A krími hidat az égen vadászgépek, a víz alatt pedig búvárok és (állítólag) harci delfinek őrzik .
2022. október 9., 13:27
A Kercsi-szoroson átívelő híd a világ egyik legvédettebb helye. Legalábbis egészen addig így tűnt, amíg október 8-án, szombaton fel nem robbant rajta egy kamion, ami után kigyulladt a vasúti sínen abban a pillanatban elhaladó szerelvény hét üzemanyagtartálya (egyelőre ez az egyetlen hivatalos verzió). Eláruljuk, ki és hogyan őrizte a hidat, amely 228 milliárd rubelbe került az építőknek.
A modern Oroszország történetének egyik legnagyobb építkezése és az ország leghosszabb hídja mind általában Putyin elnökségének, mind a Krím "annexiójának" az egyik szimbóluma. Szó szerint az annektálás 2014-es bejelentését követő napon Vlagyimir Putyin
utasította a Közlekedési Minisztériumot, hogy dolgozzon ki egy projektet az átkelőre. A tervek szerint a 19 kilométer hosszú hídnak a Taman és a Kercs-félszigetet kellett volna összekötnie.
Vlagyimir Putyin régi barátja, aki a leningrádi dzsúdós időszakból ismerte, Arkagyij Rotenberg
volt a felelős az építkezésért .
A 228 milliárd rubel értékű projekt rekordidő alatt készült el - az elnök már 2018 májusában
megnyitotta a híd autós részét, ünnepélyesen áthajtott egy Kamazzal a szoroson. Putyin másfél évvel később még egyszer
végigjárta ugyanazt az útvonalat, de ezúttal egy vasúti szerelvénnyel, így nyitotta meg vasúti hidat.
Magán az elnökön kívül számos orosz popsztár és prominens propagandista vett részt az épülő krími híd körüli PR-kampányokban. Egy évvel a megnyitó előtt dalok és versek versenye indult, amelyet Igor Krutoy, Igor Matvienko és más ismert producerek értékeltek. A győztes
ez a dal lett egy ivanovói előadótól. Az ünnepélyes megnyitó napján koncertre került sor, amelyen Oleg Gazmanov és Dima Bilan vett részt. Egy évvel később pedig az elnök kedvenc csoportja, a Lube
felvette a Kercsi átkelőnek szentelt dalukat. Egy hónappal a hídi forgalom megnyitása után, 2018 novemberében a
„Krími híd. elkészült szeretettel!", melynek forgatókönyvét az RT főszerkesztője, Margarita Simonyan írta, a rendező pedig férje, Tigran Keosayan volt (a film az év egyik legnagyobb kassza kudarca lett).
A híd építésének befejezése után a hatóságok a lehető legkomolyabban vették a védelmét. A szakemberek a híd védelmét egy torta rétegeivel
hasonlították össze : a monumentális építményt a földön, a víz alatt, a levegőben és az űrből is óvni kellett. Az orosz állami média azt állítja, hogy a híd
ellenáll egy repülőgép közvetlen találatának, és a híd pilléreit úgy építik meg, hogy még egy 9-es erősségű földrengést is kibírjanak.
A fenyegetések cseréje
A híd építése éles reakciót
váltott ki Kijevben. Az orosz invázió 2022 februári kezdete után a hidat az ukrán fegyveres erők egyik fő célpontjának nevezték. Júliusban Dmitrij Marcsenko vezérőrnagy
kijelentette , hogy a híd Ukrajna első számú célpontja. Ennek ellenére azonban Kijev képviselői többször is elismerték, hogy a hidat jól őrzik, és az ukrán fegyveres erőknek nincs lehetőségük csapást mérni rá. „Legalább két légelhárító rakétadandár, pár hajó és egy állandó légierő-különítmény fedi le, amely mindezt szándékosan figyeli, hogy ne érkezzen oda semmi” –
mondta Alekszej Arestovics, a szövetség vezetőjének tanácsadója. az ukrán elnök hivatala.
Az orosz hatóságok válaszul a híd bevehetetlenségét hangsúlyozták. „Már korábban is megértettük: ha békét akarsz, készülj a háborúra. Ezért a krími híd jelenleg a világ legvédettebb hídja” –
mondta Olga Kovitidi krími szenátor. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője pedig „terrortámadás bejelentésének” nevezte Kijev híd elleni fenyegetéseit,
hangsúlyozva , hogy „a híd körül, minden stratégiai létesítmény körül az illetékes szolgálatok minden szükséges biztonsági intézkedést és óvintézkedést meg adnak”.
Földön
Az október 8-i robbanás előtt a krími híd bejáratait mindkét oldalon a Nemzeti Gárda különleges egységei
őrizték . A katonáknak az átkelőbe
befutó autókat kellett volna megvizsgálniuk robbanóanyag és illegális áruk (köztük kábítószer) szempontjából. A gyakorlat azt mutatja, hogy az ellenőrzés szelektív
volt : a nemzetőrség nem állított meg sorban minden autót.
A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a teherautók megfigyelését speciális rendszerekkel kívánták végrehajtani, amelyek
átvilágítják az autókat és a rakományt a karosszériában. A rendszer egyik kezelője azt állította, hogy még egy anyát is talált az autóban, vagy megnézheti, mit vitt magával a sofőr ebédre.
Nemcsak a híd bejáratainál vannak megfigyelő állomások, hanem magán a hídon is. Forgalomirányító kamerákkal vannak felszerelve, a négysávos gyorsforgalmi úton egy speciális parancsnokság
figyeli éjjel-nappal a forgalmat. A közlekedési rendőrök
többször is érveltek amellett , hogy megerősítik a sebességkorlátozás ellenőrzését és a KRESZ-szabályok betartását, mivel a 19 kilométeres híd gyakran olyan helynek tűnt a sofőrök számára, ahol száguldozhatnak.
Vészhelyzet esetén egy speciális gyors reagálású csoportnak néhány percen belül a helyszínre kell érkeznie, hogy felszámolja a balesetet és kiderítse a történteket. Az orosz gárdát az FSZB különleges határőri erőinek és szárazföldi és vízi szabotázsellenes csoportoknak kell segíteniük.
Vlagyimir Putyin október 8-a után az FSZB-re
bízta a híd védelmét. A szolgálatot két másik infrastrukturális létesítmény védelmére is utasították: egy "energiahidat" Oroszországból az elcsatolt félszigetre, valamint egy fő gázvezetéket a krasznodari területről a Krímbe.