Én is nagyon hülye vagyok. Minél messzebb az orosz, annál jobb az életünk, házmester bácsi.
Miért is ?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Én is nagyon hülye vagyok. Minél messzebb az orosz, annál jobb az életünk, házmester bácsi.
Mert attól fug, hol fognak legkozelebb háborúzni és merre próbalnak nyomulni, hogy hol képesek téret szerezni.Miért is ?
Szóval az egész országban egy helyen kilóméteres sorok vannak, wow. Az mennyi a teljes területhez vagy az összes benzinkút számához képest? Elérei az egy ezrelékét? Nálunk július 31.-én az egész országban sor volt a benzinkutaknál csak mert 2%-kal nőtt az ÁFA és 10%-kal a benzin jövedéki adója.Primorjében kilométeres sorok kígyóznak a benzinkutaknál
Ja, csak azt felejtetted el leírni, hogy mennyi az a rekordmagas. Mert a valóságban az ottani rekordmagas benzinár kevesebb mint fele mint amibe az EU-ban kerűl.benzin és a dízel nagykereskedelmi árai pedig rekordmagasságokba emelkedtek
Nem tudom feltűnt-e, de egyetlen állítást sem cáfoltál meg, pedig ha beteges hazudozó, akkor lenne mit cáfolni. Az amit leírtál nem cáfolat csak hiszti.Már megint ennek a beteges hazudozónak a tweetjeit hozod...
Szóval az egész országban egy helyen kilóméteres sorok vannak, wow. Az mennyi a teljes területhez vagy az összes benzinkút számához képest? Elérei az egy ezrelékét? Nálunk július 31.-én az egész országban sor volt a benzinkutaknál csak mert 2%-kal nőtt az ÁFA és 10%-kal a benzin jövedéki adója.
Ja, csak azt felejtetted el leírni, hogy mennyi az a rekordmagas. Mert a valóságban az ottani rekordmagas benzinár kevesebb mint fele mint amibe az EU-ban kerűl.
A multban a mocskaira hoztam többször cáfolatot, de ez semmit nem használ, ugyanúgy hozza és idezi mind eddig. Most csak megjegyeztem, hogy megint tőle hozza a propi szemetet.Nem tudom feltűnt-e, de egyetlen állítást sem cáfoltál meg, pedig ha beteges hazudozó, akkor lenne mit cáfolni. Az amit leírtál nem cáfolat csak hiszti.
Még most is hiányzik a cáfolat...A multban a mocskaira hoztam többször cáfolatot, de ez semmit nem használ, ugyanúgy hozza és idezi mind eddig. Most csak megjegyeztem, hogy megint tőle hozza a propi szemetet.
Majd 3 éve várjuk ezt a brutális választ. Helyette csak azt kapjuk amit eddig is: hol erősebb hol gyengébb mértékű "bombázó" hadjárat.Még mielőtt valakik elkezdenének örülni a finomító kapacitás csökkenésének, ajánlom a Vörös Vihar című könyvet. HA és AMENNYIBEN veszélyes szintre csökken az orosz olajfeldolgozás/kitermelés, az Ukrajnának adott válasz is brutális lesz.....
Végülis rommá lőhették volna USA módra a civileket s civil infrastruktórát az első naptól kezdve. Az mennyivel demokratikusabb lett volna ...Majd 3 éve várjuk ezt a brutális választ. Helyette csak azt kapjuk amit eddig is: hol erősebb hol gyengébb mértékű "bombázó" hadjárat.
A civil infrastruktúrát támadják 2022 tele óta. Háttal ülsz a mozinak.Végülis rommá lőhették volna USA módra a civileket s civil infrastruktórát az első naptól kezdve. Az mennyivel demokratikusabb lett volna ...
Azokhoz viszont az olaj Barátság-vezetéken keresztul megy, amelynek jelenleg egy idore kampec.a fehérorosz finomító kapacitások már tudják a szükséges hiányt kiegyensúlyozni. Azt meg az ukránok nem lövik
Csak a fizetéseik is mások, mint az EU-ban ...Ja, csak azt felejtetted el leírni, hogy mennyi az a rekordmagas. Mert a valóságban az ottani rekordmagas benzinár kevesebb mint fele mint amibe az EU-ban kerűl.
Most csak megjegyeztem, hogy megint tőle hozza a propi szemetet.
Ezt hívják fenyegetésnek, egy normális világban……Halkan jegyzem meg, hogy a cseheknek elég volt ez a 3 év arra, hogy függetleníteni tudják magukat az orosz olajtól, mondjuk ők akarták is.
És még egy észrevétel. Ugye volt az a amondás, hogyha akarnánk 1 nap alatt be tudnánk dönteni az ukrán energiaellátást, az ukránok meg 1 nap alatt bedöntötték a mi olajellátásunkat...
Csak borzasztó blődség olyat fenyegetni aki tettekkel válaszol.Ezt hívják fenyegetésnek, egy normális világban……
Miért, az EU-ban milyenek a fizetések? Mennyi a fizetés az EU-ban ha már olyan kurva okosnak képzeled magad?Csak a fizetéseik is mások, mint az EU-ban ...
Hány kőolajvezetéket ismersz a Barátságon kívül, ami kőolajmezőkkel köti össze Magyarországot??Volt három évünk szerzodeseket kotni, vezetekeket lefektetni... Unionk szerint az energia biztonsagunk megvan. En ezt elhiszem hiszen a szlovakok sem orjongenek hogy az oroszok koolaj vezetéket tamadta Ukrajna, amely egyreszt katonai létesítményeket is ellat es finanszírozza profitot hoz Oroszország számára.
Pletscher Tamás nyugati elköteleződésü, de a szakmai minimumot tarto elemző. Régebbi cikk, azóta a mennyiség plusz/mínusz tuti változott, de maga a folyamat hasonló.
![]()
Pletser Tamás: az év végére 550 forint lehet az üzemanyag ára, de ez nem örvendetes hÃr
A Lukoil-szankciók várható következményeirÅl, az orosz kÅolaj új útjáról, a Mol finomÃtóinak az átalakÃtásáról és az orosz olaj leváltásának az áráról is beszélt az InfoRádió Aréna cÃmű műsorában Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzÅje.infostart.hu
Oroszországnak most mekkora a kőolajkivitele, és mekkora volt a háború kitörése előtt?
Nagyon jelentős változás nincsen ebben. Napi 5 millió hordó kőolajat és körülbelül 2-2,5 millió hordó kőolajterméket exportál Oroszország. Némi csökkenés volt a nyár folyamán, de ez inkább a karbantartások miatt van. Oroszország egy-másfél év alatt meg tudta azt oldani különböző árnyékflottákkal, pénzügyi eszközökkel és biztosító cégek pótlásával, hogy a korábbi mennyiség ugyanúgy a világpiacra kikerül. A változás az az, hogy Európával szemben, most a fő vásárló Kína, illetve India lett.
Korábban említette, hogy az átcímkézés esélye sem kizárt.
Biztos, hogy létezik átcímkézés, és biztos, hogy van nagyon komoly visszaáramlás az európai piacra. Különösen Törökország ebben nagyon ügyes. A török exportadatokból látszik, hogy jóval nagyobb mennyiségű kőolajat, illetve kőolajterméket exportálnak Európa felé, mint korábban, három-négy-ötszörös különbségek vannak. Egész biztos, hogy az orosz terméknek egy jelentős része átcímkézve visszajut Európába. Nagyobb mennyiség azért inkább az indiai-kínai piacra jut, igaz, hogy az ottani finomítók feldolgozva ezt a terméket szintén részben Európába juttatják vissza.
Arról lehet szó, hogy a törökök elviszik az orosz olajat Törökországba, azt feldolgozzák és eladják, vagy becsületesen a saját olajukat feldolgozva adják el, és az oroszt használják otthon?
Mind a két verzió elképzelhető. A leggyakoribb szerintem az, hogy ez az orosz olaj papíron nem orosz olajjá változik, és ezt eladják az Európai Uniónak. Az olajjal egy kicsit nehezebb az ügy, mint az olajtermékkel, mert az olajterméknél már nem lehet megállapítani, hogy az honnan származott. Olaj esetében a paraméterek alapján vissza lehet következtetni, hogy milyen forrásból jöhetett. Valószínűnek tartom, hogy inkább olajtermék az, ami visszaáramlik Európába.
Mekkora most a tankerhajós szállítás, illetve hogy változott annak az aránya Oroszországban?
A vezetékes szállítás korábban olyan 15 százalékot képviselt a teljes exportból. Most ez jelentősen lecsökkent, hiszen a Barátság kőolajvezeték északi ágán az ott levő lengyel, illetve német finomítókat most már nem látják el orosz olajjal. Működik még különben a Barátság vezetéknek az északi fele is, van egy német finomító Rostocktól délre, a lengyel határnál, ennek az ellátásához kazah olajat hoznak be papíron, de hogy valójában az a molekula honnan származik, azt nehéz megmondani. Gyanítom, hogy ez is orosz kőolaj, de ott van egy beszállítás, ennek a finomítónak az ellátását ilyen módon tudják a németek biztosítani.
Ha megnézzük az orosz exportot, akkor mi változott?
A mennyiség azonos, a bevétel azért csökkent. Egyrészt ez a mostani szállítás teljesen más forma, mint korábban volt. Az egyik legnagyobb gondjuk például az, hogy Európában a földrajzi adottságok miatt általában kisebb méretű hajókkal látták el az európai piacokat, a legnagyobb méretű, úgynevezett WLCC típusú hajók ugyanis nem tudnak átmenni a dán szorosokon. Jellemzően ezekkel a nagyon nagy hajókkal szállítják az orosz kőolajat Indiába, Kínába. Most az történik, hogy kisebb típusú hajóval átmennek a dán szorosokon, nemzetközi vizeken keresnek egy nagyobb tankert, és átfejtik ezt a kőolajat, és utána indul India, Kína irányába. Ennek a mutatványnak a környezetvédelmi kockázata is jelentősen, illetve sokan vitatják, hogy ez mennyire jogszerű. Nyilván itt mindenkinek meg kéne felelnie a nyugati szabványoknak vagy nyugati szankcióknak. Van egy csomó olyan pont, ami egyébként erőteljesen vitatott. Ezt a gyakorlatot sokan bírálják a környezetvédelmi veszélyek, illetve amiatt is, hogy az orosz flotta, amit gyorsan összevásároltak 2022 után, sok esetben olyan hajókból áll, amelyeket már leselejteztek. Ezek az öreg hajók nem biztos, hogy megfelelnek a környezetvédelmi szabványoknak, nagyobb eséllyel lehet velük komoly tankerbaleset. Felvetődött ötlet, hogy a dán szorosoknál környezetvédelmileg ellenőrizzék az orosz hajókat, ami nagymértékben lelassítaná az orosz olajexportot. Úgy érzem, hogy egyelőre Európa és a Nyugat nem kívánja ezt a fegyvert bevetni, ugyanis ez kétélű fegyver, mert jelentősen megdobhatná a kőolaj árát globálisan, ami visszaütne a nyugati gazdaságokra. Ha lejjebb kerülne a kőolaj ára, akkor el tudom képzelni, hogy ilyenfajta lépések is következnek.
Arra vannak becslések, számítások, hogy mennyi lehet a jobb vagy rosszabb szándékkal Európába visszajuttatott orosz kőolajtermékek aránya, vagyis a felhasznált kőolajtermék nagyjából hány százaléka lehet ilyen szürke forrásból származó?
Ezt nehéz megmondani. Én nem hiszem, hogy hatalmas arány lenne, pár százezer hordót tehet ki dízeltermék esetében. Európa durván másfél millió hordót importál naponta, korábban ennek a 70-80 százaléka orosz volt, most szürkén maximum egy 20-30 százalék jöhet vissza. Azért is nagyon nehéz ezt megmondani, mert nagyon sok indiai olajat, vagy közel-keleti olajat szállítunk, és az indiai olaj esetében nem tudjuk megmondani, hogy ez most arab olajból finomított termék-e, vagy orosz kőolajból finomított.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..