Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 858
113
Eppen ellenkezoleg: pontosan tudjak, hogy az egesz stealth egy nagyon draga niche funkcio, ami csak bizonyos szitukban hasznos, a technologiai fejlodes miatt a radarok joval gyorsabban fejlodnek, mint ahogy stealth gepeket cserelnek, igy aztan ertelmetlen lenne arra aldozni tel;jesen orult osszegeket (FYI az F-35 program teljes osszege valahol $1.35 trillion azaz 1.35 billio dollar korul lesz.)

Wow, kicsit olvass bele az F-35 topicba... az az 1.35 billiárd dollár az a 70(!!!!) évnyi összprogramot, üzemeltetést takarja, beleszámolva mindent, gyártástól a pilótaképzésen át a szimulátorköltségekig hozzáadva a takarítók fizetését is mindent - ez a TELJES program számított költsége. Tudod mennyi mondjuk a Rafale, a Borej, vagy a J-20 program teljes költsége (nem pedig darabár)? Na azzal vesd össze - leosztva a darabszámokkal és rájössz, hogy kb. elég nagy tájékozatlanság ezt hangoztatni (Pravdában jól mutat, az a színvonal ezt hangoztatni). Mert az megvan, hogy kb. a fél nyugati világ cirka ötven éves vadászbombázó ellátását megoldották ebből a pénzből?

A Stealth részhez nem szólok hozzá, ahhoz végképp minek - aki tud, stealth gépet fejleszt (aki nem, annak meg erre nincs pénze, csóró). legyen az amerikai, orosz, kínai, európai, bárki. Ez elmond mindent.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Eppen ellenkezoleg: pontosan tudjak, hogy az egesz stealth egy nagyon draga niche funkcio, ami csak bizonyos szitukban hasznos, a technologiai fejlodes miatt a radarok joval gyorsabban fejlodnek, mint ahogy stealth gepeket cserelnek, igy aztan ertelmetlen lenne arra aldozni tel;jesen orult osszegeket (FYI az F-35 program teljes osszege valahol $1.35 trillion azaz 1.35 billio dollar korul lesz.)
Ehelyett ok megforditottak es az elektronikailag ma legfejlettebb fightert csinaltak meg, amitben raadasul az eletronikat onalloan lehet upgradelni, az avionikatol stb fuggetlenul (=folyamatosan fejlesztik meg evtizedekig.)
Kifejezetten impressziv, ahogy elore gondolkoznak a svedek.



Mi a bubanatrol beszelsz? o_O

Ha a nyertes T-X gyakorlogeprol, akkor a Saab sajat gyarat epit az Amerikaban: https://www.defensenews.com/industry/2019/05/08/saab-to-build-new-t-x-plant-in-indiana/

Boeinggel muszaj volt tarsuli, maskeppen ertelmetlen egyaltalan erolkodni amerikai vedelmi tendereken, helyi partner kell (kb mint a cegeknek Kinaban.)


Te tenyleg azt hiszed hogy egy gripen upgradelva eleg lesz a kovetkezo evtizedek kihivasianak?

Az ido men, a technika fejlodik...a gripen meg 4 gen gep marad akarmit csinalsz vele.

Vannak emberek akik tenyleg nem ertik hogy egy 50 evesbol nem lehet 20 eves csajt csinalni...2030+ra meg a gripen inkabb nagymama lesz mint a mostani kisminkelt milf.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Te tenyleg azt hiszed hogy egy gripen upgradelva eleg lesz a kovetkezo evtizedek kihivasianak?

Az ido men, a technika fejlodik...a gripen meg 4 gen gep marad akarmit csinalsz vele.

Vannak emberek akik tenyleg nem ertik hogy egy 50 evesbol nem lehet 20 eves csajt csinalni...2030+ra meg a gripen inkabb nagymama lesz mint a mostani kisminkelt milf.
.
.
Amit másoknál látni, még a Szu-57-nél is, hogy humán pilóta nélküli bevetés képessége, kb drónként, drónokkal való közös repülés és azok vezérlése az irány máshol.... A Gripen nagyon a 80-as évek terméke, amikor a svédek leginkább kis vadászgépeket akartak, amiket az ország szükségreptereire, autópálya szakaszok mellé az erdőkbe széttelepitve próbálják megállitani a szerintük várható szovjet tömegtámadást. Kis méretek (=kis hatótáv), gyors erdei szervizelhetőség a csapatnál, és kb pontvédelem az adott szektorban, ez volt a Gripen.
A Gripent kivinni a világpiacra többfeladatú vadászgépként nem is nagyon sikerült, pár "szerencsés", korrupcióval erősen megtámogatott eladáson túl, pláne, hogy Svédország világpolitikai súlya kevés, tehát aki a fegyveren keresztül szövetségest is akar venni, az eleve nem őket választja. Ez utóbbi szempont olyan közös fejlesztések mellett szólna, amivel a vevő egész Európa szimpátiáját is megveszi, és amiben már a Saab is csak egy partner a több között. Namost viszont ha az EU megint nem tud rendesen összefogni, és több párhuzamos EU fejlesztés egymás ellen is verseng (mint most is sajnos), azon mindenki veszitene.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Te tenyleg azt hiszed hogy egy gripen upgradelva eleg lesz a kovetkezo evtizedek kihivasianak?
Simán!
És pont ez a lényeg, hogy eközben - egy új gép megvételéhez és rendszerbe állításához képest - filléreket költünk.
A Gripent kivinni a világpiacra többfeladatú vadászgépként nem is nagyon sikerült, pár "szerencsés", korrupcióval erősen megtámogatott eladáson túl, pláne, hogy Svédország világpolitikai súlya kevés, tehát aki a fegyveren keresztül szövetségest is akar venni, az eleve nem őket választja. Ez utóbbi szempont olyan közös fejlesztések mellett szólna, amivel a vevő egész Európa szimpátiáját is megveszi, és amiben már a Saab is csak egy partner a több között. Namost viszont ha az EU megint nem tud rendesen összefogni, és több párhuzamos EU fejlesztés egymás ellen is verseng (mint most is sajnos), azon mindenki veszitene.
Jelenleg ott tartunk (vagy még ott sem), mint amikor a az X-32 és az X-35 versenyzett egymással, vagy amikor YF-22 és az YF-23.
Semmi nem dőlt el, de ha nem lenne 2 fejlesztés és verseny, akkor hogyan biztosítod, hogy a jobb fog győzni.
Az az összeg, amit eddig az országok beletettek a fejlesztésbe, lószar!

A Gripen upgrade pont azt engedi meg nekünk, hogy kihúzzuk az európai gépek kikristályosodásáig. Tulajdonképpen fillérekből, egy már ismert platformmal.
És akkor még mindig visszaválthatunk amerikai gépekre. Még bőven fog menni az F-35 gyártása még akkor is.
Különben a svédek azt mondták, hogy bár jelenleg a Tempestbe dolgoznak be, de ez nem jelent semmit. Akár az FCAS-ba is besegíthetnek, ha felkérik őket.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Jelenleg ott tartunk (vagy még ott sem), mint amikor a az X-32 és az X-35 versenyzett egymással, vagy amikor YF-22 és az YF-23.
.
Nyilván, csak ugye az előző "körben" a vége is ez maradt, és a Rafale/Eurofighter/Gripen a tendereken pont egymás esélyeit gyengiti, félő, hogy most nemzeti büszkeségekből megint ez lesz a vége.
.
.
"Különben a svédek azt mondták, hogy bár jelenleg a Tempestbe dolgoznak be, de ez nem jelent semmit. Akár az FCAS-ba is besegíthetnek, ha felkérik őket."
.
Ez biztos igy lesz, végülis a világháborúban is támogatták mindkét hadviselő felet, legalábbis az elején, amikor még nyitott volt, hogy ki nyer.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Én egyébként a svédek helyebén, ha önállóan akarnék valamit csinálni, a Gripen bázisán fejlesztenék egy komoly, nagyméretű fegyverhordozó drónt, mert ez jelenleg egy látványos hézag az európai hadiiparban, akár piaci rés is, mert továbbra is azt mondom, a svédek az 5-6. gen harci gépekről már lekéstek önálló fejlesztésként.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Te tenyleg azt hiszed hogy egy gripen upgradelva eleg lesz a kovetkezo evtizedek kihivasianak?
Az ido men, a technika fejlodik...a gripen meg 4 gen gep marad akarmit csinalsz vele.
.
Az a kérdés, hogy mivel akarjuk a Gripent szembeállítani? Maradjunk annyiban, hogy ezzel a gépszámmal úgyis csak békeidős légtér-ellenőrzésre vagyunk képesek (benne Szlovénia és időnként a Baltikum!), arra meg pont elég a G. is!! Ha a környező országok gépeivel állítjuk szembe, akkor szerintem még mindig jók vagyunk, csak meg kell tartani a jelenlegi vezető helyünket. Amíg a környéken senkinek sincs mondjuk F-35, addig nekünk is elég a Giffmadár. Nagyhatalmak ellen meg ahová tényleg kevés lenne a G., meg a 14 gép is!, javasolnám hogy ne is készüljünk háborúra (egymással foglalkozzanak ők maguk személyesen!!), ahhoz úgyis kevesek vagyunk.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Én egyébként a svédek helyebén, ha önállóan akarnék valamit csinálni, a Gripen bázisán fejlesztenék egy komoly, nagyméretű fegyverhordozó drónt, mert ez jelenleg egy látványos hézag az európai hadiiparban, akár piaci rés is, mert továbbra is azt mondom, a svédek az 5-6. gen harci gépekről már lekéstek önálló fejlesztésként.
A drón az tényleg belefér nekik, részben a jövő technikája és a fejlődésnek egyik iránya amiből sok kell. Minden másban viszont együtt kellene dolgozniuk az európai légi-iparral, végülis ők is csak egy 10milliós ország!! Ha már a francúzok is azt mondták évekkel ezelőtt hogy önállóan soha többé harcigépet nem fejlesztenek ... (és nem a műszaki lehetőségek hiánya, hanem az anyagi teherbíróképességük határa miatt).
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Én egyébként a svédek helyebén, ha önállóan akarnék valamit csinálni, a Gripen bázisán fejlesztenék egy komoly, nagyméretű fegyverhordozó drónt, mert ez jelenleg egy látványos hézag az európai hadiiparban, akár piaci rés is, mert továbbra is azt mondom, a svédek az 5-6. gen harci gépekről már lekéstek önálló fejlesztésként.
Az FCAS program része egy ilyen drón is.
A svédeknek nagyon régóta a fiókban van a saját 5 gen. gépük. Ha pedig nekidurálják magukat pillanatokon belül repülő lesz belőle (gyorsabban, mint bármelyik másik gép). Tessék megnézni a T-X programot. 3 év alatt repült a gép. És ez nem a Boeing érdeme volt elsősorban! Lehet, hogy a szárnyakat, meg az aero-t a Boeing tervezte, de a törzset, avionikát, fedélzeti rendszereket (ezekkel lehet irgalmatlan sok szívás, ld. még F-35) a SAAB pakolta össze pik-pak. A saját rendszerfejlesztésük eredménye ez a gyors végeredmény és az, hogy a későbbiekben nyitott rendszer marad. Ezért tudnak akár évente új és új fejlesztéseket csinálni a mi Gripenjeinken is - akár alrendszerek szintjén is. Az amerikai gépeknél ilyet ne várj! Nekik ez nem érdekük. Ott olyan nagy mennyiségű gépről beszélünk, hogy ha folyamatos fejlesztés lenne, lehet, hogy még az előző fejlesztés be sem fejeződött, de már új lenne elérhető. Ők inkább nagyobb csomagokban fejlesztenek. Ez volt szerintem az EF egyik hátránya is...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 858
113
A svédeknek nagyon régóta a fiókban van a saját 5 gen. gépük.

Akkor az már régen elavult.
Pont ez a bajuk a legnagyobbaknak is - olyan rohadt gyors a fejlődés, az új fenyegetések, hogy az elavulás egyre gyorsabban bekövetkezik. Okkal dobták be a légierőnél a gyors és folyamatos típuscserét (a 100-as széria mintájára) az NGAD koncepció lefektetésében.
Ami régóta a fiókban van, az egy elavult világra tervezett elavult konstrukció (F-35 a jó példa, mit alakult az idők folyamán).
 
K

kamm

Guest
.
.
Nyilván arról beszélek, és nyilván világos, hogy amerikai partner nélkül az USA reménytelen lenne. De szerintem a Saab már nem lenne képes teljesen új önálló repülőgépet kifejleszteni. Kb mint a csehek, ők is reszelgethetik még az L-39 gépet, de már belőlük se nézek ki teljesen új tipust.

Ez egyre vadabb lesz...
Te tenyleg azt hiszed hogy egy gripen upgradelva eleg lesz a kovetkezo evtizedek kihivasianak?

Az ido men, a technika fejlodik...a gripen meg 4 gen gep marad akarmit csinalsz vele.

Vannak emberek akik tenyleg nem ertik hogy egy 50 evesbol nem lehet 20 eves csajt csinalni...2030+ra meg a gripen inkabb nagymama lesz mint a mostani kisminkelt milf.

Fogalmam sincs mirol beszelsz, de az ilyen hamis analogiak mindig biztosan mutatjak, hogy hianyzik valami, maskulonben el tudnad magyarazni, mirol beszelsz...
 
K

kamm

Guest
Wow, kicsit olvass bele az F-35 topicba... az az 1.35 billiárd dollár az a 70(!!!!) évnyi összprogramot, üzemeltetést takarja, beleszámolva mindent, gyártástól a pilótaképzésen át a szimulátorköltségekig hozzáadva a takarítók fizetését is mindent - ez a TELJES program számított költsége.

Engedelmeddel en az angol nyelvu szaksajtot ill -irodalmat olvasom inkabb, ha nem problema... de ezt irtam, igen.
Mi nem vilagos?

Tudod mennyi mondjuk a Rafale, a Borej, vagy a J-20 program teljes költsége (nem pedig darabár)? Na azzal vesd össze - leosztva a darabszámokkal és rájössz, hogy kb. elég nagy tájékozatlanság ezt hangoztatni (Pravdában jól mutat, az a színvonal ezt hangoztatni).

Te vagy nem tudod, mit jelent a tajekozatlansag szo, vagy fogalmad nincs arrol, amire utaltam. :D

De azert nezzuk meg a szamaidat: a Rafale fejlesztesi koltsege (mert te azzal kevered azt, amire en utaltam) pont a tizede volt az F-35-nek - szoval mi koze ennek a Pravdahoz avagy ki is a tajekozatlan?
(Ti. kivancsi vagyok, mire fel ez a nagykepuskodo kioktatosdi, mikozben meg a lenyeget sem sikerult megerteni...)

Mert az megvan, hogy kb. a fél nyugati világ cirka ötven éves vadászbombázó ellátását megoldották ebből a pénzből?

Huh? Mit oldottak meg a otven evre? :D Az megvan, hogy ezert fizetniuk kell a vevoknek, nem igyen kapjak? :D

Az megvan, hogy a ket legnagyobb europai orszag nem ker belole?

Az megvan, hogy minden amerikai fegyvereladas pofatlanul tul van arazva es politikai nyomasgyakorlason alapul?

A Stealth részhez nem szólok hozzá, ahhoz végképp minek - aki tud, stealth gépet fejleszt (aki nem, annak meg erre nincs pénze, csóró). legyen az amerikai, orosz, kínai, európai, bárki. Ez elmond mindent.

Ez a mondandom resze volt, de latom, nem sikerult abszolvalni - gy.k: a svedek ahelyett, hogy 500 milliard avagy egybillio koruli osszegeket koltenenek olyan stealth fejlesztesre, ami eleve ketes megterulest jelent amugy is, az o kisszerias gyartasuknal sokkal okosabb modon az EW kepessegekre koncentraltak (no meg hagyomanyosan amugy is evtizedekkel jartak networked stb funkciokban masok elott.)
 
K

kamm

Guest
Akkor az már régen elavult.
Pont ez a bajuk a legnagyobbaknak is - olyan rohadt gyors a fejlődés, az új fenyegetések, hogy az elavulás egyre gyorsabban bekövetkezik. Okkal dobták be a légierőnél a gyors és folyamatos típuscserét (a 100-as széria mintájára) az NGAD koncepció lefektetésében.
Ami régóta a fiókban van, az egy elavult világra tervezett elavult konstrukció (F-35 a jó példa, mit alakult az idők folyamán).

Ezt magyarazzak a svedek: veszettul draga a stealth, ugyanakkor a 30-40 eves elettartama alatt a stealth funkciot nbemigen tudod upgradelni, viszont az az ellen indiotott eletronika iszonyu gyorsan fejlodik, jo sansszal minimalisra csokken 20-30 even belul ezeknek a gepeknek az amugy is niche stealth elonye.
 
K

kamm

Guest
.
.
Melyik részével nem értesz egyet? Szerinted lesz saját új tipus az Aero Vodochodytól? Vagy a Saabtól?

A Saabbal.
A svedek lassan szaz eve fejlesztenek es epitenek nemcsak sajat gepeket, de teljes sajat legierot, WWII alatt 800-900 gepet repultek, Hitlerek nem is kotottek belejuk. A 70-es evekben a vilag 4. legnagyobb legiereje volt az oveke, tobb, mint ezer (!) geppel - mind sajat epitesu.
Ez persze irgalmatlan penzbe kerult egy magyarorszagnyi lakossagu orszagnak; hiaba csokkent a gepek fajlagos ara utana a baloldal szanaszet herelte a military budzset es vegul - elmebeteg modon - minden fejlesztest leallitottak, vastagon teve az addigi befektetesek ertekere.
Halistennek az ongyilkossagot vegul elkerultek, atnyomtak egy Gripen-torvenyt a nyolcvanasok elejen, azert letezik ez a program ill gep, mikozben a media meg abaloldal szanaszet szedte a programot evtizedeken at. Mondjuk az nem segitett, hogy amig a BAE-vel kozosen ment a buli, addig a britek szanaszet korrumpaltak mindenkit szerte a vilagban, egeszen a ketezer koruli kiszallasukig (FYI ritka gatlastalan egy tarsasag a britek az uzleti eletben, nulla moralis korlattal, ezt mar en is megfigyeltem.)
Azota is csak fejlodik a sved vedelmi ipar, dacara az allando penzugyi kavalkadra korulotte... az E/F Gripen raadasul ugy lett ilyen utokepes, hogy kozben a svedek atestek egy ingatlanpiaci lufi kidurranasan, amit egy sulyos penzugyi krizis kovetett a kilencvenesek alatt, azaz a ketezresek elejen meg mindig joval kevesebb jutott R&D-re.
A Boeing deal pedig kifejezetten meno a Saabnak: az amerikaiak kerestek meg oket, kifejezetten a Gripennel megfigyelt tervezesi megoldasaik es a fejlesztesi metodusuk miatt, ugyanis a Boeing tudatosan radikalisan megreformalta a hagyomanyosan draga, korulmenyes amerikai fejlesztesi procedurat: https://www.airforcemag.com/article/how-boeing-won-the-t-x/

"PARTNERS COUNT

Partnering with Saab made sense because both have a “similar mindset” about innovation, Niewald said.

The T-X benefits from “a little bit of Swedish design philosophy,” said Parker. The aircraft draws some inspiration from Saab’s fourth-generation fighter, the Gripen, such as built-in stand-on doors, access panels that can be reached without a ladder, and maintenance that doesn’t require specialized tools.

The design went from drawing board to first flight in three years, skipping the prototype stage and going directly to “production representative jets.” The second T-X to be built flew within 24 hours of the first, he added, and they are “the most identical jets we’ve ever built.”

Now the same processes used to build them will be used to build the rest of the fleet.

These first two aircraft racked up 71 flights during the evaluation period, at one point flying four times in one day. That’s comparable to what the Air Force expects to do with operational aircraft, and “unheard of” on brand-new aircraft, Niewald said. The first two aircraft expanded the flight envelope and demonstrated high angle-of-attack performance, as required.

“Probably the most significant stats that we had, we went through the first 14 flights without a pilot squawk,” Niewald said. That is a testament to how we went through this journey, [we] had a robust design.”"

Ha valami, akkor ez inkabb annak a bizonyiteka, hogy marpedig valamit nagyon okosan csinalnak a svedek most mar hosszu-hosszu ideje. Nem veletlen, hogy a britek mindenaron benn akarjak oket tartani a Tempest-programban, a svedek nelkul az egesz halott lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
T

Törölt tag 2361

Guest
Engedelmeddel en az angol nyelvu szaksajtot ill -irodalmat olvasom inkabb, ha nem problema... de ezt irtam, igen.
Mi nem vilagos?



Te vagy nem tudod, mit jelent a tajekozatlansag szo, vagy fogalmad nincs arrol, amire utaltam. :D

De azert nezzuk meg a szamaidat: a Rafale fejlesztesi koltsege (mert te azzal kevered azt, amire en utaltam) pont a tizede volt az F-35-nek - szoval mi koze ennek a Pravdahoz avagy ki is a tajekozatlan?
(Ti. kivancsi vagyok, mire fel ez a nagykepuskodo kioktatosdi, mikozben meg a lenyeget sem sikerult megerteni...)



Huh? Mit oldottak meg a otven evre? :D Az megvan, hogy ezert fizetniuk kell a vevoknek, nem igyen kapjak? :D

Az megvan, hogy a ket legnagyobb europai orszag nem ker belole?

Az megvan, hogy minden amerikai fegyvereladas pofatlanul tul van arazva es politikai nyomasgyakorlason alapul?



Ez a mondandom resze volt, de latom, nem sikerult abszolvalni - gy.k: a svedek ahelyett, hogy 500 milliard avagy egybillio koruli osszegeket koltenenek olyan stealth fejlesztesre, ami eleve ketes megterulest jelent amugy is, az o kisszerias gyartasuknal sokkal okosabb modon az EW kepessegekre koncentraltak (no meg hagyomanyosan amugy is evtizedekkel jartak networked stb funkciokban masok elott.)

te itt ugy irsz mindha a komplet gep sved fejlesztes lenne..


main-qimg-a2ef343ceaec414561b144f05fb4d7ba



Meg a 4. gen gepet sem tudtak maguk rendesen megcsinalni (osszetakolni) kulfoldi segitseg nelkul. Tobb kulfoldi resz van benne mint ami lesz az angol tempestbe.

Az a kérdés, hogy mivel akarjuk a Gripent szembeállítani? Maradjunk annyiban, hogy ezzel a gépszámmal úgyis csak békeidős légtér-ellenőrzésre vagyunk képesek (benne Szlovénia és időnként a Baltikum!), arra meg pont elég a G. is!! Ha a környező országok gépeivel állítjuk szembe, akkor szerintem még mindig jók vagyunk, csak meg kell tartani a jelenlegi vezető helyünket. Amíg a környéken senkinek sincs mondjuk F-35, addig nekünk is elég a Giffmadár. Nagyhatalmak ellen meg ahová tényleg kevés lenne a G., meg a 14 gép is!, javasolnám hogy ne is készüljünk háborúra (egymással foglalkozzanak ők maguk személyesen!!), ahhoz úgyis kevesek vagyunk.

az ugye megvan ha valami cirkusz lenne, es az amerikai,angol stb lehuzna a rampat a gripen hajtomuvere vagy a fegyvere vagy egyebb fontos alkatreszere, akor lehet obegatni napokig, hiaba..

es ilyen gepet nem veszunk ha baj lehet korulottunk, akor olyan gepet veszunk ami politikikai hateret is add (veszel egy amcsi F-et vagy ruszki suhojt), ami sokszor tobbet er mint a repulo ( a swedek politikai ereje kb 0 ).
 
K

kamm

Guest
te itt ugy irsz mindha a komplet gep sved fejlesztes lenne..


main-qimg-a2ef343ceaec414561b144f05fb4d7ba



Meg a 4. gen gepet sem tudtak maguk rendesen megcsinalni (osszetakolni) kulfoldi segitseg nelkul. Tobb kulfoldi resz van benne mint ami lesz az angol tempestbe.

Hu, de ritka buta komment. :D

Te erted, mi az hogy beszallito? Szerinted van gep, ami nel;kuluk epul, tisztan egy orszagban? :D

az ugye megvan ha valami cirkusz lenne, es az amerikai,angol stb lehuzna a rampat a gripen hajtomuvere vagy a fegyvere vagy egyebb fontos alkatreszere, akor lehet obegatni napokig, hiaba..

es ilyen gepet nem veszunk ha baj lehet korulottunk, akor olyan gepet veszunk ami politikikai hateret is add (veszel egy amcsi F-et vagy ruszki suhojt), ami sokszor tobbet er mint a repulo ( a swedek politikai ereje kb 0 ).

Ez meg egyenesen ostoba.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 858
113
Ezt magyarazzak a svedek: veszettul draga a stealth, ugyanakkor a 30-40 eves elettartama alatt a stealth funkciot nbemigen tudod upgradelni, viszont az az ellen indiotott eletronika iszonyu gyorsan fejlodik, jo sansszal minimalisra csokken 20-30 even belul ezeknek a gepeknek az amugy is niche stealth elonye.

Az ugye megvan, hogy a stealth az nem egy kész dolog, hanem egy technológia, ugyanolyan, mint mondjuk egy gázturbinás sugárhajtómű? Tudod, fejlődik, egyre jobb tolóerő/tömeg arány, egyre jobb fogyasztás, nagyobb élettartam, etc.... ahogy egyre újabb generációi jönnek.
A stealth ugyanis nem egy statikus valami (van és kész) - az csak egy technológia, ami lehet jobb vagy roszabb, és vannak generációi. Szerinted az F-117 és az F-22 tökugyanaz LO szempontból? Nézz rá... Újabb generációs stealth megvan az a párhuzam, mint a hajtóműveknél - nagyobb élettartam (nem kell állandóan újrafesteni), csökkenő költségek, nagyobb hatékonyság (elnyelőképesség), több optimális aspektus, stb...

És hogy nem tudod upgradelni? Festéket tudod, egyes elemeket tudod (lecseréled). Újabb verziók (mert pl. F-35 szerinted pont ugyanilyen gurul majd ki a gyárból 20 év múlva? Ott a lehetőség a formálásra (van mit megoldani még amúgy is).Block verziók jönnek sorban... és mivel gyártásban lesz folyamatosan, az upgrade lehetőség folyamatos. Okkal ragaszkodtak a végigviteléhez... ).

(BTW a next gen stealth a HF tartományú LO értékre is kiterjed - ahogy a légvédelem ezekkel próbál counterelni. Akció-reakció megy folyamtosan).

Non stealth kasztni fejlesztés már ma sem rúg labdába, pont.
 
K

kamm

Guest
Te be vagy rugva es akkor elegans vagyok, mert kifogast keresek erre a blodsegre...
Mi fejlodik, kerem szépen, uj kasztnit kap az F-35 avagy az F-22?
Az F-16 lassan 50 eve repul es ugyanugy nez ki, minimalis differencia van koztuk, plane RCS tekinteteben.

Ezt a zöldséget...
Meg1x, hatha sikerül megertened: pont arrol beszéltek a svédek, hogy az F-35 kb 30-40 eve alatt nagysagrendekkel fog fejlodni az eszleles, mig a gep minimálisan, kb marad ugyanaz.

A többi fogalomzavart elő sem veszem, nezz utana magad (eg "a stealth az egy technologia" es hasonlok), a "pont" vegu deklarativan eloadott gyerekes hulyesegen meg jot nevettem. :D

Az ugye megvan, hogy a stealth az nem egy kész dolog, hanem egy technológia, ugyanolyan, mint mondjuk egy gázturbinás sugárhajtómű? Tudod, fejlődik, egyre jobb tolóerő/tömeg arány, egyre jobb fogyasztás, nagyobb élettartam, etc.... ahogy egyre újabb generációi jönnek.
A stealth ugyanis nem egy statikus valami (van és kész) - az csak egy technológia, ami lehet jobb vagy roszabb, és vannak generációi. Szerinted az F-117 és az F-22 tökugyanaz LO szempontból? Nézz rá... Újabb generációs stealth megvan az a párhuzam, mint a hajtóműveknél - nagyobb élettartam (nem kell állandóan újrafesteni), csökkenő költségek, nagyobb hatékonyság (elnyelőképesség), több optimális aspektus, stb...

És hogy nem tudod upgradelni? Festéket tudod, egyes elemeket tudod (lecseréled). Újabb verziók (mert pl. F-35 szerinted pont ugyanilyen gurul majd ki a gyárból 20 év múlva? Ott a lehetőség a formálásra (van mit megoldani még amúgy is).Block verziók jönnek sorban... és mivel gyártásban lesz folyamatosan, az upgrade lehetőség folyamatos. Okkal ragaszkodtak a végigviteléhez... ).

(BTW a next gen stealth a HF tartományú LO értékre is kiterjed - ahogy a légvédelem ezekkel próbál counterelni. Akció-reakció megy folyamtosan).

Non stealth kasztni fejlesztés már ma sem rúg labdába, pont.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az ugye megvan, hogy a stealth az nem egy kész dolog, hanem egy technológia, ugyanolyan, mint mondjuk egy gázturbinás sugárhajtómű? Tudod, fejlődik, egyre jobb tolóerő/tömeg arány, egyre jobb fogyasztás, nagyobb élettartam, etc.... ahogy egyre újabb generációi jönnek.
A stealth ugyanis nem egy statikus valami (van és kész) - az csak egy technológia, ami lehet jobb vagy roszabb, és vannak generációi. Szerinted az F-117 és az F-22 tökugyanaz LO szempontból? Nézz rá... Újabb generációs stealth megvan az a párhuzam, mint a hajtóműveknél - nagyobb élettartam (nem kell állandóan újrafesteni), csökkenő költségek, nagyobb hatékonyság (elnyelőképesség), több optimális aspektus, stb...

És hogy nem tudod upgradelni? Festéket tudod, egyes elemeket tudod (lecseréled). Újabb verziók (mert pl. F-35 szerinted pont ugyanilyen gurul majd ki a gyárból 20 év múlva? Ott a lehetőség a formálásra (van mit megoldani még amúgy is).Block verziók jönnek sorban... és mivel gyártásban lesz folyamatosan, az upgrade lehetőség folyamatos. Okkal ragaszkodtak a végigviteléhez... ).

(BTW a next gen stealth a HF tartományú LO értékre is kiterjed - ahogy a légvédelem ezekkel próbál counterelni. Akció-reakció megy folyamtosan).

Non stealth kasztni fejlesztés már ma sem rúg labdába, pont.
Ez most nagyon izzadtságszagúra sikeredett. És ezt minden tisztelettel együtt mondom!!! (Peace)
- pont most került be az F-35 topicba, hogy egy sima block 4 retrofit upgrade mennyire jönne ki. 27,4 M USD. Mindezt úgy, hogy nem nyúlnak a gép külsejéhez.
- ha meg hozzá kellene nyúlni, arra a Lockheed is azt mondja, hogy nem nyúl hozzá. Ugye ott a gond a B,C gépekkel a vízszintes vezérsík károsodással a túl hosszú utánégetés esetén.
- külső festést/bevonatot sem fogják soha teljesen lecserélni. Annak még a javítasa is olyan összeg, hogy békeidőben még a szarráhámlott gépeken sem javítják a bevonat sérülését, max nagyjavítasok alkalmával.

Szóval egy stealth gép stealth upgrade-je egy olyan ügy, amit el kell engedni.
Persze folyamatosan fejlesztik a koncepciót, de a fejlesztések max új konstrukcióban fognak kikristályosodni, legyártot gépeken nem.
Nekem van egy olyan érzésem, hogy nem fog végigmenni az eredetileg megálmodott F-35 darabszám. Ha megvillantják a 6. Gen. gépeket, akkor rövid úton passzolni fogják az utolsó párszáz F-35 legyártását.
Mondjuk ezek az upgrade költségek is várhatóak voltak. Amikor a kongresszus arra kényszeríti a Lockheedet, hogy adja olcsóbban az 5. gen. gépét, mint más a 4. generációsat, akkor várható, hogy valahol csak ki kell majd fizetni a törvényszerű lehúzást.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and dudi