Bulgária többfeladatú vadászgép beszerzési programja

@Molni
<b>Pl. a hírből nekem nem derült ki az, hogy a Kfir milyen BVR képességekkel rendelkezne.</b>
Ezen agyaltam én is... Nagyon nem tértek ki a műszerek, szoftverek változására. Az egyik oldalon ott van, hogy van-e értelme ennyivel jobb fegyverzetet, no meg AESA radart rápakolni BVR nélkül, a másik oldalon meg ugye az van, hogy ha meglenne egy kifogástalan BVR képesség is mindezekkel együtt, akkor -ismerve Izraelt- nem biztos, hogy eladnák vagy esetleg nem ennyiért... Igaz, ott is költségvetés vagdosás van.

Tudtommal és a net szerint is a Derby BVR képes.
"Az IAI emellett vállalta, hogy az 5.5 tonnás teherbírású Kfir fedélzetére a Python 5 és Derby rakéták mellett integrálják a RAFAEL Spice csapásmérő típuscsaládot és a Link 16 adatátviteli rendszert is."
Javítsatok ki ha tévedek, de fenti mondatnak csak akkor van értelme, ha NATO kompatibilis Link16 konfiguráció létezik a gépben.
Ez pedig NATO szinten azt is jelenti, hogy egy E2/E3 célt jelöl a Kfir pedig BVR (vagy annak határán) rakétát indít.
Mi kicsi Gripenjeink tudnak ilyet?
 
A Rafael Spice pedig egy nagyon kemény precíziós fegyver, max 60 km-ről is indítható, vagyis a legtöbb széles körben elterjedt és használt mai földi légvédelmi eszköz hatósugarán kívülről:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spice_(guidance_kit)
 
A Derbyel egy gond van, még Izrael sem használja...

Az AWACS - vadászgép kapcsolat képességeit nem ismerem, de MCG jelet szerintem nem képes adani az AWACS, túl lassú a dóm forgása ehhez.

A Gripen data link képességeinek nagy része titkos.
 
A wikin az Operators-nál elég sok országhoz írják a Derby-t:
http://en.wikipedia.org/wiki/Python_(missile)#Derby

Ezek szerint Chile és Ecuador 2003-ban rendszeresítette, Columbia 2010-ben, Brazília 2011-ben.
 
Ecuador es Kolumbia epp Kfir uzemelteto is egyben. Mondjuk konnyen lehet, hogy ugyanilyen felszereltseggel adtak el nekik is. Erre utal az egy even beluli szallitasok.

Izrael pedig mar nem tart hadrendben Kfirt. Igy en sem veszodnek a Derby F15/F16 integraciojaval, foleg ha hozzajuk AIM120-am es F35-ot akarok venni.
 
Ezek szerint Chile és Ecuador 2003-ban rendszeresítette, Columbia 2010-ben, Brazília 2011-ben

Vajon mihez? Brazíliában Mirage-2000 és F-5 volt a két szuperszonikus vadász, amiből az átmeneti időre szerzett M-2k szépen kikopott a csigalassú tendereztetés miatt. F-5-ön nekik tuti nincs Derby és kéltem, hogy a Mirage-on lett volna...

Valamelyik dél-amerikai ország F-5-öse elvileg BVR képességgel bír, de asszem Zord vagy Kővári szerint ez sem tuti. Apró bibi, hogy sem Ecquador nem rendelkezik F-5-tel. Legfeljebb Chile.

Equadornak van Kfirje, de tudtommal nincs BVR képességük csak HOBS + Python-4 és talán az 5 variánst használhatja, már ha vettek olyat.
 
A Derby elvileg az F-5-höz van nekik. Hirtelen csak wikit néztem a szerint 200at vettek.
 
Chile és F-5.

http://home.eblcom.ch/f5enthusiast/AirForces/ChileAF.html

Más helyen is említik a Derby-t, de képet egyet sem találok. A radart viszont biztos nem viccből cserélték ki.

A kocepció nekem egyébként tetszik. Pontosan ilyen kaliberű vadászgépekre van szükség a középkategóriás, de most éppen anyagi gondokkal küzdő ex KGST államoknak. BVR és HOBS képesség, data link, és legalább középkat ECM és némi passzív védelem. Ne ezzel fogja senki leverni az USAF-et, de nem is ez a cél.
 
Ráadásul Izrael jókor kopogtat jó helyen! Hisz a bolgárok lemaradtak portugál F-16-ról, hátha megveszik a régi Kfireket...!
 
Egyébként fura, hogy az oroszok miért nem terveznek valamilyen 1 hajtóműves, olcsón üzemeltethető gépet... Egyrészt azért nekik is jól jönne pár, másrészt meg az export piacot is bővíthetnék.
 
Egyébként fura, hogy az oroszok miért nem terveznek valamilyen 1 hajtóműves, olcsón üzemeltethető gépet... Egyrészt azért nekik is jól jönne pár, másrészt meg az export piacot is bővíthetnék.

Ez volt a MiG-21. A SZU bukása nem volt betervezve, ami viszont maga után vonta azt, hogy örültek, hogy a Szu-27/MiG-29 vadászflottát, a honvédelmi MiG-31 és csapásmérő fronton a Su-24/25 gépparkot úgy, ahogy meg tudták tartani.

Mivel ezen gépek élnek tovább és új gépek fejlesztése és beszerzése szóba sem jöhetett, ezért egyfajta örökség az, hogy nincs egyhajtóműves orosz gép. Megjegyezem, hogy igény sincsen igazán ilyenre Oroszországban. Az ország méretei akkorák, hogy a szükséges keró mennyiség egyszerűen megköveteli a kéthajtóműves gépet, mert a gép tömege akkora, hogy esély nincs egy hajómável a kellő tolóerőt produkálni. Ha meg képes lennél, a gép akkor sem lene olcsó, mert ahhoz olyan erőforrás kell, mint az F119/F135.

Olyan, hogy koreszerű, csúcskategóriás és olcsó vadászgép nincs., legfeljebb kettő ezek közül.* Az egy mítosz. Lehet levedlett és használt gépeket venni és kalapálgatni F-5 meg Kfirt, de az akkor sem lesz F-16 Block 52+ és EF, meg társai.

* Mint a viccben, hogy mi gyorsan, jól és olcsón dolgozunk, de ezek közül legfeljebb kettő választható.
 
Azért még ma is készülnek olcsó, egy hajtóműves új vadászok, pl.: a kínai JF-17 Thunder. Ez a gép tényleg olyan, mint annó az F-5.
Nyilván sokkal kevesebbet tud mint egy nyugati gép, de olcsó, új, és hatalmas ipari kapacitás áll mögötte.
Pl.: mielőtt a Szerbek a 6 db új Mig vásárlása mellett döntöttek, előtte ők is komolyan elgondolkoztak a JF-17-esen.
 
@Molni
Akkor szerinted nem is várható 1 hajtóműves orosz gép, majd 5. generációsból sem, a PAK-FA mellé?
Igazából engem itt leginkább az gondolkoztatott el, hogy ugye sok szerényebb gazdaságú ország F-16-osokban, Gripenekben (egyhajtóműves, de korszerű, 4. generációs gépek) gondolkodott/gondolkodik... Plusz valahol írták többen is ugye, hogy sok tender várható még a közeljövőben is... Amelyeken pl. ha a MiG a Su-val szemben egy 1 hajtóműves, Gripen szerű géppel indulna, akár 4+ generációsként, azzal -egy jó konstrukció esetén- tudnának sikereket elérni. Persze gondolom erről már valszeg lekéstek, annak a tervezését már rég el kellett volna kezdeni... Nem tudom, hogy esetleg mind az ő számukra, mind exportra egy anyahajóra tervezett egy hajtóműves gépben esetleg még van fantázia... A későbbiekre, természetesen már 5. generációsként.
 
Nyilván sokkal kevesebbet tud mint egy nyugati gép, de olcsó, új, és hatalmas ipari kapacitás áll mögötte.
Pl.: mielőtt a Szerbek a 6 db új Mig vásárlása mellett döntöttek, előtte ők is komolyan elgondolkoztak a JF-17-esen.

Vagy csak azt mondták, hogy lejjebb tornásszák a többi jelentkező árait.
 
Akkor szerinted nem is várható 1 hajtóműves orosz gép, majd 5. generációsból sem, a PAK-FA mellé?

Szerintem nem. Se forrás, se igény nincs rá.

Igazából engem itt leginkább az gondolkoztatott el, hogy ugye sok szerényebb gazdaságú ország F-16-osokban, Gripenekben (egyhajtóműves, de korszerű, 4. generációs gépek) gondolkodott/gondolkodik...

Ez részben azért van, mert használt F-16 rendelkezésre állt néhány országban és a Gripen részben jenki, de mégsem jelent teljes elkötelezettséget. Egy új F-16C/D sem a "filléres" kategória.

Plusz valahol írták többen is ugye, hogy sok tender várható még a közeljövőben is...

Az csak svéd álmodozgatás, semmi több.

Amelyeken pl. ha a MiG a Su-val szemben egy 1 hajtóműves, Gripen szerű géppel indulna, akár 4+ generációsként, azzal -egy jó konstrukció esetén- tudnának sikereket elérni.

Tudtommal még koncepció szinten sincs ilyen gép, tehát semmiféle tenderen nem lenne esélyes. A többi 4++ és 5. gen gép mellett egy csak papíron felvázolt gép teljsen esélytelen. Középtávon már a 4++ gépek piaca is szűkül.
 
Egyébként fura, hogy az oroszok miért nem terveznek valamilyen 1 hajtóműves, olcsón üzemeltethető gépet... Egyrészt azért nekik is jól jönne pár, másrészt meg az export piacot is bővíthetnék.

Nekem úgy rémlik, olyat olvastam valamikor, hogy az oroszok a kedvezőtlen harci tapasztalatokból azt szűrték le, hogy soha /soha ne mondd, hogy soha/ többet egyhajtóműves harci gépet. Nyilvánvaló, hogy itt nem műszaki hibákból fakadó gépveszteségekre gondoltak - akkor már a szovjet időkben megtették volna - hanem az egyhajtóműves gép rosszabb harci sérülésállósága miatt.
Ki is vonták a MiG-21, Szu-17 kályhacsöveket, miközben - a fene nagy pénztelenségben - a sokkal drágábban fenntartható, üzemeltethető kéthajtóműveseket akkor még nem.
 
A MiG-21-es mondjuk szerintem nem volt annyira rossz a maga idejében... Kb. 10000-et gyártottak belőle csak az oroszok, illetve háborús helyzetben is bizonyítottak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21#Known_MiG-21_aces

Ha jól rémlik -illetve kijavítanak, ha nem-, akkor a MiG-23-al szereztek nagyon rossz tapasztalatokat, szinte minden téren, az oroszok. Kezdve a repülési teljesítményekkel, bezárólag a karbantartási nehézségekkel.