra csak a jobb alsóról mondhatjuk, hogy a 30-as hajtóművé, a legfelső az egy CGI, a bal alsó meg valószínű, hogy inkább a 117-es hajtómű fúvócsöve lehet, mivel a mozgatható rész és a lamellák között még kellene lennie a bypass ajtóknak is, illetve annak a gyűrűszerű keretnek, amin azok vannak.