Kína szárazföldi részén szombaton 811-re emelkedett az új koronavírus okozta járvány halálos áldozatainak száma – közölte vasárnap a kínai Nemzeti Egészségügyi Bizottság. Országosan 89 új halálos áldozatot jelentettek Kínában szombaton és 2656 újonnan megerősített koronavírusos esetet, túlnyomó többségüket a járvány fészkének számító Hupej tartományból. A járvány decemberi kitörése óta ezzel 33 738-ra emelkedett a koronavírus-fertőzéssel diagnosztizált esetek száma.
Az új halálos áldozatok száma minden eddigi napi adatnál magasabb, az újonnan megerősített esetek száma ugyanakkor február 1-je óta először esett 3000 alá. A vírus áldozatainak elsöprő többségét, 89-ből 81-et továbbra is a járvány fészkének számító Hupejből jelentették (ezzel 780-ra nőtt a hupeji áldozatok száma), de a 2656 új tüdőgyulladásos esetből is 2147-et ebben a tartományban diagnosztizáltak az előző 24 órában. Ezzel 27 100-ra nőtt a koronavírusos esetek száma a tartományban – írja az
MTI. Az datok alapján hírügynökségek megállapítják, hogy a 2019-nCoV jelű vírus járványa – amely decemberben tört ki a közép-kínai Hupej tartomány székhelyén, Vuhanban – több ember halálát okozta eddig Kínában, mint a 2002-2003-as SARS-járvány világszerte. A 18 éve kezdődött súlyos akut légzőszervi szindróma (SARS) járvány világszerte 774 ember halálát okozta.
Legyőzte a koronavírus a SARS-t: már több a halálos áldozata
A kínai Vuhanban megjelent, globális pánikot gerjesztő koronavírus már
elérte az autók, a mobiltelefonok és a luxusruhák piacát is: miközben Budapesten sorra jelennek meg a kínai boltokon a „vietnámi vagyok” feliratok, a nagyobb cégek is megérzik a krízis hatását.
A Kínában üzemelő alkatrészgyárak többségét a hatóságok első körben a holdújévig, január 25-ig bezáratták, de az esetek többségében a zárlatot ezután is meghosszabbították, így nehéz helyzetbe kerülhet a Volkswagen, a Toyota, a Daimler, a General Motors, a Renault, a Honda és a Hyundai is. A járvány hatására a CNN szerint 15 százalékkal csökken a szektor termelése az országban az első negyedévben, a mostani hírek szerint a gyárak legalább február 17-ig zárva is maradnak. Mohamed El-Erian, az Allianz gazdasági főtanácsadója szerint az efféle válságok először ott bontakoznak ki, ahol a betegséget először észlelték, aztán viszont az egész világon képesek elterjedni. Az autógyáraktól eltekintve például problémák lehetnek az okostelefonok piacán is: a világ legnagyobb chipbeszállítója, a Qualcomm is a termelés jelentős visszaesésére figyelmeztet.
A kínai piac már
megérezte a vírus hatását: tizenöt éve nem voltak olyan rosszak az árfolyamok, mint egy hete, az elemzők pedig nem tudják megmondani, hogy vajon milyen hosszabb távú hatásai lesznek a fertőzésnek, legalábbis a piac szempontjából. Azt még senki sem tudja, hogy mekkora járványról van szó, ennek megfelelően az üzleti szereplők sem tudják, hova nyúljanak, a kínai hatóságok viszont gyárbezárásokkal próbálják elejét venni a fertőzés további terjedésének, amit a világpiac is megérez. A hivatalos kommunikáció sem segít sokat a dolgon, a kínai kormány
elutasította a WHO és a CDC segítségét, valószínűleg azért, mert a betegség terjedése a vezetőség szerint rossz fényt vetne az ország egészségügyi helyzetére – miközben kínai források szerint minden segítő kézre szükség lenne.
Az autók és a mobiltelefonok mellett persze Kína idegenforgalma is megérzi a csapást: több légitársaság is törölte közvetlen kínai járatait, a hajótársaságok közül pedig a Royal Caribbean
jelentette be pénteken, hogy a kínai, hong-kongi és makaói útlevéllel rendelkező állampolgárokat sem utasként, sem személyzetként nem szállítja a hajóin.
A koronavírus már a gazdaságot is megfertőzte