[BIZTPOL] Afganisztáni helyzet

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Ezt most nem tudjuk eldöntei, hogy mennyiben lesz ez pastu kérdés a jövőben. Én úgy látom, hogy Pakisztán számára a jövőben egy erős pastu vezetésű Afganisztán bizony veszélyt fog jelenteni. Jelenleg a Pakisztáni pastu kissebség semmilyen formában nincs képviselve a pakisztáni vezetésben. Amennyiben Afganisztánban stabilizálni tudja a hatalmát a taliban akkor bizony ott fog állni a pakisztáni pastuk mögött. Ez amolyan visszanyal a fagyi efektus lenne Pakisztánnak. Pakisztán legnagyobb problémája jelenleg az, hogy elfogyott a pénz, ehhez kell(ene) Kína. Csakhogy Kínának csak akkor érdeke, hogy pénzelje Pakisztánt, ha Afganisztánban ő tud beruházni, egyrészt a bányákba, másrészt a transz afgán vasútba és olajvezetékbe. Na én ezt kétlem, hogy sikerül majd, bár ne legyen igazam.

A baj az, hogy egyrészt a taliban ideológiája sem egységes, másrészt a még szélsőségesebb csoportok is jelen vannak és ahogy én látom már el is kezdődött egyfajta belső harc az egyes csoportok között az afgán vezetésen belül is. Szóval szerintem - és lehet, hogy nem lesz igazam - Afganisztánban nem a béke fog beköszönteni, hanem csak egy újabb háború (a béke attól még béke, hogy közben vallási diktatúra van). Kína nem fog pénzt pumpálni Afganisztánba egy (polgár)háborús helyzetben, Pakisztánnak meg nincs pénze erre. Kína bizonyos értelemben rászedte Pakisztánt ezzel az üzlettel, ha valóban ők állnak a háttérben, de mondjuk ez Kínától nem meglepő, mindenkinek számítana kell arra, hogy az ő módszereik, hogy finoman fogalmazzak, nem egyenesek. Amíg csak kereskedsz velük, addig ok, te fizetsz, ők szállítanak, de amint elkezdesz a politikai machinációikba beszállni, akkor kezd kockázatossá vállni a dolog.

Pakisztán oldaláról meg, addig ok, hogy lesz egy Afgán-Pakisztáni blokk Indiával szemben... és ebben mit fog csinálni Afganisztán? Kövekkel megdobálja az Indiai hadsereget? Mert az nem olyan egyszerű, hogy majd jön a talibán és India lerakja a fegyvert, ez nem az afgán hadsereg. Ahhoz iszonyatos mennyiségű pénz kell, hogy az a blokk ütőképes legyen Indiával szemben. Ki fogja adni a pénzt? Kína? Hát, ők még viszonzás nélkül soha semmit sem adtak.
Ne haragudj, de a nagyhatalmú pakisztáni titkosszolgálat, az ISI talán jobban képben van a Pastunisztán kérdésben, mint te. Daud Khan az 1950-es, majd a 1970-es években melegítette fel a Pastunisztán kérdést. Nem véletlenül a pakisztániak az 1970-es évek közepén már az iszlamista szervezeteket támogatták. Ugyanígy támogatta a pesavari heteket a 80-as években, majd Gulbuddin Hekmatjart a 90-es évek első felében. A lényeg egy Pakisztán-barát kabuli kormányzat felállítása volt, a korábban említett célok megvalósítása érdekében. Miután Hekmatjar képtelen volt átvenni a hatalmat, a Paki szolgálatok és a hadsereg a talibant kezdte támogatni 1994-95-ben.

Pakisztán és Kína 1966 óta stratégiai szövetségben áll, az ország Kína egyik legközelebbi szövetségese. Azt meg hogy mi lesz Afganisztánban majd meglátjuk
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and enzo

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Ne haragudj, de a nagyhatalmú pakisztáni titkosszolgálat, az ISI talán jobban képben van a Pastunisztán kérdésben, mint te. Daud Khan az 1950-es, majd a 1970-es években melegítette fel a Pastunisztán kérdést. Nem véletlenül a pakisztániak az 1970-es évek közepén már az iszlamista szervezeteket támogatták. Ugyanígy támogatta a pesavari heteket a 80-as években, majd Gulbuddin Hekmatjart a 90-es évek első felében. A lényeg egy Pakisztán-barát kabuli kormányzat felállítása volt, a korábban említett célok megvalósítása érdekében. Miután Hekmatjar képtelen volt átvenni a hatalmat, a Paki szolgálatok és a hadsereg a talibant kezdte támogatni 1994-95-ben.

Pakisztán és Kína 1966 óta stratégiai szövetségben áll, az ország Kína egyik legközelebbi szövetségese. Azt meg hogy mi lesz Afganisztánban majd meglátjuk
Nem is említettem Pastunisztánt. Arról írtam csak, hogy szerintem a pastukkal még baja lesz Pakisztánnak. Ennyi.
 

oregbogaras

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 440
4 831
113
A dzsalalabadi csatában az afgán kommunista hadsereg nemzeti harci erőként bizonyította rátermettségét. A DRA hadsereget egy közös hit formálta, és hazafias és ideológiai vonzerő motiválta. Éppen ellenkezőleg, a mai ANA, bár a DRA hadseregénél sokkal jobb felszereléssel van felszerelve, nem rendelkezik egységes ideológiával és közös céllal. Valószínűleg ahelyett, hogy több pénzt költene felszerelésre, az afgán kormánynak egy etnikailag sokszínű, főiskolai végzettségű tisztikar vonzására, kiképzésére és megtartására kell figyelnie. Ezenkívül indoktrinálniuk kell őket egy közös, nacionalista afgán elbeszélésben, amely nemzetek közötti. Najibullah rezsimje az ellenséget külföldi megbízottnak és államellenesnek minősítette. Az afgán közigazgatások 2001 óta nem jártak sikerrel az állam közös ellenségének koncepciójában. Továbbá, a hadkötelezettség érdemei az etnikai szempontból veszélyeztetett társadalmak számára jól dokumentáltak, és úgy kell tekinteni, mint egy eszközt arra, hogy egyetemi szintű tehetségeket hozzanak az ANA-hoz. Talán az ANA -t strukturális szempontból kell átértékelni, nem pedig képzést és felszerelést. Egy régi déli közmondással élve: „nem a kutya mérete a harcban, hanem a harc mértéke a kutyában”
Anno linkeltem be egy pdf-es elemzést erről az időszakról, abból kiderült, hogy az amcsik erőltették a támadást és nem érdekelte őket az afgán veszteség, valamint hogy a kommunista erők jól felvoltak fegyverezve (a kor szintjén), nagy harcértékkel bírtak, motiváltak voltak. Csak azért vesztettek mert néhány magasabb parancsnokot kilóra megvett a CIA.
Ha jól emlékszem.
 
  • Tetszik
Reactions: Leonidas

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Az utolsó zsidó, aki elhagyta Afganisztánt

96b5f5ea79d76cb967eef4471e3ea.jpeg

Zebulon Simentov. Illusztráció: ariananews.af

A zsidó közösség utolsó tagja, Zebulon Simentov, aki egy leromlott kabuli zsinagógában élt, elhagyta Afganisztánt. Erről ma, szeptember 9-én számolt be az Ariana News.

A 62 éves Szimentov kóser volt, héberül imádkozott, és túlélte a két évtizedes háborút anélkül, hogy el akarta volna hagyni az országot. Eközben az afganisztáni zsidó közösség az országban rohamosan zsugorodott. Végül Moti Kahana izraeli-amerikai üzletember, aki egy magán biztonsági csoportot vezet, és aki már megszervezte Szimentov 29 szomszédjának evakuálását, rábeszélte őt, hogy ő is menjen a "szomszédos országba".

Kahana szerint Szimentov, aki már a tálib rezsim alatt élt, nem aggódott túlságosan a hatalomba való visszatérésük miatt. Kahana azonban figyelmeztette, hogy fennáll a veszélye annak, hogy az Iszlám Állam csoport elrabolja vagy megöli. Szimentov szomszédai is egyszerűen könyörögtek neki, hogy menjen el, hogy a gyerekeik csatlakozhassanak hozzá a buszon.

Kahana most az amerikai és izraeli hatóságokhoz fordul, hogy segítsenek szállást találni Szimentov családjának, akinek felesége és gyermekei már Izraelben vannak.

Mint az Ariana News rámutat, az Afganisztán északi részén található barlangokban talált héber kéziratok egy 1000 évvel ezelőtti virágzó zsidó közösségre utalnak. A 19. század végén mintegy 40 000 zsidó élt Afganisztánban, akik közül sokan a vallási üldöztetéstől való félelmükben a szomszédos Iránba menekültek. Az afgán közösség hanyatlása az 1948-as megalakulása után Izraelbe irányuló kivándorlással kezdődött. Az Associated Pressnek 2009-ben adott interjújában Siments azt mondta, hogy az utolsó zsidó családok az 1979-es szovjet invázió után hagyták el Afganisztánt.

Ariana News
ez egy utolsó köcsög.. azért nem akart eljönni,mert az volt a feltétel, hogy a feleségének előtte kiadaja glet-et,- a válási engedélyt....
 
W

Wilson

Guest
A tálibok lemondták a szeptember 11-re tervezett " amerikai trollkodást,"

E-6Di5GWQAMmUci



Amely egy időben zajlott volna az Egyesült Államokban a 9/11-es merényletek 20. évfordulója alkalmából tartott gyászszertartásokkal.

A tálibok kijelentik, hogy az Afganisztáni Iszlám Emirátus ideiglenes kormánya (bár nem teljes egészében) de facto már megkezdte munkáját, és nincs szükség fényes hivatalos ceremóniákra, így szeptember 11-én nem lesz beiktatás. "Dolgunk van....."

Érdemes megjegyezni, hogy a tálibok az elismerés mellett 10 milliárd dollárt és más, korábban az afgán kormány tulajdonában lévő, az Egyesült Államok által most zárolt eszközöket is szeretnének megkapni az Egyesült Államoktól, és az Egyesült Államok nem adja vissza ezeket, amíg a tálibokat nem ismerik el Afganisztán legitim kormányaként.
Oroszország már de facto támogatta a tálibok követelését, hogy a pénzt küldjék vissza Afganisztánba, és irányítsák az ország szociális és gazdasági problémáinak megoldására (természetesen a 10 milliárd nem fogja megmenteni az "afgán demokrácia atyjait" de némileg enyhíti a helyzetet). Tehát amikor azt mondják, hogy a táliboknak nincs miről beszélniük az Egyesült Államokkal, ez nem teljesen igaz. A sok pénz kérdése még mindig az asztalon van.

Mivel az USA és a tálibok továbbra is informális kapcsolatokat tartanak fenn ( Baradar molla találkozott a CIA igazgatójával), és nem csak az Afganisztánban elhagyott amerikaiak evakuálásáról tárgyalnak Kabul kiürítése során, hanem a régi afgán kormány pénzeinek visszaszolgáltatásáról is (amellett, amit Ashraf Ghani és kísérete ellopott), nem zárnám ki, hogy e tárgyalások részeként az USA közölte a tálibokkkal, hogy nem a legszerencsésebb 09.11- én tartani a beiktatási ünnepséget, mivel azzal, buzgón támadhatják a Biden-kormányzatot, a republikánusok és a Trumpisták ...


Colonelcassad
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 992
39 881
113
Az amerikai dróncsapás Kabulban egy segélymunkást ölt meg, nem ISIS terroristát, a NYT vizsgálata azt mutatja
Ostoba jenki rohadékok
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában



Az 1978. áprilisi baloldali puccsot követően(Szaur forradalom) kibontakozó fegyveres ellenállás leggyorsabban és legsikeresebben, az ország középső, mély szurdokokkal szabdalt magas hegyvidéki területén, Hazaradzsatban szerepelt.. Hazaradzsat független kánság volt 1893-ig, amikor Abdur Rahman kán rendkívűl véres és kegyetlen háború során felszámolta. A hazarák keleti nemzetségei és törzsei vagy megsemmisültek, vagy elmenekültek. Vallási okok miatt a hazarák lettek a legalsó csoport Afganisztán társadalmi ranglétráján. A hazarák mongolid kinézete és genetikája egyértelműen belső-ázsiai eredetre utal. Noha a hazarák hagyományosan Dzsingisz kán harcosai leszármazottjainak tekintik magukat, legvalószínűbb feltevés szerint, Perzsia mongol uralkodójának, Gazan kán hadvezérének, Nikudar-Oglan turko-mongol nomádjainak az utódai. Még a 13. század végén telepítették őket erre a területre, ahol keveredtek a tadzsikokkal és az idők során nyelvet cseréltek. Az iszlám síita ágát Öldzsejtü kán uralkodása idején vették fel. Társadalmuk rendkívül konzervatív, a törzsi rend és a turko-mongol katonai szervezet maradványai napjainkig fennmaradtak. Hazaradzsat gyazdaságát némi földművelés mellett nagyméretű ló- és kecsketenyésztés jellemzi.

A hazarák lakta 34 körzet a modern Afganisztán különböző tartományai között került felosztásra, ezek: Bamijan, Wardak, Gazni, Uruzgán, Ghor, Sari-Pul, Szamangan. Jelentős méretű közösségeik élnek Kabulban és Mazari Sarifban.

s-ita-hazarajat.jpg

Hazaradzsat hozzávetőleges területi kiterjedése

A síita ellenállás két szakaszra osztható:



Az első szakasz 1978-83 között, az eredményes népi ellenállási mozgalom. A hazarák az első csoportok között voltak, akik fellázadtak a baloldali kabuli rezsim ellen. 1979 nyarára a rendkívül fragmentált hazara ellenállás legkevesebb 37 frakcióból állt. A kabuli kormányzat hivatalnokait megölték vagy elűzték, helyükre helyben választott tisztviselőket állítottak. Az afgán kormányzat és a szovjetek jelenléte Hazaradzsat területén minimális volt; ez a jelenlét két légi úton keresztül ellátott tartományi székhelyre, Bamijanra (Bamijan tartomány) és Csagcsaranra (Ghor tartomány) korlátozódott. 1982-83 folyamán a szovjetek és az afgán kormányerők gyenge kísérletet tettek az ellenőrzésük alatt álló megerősített enklávék kiterjesztésére. Ténylegesen Hazaradzsat, Afganisztán összes, az ellenállás uralta terület közül valószínűleg legbékésebb volt ebben az időben.

Hazaradzsat irányítását 1979 szeptemberétől a Shura-i Enqelab-i Ettefaq-i Islami Afganistan (Afganisztán Iszlám Egységének Forradalmi Tanácsa) testület végezte, röviden a Sura. A Sura célja az volt, hogy a helyi szervezeteket és vezetőiket helyettesítse vagy beépítse az ideiglenes iszlám közigazgatásba. Ebből a célból a Sura Központi Bizottságában létrehozott egy dzsihádi bizottságot, valamint egy bírói bizottságot, egy pénzügyi bizottságot és egy kulturális és propaganda bizottságot. A Dzsihád Bizottság feladata volt a katonai tevékenységek összehangolása; ezeket pénzügyileg támogatta a Pénzügyi Bizottság, amely vallási illetékeket és adókat szedte be. A Kulturális Bizottság tagjait a Sura vezetése bizalmát bíró Ulema alkotta, amely kommunikációs és vallási képzést biztosított. A kizárólag az Ulema által vezetett Bírói Bizottság feladata volt a bírósági ügyek intézése és a helyi viták rendezése. A Sura vezetője egy közismert helyi vallási vezető, Szajid Ali Behiszti volt. Hazaradzsatot hét tartományra osztották, és a marxista Afganisztán középső vidékein egy papi vezetésű proto-állam formálódott. Megalakulástól kezdve, a Surát leginkább szorongató tényező a viszálykodás szelleme. Mindazonáltal 1983-ig a Sura maradt a legfontosabb ellenállási csoport, bár 1983-ra három további szervezet került megalapításra. A rivális szervezetek vetélkedése 1982-83 folyamán fegyveres összetűzésekbe torkollott. 1983 végén a Sura ellenőrizte Hazaradzsat 60-65 százalékát. A Sura mellett a legfontosabb hazara ellenállási szervezet, az Irán-barát al-Nasr(Győzelem); az al-Nasr ellenőrzése alatt tartotta Hazaradzsat negyedét, valamint a stratégiai fontosságú kabuli utat. Hazaradzsat harmadik ellenállási szervezete az Ittihad-i Mujahidin-i Islami (Iszlám Szent Harcosok Szövetsége) a régió 10 százalékát tartotta ellenőrzése alatt. A csoport vezetője Maqszudi a főhadiszállását a pakisztáni Quettában tartotta. 1983-ig a Nasr volt az egyetlen szervezet amely bizonyíthatóan Khomeini kormányzattól kapott katonai és anyagi segítséget. 1983 során Irán támogatását egy alig ismert, kicsi szervezethez a Pasdaran-i Jihad-i Islami Afghanistan(Afganisztáni Iszlám Szent Háború Őrei) irányította át.


(folyt. köv)
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában (II.)

A második szakasz 1984-89 között, a hazara belviszály korszaka.

Hazarajat-and-main-military-leaders-19791984.jpg
Hazaradzsat és a főbb katonai vezetők 1983 körül

Khomeinisták a tradicionalisták ellen



A Sura Hazaradzsat spontán helyi válasza volt a marxista kabuli kormányzat elhamarkodott modernizációs politikájára, de egyben a síita hazara közösség lázadását is jelentette a történelmileg pastunok uralta szunnita központi hatalommal szemben. A felkelés közvetlen célja az volt, hogy a régiót felszabadítsák a központi kormány irányítása alól, amelyet hagyományosan igazságtalannak és elnyomónak tekintettek a hazara közösséggel szemben, és reformtervei következtében iszlám-ellenes tartottak. A cél elérése után a lázadó vezetők erőfeszítéseiket Hazaradzsat felszabadított területeinek védelmére és ellenőrzésére koncentrálták, az „iszlám köztársaság” létrejöttének idejéig. Ennek megszületéséig a Sura hivatott foglalkozni a térség politikai, katonai és igazságügyi ügyeivel, és fel kellett készülnie a hazara közösség kollektív jogainak védelmére egy jövőbeli Afganisztánban. Nem volt ambíció egy különálló síita állam kiépítésére. A Sura viszonylagos egysége azonban hamar megbomlott az ideológiai és személyes törésvonalak mentén. A radikális iszlamista elemek megkezdték forradalmi programjuk végrehajtását, megtisztítva az ellenállási szervezetet az ellenségesnek tekintett elemektől, például a kánoktól. A Sura fő támogató bázisát a tradicionalista papság, valamint a földesúri(kánok) és kereskedő réteg jelentette.

Behiszti tényleges befolyása Warasra és a környező területekre korlátozódott, ahol támogatta őt Waras hatalmas kánja , Husszain Khan Shahi. Szajed Hussain Dzsaglan, a helyettese és állandó katonai főparancsnok, nem tudott azon túl egységes katonai struktúrát kialakítani Nawur kerületben, Ghazni tartományban. Néhány fontos síita Ulema is versenyzett Behiszti befolyásának korlátozásáért. Legjelentősebb közöttük volt Sadiqi Nili, a dzsihád bizottság helyettes vezetője, akinek ellenőrzése alatt állt a Daikundi kerület, jelentős számú fegyveres erővel a parancsnoksága alatt. A Daikundi kerület korai felszabadítása a kormányzati ellenőrzés alól lehetővé tette Szadiqi és társai számára, hogy megerősítsék a terület feletti ellenőrzésüket és folytassák társadalmi reformjukat. Hevesen fordultak a kánok ellen, és a legszigorúbb módszereket alkalmazták megbüntetésükre múltjukért és a reformprogramokkal szembeni folyamatos ellenállásukért. A legtöbb kánt börtönbe zárták vagy megölték, földjeiket és ingatlanjaikat szétosztották a szegényebb családok között.

s-ita-Muhmmad-Hussain-Sadiqi-Nili.jpg
Szadiqi Nili

Egy másik ilyen vallási személy Muhammad Akbari, a Sura első katonai főparancsnoka volt. Akbarit 1980 tavaszán leváltották katonai főparancsnoki pozíciójából, helyére Szajid Husszein Ali került a Nawur kerületből, Szajid Dzsaglan néven. Akbarit kinevezték tartományi kormányzónak Behszud és Türkmen-völgy tartomány.ban. Akbari harcosainak, kis szervezett csoportjai Bamijanban, Wardak Behsud kerületében és a parwani Türkmen-völgyben állomásoztak.

A konfliktus egyik fő forrása az Ulema belső rivalizálása volt. Míg a khomeinisták támogatták a politikai hatalom ellenőrzését és radikális társadalmi reformokat, addig a tradicionalisták elvetették mindkettőt. Az első szórványos összecsapásokra 1981-ben került sor Közép-Hazaradzsatban A tradicionalisták fellegvára Warasban volt, ahol élvezték a kánok támogatását. Ennek eredményeként a khomeinisták expanziós kísérletei komoly ellenállásba ütközött. A khomeinisták propagandakampánya a tradicionalista papság és kánok ellen azt eredményezte, hogy a Sura megkísérelte korlátozni és letartóztatni a fiatal khomeinista vezetőket. Így sok aktivistájuk kényszerült az északi kerületekbe menekülni, ahol a hasonló gondolkodású papok védelmükbe vették őket. Azonban a helyzet drasztikusan megváltozott a khomeinisták javára két magas rangú Sura tag átállásával. Behiszti vezetése ellen nyílt kihívást intézett és engedetlenséget tanúsított Szadiqi Nili, aki 1982-ben a Sura hivatalos képviselőjeként látogatást tett Iránban, ahol szoros kapcsolatot épített ki az Iszlám Felszabadítási Mozgalom Hivatalának tisztviselőivel, akik jelentős katonai támogatást biztosítottak számára, amelyet nem volt hajlandó megosztani a Sura központi vezetésével. Ezután amikor Szadiqi konfliktusba keveredett a pastunokkal Kaladzs kerületben, nem volt hajlandó elfogadni Behiszti beavatkozását a konfliktus megoldása érdekében. A rá nehezedő nyomás hatására önállónak nyilvánította magát és megölte Behiszti követét. Behiszti megtorlásul dzsihádot hirdetett Szadiqi ellen, remélve, hogy rá tudja kényszeríteni utasításait. Behiszti elrendelte erői mozgósítását Warasban és a környező területeken minden családnak egy felfegyverzett harcost kellett biztosítania

Behesti felszólitotta Muhammed Akbarit, Behsud és a Türkmen-völgy kormányzóját, hogy mozgósítsa erőit Szadiqi ellen, azonban Akbari szintén kinyilvánitotta függetlenségét a Súrától. A Szadiqi és Akbari prominens tagjai lettek, az 1983-ban iráni segítséggel megszervezett Pasdaran-i Jihad-i Islami Afganistan(Afganisztáni Iszlám Szent Háború Őrei) szervezetnek. A Pasdaran és a szintén Irán által támogatott al-Nasr gyorsan kiépítették szervezetüket az egész régióban, a Sura rosszul szervezett helyi parancsnokainak mellőzésével. Helyettük Iránban kiképzett káderek kerültek a helyi struktúráikba. 1984-ben a Súra gyakorlatilag elvesztette az irányítást területeinek többsége felett, sok parancsnoka nyíltan csatlakozott a radikális khomeinista szervezetekhez, vagy együtt müködött velük.

Az év őszén az al-Nasr és Pasdaran közösen mozgósította erőit a Sura bázisai és parancsnokai elleni támadásra La’al, Yakawlang és Waras körzetekben. A Sura képtelen volt ellenállni a khomeinista szervezeteknek, vereséget szenvedett és kénytelen volt vissza vonulni Nawurba(Gazni taromány), az utolsó körzetbe, amelyet továbbra is ellenőrzése alatt tartott Szajid Dzsaglan, a Sura fő katonai parancsnoka.



Maga Gazni tartomány heves harcok színtere volt, mindenki számára magas stratégiai értéke miatt, mivel a tartományon keresztül vezetett az észak-afganisztáni mudzsahedín bázisok egyik fő ellátási vonala. E miatt a Hizb-i Iszlámi vezetése igyekezett terjeszkedni a tartomány hazarák-lakta részén. A Pasdaran és Nasr helyi csoportjai kétségbeesetten igyekeztek csatlakozni Hazaradzsat középső és északi kerületeiben levő magterületeihez. A Sura a fennmaradásért harcolt Nawur kerületben, amely az utolsó fellegváruk volt. A khomeinisták és a Sura nyilvánvaló ellentéte, azt eredményezte, hogy utóbbi informális szövetségre lépett Mohszeni sejk Harakat-i Iszlámi pártjával, amely az egyetlen jelentősebb Khoi ajatollah-párti(síita tradicionalista)szervezet volt Afganisztánban. A Harakat egy főként városi műveltségű, nem hazara nemzetiségű síita elit vezette csoportosulás volt, amelynek sikerült némi támogatásra szert tennie vidéken is. A Sura és a Harakat szövetsége fontos szerepet játszott a khomeinisták ideiglenes feltartóztatásában. Amikor 1981-ben Szajid Kaszim a Hizb-i Iszlámi síita parancsnoka megkísérelte kiterjeszteni és fennhatóságát gyakorolni a helyi parancsnokokkal szemben. A Sura és a Harakat egyeítette erőit és legyőzte Szajid Kaszimot, akit a Nasr és a Pasdaran támogatott titokban, azt remélve, hogy ezzel gyengítheti a Surát. E helyett a Sura és a Harakat győzelmet aratott és kiűzte a Hizb-i Iszlámit a tartomány hazarák által lakott részeiről. A Nasr kénytelen volt visszavonulni Qarabagh-i bázisáról a szomszédos Jaghori kerületbe.

A hadi helyzet alakulása következtében meggyengült Nasr és Pasdaran halogatta az összecsapást a Surával, és további két évet töltöttek szervezeteik felépítésével. 1982-ben a helyi Pasdaran parancsnok Dzsan Ali Zahedi jobb fegyverekkel tért vissza Iránból, és bázist létesített a Nawur Ala’a-uddin völgyében, míg Nasr ötven kiképzett káderből álló kis csoportja, a Naiqal’ah környékén(Qarabagh kerület) több százra nőtt. 1983-84-re a khomeinisták olyan erővé fejlődtek, amely képesnek bizonyult legyőzni a Surát és a Harakatot, amelyhez az utóbbiak meggyengülése is kedvezett. Történetesen a Qarabagh kerületben Wahedi ajatollah megvonta támogatását Harakattól, tiltakozva az állítólagos maoisták jelenléte ellen a Sura parancsnokok között, akik a Nasr ellen támadtak. Távozása meggyengítette a Harakat támogatói bázisát a kerületben, és egy évvel később egy szervezettebb és jobban felszerelt Nasr űzte ki Harakat erőit. Ezzel párhuzamosan Nasr és Pasdaran a tartomány más részeire tört előre. Harakat befolyása Torgan és Kakrak területekre korlátozódott, bár a Sura helyi erőinek sikerült túlélnie Zahedi és más parancsnokok gyakori támadásait.

S-ita-Gazni-1983-84.jpg
Dél-Hazaradzsat 1983-84

(folyt. köv)
 
  • Tetszik
Reactions: theo and Filter

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában (III.)

Hasonlóképpen, az északi tartományokban az ideológiai különbségek és a rivális csoportok rovására való terjeszkedési kísérletek alacsony intenzitású összecsapásokhoz és merényletekhez vezettek az 1980-as évek elején. Itt a Harakatnak egyedül kellett szembenéznie Nasrral és más kisebb khomeinista szervezetekkel. Az első konfliktus a Balkh-i Charkent kerületben tört ki Nasr Abdul Ali Mazari és a helyi Harakat vezető Din Mohammad Khan között. A nyolcvanas évek közepére a konfliktus polgárháborúvá terebélyesedett. Harakat Din Muhammad társadalmi befolyásának köszönhetően kiszorította Mazari erőit Charkentből. Mazari a Sholgarah körzetbe költözött, amely az északi régió szervezetének fő fellegvára lett. Muhammad Muhaqiq, a al-Nasr tartományi vezetője már legyőzte a rivális szervezeteket Shulgarahban. Dare-suf, Samangan túlnyomórészt hazara kerülete, csatatér maradt a két szervezet között. A kerület fővárosáért heves harcokat vívtak. 1987 szeptemberében a Harakat parancsnok Qarayadar Talib és erői lerohanták a központi bazárt, és megölték a Nasr több tagját. Egy évvel később

Nasr erőket mozgósított Sholgarahból és más környező kerületekből, és elfoglalta a kerület nagy részét. Ezután, az al- Nasr a Sholgarah és Daresuf körzetek domináns szervezetévé vált, míg Harakat Charkent kerületének nagy részét ellenőrizte.

s-ita-szak-Hazarajat-80as-vek-m-sodik-fele.jpg
Észak-Hazaradzsat a 80-as évek második felében

Végül a tradicionalisták vereségének kulcstényezői közé tartozott az Irán által a khomeinistáknak nyújtott külső támogatás hiánya, valamint a szervezettség és a mozgósítás gyenge képessége. Fontos azonban rámutatni arra, hogy a khomeinisták soha nem tudták teljesen kiirtani a tradicionalistákat, sem a katonai jelenlét, sem a társadalmi befolyás szempontjából. Hasonlóképpen, Hazaradzsat egészében az ulema soha nem tudta teljesen felszámolni a kánok és a világi értelmiség rétegét. Egyes kánok még a konfliktusban is szerepet játszottak azzal, hogy a helyi parancsnokok lettek

Sura vagy Harakat sorai közt, míg néhány értelmiségi beszivárgott a különböző politikai frakciókba, és továbbra is szerepet játszott az árnyékban. Ennél fogva vitatható, hogy bár az iráni pártfogás megengedte a khomeinistáknak, hogy kiterjesszék befolyását és hatalmát, a belviszály és polgárháború első két szakasza után a Hazaradzsatban a hazara társadalom nagy rétegeit már kizárták minden politikai rendszerből. Amikor a khomeinisták 1984-5 között úgy döntöttek, hogy stabilizálják a Hazaradzsatot, és létrehoznak egy működő politikai rendszert, ez nem lehetett túlságosan befogadó, és annak esélyei, hogy a politikai versenyt erőszakmentes eszközökre korlátozzák, korlátozottak voltak.

(folyt. köv)
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and Filter

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában (IV.)

1984-től a Kho’i ajatollah-párti iskola ténylegesen háttérbe szorult, az irániak segítségével. A khomeinista iskolához való hűséget elsősorban az biztosította, hogy az iráni segítségnyújtás feltétele volt Khomeini legfőbb vezető tekintélyéhez való hűség. A független gondolkodású papok és szervezetek így marginalizálódtak. A Súrán kívül ez történt a másik fő Kho-párti szervezettel is Afganisztánban: a Harakat-i Islami-val.

Mohszini szoros kapcsolatai az iráni vallási hatóságokkal segítették őt abban, hogy jelentős segítséget kapjon az iráni iszlám rezsimtől az első néhány évben, amikor Harakat ténylegesen bevetette az Iránban kiképzett fegyveresek egyik első csoportját. A forradalom után azonban a radikális khomeinisták gyorsan marginalizálták a mérsékelt tudósokat Iránban, köztük Kho’i gondolkodásmód követőit. Mohszini kapcsolata az iráni hatóságokkal olyan mértékben megromlott, hogy 1984 -ben el kellett hagynia Iránt, a pakisztáni Quetta–ba távozott, ahol új főhadiszállást alakított ki. Ettől kezdve szorosabb kapcsolatokat ápolt Pakisztánnal és a pesvari székhelyű mudzsahedin csoportokkal, mint Iránnal.



Míg Irán a hagyományőrzőkkel szembeni megkülönböztetéssel biztosíthatta khomeinista papságnak befolyását az afganisztáni hazarák között, nem hozott nyugalmat Hazaradzsat. A khomeinisták és a hagyományőrzők közötti konfliktus csak az első volt az 1980 -as és 1990 -es években Hazaradzsat pusztító polgárháború sorozatban. A khomeinista társadalmi reformprogram különösen polarizáló volt, mert konkrét fenyegetésekkel járt a kánok és a tradicionalista papság kiváltságos státusára, különösen a Szajidokra, akiket a tradicionális vallási gyakorlat alapján indokolatlan kiváltságok védelmével vádoltak. A khomeinista reformprogram széles körű volt, felölelte a családi kapcsolatokat, valamint a társadalmi-gazdasági struktúrát és az etnikai kapcsolatokat nemzeti szinten. Például Nasr alkotmánya elutasította a családokban a patriarchátus minden formáját, és felszólította a feudális és kán uralta rendszer felszámolására az országban (Dawlata’badi 1992: 309). Arra törekedtek, hogy a síita iszlám helyi változatát modern politikai ideológiává alakítsák át, amely racionálisan érti az iszlám történelmét, és hajlik az iszlám politika létrehozására. Az egész hazara társadalmat ideológiai és frakcionális vonal mentén mozgósították és polarizálták, és a társadalom szinte minden része részt vett a harcban. Ilyen helyzetben és működő politikai rendszer hiányában a khomeinista informális szövetség győzelme nem stabilizálta Hazaradzsatot. Míg a khomeinistáknak nem állt szándékukban elismerni a vereséget szenvedők szerepét, de nem semmisítették meg kánok, értelmiség és hagyományőrző papság, még a khomeinista tendencián belül sem tudtak megállapodni a tartós együttműködés kereteiben.

s-ita-pasdaran-logo.jpg
Pasdaran-i Jihad-i Islami logója

A különálló khomeinista hálózatok, amelyeket 1979-80-ban hoztak létre, közös ellenségeik, meglehetősen gyorsan kezdtek szétesni. A khomeinisták széttöredezettségét és frakciókra szakadását gyakran az iráni iszlám rezsim tisztviselőinek rótták fel, akik állítólag több szervezetet is bátorítottak és támogattak annak érdekében, hogy többféle befolyási csatornát gyakoroljanak az afgán khomeinistákra. Bár van némi logika e kijelentésnek, a síita mudzsahedin széttöredezettsége, inkább a belső hatalmi rivalizálás eredménye volt a forradalom utáni Irán hivatalos és papi körében, ami nem összetartó és szervezetlen politikát eredményezett külföldön. A forradalom után számos afgán, hazara és nem hazara, többnyire pap, utazott Iránba, hogy a rezsim különböző ügynökségei pártfogását megszerezze. Ennek eredményeként számos szervezet alakult ki Afganisztánban és Iránban, gyakran a már meglévő klerikális hálózatok alapján. Annak érdekében azonban, hogy éreztessék létezésüket és szervezeteiket politikailag relevánsak legyenek, mindannyian bázisokat kezdtek létrehozni és magának követelte a területek ellenőrzését. Ez már a konfliktusok egyik fő tényezője volt a kánokkal és a Súra tradicionalistáival. Az iráni politikai viszályok tükröződtek a Hazaradzsatban, egy szervezet sikere nagyban függött attól, hogy képes -e területet szerezni, és a védnökeinek befolyásától az Iránon belüli hatalmi rivalizálás változó kontextusában. A területek ellenőrzését egy szervezet ereje, képességei és politikai relevanciája bizonyította, ami következésképpen vonzza az iráni segítséget. Miután az afgán szervezetek egy bizonyos védnökkel voltak kapcsolatban, ki voltak téve az iráni frakcióharc mellékhatásainak. A patrónus meggyengülése Iránban a pénzügyi és katonai ellátás szintjének csökkenését eredményezheti. Például a Nahzat Islami, amelyet többnyire Muntazari ajatollah, Khomeini ajatollah hivatalos utódja támogat, jelentősen lecsökkent, miután a nyolcvanas évek közepén Iránban a Muntazari marginalizálódott. Pasdaran-e Jihad-e Islami erős játékos maradt az iráni forradalmi gárda tartós támogatásának és befolyásának köszönhetően.

s-ita-mudzsahedin-szervezetek.jpg
Síita mudzsahedin szervezetek

(folyt. köv)
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában (V.)

Annak ellenére, hogy az iráni frakciók szerepe kulcsfontosságú volt a khomeinista csoportok közötti erőszakos verseny elősegítésében, a házon belüli polgárháború dinamikáját befolyásolta egyes frakciók eltérő jellege és összetétele is. Politikai, katonai és andideológiai szempontból Nasr az egyik legjobban szervezett volt az összes afganisztáni mudzsahedin csoport közül. Politikai és katonai tevékenységét az ideológiai propagandával és indoktrinációval együtt folytatta mecsetek, madrászák és könyvtárak útján, amelyeket az általa ellenőrzött területeken hozott létre. Nyolc folyóiratot adott ki az országon belül és kívül. Ez a propaganda az iráni stílusú politikai iszlám fogalmának elterjesztését és a társadalmi-gazdasági reformok támogatását tűzte ki célul, különös tekintettel a kánokra

és jól megalapozott papi családok ellen. Sok vezetőjét befolyásolta Ali Shariati iráni szociológus, akinek vallási tanítása társadalmi tiltakozást hirdetett a kiváltságos felső osztályok igazságtalan uralma ellen. Az ideológiai propaganda és a társadalmi reform elképzelései ellenreakciót váltottak ki a hazara társadalom rivális, konzervatív és kiváltságos rétegeiből, mint pl. kánok, szajidok és hagyományőrző papok, akik úgy kezdtek ábrázolni Nasr-t, mint baloldali, hazara nacionalista és nem iszlám szervezet. Elkerülhetetlenné tette a visszavágást az a tény, hogy a legfontosabb Nasr-vezetők szerény társadalmi háttérből származtak, és az iszlám modernista értelmezése ellenére egyikük sem állíthatta kiemelt szerepét a vallási értelmezés kérdéseiben.

Sőt, a Központi Tanácsban csak két szajid volt. Nasr etikai alapon történő kritikájának volt némi alapja. Valójában Nasr a radikális iszlám és a hazara nacionalizmus ötvözete miatt kiemelkedett a khomeinista csoportok közül, és különösen a pasdaránok közül. Ennek egyre növekvő szerepe gondokat okozott a szervezet iráni hatóságokkal fenntartott kapcsolataiban. A konzervatív oldal Nasr elleni kritikáját hamarosan a khomeinista mozgalmon belüli versenytársai is el kezdték hangoztatni.

s-ita-Emblem-of-the-Sazman-i-Nasr-Party-Afghanistan-svg.png
Győzelem szervezete (al-Nasr) logója

Összehasonlítva a Nasr-ral a Pasdaran kevésbé volt összetartó, és inkább úgy működött, mint a helyi mullahok és katonai parancsnokok hálózata, amely egyenletesen oszlott el a régióban. Ez volt a legradikálisabb az afgán khomeinista szervezetek közül. Kapcsolata az iráni Sepah-e Pasdaran (Forradalmi Gárda) olyan szoros volt, hogy még mindig inkább Sepah-e Pasdaran néven ismerik, mint a tényleges nevével,

Pasdaran Jihad-e Islami Afganisztán. Ez a hírnév nem segített abban, hogy a mérsékeltebb és nacionalistabb hazara mudzahedin támogatását vonzza. Vezetői szinten radikálisak mullshokból állt, de a rangsorát a fiatal harcosok erős jelenléte jellemezte, akik alacsonyabb írástudási mutatókkal rendelkeznek, mint a többi khomeinista csoport. Ennek eredményeképpen a kulturális és propagandatevékenységek nem kaptak nagy figyelmet a szervezetben. Afganisztánban és külföldön egyetlen folyóiratot sem publikáltak. Katonailag a legagresszívabb és legerőszakosabb volt, és a nagyobb iráni katonai segítségnek köszönhetően jobb katonai felszereléssel működött. Ennek eredményeként a szervezet gyorsan bebizonyította magát politikai és katonai kulcsszereplőként mind az 1984-1988 közötti frakcióharcban, mind a mudzsahedin 1992-es győzelme után.



1984 -re, amikor a Shura -t kiszorították warasi központjából, Nasr és Pasdaran a khomeinista szervezetek közül a legerősebbnek bizonyult. Ezekben az években a két szervezet a legmagasabb szintű iráni katonai és pénzügyi segítséget kapta. Például 1984-5-ben egyedül Nasr mintegy 4000 fegyverest toborzott az Iránba menekült hazarák közül, akiket az iráni ügynökségek képeztek ki. A szervezet több mint ötezer Kalasnykovot és néhány nehézfegyvert is vásárolt Kelet -Németországtól. A Pasdaran parancsnokokat a régió különböző részein közvetlenül az Iráni Forradalmi Gárda tisztjei látták el, akik gyakran utaztak a Hazaradzsatba, és figyelemmel kísérték a Padaran tevékenységét.
 
  • Tetszik
Reactions: Filter

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában (VI.)

Nasr és Pasdaran voltak a khomeinista szövetség magjai. A Waras, Panjab, Yakawlang és Laal wa Sarjangal kerületek Pasdaran és Nasr helyi vezetőinek gyűlése volt, akik a warasi Shura megbuktatásának főszereplői voltak, és bejelentették a Shura által létrehozott politikai és katonai struktúra feloszlatását. Ehelyett egy új Shurát, Shuray-e Chaharganah-t, vagy a négy kerület tanácsát jelentették be. Az új Shura hivatalossá tette a szövetséget Nasr és Pasdaran vezetői a négy körzetben, amelyet a két szervezet uralt. A pasdaran Muhammad Akbari szerepelt, mint a szövetség de facto vezetője. A két szervezet megállapodást kötött a hatalmi pozíciók elosztásáról a négy körzetben az egyes szervezetek által ellenőrzött területek relatív katonai ereje és mérete alapján. Ezt úgy tekinthetjük, mint egy kísérletet arra, hogy politikai rendszert hozzanak létre a khomeinista szervezetek versenyének erőszakmentes kezelésére. Valóban sikeres volt az erőszakos konfliktusok visszaszorítása a négy körzet két szervezete között.

Új közigazgatási és katonai struktúrát vezettek be. Ennek a struktúrának a kerületi egységét „hawzah” -nak, perzsa szóval központnak nevezték, az általánosan használt „Wuluswali” kifejezés helyett. A Hawzah vezetőjét általában a kerület meghatározó szervezete nevezi ki. Azonban nem volt kísérlet a fegyveres erõ monopóliumának létrehozására az Shuray-e Chaharganah számára: minden szervezetnek engedélyezték a „Qarargah” vagy „Paygah” elnevezésű saját bázis fenntartását és létrehozását a körzetben az általuk ellenőrzött területeken. Warasban Hawzah feje Pasdaran szervezetéhez tartozott, helyettese pedig Nasr -tag volt, szemben Laal wa Sarjangal kerületben, ahol Nasr nevezte ki a vezetőt, Pasdaran pedig a helyettest. Yakawlangban, ahol a Nasr az egész körzetet irányította, a fejet, a katonai parancsnokot, a bírót és más jelentős tisztségeket Nasr töltötte be. Másrészt Pandzsebben a hatalom többnyire egyenlően volt megosztva. A Shura-ye Chaharganah, mint a Hazarajat politikai rendszere korlátozott befogadása és belső hibái a régió nagy részében folyamatos polgári viszályokhoz vezettek. Ahol a Nasr-Pasdaran szövetség jobban tudott összetartani, az elsősorban azért volt, mert még mindig szemben állt a Harakat és a Sura maradványaival.

s-ita-frakci-k-Hazarajatban-1980-as-vek-v-ge.jpg

Síita frakciók Hazaradzsatban az 1980-as évek végén

• A Sura parancsnokok fellegvára Nawur körzetben, és folyamatos fenyegetést jelentettek Panjab és Waras központi körzeteire azzal, hogy rajtaütésszerű akciókat hajtották végre a Pasdaran és a Nasr bázisok ellen, amelyek ezért erősen ösztönöztek a hatékony együttműködésre;

• Nasrnak, Pasdarannak, Nahzatnak és Nairoy-e Islami-nak össze kellett fogniuk, hogy megtámadhassák Harakat erős bázisát a Behsud kerületi Siasang térségben (Wardak).

• Gazni tartomány Hazara részén Nasr, Nahzat, Pasdaran és Jabhe Muttahed egymásnak segítettek a harcban Shura, Harakat és később Hizb-e Islami erői ellen. Miután Harakat vereséget szenvedett a Nasr-tól Gazni Qarabagh -ban (1985), a khomeinista szervezetek egyesültek a küzdelemben a Hizb-e Islami fölénye ellen a tartomány Jahori és Malisztán kerületében.

• Északon Jabhe Mutthahed és Nasr szövetségesek voltak Harakat elleni harcban Darra-ye Suf és Charkent kerületében.



Máshol, külső fenyegetés hiányában, a közös forradalmi ideológia és a Shura-ye Chaharganah keretrendszere nem tudta összetartani a khomeinista szervezeteket. Hamarosan Shahristan és Daikundi a khomeinista belharcok csatatere lett.
Pasdaran ezeken a területeken a erősebbnek bizonyult, elsősorban a Shura megdöntésében betöltött vezető szerepe és a katonai tevékenységekre való nagyobb hangsúly fektetése miatt. Ezzel szemben Nasr ideológiai és kulturális tevékenységek révén megpróbált meghonosodni ezeken a területeken, de szembesült a katonai parancsnokok intoleranciájával.

Pasdaran. 1985 -ben Nasr ideológiai kampánya, amelynek központja egy helyi iskola volt Shahristanban, és egy volt tanár vezette, provokálta Afkari pasdaran parancsnokot, hogy támadja meg az iskolát, végezze ki a tanárt és kiűzze a szervezetet a körzetből. Sok éven át a Nasr nem tudott visszatérni Shahristanba. Az esetet követően a Nasr vezetői felismerték, hogy katonai erejüket meg kell erősíteni annak érdekében, hogy túlélhessenek a két kerületben. Míg Nasr teljes mértékben nem tudta felvenni a versenyt Afkarival Shahristanban, katonai bázisokat és kulturális központokat hozott létre Daikundi egyes részein. Olyan területeket irányított, mint Dare Khodi és Shakardarah, míg Pasdaran Nilit, Sangemomot és Lazírt ellenőrizte. Más területek, mint Khidir, Sang-e Takht, Bandar, Ashtarlai, Charqol és Baghal-e Kando, csatatérré változtak. A két rivális szervezet közötti támadások és ellentámadások ezeken a területeken évek óta rutinná váltak.

Hasonlóképpen, amikor a Harakat meggyengült Jaghoriban és Qarabaghban, a feszültség Nasr és Nahzat parancsnokai között alakult ki. Nahzat kezdeti dominanciáját Jaghori keleti és északi részén, valamint Malisztán dél-nyugati részein Nasr megkérdőjelezte. Parancsnokai, akik Nahzat helyi parancsnokait korrupcióval és az ideológiai elvektől való eltéréssel vádolták. Hasonlóképpen Nasr és Pasdaran nem érezték szükségesnek az együttműködést Hizb-e Islami ellen Jaghori és Malistan kerületekben. A Hizb-i Islami helyi parancsnokai igazi ellenségekké váltak. Ez annak ellenére történt, hogy a két szervezet titokban együttműködött a Hizb-e Islami-val a Surával és Harakattal való konfliktus során a tartomány más részein az 1980 -as évek elején.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and Filter

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Síita pártok és Hazaradzsat az 1980-as évek Afganisztánjában (VII.)

Az iráni iszlám rezsim és a vallási körök számos támogatási forrása lehetővé tette több szervezet fennmaradását még akkor is, ha rosszul teljesítettek a harcmezőn, hozzájárulva még a legerősebb játékosok megelőzéséhez is, mint pl. Pasdaran és Nasr azáltal, hogy kellő politikai hitelességet és katonai erőt szereztek az egész térség uralására, és vezető szerepet vállaltak egy erős politikai rendszer kiépítésében. Ez azonban korántsem volt az egyetlen fontos tényező, amely akadályozta a politikai konszolidációt. A terep és a zord éghajlati viszonyok szintén fontosak voltak. A felső vezetők időben történő koordinálása és a szervezeti kommunikáció korábban lehetetlen feladat volt a konfliktusok és a változó szövetségek összefüggésében, amelyek gyors kommunikációt és döntéshozatalt igényeltek. A kerületek többsége a hosszú tél folyamán el van zárva a többi részétől. A konfliktusok és rivalizálások felerősödése, valamint az ellenséges ellenfelek által a területek ellenőrzése gyakran lehetetlenné tette a szervezet helyi vezetőinek a kommunikációt a régió vezetőivel. Hatékony rádióberendezés hiányában a szervezet közömbös körzetei közötti egységek közötti kommunikáció egyetlen módja a megbízható hírnökök levelei voltak. Ezek a levelek gyakran hetekig, sőt hónapokig is eltarthatnak, amíg célba érnek. Ezért a háborúval és a békével, a szövetséggel és az ellenségeskedéssel kapcsolatos döntések többségét a helyi kontextusban kellett meghozni. Ez azt jelentette, hogy a helyi parancsnokoknak, bár nagyobb szervezetekhez voltak kötve, alkalmazkodniuk kellett a helyi politikai, katonai és társadalmi feltételekhez.

hazara-harcosok.jpg


Ennek eredményeként ez helyi konfliktusok sorozata volt, amelyek csak nagyon lazán kapcsolódtak egymáshoz, nem pedig polgárháború. A harcosok céljai általában a kerületek és falvak irányításának megragadására korlátozódtak, a régióra kiterjedő aggodalmaknak alig volt értelme. Míg egyes kerületeket egyetlen szervezet uralt, mások konfliktusok maradtak. Ahol egy szervezet szerzett fölényt, a helyzet többnyire stabil volt. Például Yakawlang kerületét teljes egészében Nasr, Shahristant pedig Pasdaran uralta. Ezeken a területeken az ellenzéki tevékenységeket nem tolerálták, és más szervezetek tagjait ténylegesen leállították, vagy akár menekülni kényszerültek. Afkari, a Shahristan paszdaran parancsnoka teljes körű ellenőrzést hozott létre a kerület felett, miután sikeresen kiszorította a Nasr és Hizb-e Islami helyi aktivistáit 1984-ben.

A Surához kötődő kánokat és helyi nevezeteket már egy évvel korábban legyőzték. Afkarit Sadiqi, Pasdaran kerületi ideológiai és papi vezetője segítette a végső ellenőrzés megszerzésében.

Kánok, Nasr aktivisták és Hizb-e Islami tagok nem működhettek a kerületben. A legsúlyosabb intézkedéseket alkalmazta a kánokkal szemben. Kényszerítette őket, hogy távozzanak, és szétosztották földjeiket parasztjaik közt. Ezeknek a parasztoknak akkor családonként egy harcosot kellett biztosítaniuk Afkari hadereje számára. Ezek a harcosok, több mint ezren, csatlakoztak az ideológiai káderekhez annak biztosítására, hogy senki ne támadja meg Afkari dominanciáját a kerületben.

Kíméletlen taktikájuk és intoleranciájuk ellenére Sadiqi és Afkari reformokat és fejlesztési programokat vezettek be, amelyek fellendítik a kerület gazdasági és társadalmi fejlődését. Gyakran kényszermunkát alkalmazva építettek utakat, rehabilitáltak iskolákat és vízcsatornákat. Követelték a gazdálkodóktól, hogy minden évben bizonyos számú mandulafát ültessenek, vagy más módon kockáztassák a földterület másik gazdálkodónak történő átruházását.



A konfliktusban részt vevő felek számos taktikát alkalmaztak és dolgoztak ki a régió hegyvidéki terepéhez. Ezek közé tartoztak a teljes körű harcok, merényletek, lesek és az ellenfelek kényszerű kitelepítése. A katonai-politikai bázisokat általában magasan a hegyekben helyezték el, hogy ellenőrizzék és megfigyeljék a környező völgyeket. A bázisok többet jelentettek, mint egy egyszerű katonai egység. A konfliktus elhúzódása és a hegyvidéki területek növekvő jelentősége a bazárok és völgyek árán a bázisokat állami hatóságokká alakította, amelyek igazságszolgáltatást folytatnak a földviták rendezésével és az elkövetők megbüntetésével, beleértve az ellenséggel együttműködőket. E célok szolgálatában a bázisparancsnokot rendszerint egy bíró segíti, általában egy pap, és rendelkezésére áll egy börtön, ahol bebörtönözi és kínozza az ellenfeleket. A stratégiai és támadhatatlan hegyek irányítása elengedhetetlen volt egy szervezet fennmaradásához és dominanciájához egy adott kerületben. Ennek eredményeként sok véres ütközetre került sor, hogy megszerezzék a hegyek feletti ellenőrzést. Például Jaghori kerület Hutqolban és Patu területein és a malisztáni Pashi-völgyben a Hizb-e Islami kerületi hazara parancsnokai hegyi bázisokat hoztak létre, hogy biztosítsák a Jaghori déli részein és Malisztán nyugati részein található völgyek és falvak ellenőrzését. A Nasr, Pasdaran, Nahzat és Jabhe Mutaahed szövetsége gyakran támadásokat indított ezeken a bázisokon, de azokat soha nem vették fel. Ezek az alapok biztosították a Hizb-e Islami dominanciáját egészen 1990-ig, amikor megalakult a Hizb-e Wahdat.

Az olyan sík völgyek és bazárok, mint a Sangmishah-i fő bazár, a kerületi főváros és Angori, a Jaghori második fő kereskedelmi állomása, állandóan a támadások tárgyát képezték. Időnként az ellenséges felek lövészárkokat ástak a bazárban és környékén, géppuskákkal és RPG-kkel. A bazárok ellenőrzése elengedhetetlen volt a pénzgyűjtéshez, az adók beszedéséhez a falubeliektől, boltosoktól és az utazók díjainak beszerzéséhez.

A háború éveiben az Angori bazár a Hazaradzsat Pakisztánnal Pashtun tartományokon keresztül összekötő fő tranzitpontként virágzott. Ellenőrzését a bazár alatt, a Hazaradzsat szélén lévő bázis biztosította. A hatékony politikai rendszer hiánya volt a végső oka a helyi parancsnokok és kis érdekeik elterjedésének. Miután azonban ezek megállapításra kerültek, az egyik fő okává váltak az ilyen politikai rendszer fejlődésének késedelmének, amint azt az 1985–1989 közötti frakcióközi tárgyalások során kiderült.
 
W

Wilson

Guest
Fegyveres rendőrök tartóztatták le az afgán különleges erők kommandósát egy manchesteri szállodában - értesült a Sky News


Fegyveres rendőrök letartóztatták az afgán különleges erők egyik kommandósát egy manchesteri szállodában, ahol karanténban volt a családjával, miután Kabulból érkezett egy evakuációs járattal - értesült a Sky News.


Úgy tudni, hogy a bevándorlási hatáskörök alapján tartják fogva, és a nyomozás még tart.

A hajnal előtti rajtaütésre feltehetően augusztus 31-én vagy szeptember 1-jén vagy annak környékén került sor, és az illető feltehetően még mindig őrizetben van.

Úgy gondolják, hogy az ügye a biztonsági szolgálatot, az MI5-öt nem érinti.

A belügyminisztérium és a védelmi minisztérium nem kívánt nyilatkozni.

A kormány szóvivője azt mondta: "Nem kommentáljuk az egyedi eseteket".

Egy, az ügyet ismerő forrás elmondta, hogy az afgán kommandós értesülések szerint augusztusban érkezett családjával együtt az Egyesült Királyságba egy brit evakuációs járattal.

A koronavírusos karantén idejére egy manchesteri szállodában szállásolták el őket, mivel Afganisztán szerepel a kormány COVID vörös listáján.

A Greater Manchester-i rendőrség a letartóztatással kapcsolatos kérdést a belügyminisztériumhoz továbbította.

Az Egyesült Királyság a múlt hónapban, a tálib hatalomátvételt követően mindössze két hét alatt több mint 15 000 afgánt, brit állampolgárt és másokat evakuált Afganisztánból.

Az evakuáltak túlnyomó többsége az életét féltve menekült, köztük több ezer afgán, akik tolmácsként és egyéb alkalmazottként dolgoztak a brit hadseregnek és diplomatáknak - cserébe a tálibok halálos fenyegetéseivel szembesültek.

Az afgán különleges erők tagjai, akik létfontosságú szerepet játszottak az afganisztáni terrorfenyegetés leküzdésében, és brit és más NATO-kollégáik mellett szolgáltak, szintén biztonságos menedéket kaptak, és több százan azt remélik, hogy Nagy-Britanniában letelepedhetnek.

A brit biztonsági tisztviselők keményen dolgoznak azon, hogy mindenkit átvilágítsanak, aki menedéket kap.

A Sky News a múlt hónapban hozta nyilvánosságra, hogy az evakuálási művelet részeként egy, a brit repülési tilalmi listán szereplő afgán személyt Birminghambe repültek.

A "repüléstilalmi lista" célja, hogy megakadályozza, hogy a biztonsági fenyegetésnek minősülő személyek bejussanak az Egyesült Királyságba.

Ebben az esetben azonban a kormány megvizsgálta az esetet, és úgy döntött, hogy "nem számítanak gyanús személynek", és nem tettek további lépéseket.


 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby