Valahol el kell kezdeni (nevet).
- A legjobb, ha a fegyverkezési politika feltételezéseivel kezdjük. Ismeri őket?
Én nem.
- Mert ezek nem léteznek, bár van egy egész fegyverzeti politikával foglalkozó részlegünk. Ennek eredményeképpen mindenki csak magára figyel. Az ipar olyasmit gyárt, amire a hadseregnek nincs szüksége. Nem gyártja a szükséges termékeket, vagy egyáltalán nem gyártja őket. 2007-ben Izraelben voltam, és pilóta nélküli légi járművek után kezdtünk kutatni. És a házigazdák ezt mondják: "Önöknek megvan a kompetenciájuk ahhoz, hogy drónok szállítására alkalmas autókat építsenek, semmi több". Az állami tulajdonú iparban eddig nem sok változás történt e tekintetben.
Tehát így vagy úgy, de vásárolnunk kell.
- Muszáj. Nem az amerikai vásárlásokat kritizálom, mert ott van a legjobb technológia. Amit kritizálok, az az, hogy a vásárlásokat nem követi ellentételezés. Ha nincs ellentételezés, akkor nincs hozzáférés a modern technológiákhoz, és a modern technológiák hiánya a védelmi ipar halálát jelenti.
Karabélyokat fogunk gyártani a WOT számára, és valahogy meg fog történni.
- Ez egy újabb példa a pazarlásra és a szövetségesek hitelességének elvesztésére való játszadozásra.
Ennyire alacsonyra értékeli a PiS zászlóshajó védelmi projektjét?
- A Területi Védelmi Erők elnevezésű kísérlet csak 2019-ig 8 milliárd zlotyba került nekünk. Nem számítva az újonnan létrehozott egységek infrastruktúrájának beszerzésére szánt forrásokat, ami további százmilliókat jelent. A fiatalok lelkesedésének kihasználása jó ötlet, a kivitelezés sokkal rosszabb.
Ahogy velünk is így van. A kérdés az, hogy jót akartunk-e.
- 2016-ban Madridban találkoztam az Eurocorps-országok védelmi főnökeivel. Német kollégám is közbeszól: "Hallottam, hogy új típusú fegyveres erőket építetek". "Hát igen, a Területi Védelmi Erők, tudja, mire gondolok... 53 ezer katona" - mondom. A német bólint, így én is megkérdezem, hogy mire készülnek. "Új típusú fegyveres erőket is építünk - kibererők, 13 ezer szakember. És láthatod magad: egyrészt egy kicsit elbagatellizált, lándzsás, másrészt egy modern eszköz, amely valós fenyegetésekre adott válasz.
A területvédelmet nem Macierewicz találta ki, az mindig is létezett.
- A háború idejére. A tartalékosokat jobban és többet kellett volna kiképezni, nem pedig a jelenlegi struktúrában WOT-ot létrehozni, saját parancsnoksággal és békeidőben dandárparancsnokságokkal. Az egyetlen igazi hozzáadott érték ebben az alakzatban az OT-zászlóaljak. Nagyszerű emberek mennek oda, saját ambícióikkal és szakmai törekvéseikkel. Sajnos manapság a takarítók, segítők, sorbanállók szerepére szorítjuk őket. Ennek semmi köze a területvédelemhez, a fegyveres erőkhöz. Még azok a jelentések sem lepnek meg, amelyek arról szólnak, hogy állítólag a WOT-ot a Női Sztrájk demonstrációinak elfojtására akarják felhasználni. Már hallottam egy hasonló színezetű elképzelést a minisztertől, ami megdöbbentő volt.
A területvédelem a hadsereg látványosságává vált. Új egyenruhákat, felszereléseket, fegyvereket árulnak ott.
- Az Isten szerelmére, több ezer AK karabélyunk van, amelyek készen állnak a kiképzésre. És veszünk 50 ezer nyílhegyet. És mi a helyzet az AK-kkal? A tankok lánctalpai alá dobjuk őket? A WOT-nak robbanófejeket adni pénzkidobás. Egy-két év kiképzés után ez a felszerelés nem lesz alkalmas a háború alatti használatra.
A WOT-nak az volt a célja, hogy hazafisággal telítse a harcteret - ezért a hétvégi lőgyakorlat.
- A járvány elleni küzdelem részeként pedig a polgári védelem szerepére szorultak vissza. Ez egy nagyszerű munka, de nincs helye puskának, katonai kiképzésnek.
Az államnak szüksége van a WOT-ra a válságkezeléshez.
- Az országon belül? Nem. A vészhelyzeti intézkedési tervek a kormányzók által bejelentett igényeken alapulnak. Az országos igény évek óta 10 000 katona. A műveleti erők egytizede. És ez olyan felszereléseket érintett, amelyekkel a WOT egyébként sem rendelkezik.
Akkor miért látunk mindenhol "wotnikot"?
- Mert a területi védelem hatalmas támogatásáról van szó. Ez egy politikai marketingprojekt, semmi több. A hadseregnek nincs szüksége WOT-ra, amelynek nincs helye, szerepe vagy feladata a honvédelmi rendszerben. A Szövetségnek sincs rájuk szüksége. Ezek a katonák nem mennek küldetésekre, nem növelik expedíciós képességeinket, amelyek fenntartására az Észak-atlanti Szerződés 5. cikke kötelez bennünket. A szerződés 3. cikke szerint nem járulnak hozzá érdemben saját védelmi képességeinkhez sem.
Miért?
- A WOT-ban az önkéntesek hiánya miatt az egészségügyi kritériumokat csökkentették. Ennek eredményeként ma kétféle katonatípus van a fegyveres erőkben: a katonai szolgálatra alkalmasak és a területvédelmi szolgálatra alkalmasak. Az utóbbiakat nem küldik külföldre. Az ország katonáinak pedig a modern "harctér" követelményeinek megfelelő egészségügyi tulajdonságokkal kell rendelkezniük.
A politikusok azt csinálnak a hadsereggel, amit akarnak. Van egyáltalán valaki, aki felelős?
- A kabinetfőnök hozzáértő, de nincsenek eszközei. A jelenlegi kormány megpróbálta megváltoztatni a parancsnoki rendszert. A vezérkari főnök a főparancsnokságoknak, a főparancsnokságnak és a hadműveleti parancsnokságnak volt alárendelve. Sok új beosztott, sok új kompetencia - és nincs több álláshely. A vezérkari főnök vezeti a hadsereget, amikor a helyszínen van. Amikor szolgálaton kívül van, a lehetőségei beszűkülnek, mert nincs saját szolgálati operatív szolgálata vagy más parancsnoki jogköre. Szemek és fülek, akik fel vannak szerelve azzal a kompetenciával, hogy döntéseket hozzanak az ő nevében. Ma, a Lengyel Köztársaság első katonájában van néhány ember, részmunkaidős szolgálatot teljesítő operatív szolgálat. Ismétlem, nem alkalmazottak. Ez tiszta őrület. Mi több, az elnök úgy döntött, hogy háború idejére a főparancsnok a vezérkari főnök lesz, de a vezérkarnak nincs saját parancsnoksága a főparancsnok parancsnoki szervének felépítésével.
Ki fogja biztosítani háború esetén?
- Az operatív parancsnokság, amelynek napi szinten saját parancsnoka van.
Vagyis a főtitkárság vezetője nem dolgozik közvetlenül azokkal az emberekkel, akiknek a háború során a legközelebbi munkatársai kellene, hogy legyenek. Ez paranoia.
- Hogy én legyek az egyetlen. A miniszter nem rendelkezik érdemi irányítási hatáskörrel, de a WOT közvetlenül neki tartozik beszámolási kötelezettséggel. A vezérkari főnöknek semmi köze ehhez az alakulathoz, hivatalosan addig, amíg a felépítés folyamata be nem fejeződik. Figyelmet kell fordítanunk a vezérkari főnök feladataira is. Háború esetén ő lesz a főparancsnok, a védelmi miniszter tanácsadója, az elnök tanácsadója, a vezérkari főnök W idején, és tagja a NATO Katonai Bizottságának is.
Egy kicsit sok egy fejre.
- Túl sok.
Néhány hónappal ezelőtt, a "Tél" stratégiai gyakorlat során megkérdőjeleződött a vezérkari főnök kompetenciája. Egyik beszélgetőpartnerem puccsnak nevezte. Az egyik oldalon a vezérkari főnök, a másikon a főparancsnok állt. Valahol ott volt a Lengyel Köztársaság védelme - szerencsére a térképeken, nem a valóságban -, és a főparancsnokságon háború folyt arról, hogy ki legyen a parancsnok.
- A második négycsillagos tábornok bevezetése (a főparancsnok személyében - jegyezzük meg MO) dualizmust teremtett. Ez a helyzet nem fordulhat elő a hadseregben. A hadsereg az egység és a céltudatosság. Az egység azt jelenti, hogy egy szándék szerint cselekszünk együtt, a személytelenség hierarchikus parancsot jelent. Mi pedig elpusztítottuk, és most meglepődünk, hogy ilyen dolgok kerülnek napvilágra.
Egy állam védelmi potenciálja a fegyveres erőkből, a diplomáciából, a védelmi iparból és a szolgáltatásokból áll. Talán legalább az utóbbiak érnek valamit?
- Visszahívás 2016. május 6. A védelmi miniszter a parlamenti tribünről beszél, és egy szigorúan titkos dokumentumról beszél. Egy ilyen dokumentum puszta létezése szigorúan titkos, és ő beszélt a tartalmáról. A modernizációs folyamatról természetesen a rá jellemző vádaskodó retorikával beszélt. És semmilyen következménnyel nem kellett szembenéznie. Mert a szolgáltatások akkor már nem léteztek. A katonai hírszerzés és az elhárítás csak a szmolenszki katasztrófával foglalkozott. A robbanás és más állítólagos gonoszság nyomainak keresése. Ha megnézem, hogyan játszanak velünk ma az oroszok, tudom, hogy nem sok minden változott.