Pontosan ezért is linkeltem.
Az az igazság, hogy a következő egy-két évtizedben nagy mértékben le fog csökkenni a kétkezi ipari munkások száma, hogy velük mi lesz arra pedig nem hallottam még jó megoldást. Zárójeles megyjegyzés, hogy mi a büdös francot fognak csinálni a több millió szakképzetlen migránsal Európában, amikor az európai egyzserű melósok egy része is el fogja veszíteni a munkáját, azt nem tudom.
A téma nagyon szerteágazó, viszont nagyon jól látod a legfontosabbat.
Többek közt a személyügyi, személyügyi gazdálkodás, és a felnőttképzés is foglalkozik ezzel. Kellene foglalkoznia. Meg amúgy az oktatáspolitikának. A jelenlegi irányok Európában sok helyütt a szakmunkás képzésben látják a jövőt. És a "migránsok" tömegét is részben ezért akarták már régen is Európába hozni, mondván, ők majd klesznek azok a munkások, akik nem születtek meg itt. Másrészt meg a felső fokú végzettségűek számát is sok helyen túl magasnak találják a lakosság körében.
Kérem szépen, mindez egy alapvetően rossz irány volt. Mert nem vette figyelemebe a jövő természetes fejlődési irányait. Mármint alapjában a technikai fejlődést, és annak különösen gyors iramát.
Évtizedekkel ezelőtt tanárom egy példát hozott fel a technológia fejlődésér. Ezt a patkoló kovácsokkal példázta. Régen a patkoló kovács fontos munkát végzett, de az évek múlásával és a technológia fejlődésével, és annak terjedésével, egyre kevesebb munkájuk volt, és a kevésbé ügyesek kikoptak. Az utolsó patkoló kovácsok már a legjobbak legjobbjai voltak- de a munkakörük mégis gyakorlatilag megszűnt - egyszerűen már nem volt szükség patkoló kovácsokra...
És lényegében ez a helyzet most is. Fölöslegesnek tartanak sok helyen Európában ekkora arányú diplomást (most ne menjünk bele az Európai fehér könyv ajánlásaiba - pedig érdemes lenne) és az ipart akarják felfuttatni. És ezért akarnak szakmunkásokat. Ez pillanatnyilag is időnként jó ötletnek is hangzik- mert jelenleg még a beszállítói és gyártói munkakörökbe rengeteg ember kell. És most ne menjünk bele a piaci törvényszerűségekbe ( pedig érdemes lenne) Viszont a jövő már a nyakunkon van, egyre jobban beindul az automatizálás. És a szakmunkások, akik még most sok helyen nélkülönözhetetlenek, ki lesznek váltva olyan emberekkel (és már most is sok helyen ez van) akik tudják kezelni az egyre bonyolultabb, később pedig egyre önállóbb gépeket.
Az oktatásban az egyik kulcsszó/kulcsmondat az innováció. Egy másik az életen át tartó tanulás (érdekes hogy pl Németországban az egyetemisták egy jelentős része nyugdíjas) Ehhez motiváció, de megfelelő elméleti képzés is kell- ami pedig minimum a középiskola/gimnázium. 8 általános vagy maximum szakmunkásképző bizonyítvány ehhez bizony édes kevés.
És itt (is) van egy érdekes irány. (Európába hogy lényegében éppen a tanulatlan tömegeket bevonzani Afrikából és a közel keletről az egy buta és hibás koncepció volt - mert arra alapozni, hogy onnan majd tanult és képzett tömegeket tudnak behozni, a valóság teljes figyelmen kívül hagyását jelentette/jelentette volna- és egyébként meg belegondolni, hogy éppen azokról a területekről szándékozni behozni az ottani körülmények között nagyon nehezen és főleg relatív kis százalékban kiképzett orvosokat, de akár szakmunkásokat is, az lényegében Afrika és a közel kelet cinikus és méltatlan kizsákmányolását jelentené/jelenti, és automatikusan meghosszabbítaná /meghosszabbítja elmaradottságukat és problémáik halmazát..) Ugyanis a világ egy másik jelentős része, úgy mind pl India és Kína a tanulásban és az oktatás egyre nagyobb volumenében látja a jövőt. De még az USA-ban is alapvető a gimnáziumi képzés. Mert akinek van elméleti alapja, és megtanították a tanilásra, az már később könnyebben és önállóbban lesz tanítható.
Már most is, de néhány éven belül egyre fontosabb lesz a felnőttek képzése átképzése. És a legfontosabb jelenleg az alapképességek megtanítása a tömegeknek, amikbe jelenleg a számítógépek használata az alapok alapját jelenti/még inkább fogja jelenteni már a közel jövőben is. Ráadásul, az egyre jobb és elérhetőbb gyógyszerek miatt, egyre hosszabb az emberek élete és hosszabb az aktív életkoruk hossza. + növekszik a nyugdíjkorhatár. Így amellett hogy egyre nagyobb tudásra lesz szükség a gépek kezelésére/felügyeletére, az erre nem kiképzett/oktatott 50+ korosztályt is meg kell tanítani. Ez pedig egyre több alkalmas oktatót igényelne, Ugyanakkor Európában a közoktatást meg néhol meg még le is építik.
És mindehhez jönnek hozzá a nem csak Európai normákkal mérve gyakorlatilag képzetlen tömegek. Akik nemhogy nem besuzélik a nyelvet, de lényegében közösségépítő igényeik is vannak - Csakhogy nekik nincsenek saját oktatóik- És az Európaiak meg nem beszélik az ő nyelvüket. De ha beszélnék is (legalább egyik csoport a másikét) haq az adott migránsnak van 4 osztálya- az minimum 4+4 + még valamennyi (1 vagy 2) év oktatást jelentene ahhoz, hogy használható munkaerő legyen. Mert ez kérem itt nem Bangldes Ha van 8 osztálya akkor már néggyel kevesebb. Ha van szakmája, akkor a kérdés hogy az használható e Európában (mert itt pl patkoló kovács már nem kell) De ha pl nővér, akkor is kell neki nagy valószínűséggel továbbképzés + (nagyon jó esetben ) minimum egy év intenzív nyelv tanulás.
És még mindig csak a problémakörök alapjait kapargatjuk.