Már régen kérdezni akartam...Ez a sok utólagosan felrakott. Pótpáncél, rács, lánc stb....Mennyire teheli a motort meg az erő átviteli rendszereket? Terhelik e egyáltalán?
Meg kell e emiatt esetleg erősíteni/ki kell e cserélni a motort, váltót stb...Vagy ezek elhanyagolható többlet súlyok.
Azaz harcjárműveket úgy fejlesztenek ki, hogy az önsúlyát (szerkezeti elemek, páncélzat, fegyverzet) elhordja + legénység, lőszer, üzemanyag és kész?
Vagy ez így nem igaz és a tervezéskor ráhagyással dolgoznak a motorra és az erőátviteli rendszerekre is, pont az ilyen utólagos kiegészítések miatt?
Sőt esetleg direkt vannak ilyen gyárilag legyártott kiegészítő elemek amiket csak fel kell pakolni?
Mert ha ez nem volt a gyártásnál betervezve akkor gondolom a "barkács" megoldások tulajdonképpen rizikófaktorok a jármű működésében. Csökkentik a sebességet, menetstabilitást, nagyobb üzemanyag fogyasztást idéznek elő. Gondolom a túlterhelt, gyorsabban kopó alkatrészek miatt gyakrabban kell szervizelni...azaz lecsökken az élettartamuk...
Ráadásul ezt már korábban is tapasztaltam modern hadseregeknél is. Mint ahogy az amcsik is rákényszerültek Irakban "rácsos strykerek, abramsok".
Egy harckocsi néhány száz kilónyi rácsot meg sem érez, de a képen látható "Adra" tank már más tészta. Az extra páncél, ami egy ilyenen van, a becslések szerint legalább 8-10 tonnával dobja meg a jármű tömegét, ez alatt szerintem már minden szenved, de a motor biztosan. Másrészről viszont ezeket nem is használják hagyományos harckocsi szerepkörben, eddig csak Damaszkusz környékén, városi környezetben vetették be őket gyalogság támogatására.