Az USA engedélyezi a török T129 ATAK harci helikopterek eladását a Fülöp-szigeteknek
A török csendőrségnek átadott első TAI T129 ATAK harci helikopter 2018 SSB
Több török tisztviselő, köztük Serdar Demir, a Török Repülőgépipari Vállalat (TAI) kommunikációs elnöke - 2021. május 17-én megerősítette, hogy az Egyesült Államok Külügyminisztériuma kiállította azokat a szükséges dokumentumokat és engedélyeket, hogy engedélyezhesse hat TAI gyártmányú, amerikai LHTEC T800-4A motorral felszerelt T129 ATAK harci helikopter szállítását a Fülöp-szigetekre.
Korábban az amerikai kormány megakadályozta, hogy Törökország engedélyt kapjon az LHTEC T800-4A motorok újrakivitelére, megakadályozva ezzel a török T129-es helikopterek harmadik országokba, különösen Pakisztánba és a Fülöp-szigetekre történő értékesítését. A T800-as sorozatú hajtóműveket az Egyesült Államokban a Rolls-Royce és a Honeywell közös vállalata, az LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company) gyártja, és eredetileg az 1980-as és 1990-es évek fordulóján fejlesztették ki az amerikai Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche felderítő harci helikopterhez, amely nem került gyártásba (a programot végül 2004-ben zárták le). A sorozatgyártású helikopterek közül az LHTEC T800-as motorokat az AgustaWestland (Leonardo) Super Lynx 300 és AW159 Wildcat helikoptereken használják, de a fő megrendelőjük most a TAI T129 ATAK (az olasz AgustaWestland (Leonardo) A129 alapján készült) török harci helikopter.
2018 decemberében Delfin Lorenzana Fülöp-szigeteki nemzetvédelmi miniszter bejelentette, hogy nyolc török TAI T129 ATAK harci helikoptert vásárol a Fülöp-szigeteki légierő számára. Ugyanakkor valamivel korábban a T129-es helikopter első külföldi megrendelője Pakisztán volt, amely 2018 nyarán mintegy 1,5 milliárd dollár értékű szerződést írt alá Törökországgal 30 gép szállításáról. Mindkét szerződés azonban lehetetlenné vált, mivel az Egyesült Államok megtagadta a T129-es típusba épített amerikai LHTEC T800-4A motorok törökországi kiviteli engedélyének megadását. Ez egyfajta "büntetése" volt Törökországnak az Egyesült Államok részéről, amiért az S-400-as légvédelmi rakétarendszereket vásárolt Oroszországtól.
Most, az új washingtoni kormányzat alatt az amerikai fél láthatóan rugalmasabb politikát kezdett alkalmazni Törökországgal szemben, és végül az amerikai külügyminisztérium engedélyt adott hat T129-es helikopter motorjának szállítására a Fülöp-szigetekre. Ahhoz azonban, hogy Pakisztánnak sokkal nagyobb számú hajtóművet (legalább 60 hajtóművet 30 T129-es helikopterhez) lehessen szállítani, az amerikai kongresszus engedélyére lenne szükség, mivel az amerikai törvények előírják, hogy a kormánynak értesítenie kell a kongresszust a kereskedelmi forgalomba hozott védelmi termékekről, ha azok 25 millió dolláros vagy annál nagyobb értékű tengerentúli védelmi eladásokat jelentenek. Ebben az esetben azonban az amerikai kongresszusban uralkodó erős törökellenes hangulat miatt ez az engedélyezés továbbra is valószínűtlen.
A kiadvány szerint a török fél 2021 márciusában újabb hat hónappal meghosszabbította a pakisztáni T129-es szerződés hatálybalépésének időpontját, hogy továbbra is lobbizhasson a hajtóművek amerikai kiviteli engedélyének megszerzéséért. Török tisztviselők azonban úgy vélik, hogy az amerikai kongresszus jóváhagyásának megszerzése valószínűtlen a kétoldalú politikai feszültségek és a kongresszus R. Erdogan török elnökkel szembeni ellenségessége miatt.