Két részből álló Pepe Escobar-jelentés a Kínáról, Pakisztánról és az új nagyszerű játékról
7323 Megtekintés 201.december 30.
36 Megjegyzések
előadó: Pepe Escobar (a The Asia Times-szal - itt és itt - a szerzővel kötött különleges megállapodással)
Az új nagyszerű játék a világ tetőjén
A kecses Baltit erőd tetején, a Hunza-völgy Shangri-La-i stílusú pompájára nézve lehetetlen, hogy szédüljön a nézetben: a geológia évezredeinek és az évszázadok történelmének elsöprő ütközése.
Gilgit-Baltisztán szívében vagyunk, Pakisztán északi területein, vagy - legendaszabályként, a világ tetőjén. Ez a terület mintegy 70 000 négyzetkilométer (27 000 négyzet mérföld), látványos hegyvonulatokkal körülvéve és közepette, magányos, tiszta, völgyek és a Polar régióon kívüli legnagyobb gleccserek.
A hely úgy érzi, mint a vertigo. Északra, a Batura-gleccser mellett, Afganisztán apró északkeleti karja, a legendás Wakhan folyosó. A hindu kush címerje elválasztja Wakhan-t a regionális fővárostól, Gilgittől. Xinjiang Wakhan legfelső csúcsán kezdődik. A korszerűsített Karakoram autópályán mindössze 240 km-re van Gilgittől a Khunjerab-hágóig, 4,934 méter magas a hivatalos kínai-pakisztáni határon.
Amit korábban az orosz Pamirnak hívtak, ma a Tadzsikisztánban, a Karakoram egyik csúcsán meztelen szemmel látható. Keleten, Skardu-tól és egy majdnem egy hónapig tartó fáradságos trekktől a világ második legmagasabb csúcsa, a Batura-gleccsertől északra fekvő (63 kilométer hosszú) hatalmas csoport között fekszik.
A visszaeső Hopper-gleccser Észak-Pakisztánban. Fotó: Asia Times
Délre fekszik az Azad („Free”) Kasmír és kissé délkeletre, amit a helyiek az indiai megszállt Kasmírként definiálnak. A Kasmír egykori király beleegyezett, hogy az 1947-es partíció után Indiába tartozik, de a csapatokat az északi államba szállították, és egy évnyi harc után India elment az ENSZ-hez. Az ideiglenes tűzszüneti vonalat 1948-ban hozták létre, és a Karakoramtól a Nanga Parbat felé - a gyilkos hegy felé - lefelé halad, amely a Kasmírot két gyakorlatilag lezárt félre osztja.
Masszív hegység
A Karakoram autópályán áthaladva (lásd a jelentés 2. részét) szembe kellett néznünk három nagy, különböző irányban futó hegyvidékkel. A Karakoram nagyjából elindul, ahol a hindu kush véget ér, majd keleti irányba halad - a közép-ázsiai vízelvezetés és az Indiai-óceánba áramló patakok között.
Az ókori selyemút a Karakoram autópálya felett látható. Fotó: Asia Times
A Himalája Gilgitben indul, majd délkeletre halad egy magas csúcsfürtön keresztül, beleértve az Nanga Parbat-t is, közvetlenül az Islamabad-Gilgit légi útvonalon (a turbopropellerek csak akkor indulnak, ha az időjárás a Nanga Parbat körül teszi lehetővé).
A Karakoram és a Himalája hasonlít egymásra, míg a hindu kush Dél-Afganisztánban indul, és a Hunza-völgytől északra fekvő Karakoramhoz kötődik. A Gilgit és Skardu mintegy 150 km-es körzetén belül legalább 90 csúcs van, amely 8000 m-nél nagyobb.
Stratégiailag ez az egyik legnépszerűbb hely a bolygón, az első nagy játék a Nagy-Britannia és Oroszország között. Tehát több, mint helyénvaló, hogy pontosan itt kezdődik az új nagyszerű játék főszereplője, a kínai-pakisztáni gazdasági folyosó (CPEC), az új selyemút vagy öv és út kezdeményezés (BRI) zászlóshajója. Nyugat-Kínai Xinjiang az északi területekre a Khunjerab-hágón.
Karakoram politika
A CPEC a legmagasabb ékszer az öv és út koronában, a modern kínai történelem legnagyobb külkereskedelmi vagy beruházási programjában, amely több pénzzel töltötte be, mint az amerikai hadsereg évekig tartó támogatása.
És valóban az ókori selyemút területén vagyunk. A Karakorammal párhuzamos évezredi ösvényre nézve, az Aga Khan Fejlesztési Alapítvány szeretettel felújított, könnyen felismerhető a nagy kínai utazó, Hiuen Tsang, amely ezen a magasságon halad a 7. században, és elnevezték őket Polo-le-nek. A Tang-dinasztia Polu-nak nevezte. Amikor Marco Polo a 14. században túrázott, Bolornek hívta.
A múlt hónap elején kiváltságos voltam, hogy Gilgit-től a Khunjerabig haladjon tovább a korszerűsített Karakoram autópályán, és visszamenőleg, a völgyek, például a buja, erdei Naltar, a Shimshal (sikkes gyapjú kendők gyártói) által. ), Kutwal és visszahúzódó gleccserek, például Hopper és Bualtar.
A Karakoram autópályát eredetileg az 1970-es években ambiciózus politikai-stratégiai projektként hozták létre, amely képes befolyásolni a szubkontinens geopolitikai egyensúlyát azáltal, hogy az iszlámábád elérte a korábban hozzáférhetetlen határokat.
Most a kínai-Pak határától egészen délre Gwadarig, az Arab-tenger balochisztáni kikötőjéig, a Perzsa-öböltől egy kőhajításnyira fekszik. Gwadar valószínűleg kulcsfontosságú ugródeszka lesz, hogy Kína váljon haditengerészeti erővé - az Indiai-óceánról a Perzsa-öbölre és a Földközi-tengerre, míg a CPEC lassan, de biztosan törekszik Pakisztán társadalmi és gazdasági szerkezetének megváltoztatására.
A korábbi pakisztáni miniszterelnök, Nawaz Sharif, a „Pandzsábi oroszlán” ellentmondásos volt, egy lelkes CPEC-támogató, miután megnyerte a 2013-as választásokat. Abban az időben a jelenlegi miniszterelnök, Imran Khan Tehreek-e-Insaf (PTI) pártja, a júliusban megtartott választások győztese, már országszerte megkérdezte és hatalomra emelkedett a stratégiai Khyber-Pakhtunkhwa tartományban - az Islamabad és a törzsi terület között. öv.
Sharif, 2013 júniusában, amikor hamarosan megkezdte a kínai tárgyalásokat, dicsérte, hogy mi lesz a CPEC mint infrastrukturális rendszer, amely „megváltoztatja Pakisztán sorsát”. Eddig többnyire új vízerőművekbe, szénerőművekbe és polgári-nukleáris energiákba fordított. A China National Nuclear Corporation
két 1100 MW-os reaktort épít Karacsi közelében, közel 10 milliárd dollárért, 65% -át a kínai hitelek finanszírozzák. Ez az első alkalom, hogy a kínai nukleáris ipar az országukon kívül épített valamit.
Több mint egy tucat CPEC-projekt magában foglalja a villamosenergia-termelést. Ezek a projektek nem lehetnek olyan szexiek, mint a nagysebességű vasúti és csővezetékek, amelyek sokkal később érkezhetnek; az összes CPEC tervezett teljes egészében 2030-ig tart.
Természetesen a monumentális üzleti döntéseket kell kezelni; a Karakorammal párhuzamos vasút építésében résztvevő drasztikus költség - és a legmodernebb műszaki tervezés -; és az a tény, hogy a Gwadarból Xinjiangba vezetett csővezetéken keresztül szivattyúzott olaj ötszöröse lehet, mint a szokásos tengeri sávokon keresztül Sanghajig.
A térkép mutatja a kínai-pakisztáni gazdasági folyosó útvonalát. Fotó: Wikimedia Commons / Wanishahrukh