[BIZTPOL] Jemen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Minden ami Jemen... Úgy gondolom a több, mint öt éve dúló jemeni háború is megérdemel egy önálló topikot. Ugyan a topik fő témája a 2015 januárja óta folyó jemeni polgárháború és intervenció, de az elmúlt száz évben legalább nyolc jelentősebb fegyveres konfliktus alakult ki a térségben, számos puccsra, és puccskísérletre és felkelésre került sor, így ezek kapcsán is lehetőség van a hozzászólásokra

A történelmi Jemen politikai térképe 1918-1933 között
1920-as-vek.jpg


A katonai helyzet 2020.08. 24-én
20200824-Yemen-war-map-768x447.jpg
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
T-80BV harckocsik a jemeni háborúban

A jemeni háború előtt a T-80BV harckocsi, csak az 1994-96-os Első Csecsen háborúban került harci bevetésre, ahol számos ilyen típusú harckocsi megsemmisült (a pontos szám ismeretlen, de becslések szerint mindenféle típusú harckocsiból 65 darab semmisülhetett meg az 1994-1996 közötti időszakban)
A T-80BV-k meglehetősen későn érkeztek be Jemenbe - 2011-2012-ben 66 modernizált harckocsi érkezett Fehéroroszországból, amelyek a Köztársasági Gárda elit 3. páncélos brigádjába kerültek. Abban az időben a Köztársasági Gárda Ali Abdullah Saleh Affash rezsimjének a fő támasza volt. A dandárparancsnok az elnök unokaöccse, Tariq Saleh Affash dandártábornok volt. Ugyanakkor 2012-ben, Saleh bukása és a régi hatóságok képviselőivel folytatott konfliktusok után, az új Hadi elnök feloszlatta a Köztársasági Gárdát, és ennek alapjain létrehozta a Stratégiai Tartalék erőket. A T-80 harckocsik teljes flottáját átadták az Elnöki Gárda számára, amely több, a jemeni fegyveres erőktől elkülönített dandárból állt. Az gárdát az elnök védelmére hozták létre, és személyes ellenőrzése alatt állt. Valószínűleg a T-80-asok a főváros közelében, az Al-Nuhaddin táborban állomásozó 1. dandárhoz kerültek át.

A Hadi-rezsim elleni 2014-es felkelés kezdetével a húszik és szövetségeseik meglehetősen gyorsan képesek voltak elfoglalni a főváros nagy részét, és már szeptember 21-én bejelentették a szaúdi báb kiutasítását, de csak 2015. február elejére képesek voltak a tartomány elfoglalására. Ezt követően a húszik gyorsan nyomultak Jemen legnagyobb városai - Aden, Taiz és Marib felé.

Még a Szana'á-ért vívott csata során, a húszik nagyszámú páncélozott járművet zsákmányoltak, a harcok során egy T-80BV megsemmisült, az Elnöki Palota elleni támadásban 2015. január 19-én. Ugyanakkor a legnagyobb fogást, az Al-Nuhaddin tábor elfogása jelentette, Szanaától nem messze - ott volt az Elnöki Gárda páncélos járműveinek oroszlánrésze. Hadi elnöki gárdája olyan gyorsan távozott a húszik támadása következtében, hogy nem voltak képesek egyetlen páncélozott járművet sem evakuálni. Egy forrás szerint a húszik a januári puccsuk során 300 harckocsit és 125 páncélozott járművet zsákmányoltak a fővárosban és környékén.

Azonnal érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb harckocsi sorsa ismeretlen - az arab koalíció beavatkozása után minden, a húszik irányítása alatt álló katonai támaszpontot a szaúdi koalíció légierejének hatalmas erejű bombatámadásainak célpontjává vállt, ideértve az 1. dandár táborát is, de a megsemmisült harcjárművekről nem kerültek elő bizonyító erejű képek. Nagy valószínűséggel a húszik képesek voltak kimenekíteni a felszerelést egy biztonságos helyre, és nem pusztultak el.

Szeptemberben néhány T-80BV harckocsit küldtek a keleti frontra Marib tartományba, ahol a húszik jelentős veszteségeket szenvedtek a koalíciós légitámadások következtében. Jelenleg még az elnöki palota területén megsemmisített harckocsin kívül még legalább további négy T-80BV elvesztéséről tudunk bizonyosan. Egy másik T-80BV harckocsit zsákmányoltak a Hadi-párti erők 2015. szeptember végén a hírhedt támadás során a Marib-gáton, ahol a koalíciós erők szövetségesei hatalmas számú Oshkosh M-ATV MRAP-t vesztettek el. Hadi hadseregében azonban ez a tank nem harcolt sokáig, és már októberben megsérült, valószínűleg ATGM tűz miatt. Azóta ez a harckocsi nem jelent meg többé az arab médiában.

A maradék harckocsik sorsa nem ismert, a húszik inkább a jemeniek számára jobban ismert és könnyebben kezelhető T-55 és T-62 típusú harckocsik használatát részesítették előnyben.

Figyelemre méltó, hogy a húszik a modern harckocsik közül a T-72S vetették be 2017 végén, amikor a húszik Szana'a-ban harcba keveredtek Szaleh exelnök támogatóival, akik rossz időben kíséreltek meg átállni a koalíció oldalára.

Valószínűleg a T-80 harckocsik népszerűtlensége a jemeniek között a karbantartás bonyolultságának, valamint a gázturbinás motor sajátosságainak köszönhető. Az üzemanyaghiány, amely a koalíciós országok jemeni blokádjának megkezdésével súlyossá vált, szintén jelentősen bonyolította annak alkalmazását a harcok során. Mindenesetre kijelenthetjük azt a tényt, hogy minden előnye ellenére az áttörő fegyverként létrehozott T-80 harckocsi nem alkalmas a jemeni viszonyok között folyó háborúban való alkalmazásra.


Egy belarusz T-80BV a 140. javítóözemben a Jemenbe szállítás előtt. A Jemen számára szállított T-80 harckocsik mennyiségére vonatkozóan megoszlanak a források adatai: ami biztos az első szállítmány 66 darab járműből állt. Egyes adatok szerint további 14, míg más források szerint további 26 darab harckocsi került leszállításra.

Belorusz-t-80-jemen-sz-m-ra.jpg


Tariq Saleh Affash, a Köztársasági Gárda 3. páncélos dandárjának parancsnoka
T-80-Jemen.jpg


T-80BV Szana'a utcáin
T-80BV.jpg


T-80 harckocsi Szana'a-ban
3.jpg


A Hadi-párti erők által zsákmányolt T-80, Marib tartomány 2015. szeptember vége
80-4-Marib.jpg


Húszi T-80BV Marib kormányzóság, Sirwah körzet 2015. október eleje
h-szi-T-80-Marib-Sirwah20151006.jpg


A koalíciós erők légicsapásában megsemmisült húszi T-80 Marib 2015.10.05
megsemmis-lt-h-szi-T-80-Marib-20151005.jpg


Húszi T-80 BV Marib kormányzóságban, kevéssel a megsemmisítése előtt
h-szi-T-80-Marib-20151010.jpg


Megsemmisült húszi T-80 harckocsi, Marib kormányzóság, Sirwah körzet 2016.04.08.
megsemmis-lt-h-szi-T-80-Marib-Sirwah-20160408.jpg


Légitámadás áldozatává vált húszi T-80BV harckocsi, Marib kormányzóság, Sirwah körzet 2017.07.30.

megsemmis-lt-h-szi-T-80-Marib-Sirwah-20180730.jpg.


A húszik bizonyíthatóan 5, míg más források szerint 12 T-80BV harckocsit veszítettek az elmúlt öt év harcai során. A Hadi-párti erők a 2015. januári húszi államcsíny idején egy, a Marib kormányzóságban vívott harcok idején még egy húsziktól nem sokkal korábban zsákmányolt T-80 harckocsit vesztettek.
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Szudániak a jemeni háborúban

Szudán 4 támadó repülőgépet küldött a légi hadjárat támogatására, Bashir szudáni diktátor tapasztalt katonáit Szaúd-Arábiának és az Egyesült Arab Emírségeknek ajánlotta fel Szudánnak égetően szükséges pénzeszközökért cserébe. Nagyjából öt éven át szudáni csapatok tízezrei (beleértve a korai tinédzser korú fiatalokat is) váltották egymást, s gyakran a legsúlyosabb harcokban vettek részt. A szudáni kormányzat soha nem hozta nyilvánosságra az intervencióban részt vevő erők létszámát azonban egyes források szerint 2017. augusztusára létszámuk elérte a 8000 főt. Más adatok szerint 2016-17-ben a szudáni expedíciós erők létszáma elérte a 40 ezer főt. Szudán reguláris erői többnyire a Jemen és Szaúd-Arábia közötti határvidékre települt, a darfúri Mohamed Hamdan Dagolo (más néven „Hemedti”) tábornok által vezetett paramilitáris Rapid Support Force(RSF-Gyors Támogató Erők) közvetlenül Jemenben folytattak harctevékenységet.
szud-niak.jpg



A szudáni légierő részvétele

A szudáni Szu-24M támadó repülőgépek szinte azonnal megérkeztek a Khamis Mushait Khalid király légibázisra a 2015. március végi hadüzenet után. Megbízható információk csak két repülőgép részvételéről állnak rendelkezésre a bejelentett négy közül. A háború első napjaiban a húszik azt állították, hogy egy szudáni harci gépet lelőttek, de ezt az információt más források nem erősítették meg. Nem világos, hogy a szudáni harci gépek részt vesznek-e jelenleg a konfliktusban (valószínűleg nem). Utoljára 2015 decemberében látták őket a bázison, és azóta soha nem kaptak más információkat részvételükről. A szudáni Szu-24M szerepe jelentéktelen - kevesebb, mint egy százalék - a koalíció légierő-tevékenységében.

A 101-es oldalszámú SzU-24
4-1-Su-24.jpg


Szudániak Adenben

Jemen déli részén aratott jelentős sikerek után a szaúdi vezetésű koalíció megpróbálta a lehető leggyorsabban visszahelyezni Hadi elnököt Jemen élére, ehhez azonban katonákra és fegyverekre volt szükség. A felszereléssel és fegyverzettel nem voltak problémák, ugyanakkor nehézségeket okozott az úgynevezett legitim kormány erőinek élőerővel való feltöltése. (A különböző adatok szerint a jemeni fegyveres erők 60-70 százaléka Szaleh exelnökhöz volt lojális és húszi-Szaleh szövetséghez pártolt.)

Valójában a koalíció, Hadi támogatói és a déli szeparatista mozgalom kétfrontos háborút folytatott, északon húszik és Szaleh támogatóival folytatott harcot, míg délen pozícióik megtartása érdekében, az Arab-félszigeteki Al-Kaida (AQAP) és az ISIS ellen. Az egyik legfontosabb probléma a tapasztalt katonák és tisztek hiánya volt a Hadi hadseregében.

Mivel az Arab-félsziget monarchiái (Bahrein, Kuvait és Katar) nem szívesen küldték katonáik ezreit a háborúba, és egyes államok (Egyiptom, Marokkó és Szenegál) az ígéretek ellenére sem küldött számottevő erőket, az egyetlen ország, amely készen állt ténylegesen biztosítani fegyveres erőket a hadjárat számára Szudán volt.

A szaúdi ígéret a szudáni ipar fejlesztésébe és mezőgazdaságába történő befektetésekre, valamint a „nyugati” szankciók feloldásában való részvételre játszott. 1993 óta Szudán szerepel a terrorizmus szponzorainak listáján, Omar al-Bashir szudáni elnököt pedig bűnözőnek, a népirtás szervezőjének tekintik, és a Nemzetközi Büntetőbíróság üldözi. Egyetlen élő vezető sem dicsekedhet ilyen eredményekkel. Előretekintve hozzátehetjük, hogy az Egyesült Államok valóban eltávolította az ország gazdasági korlátozásainak egy részét.

Kis alkudozás után, szeptember elején Al-Sawarmi Khalid Saeed, a szudáni fegyveres erők szóvivője bejelentette, hogy készen áll katonákat küldeni a jemeni szárazföldi műveletekben való részvételre.

2015. október 17-én több száz szudáni katona katonai felszerelésével, köztük a BTR-70MB1 páncélosokkal és pickupokkal, érkezett meg Adenbe. Az eredetileg tervezett erősítések száma - 6000 katona - fokozatosan 10 000 katonára nőtt. Úgy vélhető, hogy ezt a nagyságrend későbbiekben is fennmaradt az állomány váltásainak ellenére. Általános szabály, hogy a szudáni hadsereg csapatait Jemenben általában legfeljebb hat hónapos időszakra telepítették.

A szudáni egységek neve Liwa (brigád) Al Hazem (لواء الحزم). Legalább három Al Hazem dandár létezik. A második és a harmadik dandárt gyakran említik, amikor egyesek a szudáni fegyveres erők jemeni-szaúdi határra telepített katonáira utalnak. Az első részt vesz a déli jemeni tartományok, Taizz és Al Hudaydah területén végzett műveletekben.

A szudáni fegyveres erők szinte valamennyi ága képviseltette magát Jemenben: motorizált lövészek, páncélos, légi, tüzérségi, különleges erők, katonai rendőrség és mások, beleértve a hírszerzést is.

Szudáni BTR-70
sudan-btr70.jpg


Szudáni csapatok Adenben 2015 októberében
sudani-troops-2015-okt-a.jpg



A szudáni fegyveres erők katonai felszerelése Jemenben

A szudániak nem üres kézzel érkeztek Jemenbe, már az adeni kikötőnél történt kirakodás során is láthatóak voltak a fehéroroszországi eredetű BTR-70МB1 lövészpáncélosok. Legalább hat jármű állt az 1. Al Hazem dandár rendelkezésére. A szudáni technicalokat nehéz gépfegyverekkel és gránátvetőkkel szerelték fel.

Később szudáni gyártmányú BRDM-2 (helyben Al-Amir 2 néven ismert) felderítő páncélosokat azonosítottak a harcok során a Khalid tábor körzetében. Ezek a járművek a szovjet vagy orosz gyártmányú BDRM-2-től az erősebb Isuzu 6HH-1 dízelmotorral és a kipufogócső módosított kialakításával különböznek.Ezenkívül a szudáni egységeket jelentősen megerősítették Cayman és az Oshkosh M-ATV páncélozott járművekkel, amelyeket eredetileg az Egyesült Arab Emírségek szállított a Déli Mozgalomnak.

Szudáni BRDM-2 Jemenben
10-BRDM-2.jpg


Szudániak által használt Cayman MRAP-k
13-Cayman.jpg


Al Hazem (a második és a harmadik) határdandárjai kissé változatosabb katonai járműparkkal rendelkeztek; négy BTR-70МB1 és legalább négy Т-72АV harckocsit (a szudániak Al-Zubair 1-nek hívják) szintén bevetettek. A szudániak rendelkeztek bizonyos számú páncélozott Sarsar-1 páncélos járművel, amelyek egy részét átadták a határon harcoló Hadistáknak, valamint a Hadihoz hűséges délieknek Aden városában. Ezeket a járműveket valószínűleg Szaúd-Arábia szállította. Ezenkívül a két határdandárt nagyszámú pick uppal és kevés Oshkosh, Cougar és Al-Shibl 2 járművel látták el.

Szudáni T-72AV harckocsik
51-szud-ni-T-72-AB-k.jpg

Szudániak használatában álló "Oshkosh" M-ATV páncélosok
11-Oshkosh.jpg

Szudáni Al-Shibl 2 páncélos
20-Al-Shibl.jpg


(folyt.köv)
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Szudániak a jemeni háborúban(folytatás)

Műveletek Dél-Jemenben

Kezdetben, a jemeni bevetésüket követően a szudániak másodlagos feladatokat láttak el: kiképezték a jemeni erőket, szervizelték a haditechnikát, megvédték a kormány- és az ipari létesítményeket Adenben és Jemen más déli területein (Shabwah, Abyan és Hadhramaut).

Az első halálos áldozatukat 2016. január 29-én szenvedték el Adenben, amikor Haitham At-Toyib Hamid őrmester meghalt. Halálának körülményei nem ismertek. A szudániak 2016 januárja óta részt vettek a koalíció szinte valamennyi műveletében Dél-Jemenben, de csak kisegítő erőként. Így a szudániakat az AQAP-ellenes műveletek során figyelték meg Aden-Abyanban, valamint a déli mozgalommal összecsapások során az adeni repülőtéren 2017 márciusában.

Szudániak egy Leclerc MBT előtt az adeni reptérnél vívott összecsapások idején
26-Clashes-at-Aden-airport.jpg


“Arany nyíl” hadművelet

A szudániak aktívabban vettek részt a koalíció és szövetségesei nagyszabású, a Vörös-tenger partjának elfoglalására irányuló műveletében, amely 2017 januárjában kezdődött. 2018. májusában a húszi-ellenes erőknek sikerült elfoglalniuk a partvidéket Taizz kormányzósági Bab-el-Mandeb-től Hays városáig és Al Hudaydah-ig, valamint jelentős előrelépést sikerült elérniük a Taizztól nyugatra fekvő Mawza és Al-Waziyah körzetekben.

Hat BTR-70МB1 járműből álló konvojt és szudáni katonákat január 20-án észleltek először Mokha kikötőváros elleni támadás során. Ezeknek a BTR-70MB1-eknek a sorsa nem ismert, de többé nem látták őket. Nyárra a szudániak elkezdték használni Oshkosh és Cayman járműveket.

Április elején átcsoportosították őket, hogy részt vegyenek az Al-Nar-hegyért vívott csatában, ahol hivatalosan öt katonát vesztettek halottakban, és további huszonkét szudáni katona megsebesült. Annak ellenére, hogy Taizzban sok szudáni katona volt, többségük továbbra is másodvonalbeli feladatokat hajtott végre, mint például az útzárak védelme és a terület aknamentesítése.

Az Al Hudaydah elleni decemberi offenzívában a szudániak is részt vettek. A fő feladatot azonban továbbra is a déliek al-Amalika brigádjai és a Szaleh-párti Köztársasági Gárda átállt harcosai hajtották végre.

Szudáni járőr Al-Mokha környékén(2017 ápr)
sudanese-patrol-at-Al-Mokha-2017-pr.jpg

Szudániak Al-Hudaydah ostrománál
szud-niak-a-nyugati-partvid-ken.jpg


Midi

Midi egy kicsi és stratégiailag fontos város Szaúd-Arábia határának közelében. Területe csak pár négyzetkilométer. 2015 vége óta Midi egy szálka volt szaúdi vezetésű koalíció torkán, és a számos légicsapás ellenére, amely a Midi városát romokká változtatta, 2018 áprilisáig nem tudták elfoglalni a húsziktól.

2017 májusáig, több mint egy év intenzív harc után, a Hadihoz hű 5. katonai körzet erői jelentős veszteségeket szenvedtek el. Húszik ellenállása ellenére a Déli Mozgalom támadása meglehetősen sikeresen haladt előre Taizz kormányzóság partvidéki részén, és újabb településeket foglalt el. Eközben Hadi erői elakadtak Midiben, váltakozó sikerű ide-oda hullámzó harcokat vívtak a sivatagi területeken a várostól északra. Ugyanekkor a szudáni hadsereg parancsnoksága kifejezte vágyát, hogy csatlakozna az al Hudaydah északi irányból való elfoglalásának műveletéhez. Ekkor állították fel a 2., majd a 3. Al Hazem brigádot.

2017. május 22-én az új dandár rendkívül sikertelen támadás során esett át a tűzkeresztségen. Ezen a napon 17 katona meghalt és 4 tiszt megsebesült, egy harckocsi megrongálódott és néhány pick up megsemmisült Midi körzetében. Nyáron, a szudániak a szaúdiak által biztosított felszereléssel megerősődve újabb kisérletet tettek a kikötőváros elfoglalására, és csak augusztus végére tudtak behatolni Midi keleti külvárosába. A szudániak olyan intenzíven vettek részt az összecsapásokban, mint még soha. Szeptember 25-én a szudáni fegyveres erők egyik parancsnoka, Muhammed Hamdan Hemedti tábornok 412 szudáni katona, köztük tizennégy tiszt halálát ismerte el. Összehasonlításképpen, május 13-ig a hivatalos veszteségek csak nyolc katonát jelentettek. Négyszáznégy szudán halt meg alig több mint négy hónap alatt, a többségük Midi körzetében.

A következő nagy ütközet, amelyben szudániak harcoltak 2018. január 20-án volt. 37 szudáni katona meghalt, és két Sarsar-1 járművet elhagytak.

Az utolsó felvonásra április 5-én került sor, a város védelmének utolsó napjaiban. A szudáni dandár megrohamozta a várost, de miként a két korábbi kísérlet során, ezúttal is kevés eredményt ért el. Két páncélos szállító harcjármű megsemmisült, és legalább egy tucat szudáni katona meghalt. A teljes veszteségük több tucat katona lehetett, köztük több magas rangú tiszt is. Csak egy hét múlva a szudáni és a Hadi-párti erőknek közös erőfeszítéssel sikerült elfoglalniuk a város északi részét, ezzel véget vetve a „Midi nevű rémálomnak” - írta Hadi hadseregének egyik szaúdi-barát újságírója.

Szudáni T-72 Midi körzetében
54-sudanese-T-72-at-Midi.jpg

Kilőtt szudáni T-72 Midinél
Kil-tt-szud-ni-T-72.jpg

Megsemmisített BTR-70 Midi körzetében
megsemmis-tett-Szud-ni-BTR-70-2019-okt-30.jpg

Szudániak Midi elfoglalásakor(2018. áprilisa)
36-szud-niak-Midi-elglal-sakor.jpg


A határvidéken

2018-ra a szudáni erők szerepe a szaúdi határ védelmében jelentősen megnőtt; a Hajjah tartományban található Midi és Harad mellett a szudániakat többször is a kamerák (valamint a húszik puskái) elé kerültek más helyszíneken is, de a szudániak jelenlétéről más határszakaszokon kevés információval rendelkezünk.

A szudáni katonákat és/vagy Sarsar-1 járműveiket három másik fronton látták: Jabal Marran (Al Dhaher, Shadaa és Razih területek) Jizan tartományban, Alib (Baqim körzet) Asir határán, és Al Buqa Najran tartomány határánál. 2017 végén ezt az információt a gyászjelentések közvetett módon megerősítették. 2018 áprilisában azonban a húszik bemutatták a határon a meggyilkolt szudáni katonák útlevelét és holttestét. A szaúdi vezetésű koalíció oldalán harcoló jemeni zsoldosokat ugyanezeken a területeken ölték meg.

A szudáni “forradalom” és katonai államcsíny véget vetett Bashir elnök hatalmának, s noha az új szudáni vezetés fogadkozott a jemeni katonai jelenlét fenntartása mellett, az év végére 10 ezer szudáni fegyverest vontak ki az országból. 2020 tavaszára 657 főnyi szudáni katonaság maradt Jemenben.


Elhagyott Sarsar-1 páncélos
56-elhagyott-Sarsar-1-at-border.jpg


(folyt. köv)
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Szudániak a jemeni háborúban(folytatás)


A szudáni fegyveres erők veszteségei


Még mindig nem tudhatóak a szudániak teljes veszteségei. Az első szudániak 2016. január végén haltak meg, és 2017. május elejére a szudáni hadsereg hivatalosan nyolc katonát veszített el, ami meglehetősen alacsony. A Midi régióban folytatott véres harcok után azonban a hivatalos adatok szerint mindössze négy hónap alatt 412 harcosra nőtt a veszteség. Ez havi 100 katona (!). Tekintettel arra a tényre, hogy a harcok intenzitása szeptember után jelentősen megnőtt, és figyelembe véve a következő hat hónapot (2017. október és 2018. április között), a szudáni veszteségek meghaladhatják az 1000–1200 katonát. A húszik állítása szerint mintegy 4000 szudáni katonát öltek meg, míg egy másik forrás 3700-ra tette a sebesült szudáni katonák számát.

35-halott-szud-niak-Midi.jpg

Szudáni katonák hazatérése
49-szud-ni-halottak-hazasz-ll-t-sa.jpg

szud-niak-hazat-r-se.jpg


A szudániak haditechnikában szenvedett vesztesége szintén jelentős:

A négy Т-72АV harckocsi közül három csatában veszett el; a negyedik harckocsit április 12-én látták utoljára a Midiért vívott harcok során. Feltehetően három BTR-70MB1 páncélos szállító harcjármű veszett el Midiben, egy másik pedig Al Hudaydah-ban. További öt BTR-70MB1 sorsa ismeretlen. A határon legalább tizenkét szudáni gyártmányú Sarsar-1 páncélos veszett el, amelyek egy része az ugyanazon régióban harcoló Hadi-párti hadsereg egységeinek az állományába tartozhatott. A Sarsar-1 járművek száma a határon 20-30 lehetett.

Kiégett BTR-70
ki-gett-BTR-70.jpg


https://southfront.org/sudanese-forces-in-yemeni-war/ nyomán
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Folytatódik a húszi előrenyomulás Marib kormányzóságban

Az Ansar Allah fegyveresei felszabadították Al-Amoud városát, amely az al-Maheliyah körzet központja Ma'rib tartomány déli részén, a szaúdi vezetésű koalíciós erőktől.
Az ISWNews helyszíni forrásai szerint; a Ma’rib déli részén néhány helyi törzs megváltoztatta álláspontját Ansar Allah iránt, és a szaúdi koalíciós támadások elleni védelemért cserébe Ansar Allahnak adta át a déli Ma’rib területek irányítását.

Baydha-3-9-2020.jpg
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Egy ritka páncélos a jemeni hadszintéren: Ratel

2011-ben jelentek meg először képek jemeni Ratel IFV-kről. Jemenbe Jordániából kerültek a harcjárművek. Jordánia a Ratel egyik jelentős üzemeltetője, 2003-4-ben több mint 330 járművet szereztek be Dél-Afrikából. A Jemennek szállított járművekre az ukrán BAU-23-2 torony került, egy ikercsövű 23-mm-es gépágyúval felszerelve. Az összes a háború előtt szállított jármű ebbe a verzióba tartozott, nem volt belőle túl sok, egy becslés 10 körülire teszi a számukat. Mostanáig bizonyíthatóan 10 jármű semmisült meg a harcokban, 5 jármű a húsziké, a másik öt pedig a hadista Jemeni Nemzeti Hadsereg kötelékében harcolt.

Ratel AA 2011-ben
Ratel-23x2.jpg

AnsarAllah megsemmisült Ratel AA pszh-ja Marib 20151005
Ratel-ki-gett-h-szi-Ratel-AA-Marib-20151005.jpg

Taizzban megsemmisült húszi Ratel AA 2016 március
Ratel-AA-megsemmis-lt-Ratel-AA-Taizz.jpg

Húszik által megsemmisített Ratel AA, 2017.07.17. Nihm körzet
Ratel-Megsemmis-lt-hadista-ratel-nihm-20180717.jpg

Megsemmisült JNA Ratel AA 2020.04.10. al Jawf kormányzóság
Ratel-Labanat-t-bor-20200410-Al-Jawf.jpg


2016 júniusában a szaúdiak Jordán készletből származó Ratel-20 páncélozott járművekkel kezdték felszerelni Hadi hadseregét. Ezek a járművek az eredeti 20 mm-es löveggel ellátott toronnyal kerültek leszállításra. Harcjárművek többségét a Midi bevételével küszködő 5. katonai körzet csapatai kapták.A Marib és Shabwah tartományi szövetségesek is kaptak néhány tucatot.

Ratel szállítmány, Mukalla 2017.
Ratel-Mukalla-2017.jpg

A koalíciós erők Ratel-20 járműve, Midi körzet
Ratel-20-IFV-coalition-force-in-Midi-district.jpg

Húszik által megsemmisített Ratel-20, Nihm körzet 2019
Ratel-H-tik-ltal-kil-tt-Ratel-20-Nihm2009.jpg

Hadi hadseregének megsemmisült járműve, 2020 február eleje
kil-tt-Ratel-20-2020-jan-febr-eleje.jpg


A "Bonyan al-Marsus" hadművelet során az Ansar Allah harcosai által zsákmányolt Ratel-20
Bonyan-al-Marsous-Nihm-Marib-Al-Jawf-2020-jan-feb-Ratel.jpg
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Jemeni hadiipar: páncélosjárműgyártás

Jemen egy elmaradott, fejletlen iparral rendelkező ország. Az első hazai páncélos járműveket, csak a 21. század első évtizedének a végén kezdték gyártani. Az első hazai páncélos a dél-afrikai segítséggel megépített típus, a Qutaish(Leopard)-2. A Dél-Afrikában gyártott, de Jemenben összeszerelt páncélosból 2009-2014 között 250 db járműnek a leszállítására kellett volna sor kerüljön.
A jemeni leopard :)
qutaish-2.jpg

A háború során mindössze néhány Qutaish-2 megsemmisülésére van bizonyíték, ezért feltételezhető, hogy a tervezettnél jóval kevesebb jármű került leszállításra
qutaish-2.jpg


Az első hazai fejlesztésű jármű a Jalal-3, amelyet 2012-től kezdtek gyártani. A típus két alváltozatából 400 darabot rendeltek a jemeni fegyveres erők

Jalal-3 config1
Jalal-3-conf1.jpg

Jalal-3 config2
jalal-3-conf2.jpg


Jalal-3
Jalal-3.jpg


Jalal végszerelő sora
Jalal-gy-r.jpg


Jalal-3 katonai parádén
jalal-3-on-parade.jpg


Húszi Jalal-3 egy menetoszlop élén
houthi-Jalal3.jpg


Hadi-pártiak Jalal-3 páncélos járműve
Jalal3-hadiloyalist-aden.jpg



A taizzi harcok során felborult Jalal-3, 2019. június eleje
yemen-jalal3-20190606-Taizz.jpg
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 487
25 708
113
Jemeni hadiipar: páncélosjárműgyártás

Jemen egy elmaradott, fejletlen iparral rendelkező ország. Az első hazai páncélos járműveket, csak a 21. század első évtizedének a végén kezdték gyártani. Az első hazai páncélos a dél-afrikai segítséggel megépített típus, a Qutaish(Leopard)-2. A Dél-Afrikában gyártott, de Jemenben összeszerelt páncélosból 2009-2014 között 250 db járműnek a leszállítására kellett volna sor kerüljön.
A jemeni leopard :)
qutaish-2.jpg

A háború során mindössze néhány Qutaish-2 megsemmisülésére van bizonyíték, ezért feltételezhető, hogy a tervezettnél jóval kevesebb jármű került leszállításra
qutaish-2.jpg


Az első hazai fejlesztésű jármű a Jalal-3, amelyet 2012-től kezdtek gyártani. A típus két alváltozatából 400 darabot rendeltek a jemeni fegyveres erők

Jalal-3 config1
Jalal-3-conf1.jpg

Jalal-3 config2
jalal-3-conf2.jpg


Jalal-3
Jalal-3.jpg


Jalal végszerelő sora
Jalal-gy-r.jpg


Jalal-3 katonai parádén
jalal-3-on-parade.jpg


Húszi Jalal-3 egy menetoszlop élén
houthi-Jalal3.jpg


Hadi-pártiak Jalal-3 páncélos járműve
Jalal3-hadiloyalist-aden.jpg



A taizzi harcok során felborult Jalal-3, 2019. június eleje
yemen-jalal3-20190606-Taizz.jpg

Valamilyen távol keleti Isuzu vagy Nissan pick-up lehet az alapja a felni inkább Isuzut sejtet !
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Mit tartanak vajon a szájukban?
Katot rágcsálnak.
qat.jpg


A kat

Jemen és Etiópia magas hegyvidékein a tengerszint felett 1-3 ezer méter magasságban élő cserje. A serkentő hatású szer az amfetaminhoz hasonló hatást vált ki. A hatóanyag hamar lebomlik, ezért nehéz exportálni. A fogyasztók csak a friss leveleket használják fel, melyeket többnyire közösségben hosszú ideig rágcsálnak. Jemenben a katrágás társadalmi esemény, állítólag a férfiak 80-90 %, míg a nők 60-70 % fogyasztja rendszeresen, a WHO által a lágy drog kategóriájába sorolt növényt. A növény termesztése fokozott vízhasználatot igényel, így a növekvő kereslet hatására radikálisan csökken az ország amúgy is csekély édesvíztartaléka. Az ország bizonyos területein a kat biztosítja a megélhetés forrását. Minden hetedik jemeni a kat-szektorban dolgozik. Több embernek ad munkát a kat, mint az állam. Egy hektárnyi kat háromszor-négyszer annyi bevételt hoz, mint bármilyen másik termény. Az értékes kat-mezőket fegyveres őrségek, miliciák vigyázzák. Két alkalommal kísérelt meg az államhatalom a kat ellen fellépni, először 1972-ben, amikor a felelős miniszter három hónap múltán lemondott. Második kisérletet a Hadi rezsim tette.
qat5.jpg

qat4.jpg

Qat1.jpg
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 584
71 509
113
Katot rágcsálnak.
qat.jpg


A kat

Jemen és Etiópia magas hegyvidékein a tengerszint felett 1-3 ezer méter magasságban élő cserje. A serkentő hatású szer az amfetaminhoz hasonló hatást vált ki. A hatóanyag hamar lebomlik, ezért nehéz exportálni. A fogyasztók csak a friss leveleket használják fel, melyeket többnyire közösségben hosszú ideig rágcsálnak. Jemenben a katrágás társadalmi esemény, állítólag a férfiak 80-90 %, míg a nők 60-70 % fogyasztja rendszeresen, a WHO által a lágy drog kategóriájába sorolt növényt. A növény termesztése fokozott vízhasználatot igényel, így a növekvő kereslet hatására radikálisan csökken az ország amúgy is csekély édesvíztartaléka. Az ország bizonyos területein a kat biztosítja a megélhetés forrását. Minden hetedik jemeni a kat-szektorban dolgozik. Több embernek ad munkát a kat, mint az állam. Egy hektárnyi kat háromszor-négyszer annyi bevételt hoz, mint bármilyen másik termény. Az értékes kat-mezőket fegyveres őrségek, miliciák vigyázzák. Két alkalommal kísérelt meg az államhatalom a kat ellen fellépni, először 1972-ben, amikor a felelős miniszter három hónap múltán lemondott. Második kisérletet a Hadi rezsim tette.
qat5.jpg

qat4.jpg

Qat1.jpg

Sejtettem, csak nem akartam elkiabálni. :D
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Valamilyen távol keleti Isuzu vagy Nissan pick-up lehet az alapja a felni inkább Isuzut sejtet !
Igen, jó eséllyel előfordulhat. A szaúdiak Toyota Land Cruiserre építik az Al-Shibl családot

Jemeni hadsereg Al-Shibl2 páncélosa 2015. februárja
Al-Shibl-2-YA.jpg

Déli szeparatisták egy Al-Shibl 2 páncélozott járművön 2015.05.04.
al-shibl-2-sothern-separatist-20150504.jpg

Elhagyott szaúdi al-Shibl2 páncélozott jármű
al-shibl.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Megosztott húszi-ellenes erők

A húszikkal szemben álló politikai és törzsi csoportok a közös ellenség ellenére sem tudtak tartós szövetséget kiépíteni. A belső törésvonalak mellett az arab koalíción belüli szemben állás, leginkább Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek érdekellentéte sem segítette elő a húszi-ellenes egységfront hatékony működését.
Szaúd-Arábia támogatta nemzetközileg elismert kormányzata leginkább Hadi szűkebb pátrájának, Abyan kormányzóság egyes törzseire, az Al-Ahmar család vezette, a muszlim testvériség jemeni ágának tekinthető Iszlah párt milíciáira, Marib kormányzóság szunnita törzseire és az Ali Mohsen al-Ahmar tábornokhoz hű csapatokra támaszkodhat. A Hadi-párti Jemeni Nemzeti Hadsereg mintegy 130 ezer fegyveressel rendelkezik, csapataik azonban gyengén kiképzettek, rendszertelenül fizetetettek, és egyik legnagyobb gyengéjét a szakképzett tiszti kar hiánya és az alacsony morál jelenti. 2019. szeptembere óta a Jemeni Nemzeti Hadsereg több súlyos vereséget is szenvedett az északi fronton(Szaada tartomány), majd a keleti fronton is(2020 január-február Nihm körzet, Szanaa tartomány; 2020 február-március Al Jawf kormányzóság)

A szaúdiak fő riválisai az emirátusok, erőteljesen támogatja pénzzel és fegyverzettel a déli szeparatistákat. Az Egyesült Arab Emírségel legalább hat jelentősebb milíciát fegyverzett fel, és legalább 90 ezer fegyverest képeztek ki. A déli szecesszionista mozgalom milíciái 2015-ben részt vettek a húszik visszaszorításában 2015 augusztusától. 2017-ben megalakult a Déli Átmeneti Tanács(STC), amely sorozatosan szembekerül a Hadi rezsimmel(2018. január, 2019. augusztus-november, 2020. tavasza)
Az emirátusok által támogatott csoportok:
al-Hizam al-Amni (Security Belt Forces-Biztonsági Öv Erői) 2015-ben alapított szervezet, amely jelenleg az STC elit csapatait jelenti. Létszáma 13 ezer fő, felelősségi területe Aden, Lahij és Abyan kormányzóságok.
Shabwani Elite Forces Létszáma 6000 fő, felelősségi területe Dél-Shabwah kormányzóság, az olajinfrastruktúra védelme. A Hadi-rezsim és a STC közötti összecsapások idején az STC mellett foglaltak állást.
Hadrami Elite Forces Az AQAP elleni harcra szervezett csoport. Létszáma 12 000 fő(Egy forrás szerint a milícia létszáma mostanra 30 ezer főre növekedett) A Hadrami csoportok sokkal inkább támogatják Hadramaut függetlenségét, mint Dél-Jemen elszakadását.
Mahri Elite Forces: 2018-ban megszervezett milícia a Jemen ritkán lakott, legkeletibb tartományában. A helyi erők a tartomány Jementől való elszakadását szeretnék elérni.
Al-Amaliqa(Giants brigades) Szalafista dél-jemeniekből szervezett egység. Az emirátusok 2015 óta támogatja fegyverrel és pénzzel. Létszáma 20-28 ezer fő, 7 dandárjából 6 Hodeida körzetében került bevetésre egy pedig Taizz kormányzóságban.
Abu al-Abbas brigádok kisebb szalafista egység, amely Taizz városában és környékén folytat harctevékenységet
National Resistance Force Tariq Szaleh dandártábornok, a bukott elnök unokatestvére,parancsnoksága alatt álló erő, főként Szaleh-párti Köztársasági Gárda és Központi Biztonsági Erők tagjaiból került megszervezésre. Szaleh 2017. decemberi meggyilkolása után álltak át a koalíció oldalára. A csoport nem ismeri el a Hadi kormányzatot, azonban az Emírségek erőteljes támogatását élvezi. A csapatai viszonylag jól képzettek és magas harci szellemmel rendelkeznek. Létszámuk 10 ezer fő, fő bázisuk Mokha.
Az al-Amaliqa, a Szaleh-párti 'Köztársaság Őrei' (a Nemzeti Ellenállási Erők közkeletű elnevezése Jemenben) és a Tihamahi ellenállás(kb 4000 fő) közösen alkotják a Jemeni Nyugati Part Közös Erőit. A szövetségen belül szórványos fegyveres villongások rendszeresen előfordulnak.

Helyi szereplők és idegen befolyás Dél-Jemenben
IRG-nemzetközileg elismert kormányzat, STC-Déli Átmeneti Tanács)
yemen-actors.png


2020aug15.jpg
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
Folytatódik az előrenyomulás Marib kormányzóság déli részén

AnsarAllah erői felszabadították Rahba Kulah városát Al-Rahba körzetben(Dél-Marib tartomány).
Ansar-Rahba-20200908.jpg

Húszik Rahba Kulah városában
AA-forces-in-Rahbah-20200908.jpg


A jemeni fegyveres erők bejelentése szerint drón csapást mértek a szaúdi Abha város repülőterére. A támadásban néhány Sammad-3 öngyilkos drón vett részt
Abha.jpg

Sammad-3
Sammad-3.jpg
 
W

Wilson

Guest
Folytatódik az előrenyomulás Marib kormányzóság déli részén

AnsarAllah erői felszabadították Rahba Kulah városát Al-Rahba körzetben(Dél-Marib tartomány).
Ansar-Rahba-20200908.jpg

Húszik Rahba Kulah városában
AA-forces-in-Rahbah-20200908.jpg


A jemeni fegyveres erők bejelentése szerint drón csapást mértek a szaúdi Abha város repülőterére. A támadásban néhány Sammad-3 öngyilkos drón vett részt
Abha.jpg

Sammad-3
Sammad-3.jpg

Itt egy nagyobb kép a Sammad-3 drónról.

1599652970.jpg