"Az "Északi Áramlat 2" az "Északi Áramlat" fogságába került.
Illusztráció: marinetraffic.com.
Az Északi Áramlat 2 befejezése megállt. A Balti-tengeren uralkodó meglehetősen kedvező időjárás ellenére a Fortuna uszály a múlt hét közepe óta nem végez csőfektetést. A Fortuna uszály több kilométerre van az Északi Áramlat gázvezetéktől, amelyen áthaladni készül.
A "Fortuna" uszály már több mint öt napja nem fekteti le az Északi Áramlat 2-t. Ezt a Marinetraffic navigációs portál adatai is megerősítik. A hajó nagyjából ugyanazon a ponton tartózkodik, ahol április 21-én. A Fortunának a 49 kilométeres vezetékből 12 kilométert dán vizeken kell lefektetnie a munka befejezéséhez.
Illusztráció: marinetraffic.com
A Svéd Hidrológiai és Meteorológiai Intézet (SMHI) kedvező időjárási viszonyokat jelent Bornholmtól délre és délnyugatra. A Nord Stream 2 AG, a projekt üzemeltetője nem nyilatkozik az építkezés előrehaladásának az állapotáról
A szünetnek több oka is lehet. Az egyik ilyen tényező, hogy Fortuna több kilométerre van a meglévő Északi Áramlat vezetéktől, amelyen az uszálynak át kell haladnia, és amelyre az Északi Áramlat 2-t rá kell fektetnie.
Illusztráció: nord-stream2.com
Eredetileg úgy tervezték, hogy a második gázvezetéket Dánia felségvizein és gazdasági övezetén keresztül, az Északi Áramlattal párhuzamosan, attól egy kilométerrel északra helyezik el. Dánia azonban sokáig késlekedett az építési engedély kiadásával, és olyan törvényt fogadott el, amely lehetővé teszi a projektek blokkolását a felségvizein. Ennek eredményeként a Dán Energiaügynökség jóváhagyta a projekt üzemeltetőjének a harmadik lehetőséget a vezeték - a déli útvonalra - vonatkozó kérelmét. Ennél a verziónál, hogy a gázvezeték a dán felségvizek határa mentén, Bornholm szigetének közelében halad majd. Az Északi Áramlat 2 tehát kétszer keresztezné az Északi Áramlatot: a svéd gazdasági övezetben és Bornholmtól délnyugatra, hogy visszatérjen a korábban tervezett útvonalra, és csatlakozzon a német szakaszhoz, amely már majdnem teljesen elkészült.
Az első ilyen "keresztezést" 2019-ben építették meg, amikor még nem voltak érvényben az amerikai szankciók. A második "keresztezés" viszont az Északi Áramlat 2 még be nem fejezett szakaszán található. A nehézséget az jelenti, hogy speciális hajókat kell alkalmazni ennek a megvalósításához. A Nord Stream 2 AG 2019. június 19-i, Bornholm szigetén tartandó nyilvános meghallgatásra készített prezentációja szerint a csővezetékek stabilizálásához a "keresztezésnél" sziklatöltésre van szükség, ami a speciális sziklatöltők alkalmazása esetén legfeljebb három napot vesz igénybe. A meghosszabbított amerikai szankciók azonban megtiltják, hogy a projekt ilyen szolgáltatásokat nyújtson. A Nord Stream 2 AG alternatívaként azt mondja, hogy a vezeték stabilizálására a fektetést követő árkokat használhat. A szankciók kiterjesztésének szövege azonban azt is megtiltja a vállalatoknak, hogy árokásási szolgáltatásokat nyújtsanak, és nem világos, hogy ez vonatkozik-e az utólagos árokásásra.
A dán tengerészeti hatóságnak a tengerészekhez intézett figyelmeztetése az Északi Áramlat 2 építésével kapcsolatban megállapítja, hogy az útvonalon árokásási munkálatokat fognak végezni.
A Fortunának összesen mintegy 26 kilométert kell még lefektetnie a dán és a német vizeken, hogy befejezze az Északi Áramlat 2 B szakaszát. A dán energiahivatal frissített munkaterve szerint a dán rész a tervek szerint májusban, a német rész pedig júniusban fejeződik be.
A második szálon, az "A", az Akademik Čerský csővezeték még mindig az útvonal elején, a Bornholm-sziget délkeleti részén van. A vezeték befejezetlen szakasza mintegy 85 kilométer hosszú. A munkatervben az üzemeltető szeptember végére jelezte a befejezést.