(folytatás)
A tengerparti kikötők ellenőrzése - Jemen
2015-ben a jemeni polgárháborúba lépése óta az Egyesült Arab Emírségek katonai szerepe csak másodlagos, a koalíciós partnere, Szaúd-Arábia után áll. A koalíció vitatott tengeri blokádja mellett, az Egyesült Arab Emírségek részvétele Dél-Jemenben a partvidék biztosításán keresztül zajlott, beleértve a kikötővárosok és a szigetek ellenőrzését, például Aden, Mokha, Mukalla, Perim és Socotra . A jemeni Hodeidah kikötőváros irányításáért folytatott csata a 2018-as, majd a 2019-es tűzszüneti megállapodások ellenére is a háború központi eleme.
Az afrikai államokkal a Vörös-tenger nyugati partjainál kötött kikötői és bázisoktól eltérően az Egyesült Arab Emírségek jelenléte a jemeni parti kikötőiben a háború kontextusában zajlik; kevésbé formális és jövőbeli szerepe is kevésbé biztos.
A közeljövőben az Egyesült Arab Emírségek területi ellenőrzése a háború befolyásolásáról szól - az Arab-félszigeten lévő al-Kaidát célozza meg (AQAP), ellensúlyozza a húszi-erőket és elrettenti az iráni befolyást Jemen 1200 mérföldes partvidékén. De Abu-Dzabi hosszú távú tervei továbbra sem tisztázottak, és a kritikusok egyre növekvő jelenlétüket a megszállással egyenértékűnek tartják. Nem valószínű, hogy az Egyesült Arab Emírségek lemond ezekről az értékes területekről, amikor Jemen háborúja véget ér, anélkül, hogy legalább a déli part politikai és kereskedelmi érdekeit formálná. Az Assab, Berbera és Bosasso kereskedelmi és katonai létesítményeivel, valamint Szaúd-Arábia vörös-tengeri kikötőjével, Jeddával együtt ez az átfedő katonai és kereskedelmi helyzet konstelláció jelentős előnyt biztosít az Egyesült Arab Emírségek számára a tengeri utak ellenőrzésében, a tengeri kereskedelem jövőjének alakításában. a Vörös-tengeren és az Indiai-óceán nyugati részén, és fenntartja saját Jebel Ali kikötőjét Dubajban, mint a transzregionális kereskedelem központját.
Perim-sziget
Miután 2015 október elején átvette a Perim-sziget irányítását, az Egyesült Arab Emírségek repülőteret kezdett építeni a kis szigeten, amely a Bab al Mandab szoros közepén fekszik. A műholdas képek azonban azt mutatták, hogy nagyjából hat hónappal később leállították az építkezést. A kivonulás indoklása nem világos, bár a szakértők úgy vélik, hogy ez összefüggésben lehet a szárazföldi katonai prioritások elmozdításával és / vagy több húszi rakétatámadással, amelyek károkat okoztak a koalíció haditengerészetének a Bab al Mandabban.
Hadihoz hű csapatok a Perim szigeten 2015 október elején az Emirátusok zászlajával
A tervezett reptér Perim szigetén
Socotra-sziget
Több év elteltével a távoli szigeten megalapozva - beleértve Hawlaf kikötőjének felújítását, szociális szolgáltatások nyújtását, közvetlen járatok létesítését Abu Dhabiba, katonák kiképzését és az Emirátusok lobogójának lengetését - az Egyesült Arab Emírségek erői 2018 áprilisában megmutatták az izmaikat. Az emirátusok katonákat, harckocsikat és páncélozott járműveket küldött a szigetre, amelyek fokozatosan ellenőrzésük alá vonták Socotra légi és tengeri kikötőinek irányítását, elbocsátva a helyi közigazgatást. A váratlan lépés feldühítette a helyieket és a jemeni kormányt, hivatalos panaszokat váltott ki és aggodalmakat ébresztett az Egyesült Arab Emírségek megszállása kapcsán. Az Egyesült Arab Emírségek erői kivonultak, és állítólag szaúdi csapatok váltották fel őket, de továbbra is aggodalmak vannak. Jogosak is voltak az aggodalmak, az emírségek által támogatott déli szeparatista milíciák 2020 nyarán az egész szigetet ellenőrzésük alá vonták. Törökország felhívta a figyelmet a népszerűtlen lépésre azáltal, hogy nyilvánosan ellenezte az Egyesült Arab Emírségek ellenőrzésének érvényesülését. Tekintettel stratégiai elhelyezkedésére és infrastruktúrájára, például egy majdnem két mérföld hosszú repülőtéri kifutópálya, a jemeni hatóságoknak a szigetről történő kirekesztése és az a tény, hogy húszik soha nem volt jelen a szigeten, egyesek az Egyesült Arab Emírségek Socotra elfoglalását látják az Aden-öböl teljes katonai és kereskedelmi ellenőrzésének monopolizálására irányuló stratégia legszembetűnőbb példájának.
BMP-3 kirakodása Socotra szigetén(2018. május eleje)
Emirátusok páncélozott járművek érkezése Socotra szigetére(2018.05.05)
Aden
2015 júliusában egy nagyszabású kétéltű támadással az Egyesült Arab Emírségek és a szövetséges erők elfoglalták Adent, Jemen második legnagyobb városát és annak ideiglenes fővárosát. A hadjárat során bevetett eszközöket az Egyesült Arab Emírségek újonnan megszerzett támaszpontjáról, az eritreai Assab-ból indították. A világ egyik legforgalmasabb Aden kikötője mindössze 100 mérföldre található a Bab al Mandab-tól a Vörös-tenger torkolatától; egykor a Brit Birodalom kereskedelmi és katonai érdekeinek középpontja volt a régióban. Ma a sokoldalú teherkikötő forgalma, beleértve a konténereket és a finomítói terminálokat, csak a második a jemeni Hodeidah kikötő után, az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia pedig ígéretet tett a fejlesztések finanszírozására. Az Egyesült Arab Emírségek DP Worldje 2008-ban először biztosított hosszú távú engedményt az Aden kikötő fejlesztése és működtetése érdekében, de a jemeni kormánnyal kötött szerződéses viták az ügylet 2012-es felmondásához vezettek. Az Emirátusok érdeklődése azonban továbbra is fennáll, mivel a kikötő vezetői állítólag újra áttekintették azóta többszörös potenciális partnerség keretei között.
BMP-3 gyalogsági harcjárművek az Adeni Nemzetközi Repülőtérnél
Mukalla
Miután az AQAP 2015-ben Jemen kibontakozó polgárháborúja alatt megszerezte az irányítást Mukalla kikötőváros felett, míg az Egyesült Arab Emírségek által támogatott jemeni szárazföldi erők 2016 áprilisában elűzték az AQAP erőket. Mukalla az alapszolgáltatások helyreállítását hangsúlyozta, és a helyi gazdaság fellendítésére összpontosított. Ez magában foglalta a Mukalla szerény méretű kikötőjének - a jemeni Hadhramaut kormányzóság fő tengeri kikötőjének - növelését.
Jemeni katonák járőröznek Mukalla partjai mentén
Shihir
Az AQAP által ellenőrzött és ugyanabban a 2016. áprilisi hadjáratban elfoglalt Shihrben egy olajexport-terminál található, amelyet a hírek szerint 2015 tavaszán zártak be. A kikötői terminált újra üzembe helyezték, amikor az olaj- és gázexport 2016 augusztusában újraindult, és immáron Egyesült Arab Emírségek erői ellenőrizték.
Hadi-párti Jemeni Nemzeti Hadsereg harckocsijai Mukalla közelében
Mokha
Az al-Mokha kis kikötőváros közvetlenül a Bab al Mandab partszakaszon található, amely az Arab-félsziget és Afrika közötti legszűkebb pont, valamint a Vörös-tenger kapuja. A húszi erők 2015 elejétől 2017 februárjáig tartották ellenőrzésük alatt, majd az Egyesült Arab Emírségek szárazföldi és légiereje által támogatott jemeni erők 2017. január 26-án elfoglalták a várost. Most az Egyesült Arab Emírségek haditengerészeti eszközei által erősen megerősített Mokha egy előretolt tengeri bázisként működik, ahonnan az Egyesült Arab Emírségek hadihajói járőröznek a hajózási sávon, elvágva a húszik szállítási útvonalát, amely az ország fő kikötővárosának számító Hudaydah-ba vezet, Mokhától mintegy 110 mérföldnyire északra.
Az Emirátusok által támogatott déli csapatok Mokha kikötőjében(2017. február)
Hudaydah
A jemeni, a szaúdi és az Egyesült Arab Emírségek erőinek Hudaydah ellenőrzéséért folytatott hadjárata a háború egyik fő stratégiai harctere. A koalíciós erők 2018 júniusában tettek kísérletet először a város elfoglalására. Az arab koalíció erői 2018 szeptemberében indították a második offenzívát a húszi erők ellen Hodeidah kikötővárosánál. A harmadik támadásra 2018 novemberében került sor. Hudaydah kikötője az ország legforgalmasabb és elsődleges kereskedelmi behozatali forrása, emellett humanitárius segítségnyújtás fő csatornája Jemenbe. De Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek szerint az AnsarAllah fegyverellátása is Hudaydahon keresztül érkezik az országba, és ezért a polgárháború alatt többször is lezárták a hudaydahi kikötőt. 2018 novemberében, amikor mintegy 14 millió jemeni állampolgár éhínséggel küzdött, Martin Griffiths, az Egyesült Államok követe felszólította az ENSZ-t, hogy vállalja a kikötői műveletek felügyeleti szerepét; Hudaydah irányítása a 2018 decemberében kezdődött béketárgyalások egyik fontos pontjává vált. Röviddel ezután tűzszüneti megállapodást írtak alá, bár a kikötő ellenőrzése továbbra is vitatott, ennek következtében 2019-ben is több alkalommal törtek ki a harcok a város birtoklásáért.
Az emírségek különleges erőinek katonái Hudaydah közelében