1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

BAE Systems Tempest

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - Terminator által indítva @ 2019. szeptember 10..

  1. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Amit másoknál látni, még a Szu-57-nél is, hogy humán pilóta nélküli bevetés képessége, kb drónként, drónokkal való közös repülés és azok vezérlése az irány máshol.... A Gripen nagyon a 80-as évek terméke, amikor a svédek leginkább kis vadászgépeket akartak, amiket az ország szükségreptereire, autópálya szakaszok mellé az erdőkbe széttelepitve próbálják megállitani a szerintük várható szovjet tömegtámadást. Kis méretek (=kis hatótáv), gyors erdei szervizelhetőség a csapatnál, és kb pontvédelem az adott szektorban, ez volt a Gripen.
    A Gripent kivinni a világpiacra többfeladatú vadászgépként nem is nagyon sikerült, pár "szerencsés", korrupcióval erősen megtámogatott eladáson túl, pláne, hogy Svédország világpolitikai súlya kevés, tehát aki a fegyveren keresztül szövetségest is akar venni, az eleve nem őket választja. Ez utóbbi szempont olyan közös fejlesztések mellett szólna, amivel a vevő egész Európa szimpátiáját is megveszi, és amiben már a Saab is csak egy partner a több között. Namost viszont ha az EU megint nem tud rendesen összefogni, és több párhuzamos EU fejlesztés egymás ellen is verseng (mint most is sajnos), azon mindenki veszitene.
     
  2. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Simán!
    És pont ez a lényeg, hogy eközben - egy új gép megvételéhez és rendszerbe állításához képest - filléreket költünk.
    Jelenleg ott tartunk (vagy még ott sem), mint amikor a az X-32 és az X-35 versenyzett egymással, vagy amikor YF-22 és az YF-23.
    Semmi nem dőlt el, de ha nem lenne 2 fejlesztés és verseny, akkor hogyan biztosítod, hogy a jobb fog győzni.
    Az az összeg, amit eddig az országok beletettek a fejlesztésbe, lószar!

    A Gripen upgrade pont azt engedi meg nekünk, hogy kihúzzuk az európai gépek kikristályosodásáig. Tulajdonképpen fillérekből, egy már ismert platformmal.
    És akkor még mindig visszaválthatunk amerikai gépekre. Még bőven fog menni az F-35 gyártása még akkor is.
    Különben a svédek azt mondták, hogy bár jelenleg a Tempestbe dolgoznak be, de ez nem jelent semmit. Akár az FCAS-ba is besegíthetnek, ha felkérik őket.
     
  3. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    Nyilván, csak ugye az előző "körben" a vége is ez maradt, és a Rafale/Eurofighter/Gripen a tendereken pont egymás esélyeit gyengiti, félő, hogy most nemzeti büszkeségekből megint ez lesz a vége.
    .
    .
    "Különben a svédek azt mondták, hogy bár jelenleg a Tempestbe dolgoznak be, de ez nem jelent semmit. Akár az FCAS-ba is besegíthetnek, ha felkérik őket."
    .
    Ez biztos igy lesz, végülis a világháborúban is támogatták mindkét hadviselő felet, legalábbis az elején, amikor még nyitott volt, hogy ki nyer.
     
  4. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    Én egyébként a svédek helyebén, ha önállóan akarnék valamit csinálni, a Gripen bázisán fejlesztenék egy komoly, nagyméretű fegyverhordozó drónt, mert ez jelenleg egy látványos hézag az európai hadiiparban, akár piaci rés is, mert továbbra is azt mondom, a svédek az 5-6. gen harci gépekről már lekéstek önálló fejlesztésként.
     
    LMzek 2.0 likes this.
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Az a kérdés, hogy mivel akarjuk a Gripent szembeállítani? Maradjunk annyiban, hogy ezzel a gépszámmal úgyis csak békeidős légtér-ellenőrzésre vagyunk képesek (benne Szlovénia és időnként a Baltikum!), arra meg pont elég a G. is!! Ha a környező országok gépeivel állítjuk szembe, akkor szerintem még mindig jók vagyunk, csak meg kell tartani a jelenlegi vezető helyünket. Amíg a környéken senkinek sincs mondjuk F-35, addig nekünk is elég a Giffmadár. Nagyhatalmak ellen meg ahová tényleg kevés lenne a G., meg a 14 gép is!, javasolnám hogy ne is készüljünk háborúra (egymással foglalkozzanak ők maguk személyesen!!), ahhoz úgyis kevesek vagyunk.
     
    pöcshuszár likes this.
  6. emel

    emel Well-Known Member

    A drón az tényleg belefér nekik, részben a jövő technikája és a fejlődésnek egyik iránya amiből sok kell. Minden másban viszont együtt kellene dolgozniuk az európai légi-iparral, végülis ők is csak egy 10milliós ország!! Ha már a francúzok is azt mondták évekkel ezelőtt hogy önállóan soha többé harcigépet nem fejlesztenek ... (és nem a műszaki lehetőségek hiánya, hanem az anyagi teherbíróképességük határa miatt).
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Az FCAS program része egy ilyen drón is.
    A svédeknek nagyon régóta a fiókban van a saját 5 gen. gépük. Ha pedig nekidurálják magukat pillanatokon belül repülő lesz belőle (gyorsabban, mint bármelyik másik gép). Tessék megnézni a T-X programot. 3 év alatt repült a gép. És ez nem a Boeing érdeme volt elsősorban! Lehet, hogy a szárnyakat, meg az aero-t a Boeing tervezte, de a törzset, avionikát, fedélzeti rendszereket (ezekkel lehet irgalmatlan sok szívás, ld. még F-35) a SAAB pakolta össze pik-pak. A saját rendszerfejlesztésük eredménye ez a gyors végeredmény és az, hogy a későbbiekben nyitott rendszer marad. Ezért tudnak akár évente új és új fejlesztéseket csinálni a mi Gripenjeinken is - akár alrendszerek szintjén is. Az amerikai gépeknél ilyet ne várj! Nekik ez nem érdekük. Ott olyan nagy mennyiségű gépről beszélünk, hogy ha folyamatos fejlesztés lenne, lehet, hogy még az előző fejlesztés be sem fejeződött, de már új lenne elérhető. Ők inkább nagyobb csomagokban fejlesztenek. Ez volt szerintem az EF egyik hátránya is...
     
  8. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Akkor az már régen elavult.
    Pont ez a bajuk a legnagyobbaknak is - olyan rohadt gyors a fejlődés, az új fenyegetések, hogy az elavulás egyre gyorsabban bekövetkezik. Okkal dobták be a légierőnél a gyors és folyamatos típuscserét (a 100-as széria mintájára) az NGAD koncepció lefektetésében.
    Ami régóta a fiókban van, az egy elavult világra tervezett elavult konstrukció (F-35 a jó példa, mit alakult az idők folyamán).
     
  9. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ez egyre vadabb lesz...
    Fogalmam sincs mirol beszelsz, de az ilyen hamis analogiak mindig biztosan mutatjak, hogy hianyzik valami, maskulonben el tudnad magyarazni, mirol beszelsz...
     
  10. kamm

    kamm Well-Known Member

    Engedelmeddel en az angol nyelvu szaksajtot ill -irodalmat olvasom inkabb, ha nem problema... de ezt irtam, igen.
    Mi nem vilagos?

    Te vagy nem tudod, mit jelent a tajekozatlansag szo, vagy fogalmad nincs arrol, amire utaltam. :D

    De azert nezzuk meg a szamaidat: a Rafale fejlesztesi koltsege (mert te azzal kevered azt, amire en utaltam) pont a tizede volt az F-35-nek - szoval mi koze ennek a Pravdahoz avagy ki is a tajekozatlan?
    (Ti. kivancsi vagyok, mire fel ez a nagykepuskodo kioktatosdi, mikozben meg a lenyeget sem sikerult megerteni...)

    Huh? Mit oldottak meg a otven evre? :D Az megvan, hogy ezert fizetniuk kell a vevoknek, nem igyen kapjak? :D

    Az megvan, hogy a ket legnagyobb europai orszag nem ker belole?

    Az megvan, hogy minden amerikai fegyvereladas pofatlanul tul van arazva es politikai nyomasgyakorlason alapul?

    Ez a mondandom resze volt, de latom, nem sikerult abszolvalni - gy.k: a svedek ahelyett, hogy 500 milliard avagy egybillio koruli osszegeket koltenenek olyan stealth fejlesztesre, ami eleve ketes megterulest jelent amugy is, az o kisszerias gyartasuknal sokkal okosabb modon az EW kepessegekre koncentraltak (no meg hagyomanyosan amugy is evtizedekkel jartak networked stb funkciokban masok elott.)
     
  11. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ezt magyarazzak a svedek: veszettul draga a stealth, ugyanakkor a 30-40 eves elettartama alatt a stealth funkciot nbemigen tudod upgradelni, viszont az az ellen indiotott eletronika iszonyu gyorsan fejlodik, jo sansszal minimalisra csokken 20-30 even belul ezeknek a gepeknek az amugy is niche stealth elonye.
     
  12. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Melyik részével nem értesz egyet? Szerinted lesz saját új tipus az Aero Vodochodytól? Vagy a Saabtól?
     
  13. kamm

    kamm Well-Known Member

    A Saabbal.
    A svedek lassan szaz eve fejlesztenek es epitenek nemcsak sajat gepeket, de teljes sajat legierot, WWII alatt 800-900 gepet repultek, Hitlerek nem is kotottek belejuk. A 70-es evekben a vilag 4. legnagyobb legiereje volt az oveke, tobb, mint ezer (!) geppel - mind sajat epitesu.
    Ez persze irgalmatlan penzbe kerult egy magyarorszagnyi lakossagu orszagnak; hiaba csokkent a gepek fajlagos ara utana a baloldal szanaszet herelte a military budzset es vegul - elmebeteg modon - minden fejlesztest leallitottak, vastagon teve az addigi befektetesek ertekere.
    Halistennek az ongyilkossagot vegul elkerultek, atnyomtak egy Gripen-torvenyt a nyolcvanasok elejen, azert letezik ez a program ill gep, mikozben a media meg abaloldal szanaszet szedte a programot evtizedeken at. Mondjuk az nem segitett, hogy amig a BAE-vel kozosen ment a buli, addig a britek szanaszet korrumpaltak mindenkit szerte a vilagban, egeszen a ketezer koruli kiszallasukig (FYI ritka gatlastalan egy tarsasag a britek az uzleti eletben, nulla moralis korlattal, ezt mar en is megfigyeltem.)
    Azota is csak fejlodik a sved vedelmi ipar, dacara az allando penzugyi kavalkadra korulotte... az E/F Gripen raadasul ugy lett ilyen utokepes, hogy kozben a svedek atestek egy ingatlanpiaci lufi kidurranasan, amit egy sulyos penzugyi krizis kovetett a kilencvenesek alatt, azaz a ketezresek elejen meg mindig joval kevesebb jutott R&D-re.
    A Boeing deal pedig kifejezetten meno a Saabnak: az amerikaiak kerestek meg oket, kifejezetten a Gripennel megfigyelt tervezesi megoldasaik es a fejlesztesi metodusuk miatt, ugyanis a Boeing tudatosan radikalisan megreformalta a hagyomanyosan draga, korulmenyes amerikai fejlesztesi procedurat: https://www.airforcemag.com/article/how-boeing-won-the-t-x/

    "PARTNERS COUNT

    Partnering with Saab made sense because both have a “similar mindset” about innovation, Niewald said.

    The T-X benefits from “a little bit of Swedish design philosophy,” said Parker. The aircraft draws some inspiration from Saab’s fourth-generation fighter, the Gripen, such as built-in stand-on doors, access panels that can be reached without a ladder, and maintenance that doesn’t require specialized tools.

    The design went from drawing board to first flight in three years, skipping the prototype stage and going directly to “production representative jets.” The second T-X to be built flew within 24 hours of the first, he added, and they are “the most identical jets we’ve ever built.”

    Now the same processes used to build them will be used to build the rest of the fleet.

    These first two aircraft racked up 71 flights during the evaluation period, at one point flying four times in one day. That’s comparable to what the Air Force expects to do with operational aircraft, and “unheard of” on brand-new aircraft, Niewald said. The first two aircraft expanded the flight envelope and demonstrated high angle-of-attack performance, as required.

    “Probably the most significant stats that we had, we went through the first 14 flights without a pilot squawk,” Niewald said. That is a testament to how we went through this journey, [we] had a robust design.”"

    Ha valami, akkor ez inkabb annak a bizonyiteka, hogy marpedig valamit nagyon okosan csinalnak a svedek most mar hosszu-hosszu ideje. Nem veletlen, hogy a britek mindenaron benn akarjak oket tartani a Tempest-programban, a svedek nelkul az egesz halott lenne.
     
    svajcibeka likes this.
  14. altx

    altx Well-Known Member

    te itt ugy irsz mindha a komplet gep sved fejlesztes lenne..


    [​IMG]


    Meg a 4. gen gepet sem tudtak maguk rendesen megcsinalni (osszetakolni) kulfoldi segitseg nelkul. Tobb kulfoldi resz van benne mint ami lesz az angol tempestbe.

    az ugye megvan ha valami cirkusz lenne, es az amerikai,angol stb lehuzna a rampat a gripen hajtomuvere vagy a fegyvere vagy egyebb fontos alkatreszere, akor lehet obegatni napokig, hiaba..

    es ilyen gepet nem veszunk ha baj lehet korulottunk, akor olyan gepet veszunk ami politikikai hateret is add (veszel egy amcsi F-et vagy ruszki suhojt), ami sokszor tobbet er mint a repulo ( a swedek politikai ereje kb 0 ).
     
  15. kamm

    kamm Well-Known Member

    Hu, de ritka buta komment. :D

    Te erted, mi az hogy beszallito? Szerinted van gep, ami nel;kuluk epul, tisztan egy orszagban? :D

    Ez meg egyenesen ostoba.
     
  16. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Az ugye megvan, hogy a stealth az nem egy kész dolog, hanem egy technológia, ugyanolyan, mint mondjuk egy gázturbinás sugárhajtómű? Tudod, fejlődik, egyre jobb tolóerő/tömeg arány, egyre jobb fogyasztás, nagyobb élettartam, etc.... ahogy egyre újabb generációi jönnek.
    A stealth ugyanis nem egy statikus valami (van és kész) - az csak egy technológia, ami lehet jobb vagy roszabb, és vannak generációi. Szerinted az F-117 és az F-22 tökugyanaz LO szempontból? Nézz rá... Újabb generációs stealth megvan az a párhuzam, mint a hajtóműveknél - nagyobb élettartam (nem kell állandóan újrafesteni), csökkenő költségek, nagyobb hatékonyság (elnyelőképesség), több optimális aspektus, stb...

    És hogy nem tudod upgradelni? Festéket tudod, egyes elemeket tudod (lecseréled). Újabb verziók (mert pl. F-35 szerinted pont ugyanilyen gurul majd ki a gyárból 20 év múlva? Ott a lehetőség a formálásra (van mit megoldani még amúgy is).Block verziók jönnek sorban... és mivel gyártásban lesz folyamatosan, az upgrade lehetőség folyamatos. Okkal ragaszkodtak a végigviteléhez... ).

    (BTW a next gen stealth a HF tartományú LO értékre is kiterjed - ahogy a légvédelem ezekkel próbál counterelni. Akció-reakció megy folyamtosan).

    Non stealth kasztni fejlesztés már ma sem rúg labdába, pont.
     
  17. kamm

    kamm Well-Known Member

    Te be vagy rugva es akkor elegans vagyok, mert kifogast keresek erre a blodsegre...
    Mi fejlodik, kerem szépen, uj kasztnit kap az F-35 avagy az F-22?
    Az F-16 lassan 50 eve repul es ugyanugy nez ki, minimalis differencia van koztuk, plane RCS tekinteteben.

    Ezt a zöldséget...
    Meg1x, hatha sikerül megertened: pont arrol beszéltek a svédek, hogy az F-35 kb 30-40 eve alatt nagysagrendekkel fog fejlodni az eszleles, mig a gep minimálisan, kb marad ugyanaz.

    A többi fogalomzavart elő sem veszem, nezz utana magad (eg "a stealth az egy technologia" es hasonlok), a "pont" vegu deklarativan eloadott gyerekes hulyesegen meg jot nevettem. :D

     
  18. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ez most nagyon izzadtságszagúra sikeredett. És ezt minden tisztelettel együtt mondom!!! (Peace)
    - pont most került be az F-35 topicba, hogy egy sima block 4 retrofit upgrade mennyire jönne ki. 27,4 M USD. Mindezt úgy, hogy nem nyúlnak a gép külsejéhez.
    - ha meg hozzá kellene nyúlni, arra a Lockheed is azt mondja, hogy nem nyúl hozzá. Ugye ott a gond a B,C gépekkel a vízszintes vezérsík károsodással a túl hosszú utánégetés esetén.
    - külső festést/bevonatot sem fogják soha teljesen lecserélni. Annak még a javítasa is olyan összeg, hogy békeidőben még a szarráhámlott gépeken sem javítják a bevonat sérülését, max nagyjavítasok alkalmával.

    Szóval egy stealth gép stealth upgrade-je egy olyan ügy, amit el kell engedni.
    Persze folyamatosan fejlesztik a koncepciót, de a fejlesztések max új konstrukcióban fognak kikristályosodni, legyártot gépeken nem.
    Nekem van egy olyan érzésem, hogy nem fog végigmenni az eredetileg megálmodott F-35 darabszám. Ha megvillantják a 6. Gen. gépeket, akkor rövid úton passzolni fogják az utolsó párszáz F-35 legyártását.
    Mondjuk ezek az upgrade költségek is várhatóak voltak. Amikor a kongresszus arra kényszeríti a Lockheedet, hogy adja olcsóbban az 5. gen. gépét, mint más a 4. generációsat, akkor várható, hogy valahol csak ki kell majd fizetni a törvényszerű lehúzást.
     
    svajcibeka and dudi like this.
  19. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Felőlem... ha nem tudsz értelmezni, hagyjuk. Borítás folyamatos fejlesztés alatt van mindenhol - forma pedig újfent módoítható, ha igény és pénz van rá. Lásd Hornet - SH Block III átmenet.
    (Nem csodálom molni letiltott téged...)
     
  20. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    -Ja, minek nyúlnának. Ha a külsőhöz hozzányúlsz bónusz zsozsó. Ki mondta olcsó?
    -LM nem nyúl hozzá amíg nem kap rá pénzt vagy igényt. HA mindkettő megjön, átszabja - nincs rá éppen egyik sem...
    -B-2-esen is lecserélték a borítást, mert a régi szar rohadt munkaigényes volt...
    (minek lenne harag, ez értelmes vita :D)
     
    pöcshuszár likes this.

Ezen oldal megosztása