http://bigstory.ap.org/article/b3fd...ry-botches-online-fight-against-islamic-state
Egy elég hosszú írás a WebOps nevű, iszlám szélsőségesek internetes toborzását megakadályozni szándékozó művelet problémáiról, röviden megpróbálom összefoglalni az érdekesebb részeket.
Az alapötlet annyi, hogy robotok egy egyéb algoritmusok segítségével megkeresik a szélsőségesekkel szimpatizáló személyeket, akiket azután egy fiktív személyazonosságot használva megpróbálnak lebeszélni a csatlakozásról.
Az AP a program vizsgálata során részrehajlást, korrupciót, hozzá nem értést, meghamisított adatokat tapasztalt. A legkirívóbb példát azok az alkalmazottak jelentik, akiknek az lenne a feladata, hogy a célszemélyeket lebeszéljék a csatlakozásról. Ezeknek a általában nagyon kevés tapasztalata van a propaganda terén, nem tudnak folyékonyan arabul egy dialektusban sem, illetve az iszlám vallást is alig ismerik, így az ISIS toborzóival nem is kelhetnek versenyre.
Példák:
- Többször összetévesztették arabul a "hatóság" és a "saláta" szavakat. Az arab nyelvű közösségi médiában hamar nevetség tárgya lett a "palesztin saláta" kifejezés
- Egykori dolgozók szerint az dzsihádisták nagyon jól beszélnek arabul, felvételkor viszont a nyervismeretet alig ellenőrizték, elég volt annyit mondani, hogy "jó reggelt", és már fel is vették az embert
- Az egyik arab-specialista észrevette, hogy a kollégája egy arab szöveg elemzése közben tekintélyes részek fölött siklott át. Amikor ennek okára rákérdezett, a munkatárs - egy szappanopera nézése közben felpillantva - azt válaszolta, hogy az a rész valószínűleg urdu, vagy fárszi nyelven lehet. Természetesen a szöveg arab nyelvű volt.
- A WebOps főleg Irak, Szíria, Jemen térségére koncentrál, azonban az egykori dolgozók szerint sem Jemenből, sem Szíriából nem alkalmaztak senkit.
- Problémát jelentett az iszlám ismeretének hiánya is, a különböző iszlám felekezeteknek megvan a saját nyelvezetük, így egy felkészületlen embert hamar ki tudtak szúrni.
A program eredményeit rendszeresen meghamisították.
A célszemélyek közösségi aktivitását monitorozták, és harciasság szerint osztályozták őket. Az utasítás az volt, hogy lassú, de folyamatos haladás látszódjon, de ne túl sok. Így egyszerre nagyították fel a saját eredményeiket és a szélsőségesek tevékenységét is.
A célszemélyekkel való kapcsolatfelvételek számát folyamatosan nyilván tartották, de ezek többsége nem volt valódi. Egy üzenet, akár egy tweet, is "érintkezésnek" lett elkönyvelve. Egy volt dolgozó szerint az üzenetküldéseket általában egyszerűen automatizálták, például beállították, hogy egy twitter fiók összes követőjének 5 percenként küldje el ugyanazt az üzenetet a program, majd másnap lejelentették a CENTCOM-nak, hogy az előző nap 5000 érintkezést hajtottak végre, így mindenki elégedett volt.