[BIZTPOL] Közép-Európa (V4 országok)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 219
67 136
113
Izraelben berendelték Lengyelország nagykövetét a külügyminisztériumba a holokauszt idején elrabolt zsidó vagyonok visszakövetelését megakadályozni készülő, az igények benyújtását időben korlátozó új lengyel törvény miatt - jelentette a The Times of Israel című angol nyelvű honlap vasárnap.
Forrás: https://kuruc.info/r/56/230307/
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 849
81 347
113

Avtomat

Well-Known Member
2018. október 30.
1 552
4 345
113
Érdekes interjú a volt lengyel vezérkari főnökkel. Igencsak lesújtóan beszél a jelenlegi (és a közelmúlti) helyzetről. Elég hosszú, de tartalmas, és a DeepL viszonylag érthetően fordítja magyarra.

Gyenge, szakadt, felkészületlen

A keserű igazság a lengyel védelemről

Mieczysław Gocuł tábornok - a lengyel hadsereg volt vezérkari főnöke

Lengyelország hiteles darab a NATO kirakósban?
- Nem, nem az. Ma velünk egy csapatban lenni szégyen. Ilyen kijelentéseket tettek a szövetséges hadseregekből származó kollégáim.

Mit tettünk velük?
- Emlékszik, mi történt 2015 decemberében?

Antoni Macierewicz emberei betörtek a NATO kémelhárítási szakértői központjába. Katonai specifikációjú személyi aktákat kerestek. Hivatalosan a fontos szövetséges adatok biztosításáról volt szó. A CEK vezetőjének - állításuk szerint - gyanús kapcsolatai voltak az oroszokkal. Képtelenség, később a bíróság megsemmisítette.
- A következmények azonban messzemenőek voltak. A lengyelországi regionális hírszerzési elemző központ ötlete a varsói NATO-csúcstalálkozó előtt született meg. Elemzéseket kellett volna készítenie a keleti szárnyon. A projekt nemzetközi volt - az adatokat az amerikaiak és a balti-tengeri országok szolgáltatták volna, és az Ukrajnával való együttműködés sem volt kizárt. Nagy volt a szövetségesek érdeklődése és a NATO európai erőinek parancsnoka kezdeti elfogadása. A hackelés után minden elszállt. "Ami történt, az példátlan. Megszűntél hitelesnek lenni - hallottam.

A szlovákok beleegyeztek az akcióba. Macierewicz beszélt róla.
- Onnan a szlovák kollégám felhívott, hogy megkérdezze, mi a helyzet. "Nem tudom - válaszoltam. Én, a lengyel fegyveres erők vezérkari főnöke a médiából értesültem az ügyről. Amikor közvetlenül ezután Brüsszelbe mentem a NATO Katonai Bizottságának ülésére, az avató vacsora összes résztvevője körülvett. "Mieczysław, mi a baj?" - nyilván aggódtak. Fogtam a poharamat, és kopogtam, kérve a figyelmet. "Lengyelországban jó, és egyre rosszabb lesz" - viccelődtem, bár nem nevettünk.

Az események óta több mint öt év telt el.
- Legfontosabb szövetségesünk az Egyesült Államok. Ugorjuk át a szerencsétlen Trump-elnökséget, és koncentráljunk arra, hogy ma visszatérnek a demokraták. Az Egyesült Államokat egy olyan ember kormányozza, aki Obama alatt kétszer volt alelnök. És lehet, hogy nem foglalkozott az amerikai-lengyel együttműködéssel, de vannak körülötte olyan emberek, akik nagyon jól emlékeznek ezekre a kapcsolatokra. Nincs ilyen emlékezetünk, mert a folyamatosság megszakadt, nincs intézményi tudatosság...

...a megfelelő tudástőkével rendelkező emberektől megszabadultak.
- Így van. Eközben nem csak az elmúlt hónapok eseményei miatt értékelnek minket megbízhatatlannak, sőt teljesen megbízhatatlannak. A közelmúltból még mindig vannak történetek, amelyek a lengyel-amerikai kapcsolatokat terhelik.

Kérem, mondjon egy példát.
- Macierewicz és Ashton Carter védelmi miniszter találkozója. A miniszter valamilyen dokumentumot vesz a kezébe, és azt mondja: "Itt van egy nyilatkozat az ISIS-ellenes koalícióban való részvételünkről". Carter meglepődött, én is meglepődtem, mert még soha nem láttam ezt a dokumentumot. De rendben, van politikai akarat, cselekedni fogunk. Két óra telik el, és 58 ország képviselőinek plenáris ülése következik. Tomasz Szatkowski, a védelmi miniszter helyettese beszélt a nevünkben, és nem említette a nyilatkozatot, lelkiismeretesen figyelmen kívül hagyva a koalícióhoz való csatlakozásról szóló korábbi bejelentéseket.

Macierewicz blöffölt - miért?
- Csak saját maga által ismert okokból. Láttam Cartert, dühös volt. És most az akkori emberek visszatérnek az amerikai kormányzathoz. Hogyan nézünk a szemükbe?

És német szemmel? Ők a harmadik Lengyel Köztársaság másik hagyományos szövetségese.
- Eh... NATO védelmi miniszterek találkozója, Macierewicz Ursula von der Leyenhez fordul: "Nem lesz katonai együttműködés országaink között, amíg nem rendezik a németországi lengyel kisebbség kérdését. Mert Göbbels óta semmit sem tettél. Feláll az asztaltól. Von der Leyen megkérdezi, hogy ez a lengyel kormány hivatalos álláspontja-e. "Nem az, de az lesz" - hallja. Nem sokkal ezután láttam őt a szállás fő előterének kijáratánál. Szégyelltem magam, különösen azért, mert a miniszter valami képzeletbeli problémáról beszélt. Ma von der Leyen asszony az Európai Unió első számú vezetője.


Európai szövetségeseink között a közelmúltig Franciaország volt a második helyen.
- És még egyszer - ami volt, az nem múlt el. Közvetlenül a Caraclesre vonatkozó szerződés felbontása után találkoztam francia tábornokokkal. Véleményük szerint a döntésünk önmagában nem volt rossz. A szerződéseket megszegik. De nem ilyen körülmények között, azt állítva, hogy a Caracalok rossz helikopterek. Az ember nem keres hamis érveket. "Egyszer majd fizetned kell érte. Biztosan fájt nektek, ahogy nekünk is fájt" - mondta sajnálkozva a francia.

Nem sokkal később kivonultunk egy multinacionális projektből, amelynek célja a levegő-levegő utántöltő repülőgépek flottájának megvásárlása és fenntartása volt.
- A holland védelmi miniszter a varsói NATO-csúcstalálkozóra érkezett, és az MRTT (Multi Role Tanker Transport - egyfajta szállító- és utántöltő repülőgép - jegyzet MO) dokumentumok aláírásának előestéjén Macierewicz közölte vele, hogy kivonulunk. "Biztos csak viccel, miniszter úr. Öt év együttműködés és semmi?" - kérdezte. Én magam sem értettem. Hogyan lehet egy ilyen hatalmas, sokéves erőfeszítést néhány hónap alatt elpazarolni? Végül is az MRTT értünk van. Két-három orosz csapás a repülőterekre, és nekünk nincsenek F-16-osaink, így a konfliktus korai szakaszában át kell telepíteni őket az országból, talán Németországba. A gépeket a levegőben kell feltölteni, hogy elvégezhessék feladatukat, és visszatérhessenek Németországba. Ahogy a minket támogató francia, spanyol, német vagy belga repülőgépek is. Mi pedig kiszálltunk ebből a programból.

A balti államoknak szükségük van ránk, így talán ott is hitelesek vagyunk, még ha túlzó mértékben is?
- Nincs ilyen lehetőség. Még Románia sem tekint minket nagyobb testvérnek, a többszöri támogatás ellenére sem.

És egyre közelebb kerülünk a törökökhöz. Nemrégiben pilóta nélküli légi járműveket vásároltunk tőlük.
- Ez egy kudarc. Hogyan is felejthetnénk el, hogy egy évvel ezelőtt Törökország megtagadta a Lengyelországgal kapcsolatos operatív tervek ratifikálását?

Mindig is probléma volt ezekkel a tervekkel, mert az aláírásuk egyúttal támogatási nyilatkozatot is jelent, amelytől később a kamerák előtt vissza kell vonulni - amit egyetlen kormány sem szeret.
- De soha senki nem volt hajlandó aláírni őket. Még ha egy ország vonakodott is, ez a belső vitában kifejezésre jutott. Törökország eközben mindenkinek bejelentette: "Lengyelek, tűnjetek el. És mi megyünk hozzájuk fegyvereket vásárolni.

Mariusz Błaszczak egy kicsit más logikát követhetne, de neki katonai tanácsadói vannak. Az egyik tábornok mondhatta volna neki: "Pas, nem éri meg, nem kellene".
- Azokat az embereket, akiknek volt műhelyük, akik értékelni tudták a miniszter tevékenységét, kivágták. Évekig tartó megfigyelés után arra a következtetésre jutottam, hogy a hadseregben a tisztogatások oka a bizalom hiánya volt, és az az aggodalom, hogy a személyzet ne nézzen a politikusok kezére, ne hozza ki a hibáikat.

-------
 

Avtomat

Well-Known Member
2018. október 30.
1 552
4 345
113
Könnyebb a középszerűségeket irányítani.

- Sok parancsnok hálás az általános előléptetésekért, ezért nem mondanak nemet még a legnagyobb ostobaság és gonoszság ellenére sem. Ez egy újabb hozzájárulás a hitelességről szóló beszélgetéshez. Régebben, amikor 28 védelmi miniszter ült le az asztalhoz, mindannyian az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Kanada vagy Németország legjobb egyetemeiről érkeztek. Ugyanazt a nyelvet beszéltük, ugyanazzal a szellemi potenciállal rendelkeztünk.

Ma már tábornokaink vannak, egy négyhetes tanfolyam után...
- Macierewicz bevezette ezt a képzést. A 12 tisztből négyen jöttek a főhadiszállásra órákra. És mindannyian tábornokok lettek. A Belvedere egyik ünnepségén a védelmi miniszterhelyettes megkérdezte tőlem: "Mondj valamit az új tábornokokról". Kettőt ismertem közülük. A tömlők viseléséhez hozzáértés kell, és sok 2015 utáni jelölt nem rendelkezik ezzel. Az eredmény az, hogy képtelenek vagyunk védelmi feladatokat ellátni.

Az eredményekből ítélve a politikusok vagy együttműködnek a külföldi hírszerzéssel, vagy a butaság és a tudatlanság vezérli őket.
- Emlékszem Antoni Macierewicz utolsó pillanataira és Jens Stoltenberg, a NATO vezetőjének Lengyelországba érkezésére. Fogadást kötöttem egy barátommal a látogatás eredményéről. Stoltenberg találkozott az elnökkel és a miniszterelnökkel, a minisztert kihagyta. Véleményem szerint követelte, hogy távolítsák el. És Macierewicz repült. A védelmi miniszterek hozzáférnek a nukleáris tervezéshez, a legnagyobb szövetséges titkokhoz. Ott nincs helye olyan embereknek, akikben nem bíznak. Nem tudom, hogy Tomasz Piątek megállapításai mennyire pontosak, de azt tudom, hogy Macierewicz úgy döntött, hogy nem bizonyítja ártatlanságát a bíróságon. Azt is tudom, hogy ha én lennék az ellenfél oldalán, ha ártani akarnék Lengyelországnak, pontosan azt tenném, amit a hadseregben tettek az elmúlt években. Semmi több. És valószínűleg már az Orosz Föderáció Hőse lennék.


Az ostobaság és a tudatlanság azonban nem zárja ki a tisztán politikai indítékokat.
- Világos. A pilóta nélküli légi járművek vásárlása lenyűgöző lépés. Nem látok itt sürgős műveleti szükségletet, mert katonáink nem végeznek olyan harci feladatokat az országon kívül, amelyekben szükség lenne ilyen felszerelések használatára. De látok egy sürgős politikai szükségletet - azt a vágyat, hogy megmutassuk a választóknak, mennyire törődünk a hadsereggel. Az eredmények azonban drámaiak lehetnek. Azzal, hogy Törökországhoz fordultunk, amely - emlékeztetném Önöket - a NATO-ban cenzúra alatt áll, irritáltuk az amerikaiakat. Ismerem az eljárásokat, és attól tartok, hogy ha folytatjuk ezt a politikát, a Kongresszus visszavonhatja hozzájárulását az F-35-ösök Lengyelországnak történő eladásához.


Nos, igen, az F-35-öst végül nem adták el Törökországnak.

- És hosszú a sor ezekért a gépekért. Más területen is árthatunk a kongresszusnak. Az USA csúcstechnológiai berendezéseket ad el demokratikus országoknak. Lengyelország nem ilyen ország. Nincs háromoldalú hatóságunk, megsértjük az alkotmányt, nem tartjuk tiszteletben nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi bíróságok ítéleteit sem. Az amerikaiak nem fogják ezt örökké az ujjukon keresztül nézni. Ha irritáljuk őket, akkor kiderül, hogy Törökországon kívül csak Putyin tud majd nekünk eladni valamit.

Még mindig megvan a saját iparunk.
- És már-már biztosra veszem, hogy 2016 és 2018 között indokolatlan állami támogatásban részesültek a nemzeti védelmi ipar szereplői. Több milliárd zloty nagyságrendben. Az európai uniós jog szerint az indokolatlan támogatásokat vissza kell utalni az állami költségvetésbe. Az a politikus, aki erre törekszik, nem kapná meg a védelmi iparban dolgozók szavazatait. Ő lenne az ellenségük, politikai színezetre való tekintet nélkül. Tehát nincs senki, aki hajlandó lenne foglalkozni a témával.

Miből állt ez a segítség?
- A MON és a fegyverkezési ipar közötti szerződések értékének közel 100%-os túlbecsléséről. És ha ezt a pénzt valódi termelésre fordítanák... A lengyel fegyvergyártó csoport vállalatainak igazgatótanácsában 2015-ben 100 ember volt. Tudomásom szerint ma körülbelül 300-an vannak. Közpénzt pazarolunk a politikai rendszerből származó emberek kinevezésére.

Ez az ára a békének is. Valahogy nem látom a varsói utcákon a fegyvergyár sztrájkoló dolgozóit.
- Furcsa, nem igaz? A fegyverkezési kiadások 60%-a külföldre megy, az exportból származó nyereség még a 400 millió zlotyt sem haladja meg, és a kirendeltség valahogyan boldogul. Fejét éppen csak a víz felszíne fölött tartja, de nem süllyed el.

És van esélye arra, hogy kitűnjön? A valódi kompetenciákon kell alapulnia, nem pedig a politikai járadékokból származó nyereségen.
- Ha a Jog és Igazságosság kormánya alatt hatszor változik a PGZ elnöke, beszélhetünk-e bármilyen fejlesztési stratégiáról?

Ha lenne folytatás...
- De nincs folytatás. Mindenki más elképzeléssel érkezik, és a végeredmény az az elképzelés, hogy az iparágat a Honvédelmi Minisztériumba kell vinni. Ez az első dolog. Másodszor, nem vagyunk versenyképesek. Nem voltunk és nem is leszünk. A védelmi iparunk által gyártott fegyverelemek minősége közepes. Nekünk nincs csúcstechnológiánk. Annak ellenére, hogy rengeteg pénzt költünk a fejlesztésre és a megvalósításra, a hatás közepes. Vegyük a "Plaskonos" programot (torpedóelhárító csalik - MO). A projekt egyszer díjat kapott a legjobb kutatási és fejlesztési munkáért, de a haditengerészet nem volt hajlandó átvenni a berendezést. Mert a munka 12 évig tartott, és a végtermék már elavult volt.

A civil piacon 17 tisztességes szakközépiskola van.
- De nem működnek együtt a védelmi iparral. A rektoroknak fogalmuk sincs arról, hogy mire van szüksége a hadseregnek, a hadsereg nem tudja, hogy a kutatási és fejlesztési bázis milyen képességekkel rendelkezik.


Adjunk ösztöndíjakat az egyetemeknek, és a kérdés el van intézve.
- Ez nem ilyen egyszerű. A rektorokat nem politikusok választják. Az egyetemek függetlenek, nehéz rajtuk pénzt keresni, "saját" embereket beletenni, akik elvennének valamit a pályázati pénzekből. Jobb, ha a pénzt az ipar kutatási és fejlesztési központjaiba irányítjuk át. Keményen dolgoznak, de a hatás nem látható. Évekkel később a hadsereg kap egy technológiai demonstrátort. Mi egy prototípusra vagyunk kíváncsiak, nem pedig egy fából készült demonstrátorra.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Avtomat

Well-Known Member
2018. október 30.
1 552
4 345
113
Valahol el kell kezdeni (nevet).

- A legjobb, ha a fegyverkezési politika feltételezéseivel kezdjük. Ismeri őket?

Én nem.
- Mert ezek nem léteznek, bár van egy egész fegyverzeti politikával foglalkozó részlegünk. Ennek eredményeképpen mindenki csak magára figyel. Az ipar olyasmit gyárt, amire a hadseregnek nincs szüksége. Nem gyártja a szükséges termékeket, vagy egyáltalán nem gyártja őket. 2007-ben Izraelben voltam, és pilóta nélküli légi járművek után kezdtünk kutatni. És a házigazdák ezt mondják: "Önöknek megvan a kompetenciájuk ahhoz, hogy drónok szállítására alkalmas autókat építsenek, semmi több". Az állami tulajdonú iparban eddig nem sok változás történt e tekintetben.

Tehát így vagy úgy, de vásárolnunk kell.
- Muszáj. Nem az amerikai vásárlásokat kritizálom, mert ott van a legjobb technológia. Amit kritizálok, az az, hogy a vásárlásokat nem követi ellentételezés. Ha nincs ellentételezés, akkor nincs hozzáférés a modern technológiákhoz, és a modern technológiák hiánya a védelmi ipar halálát jelenti.

Karabélyokat fogunk gyártani a WOT számára, és valahogy meg fog történni.
- Ez egy újabb példa a pazarlásra és a szövetségesek hitelességének elvesztésére való játszadozásra.

Ennyire alacsonyra értékeli a PiS zászlóshajó védelmi projektjét?
- A Területi Védelmi Erők elnevezésű kísérlet csak 2019-ig 8 milliárd zlotyba került nekünk. Nem számítva az újonnan létrehozott egységek infrastruktúrájának beszerzésére szánt forrásokat, ami további százmilliókat jelent. A fiatalok lelkesedésének kihasználása jó ötlet, a kivitelezés sokkal rosszabb.

Ahogy velünk is így van. A kérdés az, hogy jót akartunk-e.
- 2016-ban Madridban találkoztam az Eurocorps-országok védelmi főnökeivel. Német kollégám is közbeszól: "Hallottam, hogy új típusú fegyveres erőket építetek". "Hát igen, a Területi Védelmi Erők, tudja, mire gondolok... 53 ezer katona" - mondom. A német bólint, így én is megkérdezem, hogy mire készülnek. "Új típusú fegyveres erőket is építünk - kibererők, 13 ezer szakember. És láthatod magad: egyrészt egy kicsit elbagatellizált, lándzsás, másrészt egy modern eszköz, amely valós fenyegetésekre adott válasz.

A területvédelmet nem Macierewicz találta ki, az mindig is létezett.
- A háború idejére. A tartalékosokat jobban és többet kellett volna kiképezni, nem pedig a jelenlegi struktúrában WOT-ot létrehozni, saját parancsnoksággal és békeidőben dandárparancsnokságokkal. Az egyetlen igazi hozzáadott érték ebben az alakzatban az OT-zászlóaljak. Nagyszerű emberek mennek oda, saját ambícióikkal és szakmai törekvéseikkel. Sajnos manapság a takarítók, segítők, sorbanállók szerepére szorítjuk őket. Ennek semmi köze a területvédelemhez, a fegyveres erőkhöz. Még azok a jelentések sem lepnek meg, amelyek arról szólnak, hogy állítólag a WOT-ot a Női Sztrájk demonstrációinak elfojtására akarják felhasználni. Már hallottam egy hasonló színezetű elképzelést a minisztertől, ami megdöbbentő volt.

A területvédelem a hadsereg látványosságává vált. Új egyenruhákat, felszereléseket, fegyvereket árulnak ott.
- Az Isten szerelmére, több ezer AK karabélyunk van, amelyek készen állnak a kiképzésre. És veszünk 50 ezer nyílhegyet. És mi a helyzet az AK-kkal? A tankok lánctalpai alá dobjuk őket? A WOT-nak robbanófejeket adni pénzkidobás. Egy-két év kiképzés után ez a felszerelés nem lesz alkalmas a háború alatti használatra.

A WOT-nak az volt a célja, hogy hazafisággal telítse a harcteret - ezért a hétvégi lőgyakorlat.
- A járvány elleni küzdelem részeként pedig a polgári védelem szerepére szorultak vissza. Ez egy nagyszerű munka, de nincs helye puskának, katonai kiképzésnek.

Az államnak szüksége van a WOT-ra a válságkezeléshez.
- Az országon belül? Nem. A vészhelyzeti intézkedési tervek a kormányzók által bejelentett igényeken alapulnak. Az országos igény évek óta 10 000 katona. A műveleti erők egytizede. És ez olyan felszereléseket érintett, amelyekkel a WOT egyébként sem rendelkezik.

Akkor miért látunk mindenhol "wotnikot"?
- Mert a területi védelem hatalmas támogatásáról van szó. Ez egy politikai marketingprojekt, semmi több. A hadseregnek nincs szüksége WOT-ra, amelynek nincs helye, szerepe vagy feladata a honvédelmi rendszerben. A Szövetségnek sincs rájuk szüksége. Ezek a katonák nem mennek küldetésekre, nem növelik expedíciós képességeinket, amelyek fenntartására az Észak-atlanti Szerződés 5. cikke kötelez bennünket. A szerződés 3. cikke szerint nem járulnak hozzá érdemben saját védelmi képességeinkhez sem.

Miért?
- A WOT-ban az önkéntesek hiánya miatt az egészségügyi kritériumokat csökkentették. Ennek eredményeként ma kétféle katonatípus van a fegyveres erőkben: a katonai szolgálatra alkalmasak és a területvédelmi szolgálatra alkalmasak. Az utóbbiakat nem küldik külföldre. Az ország katonáinak pedig a modern "harctér" követelményeinek megfelelő egészségügyi tulajdonságokkal kell rendelkezniük.

A politikusok azt csinálnak a hadsereggel, amit akarnak. Van egyáltalán valaki, aki felelős?
- A kabinetfőnök hozzáértő, de nincsenek eszközei. A jelenlegi kormány megpróbálta megváltoztatni a parancsnoki rendszert. A vezérkari főnök a főparancsnokságoknak, a főparancsnokságnak és a hadműveleti parancsnokságnak volt alárendelve. Sok új beosztott, sok új kompetencia - és nincs több álláshely. A vezérkari főnök vezeti a hadsereget, amikor a helyszínen van. Amikor szolgálaton kívül van, a lehetőségei beszűkülnek, mert nincs saját szolgálati operatív szolgálata vagy más parancsnoki jogköre. Szemek és fülek, akik fel vannak szerelve azzal a kompetenciával, hogy döntéseket hozzanak az ő nevében. Ma, a Lengyel Köztársaság első katonájában van néhány ember, részmunkaidős szolgálatot teljesítő operatív szolgálat. Ismétlem, nem alkalmazottak. Ez tiszta őrület. Mi több, az elnök úgy döntött, hogy háború idejére a főparancsnok a vezérkari főnök lesz, de a vezérkarnak nincs saját parancsnoksága a főparancsnok parancsnoki szervének felépítésével.

Ki fogja biztosítani háború esetén?
- Az operatív parancsnokság, amelynek napi szinten saját parancsnoka van.


Vagyis a főtitkárság vezetője nem dolgozik közvetlenül azokkal az emberekkel, akiknek a háború során a legközelebbi munkatársai kellene, hogy legyenek. Ez paranoia.
- Hogy én legyek az egyetlen. A miniszter nem rendelkezik érdemi irányítási hatáskörrel, de a WOT közvetlenül neki tartozik beszámolási kötelezettséggel. A vezérkari főnöknek semmi köze ehhez az alakulathoz, hivatalosan addig, amíg a felépítés folyamata be nem fejeződik. Figyelmet kell fordítanunk a vezérkari főnök feladataira is. Háború esetén ő lesz a főparancsnok, a védelmi miniszter tanácsadója, az elnök tanácsadója, a vezérkari főnök W idején, és tagja a NATO Katonai Bizottságának is.

Egy kicsit sok egy fejre.
- Túl sok.

Néhány hónappal ezelőtt, a "Tél" stratégiai gyakorlat során megkérdőjeleződött a vezérkari főnök kompetenciája. Egyik beszélgetőpartnerem puccsnak nevezte. Az egyik oldalon a vezérkari főnök, a másikon a főparancsnok állt. Valahol ott volt a Lengyel Köztársaság védelme - szerencsére a térképeken, nem a valóságban -, és a főparancsnokságon háború folyt arról, hogy ki legyen a parancsnok.
- A második négycsillagos tábornok bevezetése (a főparancsnok személyében - jegyezzük meg MO) dualizmust teremtett. Ez a helyzet nem fordulhat elő a hadseregben. A hadsereg az egység és a céltudatosság. Az egység azt jelenti, hogy egy szándék szerint cselekszünk együtt, a személytelenség hierarchikus parancsot jelent. Mi pedig elpusztítottuk, és most meglepődünk, hogy ilyen dolgok kerülnek napvilágra.

Egy állam védelmi potenciálja a fegyveres erőkből, a diplomáciából, a védelmi iparból és a szolgáltatásokból áll. Talán legalább az utóbbiak érnek valamit?
- Visszahívás 2016. május 6. A védelmi miniszter a parlamenti tribünről beszél, és egy szigorúan titkos dokumentumról beszél. Egy ilyen dokumentum puszta létezése szigorúan titkos, és ő beszélt a tartalmáról. A modernizációs folyamatról természetesen a rá jellemző vádaskodó retorikával beszélt. És semmilyen következménnyel nem kellett szembenéznie. Mert a szolgáltatások akkor már nem léteztek. A katonai hírszerzés és az elhárítás csak a szmolenszki katasztrófával foglalkozott. A robbanás és más állítólagos gonoszság nyomainak keresése. Ha megnézem, hogyan játszanak velünk ma az oroszok, tudom, hogy nem sok minden változott.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Avtomat

Well-Known Member
2018. október 30.
1 552
4 345
113
Képes-e a fegyveres erők bármely eleme hatékonyan végrehajtani a rábízott feladatokat?
- Véleményem szerint egyéni dandárok, mert még csak nem is hadosztályok. Ha egy nemzetközi részlegnek 280 fős a személyzete, egy lengyel részlegnek pedig alig több mint 100 fős a személyzete - hogyan beszélhetünk hatékony parancsnokságról? Senki sem akart egy igazi hadosztályparancsnokság felépítéséről beszélni, így hát megvan, ami van.

Rajtunk kívül ki jelenti ránk nézve a legnagyobb veszélyt?
- A képzeletbeli fenyegetésről való túlzó beszéd paranoia kialakulását segíti elő. Ezért szólítom fel a körülöttünk ólálkodó oroszokról szóló történetekben a visszafogottságra. Hosszú távon nem Putyin miatt kell aggódnunk, hanem ami utána következik. Tisztában kell lennünk azzal, hogy ha Oroszországban forradalom tör ki - és a történelemből tudjuk, hogy ez egy lehetséges forgatókönyv -, akkor Lengyelország határainál valódi katonai fenyegetés, menekültek milliói fognak fenyegetni minket. Erre fel kell készülnünk, ahogyan az ukrajnai konfliktus kezdeti szakaszában is tettük. A keleti szárnyon a politikai rendszerek instabilitása nagyobb veszélyt jelent, mint az itt összegyűlt potenciális veszély, bár ez utóbbit sem szabad figyelmen kívül hagyni. Oroszország atomhatalom, amely nemcsak helyi, hanem regionális és globális szinten is fenyegetést jelent. Tévedés azt hinni, hogy a viszonylagos béke a világnak ezen a részén egyszer és mindenkorra adott volt. A NATO keleti szárnya még hosszú ideig a különböző civilizációk, kultúrák és értékek tektonikus lemezeinek találkozási pontja marad, ahol kiszámíthatatlan fenyegetések egész sora várja.

A háború már folyik - a kibertérben.
- És ez folytatódni fog. És aggódhatunk, mert az Orosz Föderáció külpolitikájának végrehajtása katonai eszközökkel történik. Ott volt Grúzia, ott van Ukrajna, és középtávon nem zárom ki Fehéroroszország annektálását sem. Amíg azonban Lengyelország a NATO-ban és az Európai Unióban marad, addig nem fenyegetik orosz tankok. Ezért mindkét szervezetben meg kell küzdenünk a hitelességünkért, és következetesen ki kell építenünk a saját lehetőségeinket. Annak tudatában, hogy minden egyes elmaradt modernizációs év négy-öt év felzárkózást jelent. Emlékszem 2008-ra és a válságra, amely a védelmi kiadások több milliárd zlotyval történő csökkentését eredményezte. Néhány évbe telt, mire újra a helyes útra tértem.


A katonai kiadások tervezett növelése a GDP 2 %-áról 2,5 %-ára számít ebben az összefüggésben?
- Ez egyáltalán nem számít. Ami fontos, az a korszerűsítés folyamatossága, a források biztonsága és az igényeknek megfelelő tervezés. Hagyjuk, hogy a politikusok döntsenek a prioritásokról, de az Isten szerelmére, ne a katonai struktúrákat helyettesítsék a tervezésben. Mert semmi jó nem származik belőle. Olyan területi védelmet építettünk ki, amely soha nem lesz kész arra, hogy áttétet képezzen, mert ez a lényege. Csakhogy ennek érdekében megfosztottuk a műveleti egységeket a személyi állománytól, csökkentve ezzel expedíciós képességeiket. A szövetségesek látják ezt, és világossá teszik, hogy nem akarnak többé meghalni Lengyelországért. Mert Lengyelország azt mutatja, hogy nem akar meghalni másokért.

Mieczysław Gocuł - a lengyel fegyveres erők nyugalmazott tábornoka (négycsillagos). A társadalomtudományok doktora, 2010-2013-ban a lengyel fegyveres erők vezérkari főnökének első helyettese, 2013-2017-ben a lengyel fegyveres erők vezérkari főnöke. Kanadai és nagy-britanniai katonai egyetemeken szerzett diplomát, az iraki Déli Többnemzeti Hadosztály Központ parancsnokságának tagja. Katonai szolgálatát 1983-ban kezdte kadétként a poznańi Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Pancernychban.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya