Az Eu-s projekt finanszírozás sajátossága, hogy utófinanszírozású, tehát először a magyar állam megelőlegzi, majd a benyújtott számlákkal Brüsszelben elszámol, és ha befogadták, akkor egy átfutási idő után kifizették. Ezzel addig nem volt gond, amíg bele nem köpött a politika, mivel volt neki egy kiszámítható átforgási ideje.
Nagyon sok projekt el lett indítva, e szerint a rutin szerint az utolsó időkben, és a brüsszeli zsarolás miatt, nem csak hogy a várt pénzek nem érkeznek, hanem a másik oldalon fizetési kötelezettség keletkezett a futó projektek felé, amiknek nem lehetett kiszámolni a forgási idejét. Ezért volt a nagy beruházási stop.
Átlag úgy számolják hogy Kb 5%-ot képvisel a büdzsében az EU-s pénz. A valóságban finanszírozni kellett a futó projekteket, a már elszámolt, de nem utalt projektek is kintlevőségként terhelik a büdzsét, véleményem szerint az EU egy megközrlítőleg 15-20-os lukat ütött a költségvetésbe.
A lengyel példa mutatja, hogy szó sincs semmiféle jogi kérdésekről, csak politikáról.