T
Törölt tag 22302
Guest
Képes-e a fegyveres erők bármely eleme hatékonyan végrehajtani a rábízott feladatokat?
- Véleményem szerint egyéni dandárok, mert még csak nem is hadosztályok. Ha egy nemzetközi részlegnek 280 fős a személyzete, egy lengyel részlegnek pedig alig több mint 100 fős a személyzete - hogyan beszélhetünk hatékony parancsnokságról? Senki sem akart egy igazi hadosztályparancsnokság felépítéséről beszélni, így hát megvan, ami van.
Rajtunk kívül ki jelenti ránk nézve a legnagyobb veszélyt?
- A képzeletbeli fenyegetésről való túlzó beszéd paranoia kialakulását segíti elő. Ezért szólítom fel a körülöttünk ólálkodó oroszokról szóló történetekben a visszafogottságra. Hosszú távon nem Putyin miatt kell aggódnunk, hanem ami utána következik. Tisztában kell lennünk azzal, hogy ha Oroszországban forradalom tör ki - és a történelemből tudjuk, hogy ez egy lehetséges forgatókönyv -, akkor Lengyelország határainál valódi katonai fenyegetés, menekültek milliói fognak fenyegetni minket. Erre fel kell készülnünk, ahogyan az ukrajnai konfliktus kezdeti szakaszában is tettük. A keleti szárnyon a politikai rendszerek instabilitása nagyobb veszélyt jelent, mint az itt összegyűlt potenciális veszély, bár ez utóbbit sem szabad figyelmen kívül hagyni. Oroszország atomhatalom, amely nemcsak helyi, hanem regionális és globális szinten is fenyegetést jelent. Tévedés azt hinni, hogy a viszonylagos béke a világnak ezen a részén egyszer és mindenkorra adott volt. A NATO keleti szárnya még hosszú ideig a különböző civilizációk, kultúrák és értékek tektonikus lemezeinek találkozási pontja marad, ahol kiszámíthatatlan fenyegetések egész sora várja.
A háború már folyik - a kibertérben.
- És ez folytatódni fog. És aggódhatunk, mert az Orosz Föderáció külpolitikájának végrehajtása katonai eszközökkel történik. Ott volt Grúzia, ott van Ukrajna, és középtávon nem zárom ki Fehéroroszország annektálását sem. Amíg azonban Lengyelország a NATO-ban és az Európai Unióban marad, addig nem fenyegetik orosz tankok. Ezért mindkét szervezetben meg kell küzdenünk a hitelességünkért, és következetesen ki kell építenünk a saját lehetőségeinket. Annak tudatában, hogy minden egyes elmaradt modernizációs év négy-öt év felzárkózást jelent. Emlékszem 2008-ra és a válságra, amely a védelmi kiadások több milliárd zlotyval történő csökkentését eredményezte. Néhány évbe telt, mire újra a helyes útra tértem.
A katonai kiadások tervezett növelése a GDP 2 %-áról 2,5 %-ára számít ebben az összefüggésben?
- Ez egyáltalán nem számít. Ami fontos, az a korszerűsítés folyamatossága, a források biztonsága és az igényeknek megfelelő tervezés. Hagyjuk, hogy a politikusok döntsenek a prioritásokról, de az Isten szerelmére, ne a katonai struktúrákat helyettesítsék a tervezésben. Mert semmi jó nem származik belőle. Olyan területi védelmet építettünk ki, amely soha nem lesz kész arra, hogy áttétet képezzen, mert ez a lényege. Csakhogy ennek érdekében megfosztottuk a műveleti egységeket a személyi állománytól, csökkentve ezzel expedíciós képességeiket. A szövetségesek látják ezt, és világossá teszik, hogy nem akarnak többé meghalni Lengyelországért. Mert Lengyelország azt mutatja, hogy nem akar meghalni másokért.
Mieczysław Gocuł - a lengyel fegyveres erők nyugalmazott tábornoka (négycsillagos). A társadalomtudományok doktora, 2010-2013-ban a lengyel fegyveres erők vezérkari főnökének első helyettese, 2013-2017-ben a lengyel fegyveres erők vezérkari főnöke. Kanadai és nagy-britanniai katonai egyetemeken szerzett diplomát, az iraki Déli Többnemzeti Hadosztály Központ parancsnokságának tagja. Katonai szolgálatát 1983-ban kezdte kadétként a poznańi Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Pancernychban.